Sunday, July 10, 2011

Bahagian 1 Ucapan Dasar WADAH Pulau Pinang



Ucapan Dasar Muktamar Wadah Pencerdasan Umat 10 Julai 2011 di Bangunan ABIM Negeri Pulau Pinang, Sg Gelugor oleh Dr Hj Wan Salim Mohd Noor, Pengerusi WADAH Cawangan Pulau Pinang


Apa erti perjuangan - kenapa WADAH perjuangan yang relevan dan mesti dipertahankan

Isu utama - integriti dan keadilan sosial dalam Islam - adalah isu penggerak utama Musim Bunga Arab - the Arab Spring - cita-cita terpedam lama rakyat untuk bebas, menentukan masa depan sendiri, adil dan saksama, tiada lagi dibelenggu penindasan, hipokrasi dan kezaliman pemerintah kuku besi.

Islam, umat Islam dan ulama mesti tampil dan berada di tempatnya - bersama memperjuangkan integriti dan keadilan sosial - being on the right side of history and attaining the moral high ground.

Apabila Mufti Mesir berfatwa khusus di kemuncak kebangkitan rakyat Mesir di Kahirah bahawa solat Jumaat tidak digalakkan pada hari perhimpunan terbesar tersebut atas alasan mudharat dan membahayakan - rakyat tidak mengindahkannya malah mereka menyahut seruan Prof Yusuf al Qaradawi yang berfatwa sebaliknya supaya rakyat membanjiri kota. Akhirnya, Prof al Qaradawi yang diberi penghormatan berkhutbah dan mengimamkan solat Jumaat ribuan jamaah di Medan Tahrir setelah kebangkitan rakyat berjaya dan Mubarak diusir.

Begitulah sepertimana dinukilkan dalam buku seorang aktivis kemanusiaan tentang nasibnya apabila ada Mufti yang mengharuskan penahanan tanpa bicara. Mufti yang sama juga mengharuskan solat Jumaat tidak wajib bagi banduan di Kem Tahanan tersebut.

Tugas kita adalah mencerdaskan umat - menerangkan kebenaran - mencerahkan minda - mengajak umat memilih supaya bersama dengan cita-cita memperjuangkan Islam.

Peranan dan relevannya gerakan kita adalah untuk pembaikan umat, mencelikkan dan mencerdaskan umat, mengislah manusia dengan menyampaikan risalah. Kekuatan kita, rujukan kita, paksi dan sumber sentiasa kembali kepada Allah swt.


Metamyth dan Megadeath

Sekarang masa fitnah dan pembohongan besar-besaran dengan pembunuhan umat secara terang-terangan melalui angkara keganasan dan pencerobohan.

Nampaknya, musuh Islam berjaya melalui propaganda terang-terangan, komplot jahat dan pergerakan halus untuk menyisihkan Islam dan gerakan Islam daripada arus perdana serta supaya kita sentiasa dicurigai - menyamakan sebarang nilai, budaya, usaha, pembaharuan dan perancangan Islam kepada extremisme dan terorisme.


Senario Semasa

Penyelewengan ekonomi, mengaut keuntungan secara rakus, kegiatan ekonomi tidak halal, eksploitasi dan monopoli membelit satu kitaran sistem ekonomi yang tidak adil dan korup. Kekayaan dibolot sendiri, kaum kerabat serta kroni sementara kerugian diagihkan pula kepada rakyat.

Politik jahat diamalkan berleluasa tanpa berperikemanusiaan - rasuah, pembohongan, penipuan, fitnah keji menjadi tabiat dan sebati dengan kepimpinan yang tidak beramanah.

Maklumat dan penerangan yang penuh berisi propaganda durjana - naba fasiq - diluahkan dan disebarkan bertalu-talu melalui media cetak, radio dan TV tanpa segan silu.

Ulama, autoriti dan ilmu nampak seperti ditundukkan dan seolah kehilangan kedudukan moral tingginya - Religion - ulama and knowledge losing the moral high ground. Ada yang mengundurkan diri, ada yang merasakan tidak perlu tahu dan tidak ambil peduli atas alasan penumpuan kepada hal yang lebih besar ummah. Sikap membisu dan kelu berdepan dengan kezaliman dan kemungkaran adalah akibat ilmu ditundukkan oleh kuasa.

Rakan lama dan sahabat handai diracuni fikiran sehingga bertelagah, keliru dan terjerat dengan lilitan fitnah - friends and comrades are at loggerheads, confused and caught up in a web of elaborate deceit, exploitation and misinformation.

Kejahatan yang dibiarkan membuahkan kejahatan yang lebih besar - itulah fitnah. Ramai pula tidak sedar bahawa jika bukan kerana limpah kurnia dan rahmat Allah swt di dunia dan di akhirat, maka semua akan di azab. Kita bersyukur kerana masih ada yang melakukan islah.

Usaha da'wah dan tarbiyyah pula agak kurang menyerlah dan lesu dalam menangani kemelut akhlak dan moral ini - bagi mengembali menegakkan keadilan dan kebenaran. Fitnah, pemalsuan, sumpah palsu, korupsi telah menular dan berlaku secara terang-terangan tanpa penentangan autoritatif.

Soalan yang diajukan kelompok liberal dan aktivis hak asasi adalah betulkan Islam dan ulama Islam memerangi rasuah dan korupsi. Mereka mempersoalkan betulkah Islam dan ulama Islam mendokong sepenuhnya keadilan dan integriti?

WADAH mencadangkan penubuhan nadwah ulama' bagi menangani pendapat-pendapat ulama' agar mengimbangi keadaan supaya lebih autoritatif.


Asas Perjuangan WADAH

Menurut Dr Siddiq Fadil, kita semua bersepakat bertemu atas dasar perkongsian satu keyakinan bukan satu kebetulan. Yang dinamakan perjuangan itu bertolak daripada satu keyakinan. Jika tidak diasaskan kepada satu keyakinan bukanlah perjuangan.

Kita ikut berjuang dalam wadah ABIM kerana ABIM diyakini wasilah cita-cita pendaulatan Islam melalui strategi da’wah dan tarbiyyah. Strategi inilah yang paling efektif untuk membina umat.

(al Fussilat:33) : Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang salih dan berkata: “Sesungguhnya aku termasuk orang-orang berserah diri”.”

Pilihan inilah yang tepat – dai’, pejuang da’wah – profesion terbaik dan termulia. "Sekali orang da’wah, selamanya orang da’wah." Mana-mana wadah yang kita sertai pengisiannya – “substance”nya tetap da’a ilallah. Keputusan-keputusan penyertaan politik pun bertujuan untuk membawa mesej yang sama - melakukan tajdid islahi. Itulah pilihan tepat dan tidak berubah.

Pendidikan umat, pencerdasan bangsa, umat terdidik akan melahirkan pimpinan berkualiti. Kerja ini menjemukan, membosankan dan mengambil waktu yang sangat panjang tetapi tidak ada pilihan melainkan bersama umat di akar umbi –“grassroots”. Kerana perubahan harus datang daripada umat. Perubahan tidak semestinya datang daripada atas. Tetapi ia boleh berlaku daripada bawah. Kalau tidak boleh berlaku daripada pihak atasan maka perubahan seharusnya berlaku daripada bawah. Lebih mudah jika datang daripada atas tetapi kita tidak harus menunggu kerana ia boleh berlaku dari arah lain.

Kalau umat itu berkualiti akan muncullah pemimpin berkualiti. Pemimpin yang hampas akan lahir daripada umat yang hampas. Kita tidak boleh jemu-jemu mengakar ke bawah tetapi tetap berpaut ke “atas” iaitu kepada Allah s.w.t. Mengakar dengan tidak putus daripada yang “atas”. “Live with people to know their problems, live with God to solve them.” Kita harus sentiasa kembali kepada Allah s.w.t. Kita harus melakukan taqarrub. Ini sangat penting dan selalu diabaikan. Kita harus meLakukan amal ibadat yang menghampirkan kita kepada Allah s.w.t. Kita perlukan petunjuk ketuhanan. Kita harus kembali apabila berdepan dengan masalah. Apabila bertembung masalah manusia, masa itulah kita kena kembali kepada Allah s.w.t.

“(iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan “Innalillahi wa inna ilahi raji’un” (Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadaNyalah kami kembali.” (al Baqarah: 156)

Kita ingin mengembalikan umat kepada Islam – masyarakat religious dan serious menghayati agama. Apa lagi pada zaman yang semuanya kebendaan dan sekular. Kita ingin melihat agama sebagai kekuatan kemanusiaan – “humanizing force” di tengah-tengah tamaddun kebendaan. Kembali sebagai kekuatan pentamaddunan – “civilizing force”. Kita ingin melihat agama berfungsi sebagaimana sepatutnya – masyarakat beragama dan bertaqwa – “religious and God-conscious”. Masyarakat yang berkesedaran tinggi untuk mencari keredaan Allah s.w.t.

Apa saja tindakan berlaku dalam keadaan dhikrullah. Prihatin – “conscious” terhadap perintah-perintah dan larangan-larangan Allah s.w.t.

Perjuangan ini memerlukan kesabaran – membela umat ini memakan masa yang panjang, ia bermakna membina generasi. Lihat kisah Nabi Musa a.s. membina Bani Israil. Nabi Musa a.s. dengan kecerdasannya telah dibantu oleh saudaranya Nabi Harun a.s. dengan kepetahannya. Tetapi mereka tidak dapat membina umat sepertimana yang diinginkan dan disangkakan. Bani Israil boleh berhijrah secara fisikal tetapi tidak boleh berubah jiwa seperti diinginkan. Kaum ini tidak boleh berubah kerana telah hilang semangat perjuangan – “lost their fighting spirit”. Mereka terima sajalah apa yang adanya. Bangsa yang telah hilang daya juangnya tidak boleh menyahut laungan “Lawan Tetap Lawan!” Kerosakan yang berlaku tidak dapat diperbaiki hatta dibawah pimpinan Nabi Musa a.s. dan Nabi Harun a.s. Ia terpaksa mengambil masa yang lama, 40 tahun, satu tempoh bagi membina generasi baru yang terdidik di tengah-tengah padang pasir yang terik – hanya yang mempunyai daya juang sahaja yang “survive”.

Bagaimana pula dengan anak-anak dan adik-adik kita yang dimanja-manjakan? Program sekarang di hotel-hotel berbintang bukan di bangku-bangku sekolah rakyat seperti kita dahulu. Generasi bapa-bapa kita pun lebih kuat daripada kita.

kita harus sedar bahawa yang kita perjuangkan adalah satu yang tidak disukai ramai, tidak popular – idealisme, kejujuran, keikhlasan, ketaqwaan. Berdepan pula dengan generasi baru – Astro, Akademi Fantasia, Raja Lawak, Facebook. Ini bukan generasi kita – mereka mempunyai alam sendiri dan keasyikan sendiri. Beranikah kita tampil dengan seruan yang tidak popular di tengah-tengah masyarakat seperti ini?

Untuk tampil membawa sesuatu yang rasanya tidak popular. Itukah maksudnya hadith ghuraba': “Islam datang sebagai orang dagang dan kembali sebagai orang dagang?” Ada orang berpesan bahawa kalau hendak berjaya dalam perjuangan, jangan ikut semua kehendak orang. “I do not know the way to success but the way to failure is to please everyone.” Ibarat konduktor orkestra – dia fokus kepada orkestranya dengan membelakangkan penonton. Misinya tercapai apabila orkestra bermain lagu dengan tepat.

Satu lagi isu adalah Global Capitalism dengan segala akibatnya politik dan ekonomi. Apa yang disebutkan sebagai “Global capitalism and the death of democracy” - adalah di mana gejala kerakusan menyebabkan berlaku fenomena privatizing profits and socializing losses - lambang korupsi bermaharajalela.

Berhadapan dengan segala cabaran ini menghendaki kesungguhan. Kesungguhan adalah prasyarat perjuangan. Bukan yang mati atau yang setengah hati. “No half heartedness”. Berkesungguhan belum tentu berjaya tetapi yang separuh hati pasti gagal.


Bina keperibadian, keluarga dan rakan taulan

Menurut Dr Siddiq Fadil lagi, di samping ditujukan kepada kawan-kawan yang merasakan dirinya sudah tua, dipesan agar mengingatkan ayat :

(al tawbah: 41):-

“Berangkatlah kamu baik dalam merasa ringan atau merasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan dirimu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.”

Berjuang itu rupa-rupanya harus dilaksanakan dalam keadaan mana sekalipun berat ataupun ringan – tidak mengira kesihatan, umur, kewangan, kelapangan seterusnya...

Seorang sahabat telah tidak pernah terlepas untuk bersama berperang mengikut Rasulullah s.a.w., Abu Bakar, Umar dan dia ikut berperang sehingga zaman selepasnya. Anak-anaknya merayu kepadanya, “Biarlah kami saja yang turut berperang kerana bapa sudah tua.” Bapa mereka pun membaca ayat ini seraya berkata, “Ayat ini tidak mengecualikan sesiapa saja!”

Tidak ada pengecualian dalam perjuangan samada tua, uzur, darah tinggi, kencing manis dan lain-lain….


(bersambung)

No comments:

Post a Comment