SALWA adalah sebahagian penting
dalam menggalas perjuangan Wadah Pencerdasan Umat. Satu-satunya aspirasi besar
wadah ini adalah mencerdaskan umat.
BERFIKIR
Pencerdasan adalah keperluan yang
sangat mendesak berasaskan kenyataan bahawa umat kita perlu disedarkan kerana
sudah terbelenggu dalam pemikiran yang dibentuk golongan tertentu dan oleh mereka
yang berkepentingan. Umat kita lemah berfikir, malas berfikir. Phenomena ini
disebutkan oleh Malek ben Nabi sebagai al
da’fu wa al kasal fi al tafkir – lemah dan malas berfikir.
Phenomena umat Islam ini di
mana-mana, mudah tertipu, mudah dieksploitasi, dibohongi dan diperbodohkan
sehingga seorang sasterawan terkenal Rendra mengarang puisi tentangnya.
Ketika sambutan alaf baru
milenium 2000, Rendra mengatakan bahawa Indonesia belum merdeka. Padahal semua
orang tahu Indonesia telah mengisytihar kemerdekaannya tanggal 1945. Mengapa
dia berkata begitu? Dia memerhatikan rakyat terbelenggu dengan cara fikir, pola
fikir yang dikuasai golongan tertentu sangat mudah diheret ke mana saja. Rakyat
tidak bebas dan tidak mampu serta mudah dibohongi. Rendra menyalahkan
terutamanya parti-parti politik yang punya kecenderungan dan ghairah
membelenggu pemikiran ahli-ahlinya. Baik parti pemerintah atau parti
pembangkang dengan pemaksaan pemikiran seperti “baca yang ini saja, bukan yang
ini!” serta “dengar dari kami saja, jangan dengar yang itu!” Ini bukan
phenomena di Indonesia sahaja.
Dalam suasana beginilah
relevannya peranan Wadah Pencerdasan Umat suppaya membangunkan daya fikir umat,
membina thinking capacity. Umat tidak
akan mampu ke mana-mana jika masih tidak mampu berfikir.
KEILMUWAN
Amanat pimpinan kita yang lalu
menyentuh tentang Misi Kecendekiawanan dalam Gerakan Reformasi Islahi (2015).
Teks amanat ini telah sampai kepada Anwar Ibrahim di belakang jeriji kurungannya
dan dia menghargainya serta berpesan supaya diedarkan seluasnya dan kepada
pimpinan partinya – kerana itulah yang mesti diperjuangkan oleh parti
reformasi. Apalah guna jeritan-jeritan reformasi padahal pemikiran masih di
tahap parti lama. Anwar sangat menginginkan semangat reformasi islahi mengakar
dan meresap sepenuhnya dalam partinya.
Kekuatan tradisi keilmuan kita
mesti dilestarikan dan kita bukan bermula bertolak daripada titik kosong.
Tradisi ilmu sudah ada pada Wadah ABIM PKPIM sejak hari pertama kita lahir
sebagai pergerakan. From day one,
kita muncul dengan tradisi ilmu, tradisi
yang tidak ada pada wadah-wadah lain. Pengalaman selama 40 tahun, jika dikira
sebagai contact hours – waktu
pembelajaran yang mungkin merupakan ukuran berapa buah universiti yang telah dihadiri.
SALWA tidak terkecuali daripada
tugas memperkuatkan tradisi ilmu ini. Usrah bukan bererti menadah kitab tok
guru tetapi usrah adalah belajar bersama. Naqib berperanan memastikan supaya
perbincangan sampai kepada objektif agar terarah tetapi naqib tidak semestinya
menjadi penjawab semua soalan. Naqib tidak semestinya seorang tok guru.
Begitulah memahami usrah sebagai
proses pembelajaran bersama. Asasnya al Qur’an dan al Sunnah. Itulah sumber
tradisi ilmu berpaksikan al Qur’an dan al Sunnah dan seterusnya berkembanglah
ke mana-mana pun. Al Qur’an mesti hadir, daripada pembacaan, pemahaman hingga
penghayatannya. Itulah tradisi yang kita pertahankan dan kita mewariskan.
Inilah uncompromising policy – dasar
yang tidak boleh diabaikan, pangkalnya mesti rujukan al QurĂ¡n. Al Qur’an
ditafsirkan dengan panduan dan penjelasan al Hadith Rasulullah s.a.w.
Kemudian kajian pemikiran
berorientasikan gerakan, keilmuan dan kepimpinan harakiy yang terdahulu.
Diikuti dengan perbahasan pemikiran intelektual Muslim kelas bertaraf dunia
dengan nama-nama tokoh-tokoh tersohor pada waktu itu. Sekarang mungkin perbahasan
sekitar pemikiran ilmuwan seperti Qaradawi, Raysuni dan Ghanoushi. Kajian dan
perbincangan juga meliputi karya pemikir-pemikir bukan Islam.
SEJARAH
Begitulah pentingnya pengetahuan
tentang sejarah kita, sejarah gerakan yang mesti dihargai. Di dalam dunia
bisnes, sejarah mempunyai tempat yang penting – how can you know where you are going if you do not know where you have
been?
Mereka yang melupakan dan tidak
mengendahkan sejarah akan terhuyung hayang berfikir-fikir, rupa-rupanya mereka
telah balik kepada yang dahulu. Mereka tersesat dalam perjalanan. Bagi
organisasi dan parti seperti ini, bukannya sesuatu itu pencapaian baru malah
telah berundur 30 tahun ke belakang. Ini semua berlaku kerana tidak mengetahui
sejarah.
Pemikir Henry Pirenne pada
karyanya Muhammad and Charlemagne
menerangkan bagaimana kesan kemajuan dan pengaruh Islam mencetuskan evolusi
kebangkitan Eropah baru. Oleh itu ufuk pembacaan kita perlu luas kerana tidak
cukup jika dihadkan kepada karya-karya tokoh-tokoh gerakan Islam tertentu
sahaja.
Penulis ekonomi Gunnar Myrdal
pada karyanya Asian Drama mengkaji
tentang kemiskinan rakyat dan kepedulian. Gerakan kita telah mengambil
kepedulian terhadap kemiskinan dan kesengsaraan rakyat sejak tahun 70’an.
Aktivis-aktivis tahun 70’an adalah anak-anak kampung yang tahu apa itu
kemiskinan. Sekarang mungkin mengetahui tetapi tidak merasainya. Merasai bisa tetapi tak bisa merasainya.
Kita merasai kemiskinan dan kita mengkaji punca-puncanya. Myrdal merumuskan
bahawa pembandaran tidak menyelesaikan masalah kemiskinan di Asia.
Dakwah kita bukan hanya
berceramah sahaja. Perlu ada gerakan keIslaman yang menangani masalah. Penyelesaiannya
bukan sahaja bergantung kepada usaha pemerintah. Terutama bagi pemerintah yang berada
di dalam penguasaan golongan korporat. Apabila politik bersekongkol dan
berkesedudukan dengan bisnes, maka habislah semua secara terang-terangan dan
rakyat melarat. The Silent Takeover
oleh Noreena Hertz mendedahkan bagaimana
dalam dunia global syarikat-syarikat korporat memanipulasi dan mengambilalih
daripada kerajaan dan ahli politik dalam segenap urusan pentadbiran negara dan
masyarakat.
Anjakan kini berlaku daripada ekonomi
berpengetahuan kepada ekonomi manusiawi agar mengembalikan kemanusiaan ke dalam
ekonomi. Pemikiran harus luas sepertimana perkembangan dunia keilmuan yang
luas. Kita tidak boleh menjadi seperti Fir’aun yang memaksa satu sudut
pandangan bagi semua orang – Fir'aun berkata:
"Aku tidak mengemukakan kepadamu, melainkan apa yang aku pandang baik; dan
aku tiada menunjukkan kepadamu selain jalan yang benar"(40: 29) Sekadar memperolehi ijazah BA tahun 80’an
sebagai modal hingga ke masakini sudah tidak memadai.
Paulo Freire dalam Pedagogy of
the Oppressed memperjuangkan orang yang tertindas bagaimana bagi memberdayakan
golongan melarat dan termiskin. Ustaz-ustaz kita seperti al marhum Ustaz Fadzil
Noor, Ustaz And Wahab Zakaria adalah mereka yang berkualiti dan mengikuti
perkembangan pemikiran ini. Memikirkan bagaimana untuk membela kaum yang
tertindas kerana mereka tidak akan menerima sistem pendidikan biasa. Golongan
tertindas memerlukan pendidikan khas untuk bangkit dan memupuk daya juang,
keyakinan diri dan percaya kepada diri sendiri.
CABARAN MASAKINI
Banyak sangat masalah yang
menimpa umat pada aspek pendidikan, politik, ekonomi, sosial dan ini bukanlah
kerja sambil-sambilan. Perjuangan di dalam wadah ini bukan kerja sambilan - “sambil-sambil
bermain dengan cucu”. Kalau kita mahu mewarisi dan mencontohi perjuangan Nabi
Shu’aib a.s., komitmen Nabi Shu’aib pada perjuangan dakwah, maka bekerja untuk
reformasi islahi adalah sejauh yang termampu – semaksimumnya pada material,
fizikal dan moral – seluruh jiwa dan raga. In
uridu illal islaha mastatu`tu - Aku
tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) islah selama aku masih berkesanggupan (Hud:88).
Jangan berundur, selagi terdaya kekuatan yang dikurniakan Allah s.w.t selagi
itulah kita berjuang. Tradisi inilah yang mesti kita terapkan dan kita
pelihara.
Saya amat terhutang budi kepada
sahabat, guru dan mentor saya Anwar Ibrahim. Dia adalah orang yang banyak
menyumbang bagi membentuk dan mempengaruhi saya. Saya tidak akan menjadi
seperti saya ini jika ditakdirkan tidak bertemu dengannya. Saya sangat
tersinggung apabila ada orang yang sanggup memperlekehkannya. Padahal orang itu
mempunyai masalahnya tersendiri.
Anwar Ibrahim seorang manusia
luar biasa. Ketangkasan politiknya tidaklah kita ingin bicarakan di sini.
Keintelektualannya amat menyerlah. Sewaktu dia menjadi Menteri Pendidikan, dia
telah mengarahkan semua Naib-Naib
Canselor membaca laporan tentang kemerosotan pengajian tinggi di Amerika
Syarikat, begitu dia prihatin dengan tahap intelektualisme di
universiti-universiti. Saya pernah berpesan melalui tirai besi bagi menanyakan
tajuk sebuah buku kerana saya hanya teringat se patah perkataan dalam tajuknya,
Anwar menjawab dengan maklumat lengkap: tajuk penuh, pengarang, penerbit dan
tahun penerbitan - A Nation at Risk: The
Imperative for Educational Reform - A Report to the Nation and the Secretary of
Education, United States Department of
Education by the National Commission on Excellence in Education, April 1983 serta
dia menambah pula maklumat buku baru yang menyusuli laporan itu - A Test of Leadership -Charting the Future of
U.S. Higher Education (2006).
KRITIK DIRI
Kemerosotan kualiti intelektual
berlaku di mana-mana. Ramai berkelayakan akademik tinggi tetapi tidak ramai
merupakan real intellectual. Lulusan
Azhar pun perlu menilai semula dan melakukan self criticism – kritik diri terutama yang berada memencak di
pentas-pentas dakwah dan ceramah. Profesor Yusuf al Qaradawi sendiri juga
seorang lulusan Azhar menulis sebuah risalah Risalat al-Azhar bayna al-ams wa al-yawm wa al-ghad menganjurkan
Azhar melakukan al naqd al dhatiy –
kritikan diri bagi menangani kemerosotan kualiti dan standard pengajiannya. Dia
menyarankan agar kurikulum pengajian Islam di Azhar diubahsuai dan
dikemaskini, termasuk kuliah usuluddin
dan fiqhnya yang sebahagian kandungannya dinilai sudah ketinggalan zaman dan
tidak mampu menjawab persoalan-persoalan kontemporari seperti sekularisme,
modenisme, pasca modenisme. Dia menegur
budaya ketergantungan pelajar kepada nota pensyarah yang lebih bermotif
keuntungan untuk pensyarah daripada manfaat bagi pelajar. Pelajar didapati
tidak lagi merujuk ummahatul kutub – karya-karya
agong ulama’ kerana merasakan cukup dengan nota-nota (al-mudhakkirat).
Berleluasanya penceramah,
penghukum dan penglabel yang tidak dicabar kerana memakai gelaran agamawan di atas
tanggapan sebagai pembawa warisan, tetapi mereka juga ada nafsu, ada hawa, ada fujur dan mereka tidak sepatutnya dikultuskan jika bermasalah.
Sehingga ada menganjurkan supaya diadakan kebangkitan bagi mengkoreksikan
keadaan kerana orang awam turut terikut dan diperbodohkan. Bukan orang awam
sahaja, orang berlainan aliran pun dihardik dan perbodohkan juga.
Contohnya, kita lihat perbahasan
tentang isu hudud. Ada yang menggesa mahu perlaksanaannya berlaku sekarang.
Memang kita mempertahankan hudud tetapi sedar betapa perlunya melihat realiti
dan mengikut prioriti. Kita sejak 70’an lagi telah komitted memperjuangan tatbiqul syari’ah. Ada yang menyamakan
pandangan penangguhan dengan penentangan dan ini semestinya tidak betul dan tak
sama. Hudud sebahagian daripada syari’ah. Tokoh seperti Dr al Raysuni
menjelaskan bahawa hudud sebagai juz’un
saghirun wa muakharun salah satu juzuk daripada Shari’ah Islam yang besar,
dan bukannya keseluruhan hukum hakam Islam itu sendiri. Shari’ah itu minal fatihah ilal nnas. Ini pandangan
ulama kontemporari kelas dunia. Al Raysuni menulis karya tentang maqasid shari’ah
dan dia juga menulis karya mempertahankan shari’ah. Zaman kini zaman penuh
ketidakpercayaan dan hilang kewibawaan sistem perundangan. Jiak saksi boleh
diupah, hakim boleh dirasuah, bukti boleh diubah maka keadaan ini perlu dibetulkan
terlebih dahulu. Ini pandangan ulama pejuang shari’ah. Janganlah pula dianggap
menentang hukum Allah. Oleh itu kita mesti membangkitkan kekuatan intelektual.
KEINTELEKTUALAN
Anwar Ibrahim adalah pencinta
ilmu yang tegar. Dengan umurnya menghampiri 70’an dia berharap untuk membaca,
menulis dan berbicara tentang ilmu sepuas-puasnya. Pada kesempatan yang amat
terhad, Anwar ada berkongsi dengan merujuk beberapa karya besar di antaranya The Quest for a Moral Compass oleh Kenan
Malik yang mengkaji sejarah pemikiran moral sepanjang alaf. Komitmen
keintelektualan Anwar Ibrahim dapat dilihat daripada nukilan kirimannya kepada
saya, katanya,
Dengan hampir mencecah umur 70 ini, saya sekonyong-konyongnya tertarik dengan
pendekatan saudara menulis dan berhujah dengan tenang jauh daripada simpang
siur dan pergelutan politik. Mungkin kerana suasana haba dan keheningan diri.
Kebetulan saya baru selesai mengunyah The Quest for a Moral
Compass: A Global History of Ethics yang
saya segera bandingkan dengan Bertrand Russell A History of Western
Philosophy, Islamic Philosophy from Its Origin to the
Present: Philosophy in the Land of Prophecy
Sayyid Hossein Nasr, Orientalism Edward
Said dan Tabai al-Istibdad wa-Masari al-Isti’bad (The Nature of Despotism) Abd Rahman al Kawakibi.
Semangat saya berkobar-kobar walaupun di dalam penjara.
Sekali lagi, itulah sebab saya
marah kepada mereka yang meremehkannya.
(Adaptasi Catatan Kasar Rakaman Ucaptama
Dr Siddiq Fadzil di Tamrin Kebangsaan SALWA WADAH di Pusat Dakwah dan Tarbiyah
WADAH Kg Sg Merab 2015)
SALWA adalah pergerakan wanita
Wadah Pencerdasan Umat Malaysia
No comments:
Post a Comment