Sahabat, rakan demokrat, tetamu
terhormat, tuan-tuan dan puan-puan.
Pertama, saya ingin
mengalu-alukan kedatangan para peserta dan perwakilan kita ke persidangan ini –
persidangan antarabangsa kedua Forum Sedunia Demokrat Muslim.
Saya amat berterima kasih ke atas
dokongan Sasakawa (Sasakawa Peace Foundation);
Pusat Habibie dan SETA kerana membolehkan pengartikulasi visi bagi menyatukan
orang Muslim dalam berusaha mencapai reform demokratik. Khususnya, saya ingin secara
peribadi melahirkan setinggi-tinggi penghargaan kepada sokongan kuat dan
bermakna oleh mantan-mantan presiden BJ Habibie, Abdullah Gul dan juga Dr
Rashid Ghannouchi.
Tiga tahun yang lalu, pada Mac
2012, saya berada di Dubai di sebuah persidangan membentangkan tentang
perubahan landskap politik di dunia Islam apabila idea forum ini tercetus.
Apabila saya menggunakan ungkapan perubahan landskap politik, pada masa itu,
itulah gambaran waktu pergolakan semasa yang kita alami. Namun, setelah meninjau
kembali, kepesatan, keamatan dan natijahnya tidaklah dijangkakan.
Kebangkitan Arab Spring waktu itu sedang terhurai dengan Tunisia mendahului memecut
jejak demokrasi, selepas berjaya menggulingkan Ben Ali, hanya 13 bulan sebelum
itu. Tetapi tidak sampai setahun kemudian, Bashar al-Assad memberi amaran
kepada penunjuk perasaan tentang akibat “bekerjasama dengan anasir luar untuk
menjatuhkan regimnya”.
Tidak lama kemudian, berlaku
siri-siri serangan kejam pembunuhan oleh regim Assad ke atas rakyatnya sendiri
di bandar Homs. Dua minggu sebelum saya mencapaikan ucaptama di, Ali Abdullah
Saleh meletakkan jawatan. Dua bulan kemudian, Dr Mohammed Morsi memenangi
pusingan pertama pilihanraya presiden di Mesir dan sehari berikutnya Assad mengarahkan
suatu lagi pembunuhan beramai-ramai di Houla.
Tanggal 24 Jun, 2012, suruhanjaya
pilihanraya mengumumkan secara rasmi kemenangan Morsi dlam pemilihan presdien.
Kemenangannya tipis denga undian baginya 51.7 % berbanding 48.3% untuk
pencabarnya.
Pada Julai 2012, dunia baru sedar
bahawa perang saudara besar-besaran telahpun meletus di Syria. Lebih 200,000 pelarian Syrian meninggalkan negara
itu.
Pada 9/11 tahun itu, kedutaan
Amerika di Benghazi, Libya, diserang dan Duta U.S. Christopher Stevens terbunuh.
Pada November, Morsi meminda
perlembagaan bagi mengupaya presiden “melindungi”
negara dan melaksana perundangan tanpa sekatan kehakiman. Lapan bulan kemudian,
dia digulingkan oleh sebuah rampasan kuasa tentera.
Pada awal tahun lalu, ISIL muncul
sebagai raksasa “Kraken” semacam jelmaan halus yang mengambil kesempatan ke atas
konflik di Syria dan Iraq, ketidakstabilan Timur Tengah serta kelompangan kuasa
akibat persengketaan Sunni/Shia di rantau itu. Selanjutnya, adalah apa yang sering
dikatakan sebagai sejarah.
Pelajaran Sejarah
Saya mengambil masa mengenangkan
peristiwa-peristiwa ini kerana saya mempercayai pengajaran penting sejarah –
jika kita mempunyai rasa rendah diri dan keazaman untuk mempelajarinya.
T.S. Eliot mengatakan sejarah
boleh bermakna kebebasan tetapi pada masa yang sama mengingatkan kita bahawa sejarah boleh bererti perhambaan.
Itu saya andaikan adalah persoalan jalur sejarah mana yang kita pilih untuk
bersama.
Betul, dan ia memang benar. Hari
ini, ISIS/ISIL mendapat paparan utama akhbar kerana melakukan keganasan, kekerasan
dan kekejaman bukan sahaja di Timur Tengah bahkan di Eropah dan tempat-tempat
lain. Bersama-sama dengan al-Shabab, Boko Haram, al-Qaeda, dan organisasi
pengganas lain, mereka bersaing untuk
merebut perhatian media dan apa yang mereka mempercayai sebagai
sanjungan dan pujaan oleh minda-minda pemuda-pemudi. Kita semua tahu jalur
sejarah mana yang akan memperingati mereka.
Saya mungkin bersuara daripada sebuah
kamar penjara di Malaysia, setelah dinafikan secara tidak adil kebebasan saya,
tetapi ia tidak menjadi halangan untuk melahirkan kesedihan dan kegusaran, sesiapapun akan merasakannya apabila
mengetahui tentang kejadian kejam dan terkutuk – terkini dengan tujuh serangan
serentak di Paris.
Tindakan keji pembunuhan ganas
dan wewenang ke atas orang awam yang tidak bersalah termasuk wanita dan orang
muda wajar dikutuk samasekali. Kita mesti bersama berganding tangan dengan
semua pihak, merentasi semua sempadan sempit agama dan kaum, dengan satu mesej
tegas – bahawasanya pembunuhan terancangan dan kejam ini ditolak samasekali.
Hari ini, kita berada di atas bucu
gelombang lautan perubahan di mana generasi masa depan kita akan menilai kita.
Forum demokrat Muslim akan diuji di sini.
Adakah dunia Islam berpeluk tubuh
menjauhkan diri apabila demokrasi baru memekar dan masyarakat yang baru bebas
di Egypt, Libya dan Iraq runtuh akibat hentakan permainan kuasa-kuasa terpendam
(deep state)?
Nampaknya, kitaran sejarah Hegel itu
benar. Regim-regim monolitik tersergam teguh dibina atas asas totalitarian dan
kuasa kuku besi tidak akan menyerahkan budaya penindasan, kezaliman dan
keganasan walaupun berdepan dengan protes besar-besaran rakyat yang mahu
perubahan.
Mereka mungkin tersungkur
sementara. Tetapi tanpa keazaman tegar rakyat dan pertumbuhan
institusi-institusi demokrasi, mereka akan muncul kembali dengan penuh dendam
kesumat.
Musim bunga mungkin berubah menjadi musim dingin kerana
senantiasa ada pihak penentang revolusi yang gigih berusaha untuk memusing balik
jam ke belakang dan mengembalikan kuasa serta kegemilangan lama mereka yang telah
kian menikmati.
Huru hara brutal dan balas dendam
berdarah dilancarkan ke atas rakyat sebagai peringatan ngeri betapa terdesak
dan kejam tirani dan autokrat apabila enggan menyerahkan kuasa.
Demokrat Muslim tidak boleh
membiarkan penguasa terpendam atau teroris terus menerus merampas perjalanan
sejarah. Kita mesti merangka laluan baru. Dengan naratif baru ini, sifar
toleransi buat mereka.
Kita mesti nyatakan dengan jelas bahawa
tindakan pembunuh-pembunuh ini bukan jihad. Ini adalah pemalsuan Islam dalam bentuk yang paling keji dan
kejam. Mereka memakai pakaian berwajah keagamaan dan mendakwa mereka
melakukannya untuk Islam serta ummah tetapi apa yang mereka sebenarnya inginkan
adalah keuntungan duniawi dan kuasa politik.
Oleh itu, kita mesti mengulangi
kutukan ke atas tindakan jahat dan bobrok segelintir fanatik - ISIS/ ISIL sebagai
musuh kepada dunia bertamadun.
Keazaman dan perjuangan kita
untuk– demokrasi dan keadilan adalah jelas dan tidak akan reda. Ini adalah insiatif berani – bagi menentukan
naratif; bahawa kebebasan dan keadilan; demokrasi dan kedaulatan undang-undang
adalah agenda Muslim yang sejati.
Keutamaan Umat Islam
Dalam dunia yang bertambah
bergolak, apa yang kita perlu lakukan adalah untuk fokus kepada apa yang
terbaik bagi ummah.
Kita mesti jelas tentang
fundamental tadbir urus – ciri-ciri yang menentukan keabsahan kerajaan.
Halangan utama dan penyakit ummah adalah ketidakupayaan umat berpartisipasi
dalam proses menentukan siapa yang patut mewakili dan memimpin mereka. Inilah
pokok permasalahan.
Oleh itu, kita mesti berjuang
untuk ekonomi manusiawi dan kerajaan yang bersih serta prihatin. Kita perlu
mengimbangi di antara pasaran bebas dan tuntutan keadilan sosial. Kita perlu
jaminan perlembagaan tentang hak dan kebebasan asasi, tadbir urus baik dan
kebebasan kehakiman.
Bagaimana kita melayani kaum
wanita dan kanak-kanak, orang tua dan orang kurang upaya? Kita menuntut hak
orang Muslim di negara majoriti non-Muslim
tetapi apa rekod dan posisi kita apabila melindungi hak kaum minoriti di
negara-negara Islam?
Kita mesti berjuang membasmikan rasisme
dan sifat kebencian di kalangan kita. Islamophobia
bermula di tanah air sendiri. Sunni Muslim takut Shia Muslim dan Shia Muslim takut
Sunni Muslim. Dan di dalam pelbagai mazhab pula, ada pecahan-pecahan mazhab
yang saling bersyak wasangka.
Kita perlu menjalani kelahiran
semula. Ini memerlukan reform dan pembaharuan. Kita perlu berani menelusuri
jejak yang dipandukan oleh maqasid al-Shari’a.
Keperluan islah juga menuntut
supaya tafsiran perundangan Islam disemak semula bukan sahaja mengambil kira
pengalaman umat Islam di bawah pemerintahan
penjajah tetapi hendaklah menekuni maqasid. Kita perlu menekankan sifat
Islam yang sebenar, sejahtera dan pluralistik.
Forum ini mesti berusaha
menggalakkan intelektual Muslim dan orang ramai kembali kepada keunggulan mesej
Islam tentang kebebasan dan rahmatan lil
‘alamin.
Ini seiring dengan trend sihat di
kalangan ulama Muslim untuk mendalami ruang dialog peradaban. Kepentingan
mengadakan program antara agama perlu ditekankan.
Pemberdayaan ekonomi adalah sangat
mustahak. Di kalangan dua bilion lebih jumlah orang Muslim, lebih separuh
berada di bawah paras kemiskinan. Peminggiran ekonomi begini menyemai benih yang
membawa kepada natijah sosio-ekonomik yang dahsyat.
Idea al-adalatul ijtama’iyya tercabar. Di manakah keadilan sosial
seperti dianjurkan oleh al Qur’an and al Sunnah? Apa telah terjadi kepada
ajaran Islam tentang kesihatan, pendidikan, perumahan dan pekerjaan?
Ketaksaksamaan buruk yang melanda
dunia Islam akan kekal dan bertambah teruk jika tiada usaha kolektif dan
bersungguh-sungguh. Negara-negara Islam yang kaya mesti menerajui dan mempelopori
gagasan ini berbekalkan keampuhan dan keazaman yang jelas serta cekal bagi mengangkat
martabat mereka yang tidak bernasib baik.
Kita tidak boleh menjadi pemerhati semata-mata.
Tragedi terbesar adalah apabila negara-negara
Islam lain cenderung menjadi pemerhati semata-mata menonton huru hara dan
pembunuhan. Oleh sebab itu, hakikatnya ternyata masa depan negara-negara yang
dilanda musibah ini bukan berada di tangan dunia Arab atau Muslim world tetapi
di dalam genggaman US dan Eropah. Walaupun dikurniakan kekayaan melimpah ruah
minyak dan sumber lain, mereka memilih untuk terlena dibelai ketidakpedulian
manakala sebahagiannya berada dalam serba kekalutan.
Adakah kerana apa yang berlaku
tidak mengenai kita secara langsung maka kita pun beritahu diri kita bahawa semua
ini bukan urusan kita?
Martin Luther King, Jr. mengingatkan
kita bahawa “Injustice anywhere is a
threat to justice everywhere. We are caught in an inescapable network of
mutuality, tied in a single garment of destiny. Whatever affects one directly,
affects all indirectly” – Kezaliman di mana saja akan mengancam keadilan
kesemuanya. Kita terperangkap dalam rangkaian saling bergantungan diikat dengan
se helai perca kain takdir. Apa yang mengenai sesuatu secara langsung akan
mempengaruhi yang lain secara tidak
langsung.
Apa yang diperlukan adalah supaya
kita kurangkan melihat kepada orang lain tetapi melihat ke dalam diri kita. Tanyalah
satu soalan asas: Kenapa pelarian Muslim lebih suka mencari suaka perlindungan di
negara-negara Eropah berbandingkan dengan negara Timur Tengah atau negara-negara
Muslim lain?
Apakah yang dapat dikatakan
tentang keadaan dunia Muslim apabila orang yang paling sengsara, paling
tertindas dan paling tidak bernasib baik, memilih untuk mendapat perlindungan
di negara-negara seperti Germany, Sweden, Hungary, dan Turki?
Oleh yang demikian, kita perlu
melihat kepada kompas moral kita dan bertanyakan ke mana arah penunjuk itu menghala.
Isu keabsahan kerajaan adalah
masalah seantero dunia Islam. Walaupun sudah berdekad-dekad lama merdeka, kita
masih berhempas pulas dengan persoalan asasi demokrasi, kedaulatan
undang-undang, keadilan dan maruah manusia. Penguasa yang ada terlalu asyik berpaut
kepada kuasa dan tidak menghindari isu keabsahan politik.
Maju ke depan bersama Maqasid
Berdasarkan maqasid al-Shari’a, sudah
cukup anjuran bagi pemimpin-pemimpin Muslim meneruskan tugas mendirikan
institusi-institusi tabdir urus demi keadilan, demokrasi dan hak asasi manusia.
Itulah cara bagi memacukan kebangkitan ummah.
Keadilan sosial mesti menjadi
keutamaan, dan masyarakat Muslim sebagai golongan paling miskin di dunia mesti
menangani kemiskinan. Kemiskinan hendaklah dibasmikan dan pendidikan dijadikan
hak asasi setiap warga.
Jika berbicara tentang
kebangkitan Islam tanpa kebebasan bersuara, atau bebas daripada ancaman
penahanan rambang, ianya tidak masuk akal. Pada pendapat saya, kebangkitan
Islam adalah tentang memastikan kedaulatan undang-undang, kerajaan bersih,
keadilan sosial, dan pemberdayaan budaya di mana wanita tidak dilayani sebagai
warga kelas kedua atau dianggap barangan rumah serta kaum minoriti tidak dipinggirkan.
Ini adalah waktu getir bagi dunia
Islam dan jalan ke arah pemulihan dan kekuatan itu jauh dan berliku-liku.
Cabaran terbesar dihadapi umat bukan datang daripada Barat atau Eropah tetapi
dari dalam sanubarinya. Tajdid dan islah mesti datang daripada diri kita
sendiri.
Kesimpulan
Revolusi mungkin boleh berlaku
sekelip mata semalaman tetapi transisi peralihan kepada demokrasi memerlukan
usaha mampan, tekad kolektif dan resolusi tegas bagi membolehkannya berlaku.
Jika tidak, berpatah balik ke belakang akan membawa kepada situasi yang lebih
buruk daripada keadaan yang cuba digantikan.
Di rantau ini, kita saksikan
pengalaman Indonesia menunjukkan kitaran pertama transformasi telah bergerak.
Hak-hak sivil dijamin dan institusi--institusi asasi masyarakat sivil
berkembang.
Pilihanraya umumnya bebas dan
adil serta telus. Ada institusi-institusi telah berposisi bagi memastikan kewujudan
‘semak dan timbang’ berkesan ke atas kuasa eksekutif, perlindungan hak asasi,
kedaulatan undang-undang dan kehakiman bebas.
Menyusuli pilihanraya bebas dan
demokratik – adalah isu akauntabiliti demokratik; isu ketaksaksamaan; kualiti
pendidikan; dan langkah bagi menangani korupsi tegar bermula. Itulah harapan
kita dan bakal cabaran masa mendatang Indonesia, Turki, termasuklah Malaysia. Pemimpin-pemimpin
Muslim sudah sepatutnya tidak terkenal sebab banyak mengaut dan mengumpul harta
kemewahan peribadi tetapi oleh kerana menyebarkan Rahmatan Lil ‘Alamin.
Akhirkata, izinkan saya untuk
mengucapkan terima kasih kepada semua rakan-rakan atas rasa setiakawan mereka –
simpati dan sokongan kepada visi ini pada waktu saya direhatkan secara paksa. Inshaa
Allah, saya akan kembali tidak lama lagi.
Biarlah saya berpisah dengan
puisi se orang penyair Inggeris abad ke 17, yang juga bertuah kerana masuk dan
keluar penjara kerana prinsip pegangannya:
“Stone walls do not a
prison make,
Nor iron bars a cage;
Minds innocent and quiet take
That for an hermitage;
If I have freedom in my love
And in my soul am free,
Angels alone, that soar above,
Enjoy such liberty.”
Nor iron bars a cage;
Minds innocent and quiet take
That for an hermitage;
If I have freedom in my love
And in my soul am free,
Angels alone, that soar above,
Enjoy such liberty.”
Saya ingin menamatkan dengan
peringatan bahawa penindasan berterusan oleh diktator dan autokrat kejam –
adalah tapak semaian para fanatik. Tanpa harapan reform ataupun perubahan regim
secara aman – pilihan yang ada bagi mereka hanyalah janji syurga dengan
meletupkan diri mereka
Segelintir teroris yang gasar
ingin mewujudkan ketakutan dan memprovokasi supaya berlaku tindakbalas ganas
berdasarkan kebencian. Adalah penting kita pastikan mereka gagal berbuat
demikian.
Kita mesti ingat bahawa mereka
tidak menjadi jurubicara dan mereka tidak mewakili keseluruhan manusia yang
cinta kedamaian. Teroris yang sedikit tidak boleh dibenarkan merampas Islam.
Demokrat se dunia, tiba masanya
untuk bersatu.
(Terjemahan Ucaptama oleh Dato
Seri Anwar Ibrahim, penganjur dan pengasas bersama World Forum for Muslim Democrats – Forum Sedunia Demokrat Muslim, pada
Persidangan Antarabangsa Kedua di Jakarta, Indonesia tanggal 23 November,
2015. Ucapan disampaikan oleh Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Malaysia dan
Naib Presiden Parti KeAdilan Rakyat)
No comments:
Post a Comment