Demikianlah Nabi Daud dan
Sulaiman a.s. mewariskan kepada kita model politik. Ada perbedaannya di antara model
politik Yusuf, Musa, Daud dan Sulaiman a.s. Semuanya berasaskan kepada realiti
dan landskap semasa. Kenapa ia berbeda?
Yusuf a.s. berpartisipasi dalam
pemerintahan Non Muslim berkhidmat sebagai perdana menteri atau menteri utama
di bawah kekuasaan raja yang Non Muslim. Musa a.s. mengambil sikap dan strategi
menentang penguasa dan kekuasaan yang zalim. Nabi Daud dan Sulaiman a.s. pula
memegang tampuk kekuasaan, meraih kekuasaan sebagai pemerintah. Semuanya
berlainan mempunyai justifikasi-justifikasinya sendiri berasaskan realiti
zaman.
Yusuf a.s. mithalnya membawa satu
model partisipatif. Apabila dulu kita pernah ungkapkan sebagai corrective participation – libatserta mengkoreksi
– isunya pemerintahan sekular tetapi kita perlu berperanan melakukan
koreksi-koreksi sebagaimana termungkin. Sepertimana ilham Ilahi Nabi Yusuf a.s.
yang menjadi menteri yang menguasai ekonomi dan pertanian. Rajanya bukan
Muslim. Ini satu bentuk – satu model yang orang berdakwah harus tahu sebagai
satu opsyen jika realiti semasa memerlukan opsyen ini.
Yusuf a.s. mungkin tidak macam
Sulaiman dan Daud a.s. yang juga mempunyai kekuatan bala tentera dan massa. Bukan
juga macam Musa a.s. yang ada pembantunya Harun, pendokong tegar ithna ashara naqiba – 12 orang naqib dan
sokongan massa Bani Israil. Yusuf a.s. berada pada satu konteks zaman serba
kafir tetapi suasana itu bukan alasan untuk dia tidak melakukan sesuatu.
Mendakwah umat dan masyarakat kepada tawhid dan perubahan.
Yusuf a.s. tampil dengan kewibawaan, kredential serta integriti dan mendapat
dokongan dan sokongan semua pihak termasuk raja dan massa yang bukan Islam.
Yang bersamanya dalam konteks aqidah tidak ramai – yang boleh disebut ayahnya
Ya’qub a.s. manakala saudara-saudaranya telah mengkhianatinya.
Tetapi kerana ketulusan
peribadinya dan keikhlasan kepada Allah swt, dan dengan sokongan ayahnya yang
juga tulus sebagai mu’min pengabdi Ilahi. Yusuf a.s. mendapat restu dan
pertolongan Allah swt.
Kerana itu faktor ketulusan niat,
kemurnian peribadi, ikhlas mengabdi, sokongan, doa dari orang lain – bapa,
sahabat, sesiapa sahaja – itu mempunyai erti dan kesan yang sangat besar dalam
menentukan kejayaan. Itulah yang terbukti pada sejarah Yusuf a.s. “Dari penjara ke puncak kuasa”. Atau dalam
artikata popular sekarang, “Dari penjara
ke Putrajaya”.
Jalan penjara menuju ke puncak
kuasa itu nyata tidak mudah. Yusuf a.s. diuji dengan segala bentuk derita dan
sengsara. Dia sebagai pemimpin yang berbakat besar sudah tentu menjadi sasaran
irihati pelbagai pihak termasuk saudara kandungnya sendiri. Kerana itu dia tahu
apa itu kesusahan sepanjang hayatnya. Yusuf a.s. susah sejak kecil lagi pada
umur 12 tahun, dia dilempar ke dalam telaga oleh saudara-saudara kandungnya
sendiri. Kemunculan Yusuf a.s. adalah
dengan pelbagai ujian termasuk pengkhianatan. Begitulah pengalaman para anbiya’ wal mursalin – ada bahagian-bahagian
berhadapan dengan pengkhianatan dalam perjalanan dakwah. Kalau demikian para
nabi, orang lain pun boleh dikhianati.
Sepertimana dakwaan pengkhianat,
yang mengaku sahabat, “saya pernah
bersama, pernah berusrah bersama, bertamrin bersama.” Kalau begitu
pengalaman Yusuf a.s. dan para anbiya dan mursalin apa sangat pengkhianatan
golongan yang mendakwa sahabat kita. Kita mendapat kekuatan daripada kisah
Yusuf a.s. ini untuk menghadapi pengkhianatan-pengkhianatan yang berlaku. Ini
satu sunnah, satu pengalaman yang perlu ditempuhi.
Jangan tanya soal susah kepada
Yusuf a.s. Dia telah dewasa menjadi seorang pemuda yang tampan. Sekali lagi dia
digoda oleh majikannya. Di situlah terserlah kekuatan Yusuf a.s. Di saat apapun
dia tak pernah terputus daripada hubungan dengan Allah swt. Dia hadirkan Allah
swt dalam setiap saat, dalam setiap suasana dan keadaan apa pun. Dia hadapi
dengan menghadirkan Allah swt.
Itulah syarat kejayaan para
pejuang- tidak boleh berlaku satu saat pun dalam apa keadaan pun, kita tidak
boleh lupa kepada Allah swt. Ingat Allah swt dalam keadaan sepertimana pun.
Imra’atul aziz (isteri al aziz) menggodanya kerana ketampanannya.
Yusuf a.s. dipuji kerana kecantikannya. Dia dipuji tetaiidia tidak lupa diri.
Dia sedar bahawa dirinya adalah pemberian Allah swt - walladhi sawwara fil arham – Dialah
(Allah) yang memberi rupa aku di dalam rahim...
Apabila dipuji rambutnya indah
sekali, dia berkata rambut ini nanti akan tercabut daripada ubunnya di dalam
kubur. Kecantikan mata Yusuf a.s. –warnanya, rupanya memukau wanita-wanita –
dia berkata dengan mata inilah nanti dia akan melihat wajah Allah swt di
akhirat kelak. Ketika disuruh memandang kepada penggoda wanita – dia berkata
dia tidak mahu bangkit dalam keadaan buta di akhirat akibat melihat wajah-wajah
yang indah di dunia ini.
Keadaan apa pun, kata-kata pujian
apa pun dia terkait dengan Allah swt. Peribadi pejuang yang mendapat pertolongan
Allah swt. Tidak sampai melupakan diri.
Dia disumbatkan ke dalam penjara.
Dia dihukum penjara pun kerana Allah swt. Dia diberikan pilihan samada penjara
atau mengikut hawa nafsu kemahuan isteri al aziz. “Aku rela masuk penjara daripada mengikut kemahuan mereka.” Masuk
penjara untuk mendekatkan diri kepada Allah swt supaya tidak tunduk kepada
manusia. Dia sabar dalam keadaan dia tahu dia bersih dan tidak bersalah dan dia
tahu bahawa yang jatuhkan hukuman bukannya mahkamah. Yang draf hukuman itu
adalah imra’atul aziz dan itulah
sejahat-jahat kosnpirasi.
Yusuf a.s.tidak lupa diri dan
tidak hilang keyakinan dirinya. Bertahun-tahun dia di dalam penjara, dia
melakukan harakah taghyiriyyah –
dakwah transformatif – perubahan yang dilaksana para anbiya dan mursalin.
Penjara menjadi pusat dakwah dan dia telah merubahnya menjadi “the school of Yusuf a.s.” Dia menjadi orang rujukan, orang kesayangan,
menjadi kaunselor, melawat pesakit, menghibur yang sedih, mentadbir mimpi yang
pelik-pelik. Orang sangat sayang kepadanya dan merinduinya. Orang yang bebas
pun kembali menziarahinya. Itulah kekuatan peribadi Yusuf a.s.
Apabila namanya telah dibersihkan
barulah dia bersetuju dibebaskan – itulah syaratnya supaya dipulihkan maruahnya
baru pembebasan itu bererti. Lepas itu diterima pengakuan-pengakuan mereka yang
terlibat dalam konspirasi, bagi menunjukkan dia tidak bersalah.
Semasa Mesir menghadapi krisis
ekonomi, dia tampil dan meyakinkan bahawa dia mempunyai kemampuan dan mendapat kepercayaan
raja dan rakyat jelata. Untuk menjayakan misi Yusuf a.s. dia memerlukan
sokongan Non Muslim. Ketika itu bilangan orang Islam hanya beberapa kerat saja.
Dia mememerlukan thiqah – trust warga
Non Muslim.
Katanya, Inni hafizun alim – aku mempunyai
integriti dan kemampuan mengawal dengan ilmu sebagai penguasa khazanah bumi
negara Mesir. Ini misi politik dalam bidang ekonomi. Menjayakan misi
politik dalam islah iqtisadiy –
reformasi ekonomi. Sejarah Yusuf a.s. menunjukkan hubungan ekonomi dan politik
itu sangat dekat. Untuk melakukan perubahan politik harus ada seorang pemimpin
yang trampil berpolitik dan harus ada program ekonomi. Tiada kestabilan politik
tanpa kemakmuran ekonomi. Tiada kemakmuran ekonomi tanpa kestabilan politik.
Ini bererti bila Yusuf a.s.
berkata inni hafizun alim – “ aku mampu
kawal harta negara agar tak hilang, tak bankrap, tak muflis, tak tiris, tak
diselewengkan. Aku tahu, ada ilmu, pengalaman dan kepakaran – (ekonomi mikro
dan makro)”. Pemimpin harus seperti itu. Tak salah untuk sebut
kekuatan-kekuatan peribadi apabila diperlukan.
Tidak salah menyebut
kekuatan-kekuatan calon yang bertanding. Tetapi tak pula boleh dengan sengaja
tanpa keperluan. Oleh itu, kempen pilihanraya perlu sebutkan kekuatan,
kelulusan, pengalaman, kredential calon-calon kerana telah ada keperluan. Yusuf
a.s. menyatakan ini dan meyakinkan raja dan rakyat jelata.
No comments:
Post a Comment