Mohammad Kamaruzzaman, penolong
setiausaha agong kanan parti pembangkang Jamaat-e-Islami Bangladesh, telah
menjalani hukuman gantung di Dhaka Central Jail. Hukuman mati itu dijalankan
pada jam 10.30 malam April 11 2015.
Kamaruzzaman, yang hanya baru berusia
remaja pada tahun 1971, telah dijatuhkan hukuman mati setelah didakwa atas
kesalahan jenayah perang semasa berlaku Perang Pembebasan Bangladesh 1971.
Kamaruzzaman menafikan semua pertuduhan. Keluarganya dan para peguamnya
menegaskan bahawa sewaktu perang tersebut berlaku dan sesudahnya, Kamaruzzaman tiada
dan tidak pernah disabitkan dengan sebarang jenayah perang samada disemak pada
kes-kes perbicaraan atau perundangan ataupun tercatat di sebarang lembaran
sejarah. Mereka mengatakan bahawa tuduhan-tuduhan ke atasnya hanyalah
direkacipta demi niat dan dorongan politik jahat.
Keluarga Kamaruzzaman telah
menziarahinya buat kali terakhir pada awal hari berkenaan. Sebaik saja lawatan perpisahan
itu tamat, anak sulungnya Hasan Iqbal, menemui para wartawan. Apabila ditanya
samada Kamaruzzaman akan memohon pengampunan presiden, Hasan Iqbal menjawab, ‘Presiden tidak mempunyai kuasa untuk
mengambil atau memberikan nyawa kepada sesiapa pun. Ini terpulang kepada Allah
yang Maha Kuasa. Tidak timbul soal memohon
keampunan kepada orang kufur dan penipu.’ Hasan menambah lagi bahawa kedua-dua
orang magistret serta menteri dalam negeri adalah pembohong belaka. Hasan
menyanggah ura-ura itu dengan menegaskan bahawa tiada sebarang perbincangan
dibuat bersama Kamaruzzaman di penjara
dan ini semua hanyalah lakonan drama tentang pengampunan semata-mata untuk
mengambil kesempatan politik jelek.
Badan-badan antarabangsa
membantah dan mengkritik perbicaraan Kamaruzzaman disebabkan kepincangan
undang-undang dan proses ketidakadilan yang ketara. Dalam tempoh menunggu
pelaksanaan hukuman mati, badan-badan antarabangsa dan tokoh-tokoh ternama telah
meminta supaya dihentikan tindakan itu, kerana pelaksanaan hukuman mati adalah sesuatu
yang sudah tiada jalan kembali. Mereka termasuklah Human Rights Watch, Amnesty
International, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Kesatuan Eropah, Lord Carlisle
dan Lord Avebury daripada British House of Lords, Bar Human Rights Committee of
England and Wales, Commonwealth Lawyers Association dan kerajaan US.
Setelah hukuman mati dijalankan,
penguasa kanan polis, Forman Ali, daripada Dhaka Central Jail mengeluarkan
kenyataan mengesahkan hukuman gantung ke atas Mohammad Kamaruzzaman dan jenazahnya
bakal dikebumikan di Sherpur. Polis mengawal jenazah sepanjang perjalanan atas
dasar keselamatan menurutnya.
Mayat Kamaruzzaman dibawa dengan sebuah
ambulan bersama kawalan polis dari Dhaka Central Jail pada tengah malam untuk
disemadikan di kampung halamannya Sherpur. Pengkebumiannya diadakan di laman
tengah sebuah Rumah Anak Yatim di Mudipara, mukim Bajitkhali Union of Sherpur
Sadar, rumah anak yatim yang telah didirikan oleh al marhum Mohammad
Kamaruzzaman.
Hukuman gantung ini menandakan “pembunuhan
politik” kedua yang dikendalikan oleh apa yang dinamakan sebagai International
Crimes Tribunal yang kian tercemar kewibawaannya. Pada 12 Disember2013 Abdul
Quader Mollah, seorang lagi pemimpin Jamaat-e-Islami, telah menjalani hukum
bunuh. Pelbagai badan antarabangsa juga meminta hukumannya dihentikan namun
tidak dilayani kerajaan Bangladesh. Parti Jamaat e Islami mengisystiharkan
hukuman ini sebagai “pembunuhan politik”.
Pihak berkuasa menyerahkan mayat Kamaruzzaman
kepada keluarganya pada jam 4:30 petang. Abang sulungnya menerima jenazahnya
bagi pihak keluarga.
Solat janazahnya telah diimamkan anak
saudaranya Maulana Abdul Hamid. Jenazahnya telah dikunjungi oleh kerabat kaum
keluarga dan ramai orang dari segenap lapisan masyarakat sebagai tanda
penghormatan terakhir, walaupun dikatakan pihak berkuasa kerajaan dan
pentadbiran polis cuba melakukan angkara intimidasi dan mengadakan
sekatan-sekatan rambang.
Kamaruzzaman telah menolak untuk
memohon pengampunan presiden.
Kamaruzzaman telah berjalan ke
arah tali gantung dengan tenang sambil membaca ayat-ayat al Quran. Kamaruzzaman
bersabar, tabah dan berani berada di hadapan tali gantung. Tidak ada sebarang ketakutan
dipamerkannya sewaktu menghampiri tali gantung. Dia tidak berasa resah gelisah.
Sumber dalam penjara memaklumkan hal ini.
Sumber itu juga memberitahu
bahawa Kamaruzzaman mendirikan solat Isha setelah mandi dan diikuti dengan
solat nafal - sunat. Dia tekun
membaca Quran sambil duduk di atas sejadah (jainamaz)
sehinggalah detik dia dibawa ke tempat hukuman gantung.
Persediaan tempat huuman gantung dilakukan
dekat dengan sel kurungannya. Pegawai-pegawai terlibat dengan hukuman itu
mengambil tempat mereka masing-masing di sebelah tempat gantung. Pada jam 9:15 malam pegawai-pegawai perubatan
memeriksa kesihatan Kamaruzzaman di dalam sel. Pada jam 9:35 malam sepasukan 12
orang anggota komando mengambil tempat mereka di dalam sel Kamaruzzaman. Kemudian
tiba acara tawba (pengucapan taubat).
Kamaruzzaman berkata “Saya akan bertaubat
sendiri.” Pegawai penguasa penjara berkeras mahu supaya Imam yang hadir mengendalikan
lafaz tawba menurut peraturan.
Selepas ucapan tawba, Kamaruzzaman diiringi ke tempat
hukum gantung pada jam 10:20 malam. Kamaruzzaman lantas berkata, “ Saya tidak bersalah. Saya dihukum gantung
dengan tidak adil.” Dia mula berdu’a dan membaca ayat-ayat al Quran. Dalam
keadaan dia berdu’a dan membaca ayat suci dia berjalan ke arah tempat gantung
dengan tenang.
Di tempat gantung, pegawai
penguasa penjara melepaskan sapu tangannya ke bawah sebagai isyarat kepada
algojo si tukang bunuh. Hukuman gantung dilaksanakan.
Kamaruzzaman telah shaheed dan
kembali kepada Tuhannya Rabbul Jalil dengan dibunuh terkorban kerana
kepimpinannya bersama jamaah gerakan Islam, atas prinsip perjuangannya,
kecekalannya dan istiqamahnya di atas jalan dan suruhan Allah swt.
Dan janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang terbunuh di
jalan Allah, (bahawa mereka) mati. Sebenarnya (mereka) hidup, tetapi kamu tidak
menyedarinya.
Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan,
kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Berikanlah khabar gembira kepada
orang-orang yang sabar.
(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata,
"Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun" (Sesungguhnya kami adalah
milik Allah dan kepada-Nya-lah kami kembali).
Mereka itulah yang memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan
mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk
(surah al baqarah 154-157)
(Dipadankan, disunting dan
diterjemah bersumberkan emel melalui Dr Ahmad Totonji)
Nota Akhir:-
Jamaat e Islami Bangladesh
Jamaat e Islami adalah pertubuhan
Islam yang mencakupi pergerakan nasional, konvensional, agama, politik,
kemasyarakatan dan kebudayaan. Jamaat e
Islami mengajak dan memperkasakan rakyat Bangladesh kepada jalan sunnah
Rasulullah (SAW) melalui kesungguhan berdakwah dan organisasi terbaik. Sebagai sebuah parti politik yang sah
dan tulen, Jamaat komited kepada demokrasi dan politik akomodatif berpegang dan
berpandukan prinsip-prinsip perjuangannya.
Program Empat Perkara Jamaat:
Rancangan komprehensif bagi ilmu pengetahuan
dan kefahaman pengajian Islam melalui dakwah: Pencerahan umat agar berpegang
kepada ilmu pengetahuan sebenar al Quran and Sunnah melalui hujah yang
meyakinkan dan menyedarkan serta membangkitkan sahsiah dan keberanian mereka supaya
mengikuti ajaran Islam serta mengamalkannya.
Pertubuhan dan pergerakan yang
utuh berorganisasi bagi pembinaan watak dan peribadi. Melalui giat usaha, rencana dan latihan:
Jamaat membangunkan dan memperkasakan rakyat agar mendirikan sebuah masyarakat
Islam.
Program bernas dan realistik
untuk kebajikan rakyat dan reformasi sosial. Melalui giat usaha reformasi
sosial dan khidmat kepada masyarakat: Jamaat menyentuh hati rakyat dan mewakafkan
diri agar masyarakat berpegang kepada nilai-nilai Islam.
Pergerakan politik dan demokratik
yang sah bagi menubuhkan negara berkebajikan berpusatkan pembangunan insan dan
urustadbir baik. Dengan giat usaha reformasi kerajaan: Jamaat berjuang secara
demokratik dan secara telus bagi memajukan kepimpinan bertaqwa, amanah dan
cekap di segenap aspek sistem pemerintahan supaya tertegak pentadbiran yang
berintegriti dan bermaruah.
Jamaat bekerja untuk keamanan dan
menolak keganasan.
No comments:
Post a Comment