Thursday, August 4, 2011

Dr Siddiq Fadil: DEMOKRASI DAN PLURALITI bahagian 1

DEMOKRASI DAN PLURALITI: PERSPEKTIF AL-SIYASAT AL-SHAR`IYYAH
Siddiq Fadzil

Memaknai Masa Lalu 

Sempena Ijtimak Harakiy ke-2 ini kita mensyukuri  nikmat sejarah,   bahawa setelah setengah  abad bagi PKPIM dan setelah empat dekad bagi ABIM,   rangkaian gerakan  dakwah ini  masih hadir dan masih relevan di tengah zaman dan lingkungan yang terus-menerus berubah.     Kita mensyukuri nikmat sejarah dengan memaknai  masa lalu,   sejarah suka-duka  perjuangan generasi muda idealis yang mendapat pencerahan al-wa`y al-Islamiy,  dan mendapat suntikan dinamika tajdid imani, lalu menjelmakan gerakan transformatif pendakwahan yang merubah lanskap kehidupan umat.

Sesungguhnya  sejarah yang telah dicipta oleh generasi  pelopor kebangkitan Islam tersebut telah   memberikan kita keyakinan tentang kekuatan gerakan kerakyatan,  kekuatan dinamika kepemudaan,  kekuatan  `aqidah,  kekuatan  fikrah, dan kekuatan idealisme.   Dengan izin Yang Maha Perkasa, gemblengan kekuatan tersebut telah berhasil merealisasikan misi transformatif pendakwahan:  reislamisasi masyarakat yang menciptakan babak sejarah keislaman terpenting abad 20.  Tidak dapat dinafikan bahawa semarak Islamic resurgence  tersebut dilatari pelbagai faktor, termasuk karisma kepimpinannya dan kompetensi organisasi yang mewadahinya. 

Para pewaris gerakan ini harus bijak memaknai  sejarah sebagai  khazanah iktibar dan pengajaran.  Dengan demikian kejayaan masa lalu dapat dilestarikan,  sementara   kegagalannya pula  tidak berulang.   Justeru, bagi gerakan yang mampu menangkap pesan-pesan sejarah,  kejayaan tidak akan pernah berakhir;   sementara kegagalan pula   tidak akan mengakhiri  segala-gala.    Success is never ending,   failure is never final.

Sejarah pada hakikatnya adalah suatu amanah.  Untuk memaknai sejarah harus ada kejujuran dalam pencatatannya,  di samping harus ada kejujuran dalam penafsirannya.  Demikianlah petunjuk  al-Qur'an tentang kaedah pengkisahan yang harus jujur   sebagaimana  yang diperingatkannya  ketika mengungkapkan kisah Tujuh Pemuda Kahfi:
                                                             نحن نقصّ عليك نبأهم بالحقّ  ...
              (Kami ceritakan kepadamu kisah mereka dengan sebenarnya,  …)
                           
Demikian pula dengan penafsirannya yang juga memerlukan tahap kejujuran yang tinggi.  Kerana itu al-Qur'an banyak menyebut tentang `ibrah (iktibar pengajaran) dari kisah-kisah Qur'ani yang dikaitkan dengan golongan ulu 'l-albab,  para ilmuwan yang memiliki ketajaman daya renung dan berintegriti tinggi.  Pada zaman leluasanya perbuatan pecah amanah, sering sekali terjadi distorsi fakta sejarah.Antara yang selalu menjadi pelaku utamanya adalah para penguasa,  yang menggunakan kuasa untuk memaksa merubah fakta demi menjaga citra.   Demikian seringnya hal seperti itu terjadi sehingga timbul anggapan sejarah adalah bikinan pihak berkuasa, bukan fakta seadanya.
Sebagai pelaku sejarah, PKPIM-ABIM harus mewaspadai kemungkinan berlakunya pemalsuan dan penggelapan fakta oleh mana-mana pihak.  Ketika ini pun kita sedang menyaksikan pelbagai percubaan yang tidak putus-putus untuk mengaibkan tokoh paling berjasa dalam PKPIM-ABIM.   Mengaibkan tokoh utama pengasas dan Pembina gerakan ini bererti menghina  sebuah gerakan Islam yang berwibawa dan berjasa.

Sejarah PKPIM-ABIM  adalah sejarah kepeloporan:   mempelopori  gerakan kebangkitan Islam (Islamic resurgence) yang berintikan  kesedaran  al-wa`y al-Islamiy bahawa Islam adalah the way of life, cara hidup yang serba sempurna.  Sejarah kita adalah sejarah kepeloporan: mempelopori  pendekatan  yang sihat dan realistik dalam menyikapi  kenyataan atau realiti zaman dan lingkungan.     Sikap inilah yang telah melahirkan pendekatan kemalaysiaan dalam  strategi pendakwahan sebagaimana yang terumus dalam istilah  manhaj maliziy. 
Ketika  gerakan Islam menghadapi kemaraan arus radikalisme dan kebangkitan aliran garis keras,   kita tetap istiqamah mempromosikan pendekatan moderat yang menepati  makna dan semangatwasatiyyat al-Islam,  dan sesuai pula dengan  sejarah, budaya dan nilai-nilai kehalusan Melayu.      Kita ingin mempastikan bahawa kebangkitan Islam yang kita pelopori ini benar-benar dirasakan secara  nyata sebagai rahmat dan pembawa harapan baru.  Sebagai pengemban amanah al-sahwah  al-Islamiyyah kita memang sangat prihatin andainya umat tidak mendapat apa-apa dari kebangkitan Islam,  selain rasa dikutuk, disumpah, dihina  dan ditakut-takuti.         Demi amanah tersebut kita sanggup membayar mahal,   termasuk mempertaruhkan populariti kita.

Memang  dari awal kita sentiasa memberikan perhatian istimewa kepada  realiti kemalaysiaan (al-waqi` al-Maliziy).  Dan kerana itu pulalah kita sentiasa menyatakan sikap   bahawa kita tidak bersedia dimentori  oleh pihak luar berasaskan  wisdom pusaka ahlu Makkata adra bishi`abiha  (warga Makkah sendirilah yang lebih tahu tentang lurah dan lembahnya).      Antara realiti kemalaysiaan yang  cukup fenomenal  termasuklah  sistem politik demokrasi berparlimen yang berdampingan dengan sistem tradisi  raja berperlembagaan.  Selain itu, satu lagi ciri kemalaysiaan  yang cukup unik ialah  pluraliti  masyarakatnya  dari segi ras,  agama dan budaya.

Para aktivis gerakan Islam telahpun mewacanakan isu  Islam dan demokrasi  sejak  tahun-tahun awal  kebangkitan al-wa`y al-Islamiy.   Ketika demokrasi,   teori dan praktiknya, dilihat sebagai produk tamadun Barat,  memang  terkesan bermasalah terutama apabila  dipadankan dengan amalan shura dalam tradisi politik Islam.   Bagaimanapun,  kita tidak pernah menolak hakikat demokrasi sebagai  satu-satunya pilihan yang ada ketika ini untuk dijadikan wahana penyaluran aspirasi politik umat.   Kerana itu komitmen dan partisipasi demokratik kita tidak pernah menurun dari dahulu hingga kini.    Kita ikut mempromosikan masyarakat demokratik,  memasyarakatkan pendidikan demokrasi  dan menuntut  penyihatan amalan demokrasi. 
           
sikap realistik yang berprinsip  (al-waqi`yyat al-mu'assalah)  itulah juga  yang melatari sikap   positif kita terhadap fenomena pluraliti.    Justeru, kita tidak pernah mempersepsikan pluraliti  (ta`addudiyyah) sebagai  suatu kesialan sosial  yang harus disesali.  Sikap positif-realistik terhadap  pluraliti  sudah terungkap  secara jelas dan tegas (loud and clear)     seawal tahun 1979 apabila Sdr. Anwar Ibrahim,   Presiden  ABIM ketika itu menyampaikan Ucapan Dasarnya dalam Muktamar Sanawi ke-8 dengan mengangkat tema  Islam  --  Penyelesaian  kepada Masyarakat Majmuk.    Demikianlah rekod kepeloporan gerakan ini  dalam  menyikapi dan menangani  isu pluraliti berasaskan prinsip  karamah insaniyyah  dan keadilan sosial  dalam Islam.   Memang itulah keyakinan kita sejak dahulu,  bahawa yang memiliki formula menangani  persoalan pluraliti adalah Islam,  bukan cauvinisme, bukan nasionalisme sempit, dan bukan nasionalisme ras.

Dalam ijtimak harakiy  tahun lalu,  kita telah mempromosikan pendekatan maqasid al-shari`ah atau maqasid based approach  dalam perjuangan Islam masa kini.  Maqasid al-Shari`ah   adalah  objektif-objektif unggul  syari`at Islam yang diterima luas sebagai nilai-nilai sejagat,  dan dikongsi  secara kolektif oleh semua agama dan tamadun besar dunia.  Siri wacana tentang maqasid al-shari`ah  yang  telah kita anjurkan  di pelbagai negeri dan daerah telah mendapat  sambutan yang sangat menggalakkan,  termasuk  kalangan bukan Islam.    Wacana  maqasid seharusnya diteruskan  dalam rangka pencerdasan dan pencerahan umat.

(Teks Amanat Pimpinan Ijtimak Harakiy ke-2 dan Seminar Siyasah Shar`iyyah:  Demokrasi dan Pluraliti, 23 Julai 2011/21 Sha`ban 1432H.,
 Taman EkspoPertanian Malaysia, Sedang .)

(bersambung...)

No comments:

Post a Comment