Thursday, November 28, 2013

ADAB PERBEDAAN DAN HARAPAN UMAT


Dunia Islam masakini dilanda krisis yang menimpa di serba segi dan pelbagai arah. Menurut Sheikh Taha Jabir Alwani, penyakit yang paling parah bagi umat ini adalah perbedaan dan  perpecahan. Banyak sungguh pihak yang bercanggah dan saling berantakan sehinggakan memberi gambaran seolah-olah ajaran Islam, perintah dan larangannya untuk umat hanyalah bagi menggalakkan perpecahan dan supaya hanyut di bawa arus persengketaan sepanjang masa.

Sheikh Alwani menyeru supaya kita mengembalikan semula dimensi iman ke dalam dada umat Islam. Iman yang mengawal perhubungan sesama Muslim yang semakin terhakis. Pemugaran semula iman dan kefahaman mantap serta penguasaan mendalam ilmu pengetahuan Islam sahaja yang menjamin pemupukan semula silaturrahim, meleraikan perbedaan dan menjauhkan rasa benci di hati-hati kita.

Dengan bekalan ini kita akan berada di kedudukan lebih  utama iaitu posisi berjihad di jalan suci bukan berbalah sesama sendiri.  Untuk itu, norma tatatertib, tingkahlaku Islam,  tasamuh, adab dan adab al ikhtilaf menjadi konsep dan pegangan penyelesaian. Namun, jiwa kerdil dan kedangkalan tidak akan menghargai atau menghayati pedoman ini, membawa ke lembah kewujudan yang sempit lagi berprasangka serta hidup yang penuh kegagalan.

Inilah amaran Allah swt: Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati) sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar. (8: 46).

Sering dikatakan bahawa perbedaan pandangan adalah kerangka sihat yang boleh memperkayakan minda Muslim dan merangsang perkembangan intelektual. Kepelbagaian perspektif dapat dilihat, isu dan permasalahan diperbahaskan dengan lebih mendalam, lebih tepat dan menyeluruh. Namun sedih sekali dengan tersurutnya ummah, ini tidak lagi berlaku.

Kita perlu sanggah cemuhan bahawa kita menghadapi sindrom - The inability to engage in intellectual discourse and resolving differences of opinion through vibrant dialogue and healthy debate  without resorting to criminalising one another and excommunicating others.


Adalah sangat perlu disambut seruan supaya ditekuni adab perbedaan pendapat terutama bagi mereka yang memperjuangkan politikal Islam di dalam ruang lingkup demokrasi serta berdepan dengan masyarakat yang terbuka perlu menangani kritik berikut – kritik bahawa Islamis mempunyai ketidakupayaan untuk melibatserta berhujah dalam wacana intelektual dan tidak berkebolehan merumuskan perbedaan pendapat melalui dialog yang segar serta perdebatan yang sihat tanpa menganggap saingannya sebagai penjenayah atau mengeluarkannya daripada agama. Justeru, pengguna bahasa kesat, cercaan, lagak perusuh dan tindakan melampau menjadi amalan. Alangkah ini jauh daripada peradaban Islam dan risalah rahmah yang ingin dibawa.

Ledakan maklumat pula dalam bentuk yang serba berpautan, pantas dan percantuman media melahirkan ahli-ahli agamawan papan kunci yang berselerakan.

Padahal, persepsi dan pandangan harus holistik dan berimbang, menembusi setiap dimensi bukan aspek-aspek remeh untuk dijadikan bahan menghukum, mengutuk dan menolak pihak lain. Ikhtilaf dan hawaa - ego cenderung untuk menguasai jiwa, pemikiran, sikap dan perasaan sehinggakan melupakan prinsip-prinsip asas Islam dan tasawur. Apabila hilang keseimbangan, pertimbangan mahupun keutamaan, hukuman dilontarkan dengan mudah ke arah amalan takfiriyun - kefanatikan untuk mengeluarkan orang daripada agama.

Allah swt memperingatkan: Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah - menurut undang-undang peraturanNya - mendapat cahaya (hidayah pertunjuk) maka ia tidak akan beroleh sebarang cahaya (yang akan memandunya ke jalan yang benar). (24: 40).

Oleh itu, kita perlu menjauhi amalan mudah memberi penglabelan semata-mata kerana perbedaan pendapat atau aliran. Terutama sekali pertubuhan Islam dan pergerakan da'wah perlu ada tasamuh, tawadu' dan rasa hormat kepada ulama, tokoh-tokoh kepimpinan gerakan dan mereka yang terbukti telah memperjuangkan diri mereka kepada jalan islah dan kebangkitan ummah.

Pertubuhan Islam tidak harus terikat atau terjerat dengan ragam agenda politik partisan yang singkat, mengambil jalan pintas untuk meraih sokongan, menginginkan dokongan atau mengidamkan dana tajaan. Contohnya, tuduhan dan kecaman seperti liberal, plural, menyeleweng adalah merbahaya kerana perbuatan ini ada tendensi menghampiri kegemaran takfiriyun. Apabila seorang tokoh kepimpinan pergerakan Islam menyatakan pegangan rujukannya Al Qur'an dan Al Sunnah, memelihara arkan al Islam dan arkan al Iman serta menegaskan perjuangannya adalah mengislah sedaya upayanya, cukuplah itu dan jauhilah perbuatan melabelkannya selainnya.

Sheikh Taha Jabir mengingatkan  supaya kita hindari pihak yang memiliki kejahilan yang agresif, kefanatikan golongan yang degil, komplot-komplot musuh yang berkonspirasi serta orang suruhan pihak berkepentingan. Memang sukar dan hampir mustahil untuk melawan dan menyanggah kesemuanya tetapi yang penting adalah memastikan umat Islam terutama pemuda-pemudinya diberikan harapan, dibekalkan keampuhan ilmu, kefahaman dan persepsi jelas akhlak, etika dan adab menangani perbedaan dan melestarikan jihad serta idealisme perjuangan.

Rasulullah s.a.w. pernah memberitakan khabar gembira kepada para sahabat bahawa ada seorang di kalangan mereka yang dipilih terbaik dan dijanjikan syurga. Rasulullah s.a.w. menceritakan bahawa kejayaan sahabat itu adalah kerana pada setiap malam sahabat berkenaan tidak akan tidur sehingga tiada lagi perasaan dendam atau marah terhadap seorang Muslim yang lain.


Punca musibah perpecahan umat yang melanda kita hari ini datang daripada diri kita sendiri dan berada di dalam hati-hati ini. 


Politics of Change or Political Disconnect: ARROGANCE, SELF ENRICHMENT, APATHY


When controversial Jelutong MP and also Penang CM's chief of staff made an unbecoming derogatory remark at local council staff and still adamantly refusing to retract, people are wondering whether these politicians are bringing change or becoming entranced and drenched in delusional power. He has had a fair share of getting into trouble with councillors before.

According to FMT, MPPP public health officer See Seng Bee, 58, who was present, narrated to the press about his embarrassing ordeal when Ooi chided him as “kucing kurap.” He said, “I felt embarrassed because I have never been humiliated in my 37-year career. (The MP)  called me a kucing kurap and told me to get lost,” he narrated about his humiliation.

Some MPs still do not want to understand or accept that they do not actually have executive power to summon or direct government departments or employees. Civil service officers are not at the beck and call of elected representatives who are not granted executive authority. Jelutong MP's call for the resignation of the local council president is mere political bravado and meaningless. He has no right to make the call except by bringing it up through the legislative process at the state assembly by way of a motion or through any state tribunal or legal mechanisms, if any.

He seems not to have learnt any lessons from the overzealous assemblyman for Komtar who was captured on TV wrestling with a nasi kandar worker tussling over a gas tank. The Komtar state representative thought he could do the task of being an enforcement officer better. It turned out that he had to apologise and also made amends to the restaurant for his misadventure and  for saying bigotry remarks which he still denies.

But the sheer haughtiness, prejudice and overbearing attitude towards the working class and civil servants is unacceptable in this era of political awareness, freedom and reform. We do not need another petite bourgeois in our midst in place of the old culture of political patronage and neo feudalism. Once  again elected representatives are not empowered to be executives or become brash enforcers and ill minded overseers. They are not our overlords. They only represent us legislatively. They must learn and learn quickly to respect basic decency and stand to uphold human dignity - karamah insaniyah.

This leads to the exorbitant pay increase of the Selangor MB and state assembly executive members which they decided for themselves. There seems to be a political disconnect between the people's expectations and aspirations of their leaders and the actual behaviour of their politicians with their promise of political change.

Anwar Ibrahim has stepped into the matter calling for explanations. Indeed he was the very person who cautioned this phenomenon which he described as a disconnect where political ideals and postulations  not becoming realities on the ground.  It hampers the hopes and wishes of the people. There is a growing disillusionment with politicians, the immorality in the complicity of the rich with elite politicians. How can freedom and justice can be translated into caring and socially conscious leadership to remain true to acknowledging the people’s suffering? Political change as expounded by Anwar Ibrahim means that politics cannot be regarded as business as usual anymore. Are politicians listening and heeding this? Are they ready for change?


Until then, this debilitating road to political transformation makes the common people wonder aloud whether things were not better during those days of previous governments. Or people may just give up on this by simply distrusting ALL politicians whatever their party colours.


Saturday, November 9, 2013

Tafsir Maudu’iy siri 65: Dr Siddiq Fadil




JANJI ALLAH KEPADA KAUM MUKMININ: KEMENANGAN BERSYARAT
(Memahami pesan Ilahi dalam ayat 38-41 surah al-Hajj)



38. Sesungguhnya Allah Membela orang yang beriman. Sungguh, Allah tidak Menyukai setiap orang yang berkhianat dan kufur nikmat.
39. Diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, kerana sesungguhnya mereka dizalimi. Dan sungguh, Allah Maha Kuasa menolong mereka itu,
40. (iaitu) orang-orang yang diusir dari kampung halamannya tanpa alasan yang benar, hanya kerana mereka berkata, “Tuhan kami ialah Allah.” Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, tentu telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadah orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Allah pasti akan menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sungguh, Allah Maha Kuat, Maha Perkasa.
41. (iaitu) orang-orang yang jika Kami Beri kedudukan di bumi, mereka melaksanakan solat, menunaikan zakat, dan menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari yang mungkar; dan kepada Allah-lah kembali segala urusan.


Latar Penurunan Ayat

Ketika masih di Makkah (sebelum Hijrah), umat Islam menjadi golongan minoriti yang lemah, ditindas dan dianiaya oleh kaum Quraisy. Kebuasan kaum musyrikin itu semakin hari semakin menjadi-jadi, mereka menghalang siapa sahaja daripada menganut Islam, mengganggu umat Islam beribadah, malah telah begitu berleluasa melukai dan mencederakan mereka sehingga ada yang mati terdera. Rasulullah s.`a.w. sendiri tidak terkecualiti dari disakiti dengan pelbagai bentuk penganiayaan. Kenangan pahit zaman Makkah itu diabadikan dalam surah al-Anfal:26, “Dan ingatlah ketika kamu masih (berjumlah) sedikit, lagi tertindas di bumi (Makkah), dan kamu takut orang-orang (Makkah) akan menculik kamu…”. Betapapun keinginan mereka untuk bertindak balas, namun belum ada keizinan Tuhan. Mereka tetap disuruh bersabar, menahan diri daripada melawan kerana belum tiba masanya. Demikianlah pesanTuhan ketika itu, tunggu! Jangan lawan dahulu, “….Tahanlah tanganmu (dari berperang), laksanakanlah solat dan tunaikanlah zakat!...” (Al-Nisa’:77). Bertindak sebelum masanya hanya akan lebih menyusahkan diri.


Janji Pembelaan Ilahi

Untuk sementara begitulah kehendak Tuhan. Tetapi akan tiba saatnya mereka diizinkan melawan, dan Tuhan berjanji akan membela kaum mukminin. Memang tidak mungkin Tuhan membiarkan keimanan dan kebenaran bertarung melawan kekufuran dan kebatilan, tanpa pembelaan-Nya. Tuhan Maha Mengetahui kekuatan dan kelemahan jiwa manusia. Seteguh manapun iman mereka, sekuat manapun keyakinan mereka, masih ada kemungkinan mereka gentar berhadapan dengan kebatilan yang tampak gagah, dan masih ada kemungkinan mereka lemah berhadapan dengan kepalsuan yang tampak mempesona. Kerana itu sebelum mereka diizinkan mengangkat senjata, Tuhan mengumumkan komitmen pembelaan-Nya. Memang Tuhan tidak menghendaki kaum mukminin tertindas dan terdera, kecuali selama tempoh sementara bersiap untuk melawan, sementara bersedia untuk berjuang dan berjihad. Pengumuman pembelaan Ilahi itulah yang termuat dalam ayat 38, “Sesungguhnya Allah Membela orang-orang yang beriman…”, janji pembelaan yang disertai pernyataan kebencian Tuhan terhadap mereka yang bersifat khianat dan kufur. Pernyataan Tuhan tentang kebencian-Nya terhadap mereka yang bersifat demikian membawa implikasi kesudahan yang pasti, iaitu kehancuran.


Izin Berperang

Ayat 39 mendeklarasikan izin melawan, “Di izinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, kerana sesungguhnya mereka dizalimi...”. Umat mukminin berhak mengistiharkan perang atas asas “kerana mereka telah dizalimi”. Demikianlah justifikasi moral yang mengesahkan tindakan berperang. Kaum mukminin bukan pihak yang menceroboh, tetapi sebaliknya, merekalah pihak yang diceroboh dan dizalimi. Memang itulah hakikatnya, kaum Musyrikin Makkah telah mendera orang-orang beriman, termasuk Nabi s.`a.w. sendiri sehingga memaksa Junjungan s.`a.w. berhijrah meninggalkan kampung halaman yang sangat dicintai. Diriwayatkan bahawa ketika Rasulullah s.`a.w. melangkah meninggalkan Makkah, Junjungan s.`a.w. menoleh sambil berkata, “Demi Allah, sesungguhnya engkaulah bumi Allah yang paling aku cintai, dan sesungguhnya engkaulah bumi Allah yang paling Allah cintai. Kalaulah tidak kerana pendudukmu mengusirku, aku tidak keluar meninggalkanmu!”. Sementara itu sahabat pendampingnya, Abu Bakr al-Siddiq r.`a. pula diriwayatkan berkata, “Mereka telah mengusir nabi mereka, inna li ‘Llahi wa inna ilayhi raji`un, pasti mereka akan binasa!”. Memang kebinasaan tidak mungkin dapat dihindari apabila umat mukminin diizinkan melawan, di samping mereka juga diberikan jaminan perlindungan dan pertolongan Allah, “Dan sungguh, Allah Maha Kuasa untuk menolong mereka itu.”. Kekuatan mana yang mampu berhadapan dengan umat yang mendapat jaminan pertolongan Allah Yang Maha Perkasa?

Demikianlah perang yang justified dan cukup beralasan. Umat mukminin berperang demi misi agung kemanusiaan, demi umat beragama seluruhnya, demi kebebasan ber`aqidah dan kebebasan beribadah. Selain itu mereka juga bangkit demi hak kaum teraniaya untuk bertindak balas membela diri. Justeru, mereka telah dizalimi dengan pengusiran dari kampung halaman sendiri, tanpa alasan selain kerana mereka berkata, “Tuhan kami ialah Allah!” (ayat 40), kata paling benar, paling mulia, paling suci dan paling wajar diucapkan. Mengusir orang semata-mata kerana pendirian yang diekspresikan lewat kata-kata tersebut jelas suatu kezaliman yang mutlak, tanpa ragu. Mereka diusir semata-mata kerana `aqidah, bukan kerana sebab-sebab lain yang melibatkan kepentingan peribadi atau perebutan harta duniawi.

Peperangan bagi umat mukminin adalah murni demi prinsip asasi bahawa `aqidah wajib dilindungi dan dipertahankan. Kebebasan `aqidah dan kebebasan ibadah adalah prinsip yang kudus dan kerananya harus sentiasa dihormati dan didaulatkan. Segala bentuk pencabulan terhadap prinsip tersebut harus dilawan, termasuk dengan perlawanan bersenjata di medan perang. “Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, tentu telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut Nama Allah…”. Demikianlah cara Allah mencegah pencabulan terhadap kesucian prinsip kebebasan ber`aqidah dan beribadah (yang disimbolkan dengan tempat-tempat beribadat), dengan membangkitkan kaum mukminin memerangi golongan yang sewenang-wenang mencabul prinsip tersebut. Hanya perang yang dapat menyelamatkan tempat-tempat ibadat (sawami`, biya`, salawat dan masajid) dari kehancuran. Nama Allah yang banyak disebut di dalamnya tidak lagi dapat menginsafkan golongan manusia pengganas, dan tidak lagi dapat mencegah mereka dari kebiadaban menghancurkan rumah-rumah ibadat.

Umat mukminin harus berperang demi agama, tetapi keizinan berperang diawali dengan jaminan pembelaan dan pertolongan Tuhan terhadap mereka. Ini bererti bahawa mereka yang dibela dan ditolong Tuhan pasti akan menang kerana Tuhan Maha Berkuasa memenangkan mereka. Jika memang demikian, lalu untuk apa diizinkan perang? Dan untuk apa diwajibkan berjihad? Bukankah Tuhan Maha Perkasa melindungi agama-Nya tanpa memerintahkan umat mukminin berperang, menyabung nyawa dan mengalami derita cedera-luka, malah ramai yang gugur di medan tempur?. Memang Allah Maha Berkuasa melaksanakan kehendak-Nya (membinasakan musuh-musuh agama-Nya) tanpa susah-payah, tanpa menumpahkan walau setitik darah kaum mukminin. Tetapi tentu ada hikmah, sebab tersirat di balik perintah berperang, bahawa Tuhan tidak menginginkan agama ini didukung oleh orang-orang malas, mereka yang hanya ingin bersantai, yang merasa cukup dengan mendirikan solat dan membaca al-Kitab serta menadah tangan ke langit ketika menghadapi bahaya pencerobohan.

Memang orang mukmin harus menunaikan solat, harus membaca al-Kitab dan bermunajat kepada Allah setiap saat, ketika senang dan ketika susah. Tetapi ibadat-ibadat tersebut semata-mata belum cukup melayakkan mereka menjadi pendukung agama Allah. Ibadat-ibadat tersebut hanyalah sebahagian daripada bekalan yang perlu disiapkan sebagai kekuatan tambahan untuk mengharungi medan perjuangan. Senjata fizikal harus sepadan dengan senjata musuh, sementara taqwa adalah senjata spiritual yang hanya ada pada kaum mukminin. Demikianlah kehendak Allah, bahawa pembelaan dan pertolongan-Nya tersalur menerusi daya lawan kaum mukminin. Hanya dengan kemampuan bertarung di medan perang segala potensi kekuatan terpendam yang mereka miliki akan tumbuh perkasa dengan sempurna. Tuhan menghendaki agar para pendukung agama-Nya memaksimumkan seluruh kekuatan yang dikurniakan-Nya kepada mereka. Sesungguhnya misi penyiaran dan pendaulatan agama Allah adalah amanah berat yang hanya dapat dipikul oleh umat yang kuat, umat berdaya juang yang terbina dalam keperitan rebah bangun di kancah pertarungan.
Memang bukan kehendak Tuhan menghadiahkan kemenangan mudah. Justeru, kemenangan mudah dan segera yang dihadiahkan tanpa susah payah kepada orang-orang yang berbudaya santai tidak akan meledakkan kekuatan terpendam di pedalaman diri mereka. Selain itu kemenangan segera dan mudah akan segera dan mudah pula hilangnya kerana ia akan dirasakan sebagai suatu yang murah, dapat diraih tanpa membayarnya dengan pengorbanan yang mahal. Kemenangan segera dan mudah juga tidak akan kekal lama kerana ia tidak akan mampu dipertahankan oleh mereka yang tidak terlatih dan teruji dalam hempas-pulas perjuangan. Demikianlah hikmah di sebalik sukar dan lambatnya kemenangan bagi umat silam, generasi yang dizalimi dan diusir dari kampung halaman tanpa alasan selain kerana mereka berpendirian “Tuhan kami ialah Allah!”.


Kemenangan Yang Tertangguh

Dalam tafsir al-Zilal-nya, Sayyid Qutb menyenaraikan kemungkinan-kemungkinan yang menyebabkan tertangguhnya kemenangan bagi kaum mukminin:

 Kemenangan tertangguh kerana persediaan umat mukminin belum cukup matang, belum cukup siap dan belum maksimum sehingga andainya diberi kemenangan ketika itu, kemenangan itu tidak akan bertahan lama kerana mereka tidak akan mampu mempertahankannya

 Kemenangan tertangguh kerana umat mukminin belum mencurahkan seluruh tenaga keupayaannya dan belum mengorbankan segala yang dimilikinya sehingga tidak tersisa lagi sesuatu yang berharga, sehingga semua yang ada, yang mahal dan yang murah sudah diserahkan untuk membiayai perjuangan di jalan Allah.

 Kemenangan tertangguh sehingga umat mukminin menggunakan kekuatan terakhirnya, lalu dengan begitu mereka menginsafi bahawa tanpa pertolongan Allah, kekuatan mereka semata-mata tidak akan membawa kemenangan. Sesungguhnya kemenangan akan dikurniakan setelah mereka menggunakan kekuatan terakhir dan kemudiannya menyerahkan segalanya kepada Allah.

 Kemenangan tertangguh agar umat mukminin mempereratkan lagi hubungan dengan Allah, sehingga pada saat menempuh derita perang mereka benar-benar merasakan bahawa sesungguhnya tidak ada lagi tempat untuk mengadu dan meminta selain hanya Allah Yang Maha Esa. Hubungan erat dengan Allah inilah yang akan menjamin istiqamah mereka nanti apabila Allah Berkenan mengurniakan kemenangan, bahawa mereka tidak akan menyeleweng dari kebenaran, keadilan dan kebaikan yang kerananya Allah memenangkan mereka.

 Kemenangan tertangguh kerana umat mukminin belum benar-benar tulus dalam perjuangan dengan niat murni semata-mata kerana Allah dan dakwah agama-Nya. Mungkin masih ada dalam kalangan mereka yang berjuang kerana motif-motif lain yang tidak murni: mungkin untuk meraih kepentingan tertentu, mungkin kerana dorongan emosi marah semata-mata, atau mungkin untuk mencari glamour sebagai jaguh pertarungan atau lain-lain sepertinya, sedang Allah Menghendaki agar setiap orang berjuang semata-mata kerana-Nya dan di jalan-Nya. Pada suatu ketika Rasulullah s.`a.w. pernah ditanya tentang seorang yang berperang kerana dorongan gejojak emosi, seorang lagi berperang untuk mempamerkan keberanian, dan seorang yang lain berperang untuk menonjol-nonjolkan diri, siapakah di antara mereka yang berjuang di jalan Allah? Rasulullah s.`a.w. menjawab, “Siapa yang berjuang agar Kalimat Allah terjulang tinggi, dialah yang berjuang di jalan Allah.”

 Kemenangan tertangguh kerana masih ada sisa kebaikan pada pihak musuh yang diperangi. Tuhan menghendaki agar sisa kebaikan itu lenyap sama sekali, dan hanya tinggal kejahatan sepenuhnya, barulah akan ditimpakan kehancuran total tanpa ada sisa kebaikan yang turut terkorban.

 Kemenangan tertangguh kerana kebatilan yang diperangi itu belum terdedah sepenuhnya di mata khalayak massa. Andainya kemenangan diraih dalam keadaan seperti itu, masih akan ada pendukung-pendukungnya yang tertipu dengan kebatilan yang belum tampak jelas batilnya itu. Dengan kata lain, kebatilan tersebut masih mengakar pada segolongan orang innocent yang masih belum dapat melihat hakikat. Allah menghendaki agar kebatilan itu terus wujud beberapa lama sehingga ia terdedah sepenuhnya di hadapan semua orang. Dengan demikian kehancurannya nanti tidak akan disesali oleh sesiapa pun.

 Kemenangan tertangguh kerana iklim persekitaran yang belum cukup bersedia untuk menyambut kebenaran, keadilan dan kebaikan yang dibawa oleh kaum mukminin. Andainya kemenangan dicapai ketika keadaan masih seperti itu, sudahnya ia akan ditolak oleh masyarakat yang belum bersedia itu. Biarlah pertarungan terus berlangsung sehingga jiwa dan minda masyarakat seluruhnya bersedia menerima kemenangan kebenaran, dan siap untuk mempertahankannya.

Demikianlah antara sebab, di samping sebab-sebab lain yang Allah sendiri yang Mengetahuinya, mengapa kemenangan masih tertunda, dan kerana itu perjuangan dengan segala pengorbanan dan deritanya terus berlanjutan dengan keyakinan akhirnya Allah akan memberikan kemenangan.


Syarat Kemenangan

Memang janji Allah untuk memenangkan mereka yang menolong (menegakkan) agama-Nya adalah suatu kepastian, tetapi kemenangan tidak diberikan tanpa syarat. Sesungguhnya kemenangan selamanya terikat dengan sejumlah tanggungjawab. Justeru, kemenangan tidak diberikan kerana kemenangan itu sendiri, tetapi ia diberikan untuk menjadi wahana islah ke arah aktualisasi cara hidup dan tamadun berasaskan nilai-nilai Ilahiah. Yang dijanjikan kemenangan ialah mereka “…yang jika Kami berikan kedudukan di bumi, mereka melaksanakan solat, menunaikan zakat, dan menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan kepada Allah-lah kembali segala urusan.” - (ayat 41)

Demikianlah empat syarat kemenangan: pertama, melaksanakan solat dalam pengertian mengabdi sepenuh dan setulusnya kepada Allah, mempererat hubungan dengan Allah dan sentiasa menghadap-Nya dengan patuh, merendah dan menyerah. Dengan kata lain, Allah harus sentiasa didahulukan; kedua, menunaikan zakat dalam pengertian melaksanakan tanggungjawab kehartaan (haqq al-mal), mengikis sifat bakhil, mengenyah sifat tamak, membebaskan diri dari nafsu kebendaan, dan prihatin terhadap kaum yang lemah (miskin); ketiga, menyuruh berbuat yang makruf dalam pengertian memperjuangkan kebaikan, nilai-nilai murni dan mendorong masyarakat mengamalkan cara hidup sihat dan bermoral berasaskan nilai-nilai makruf, mulia dan terpuji; dan keempat, mencegah dari yang mungkar dalam pengertian komitmen melawan segala bentuk kejahatan dan penyelewengan, memperjuangkan perubahan dan pembebasan umat dari budaya bobrok dan bejat. Kepada Allah-lah kembali segala urusan, sesungguhnya Allah adalah penentu kesudahan segalanya, memenangkan yang kalah atau mengalahkan yang menang, tergantung pada syarat-syarat yang telah di tetapkan-Nya, ditepati atau tidak. Demikianlah hakikatnya, bahawa kemenangan selamanya bersyarat, di samping ia juga adalah adalah suatu amanah besar yang membawa tanggungjawab mengisinya dan mempertahankannya.



KDH:26102013.