Friday, May 3, 2013

Ringkasan Model Politik Nabi Yusuf a.s. : Dr Siddiq Fadil




CATATAN TAZKIRAH USRAH

Ringkasnya, dalam model politik Nabi Yusuf a.s.,

1. Yusuf a.s. telah melalui kesusahan semenjak berumur 12 tahun. Baginda dikhianati oleh saudara kandungnya sendiri melalui satu komplot yang dirancang. Justeru, apalah sangat kalau dibandingkan dengan pengkhianatan sahabat pada era sekarang.

2. Apabila cuba digoda dan difitnah pula oleh isteri al Aziz, isteri perdana menteri, Yusuf a.s. lebih rela berada di penjara bagi mengelak fitnah imra’atul aziz dan daripada terjebak dalam maksiat dan dosa. Apabila Raja Mesir menawarkannya kebebasan, Yusuf a.s. memohon namanya dibersihkan dan ini dilakukan oleh serta mendapat pengakuan imara’atul aziz dan teman-temannya. Ini bermakna bukan sekadar bagi Yusuf a.s. jasadnya dibebaskan. Bahkan, kebebasan sebenar adalah apabila maruah karamah insaniah terpelihara.

3. Penjara boleh ditransformasikan menjadi madrasah - school of Yusuf a.s., baginda berusaha berdakwah walaupun di mana. Sehingga dirinya menjadi naqib dan kaunselor, disayangi oleh seluruh penghuni banduan penjara, dan mereka di luar penjara.

4. Yusuf a.s. mempamerkan dan mempromosikan kekuatan dirinya sebagai hafizun alim – penjaga – pemegang amanah yang berilmu.. Bagi meyakinkan pemerintah agar memilihnya sebagai perdana menteri, menteri kewangan,  penguasa di negeri bukan Islam, pemerintah bukan Islam... Maka, dalam menuju ideal politik, mempromosikan dan menerangkan kelebihan calon adalah penting bagi mendapatkan keyakinan pengundi / penguasa.

5. Mendapatkan kerjasama rakyat walaupun negara Non Muslim penting bg membina negara. Dalam konteks dunia Islam, mendapatkan sokongan Non Muslim  juga penting bagi menjana politik yang diilhamkan dan ingin dibawa oleh Yusuf a.s.

6. Model ekonomi Yusuf dengan ilham Illahi menunjukkan betapa kemakmuran ekonomi penting dan seiring dengan kemakmuran politik, dan kemakmuran politik sangat bekait rapat dengan kemakmuran ekonomi. Oleh, pemimpin yang mahir dalam ekonomi punya integriti dan lebih kepercayaan kredibiliti  sebagai pentadbir negara.

7. Manifesto Yusuf, resepi Yusuf a.s. dalam menjana ekonomi walau nampak sukar dilaksanakan dalam budaya ekonomi sedia ada yang sangat membudayakan pemborosan, boleh dilaksanakan dengan komitmen politik dan  pemerintahan hafizun alim.


Wallahualam..


(disuaipadan daripada catatan tazkirah  usrah Biro_Kesihatan ABIM oleh Ustaz Siddiq Fadhil pada 2 Mei 2013 yang dicatat oleh Sdr Radin, YDP ABIM Kuala Langat dan ihsan Shirajuddin Sirat)

No comments: