Friday, January 7, 2011

Rohingya Education Centre REC

REC


Rohingya Education Centre REC adalah usaha murni pertubuhan bukan kerajaan Future Global Network FGN bersama WADAH Pulau Pinang yang diamanahkan oleh UNHCR Malaysia bagi menjalankan pendidikan formal kepada anak-anak pelarian Rohingya. Pusat ini beroperasi sejak Julai 2010 di Taman Arowana, Permatang Pauh, Pulau Pinang.


Satu majlis perasmian telah diadakan sempena pembukaan pusat ini. Program di mulakan dgn ucapan pengacara majlis yang merupakan waris pelajar Madrasah Uthmaniah ABIM Sg Gelugor. Ini diikuti dengan persembahan pelajar Rohingya, nyanyian pelajar perempuan dengan lagu dalam Bahasa Melayu bertajuk "assalamu'alaikum" Kumpulan pelajar lelaki pula melagukan nasyid "my mother". Kemudian, ucapan aluan wakil pelajar perempuan dalam Bahasa Melayu. Wakil pelajar lelaki pula berucap dalam Bahasa Inggeris yang lancar dengan nada Hindi .


Tuan Haji Ahmad Azam Abd Rahman mewakili FGN dan Tuan Haji Abd Halim Ismail, setiausaha agong WADAH Pusat turut memberikan ucapan. Pada ucapan perasmian Ms Anna Maria Pelosi, Wakil UNHCR, beliau memberikan ucapan yang rata-rata yang hadir menganggap baik dan memberangsangkan. beliau menasihati dan menyarankan para pelajar Rohingya supaya menghargai negara ini, jasa dan baktinya, rakyat dan masyarakatnya serta suasana aman dan damai untuk mereka gigih menjalani pendidikan.


Para pelajar telah menghadiahkan lukisan " dari hati mereka" - from their heart, satu lukisan tangan yang dibingkaikan. Para tetamu melawat kelas serta mendengar taklimat pengetua REC.


Jamuan disediakan untuk semua tetamu termasuk waris pelajar Rohingya yang berusaha menyediakan sajian menu negara asal mereka. Alhamdulillah, sekitar 300 orang Rohingya dan tetamu lain hadir.


Latarbelakang


Rohingya merupakan kumpulan etnik minoriti Islam yang tinggal di Arakan, barat Myanmar. Mereka sering dinafikan hak asasi, sehingga sebahagian besar mereka tidak diberikan kerakyatan oleh pemerintah Myanmar. Mereka tertakluk kepada pelbagai jenis peras ugut seperti terpaksa membayar cukai secara arbitrari, rampasan tanah, meroboh rumah kediaman, pengusiran dan sebagainya. Mereka digunakan sebagai buruh paksa bagi membina jalan dan bekerja di kem-kem tentera. Masyarakat Rohingya juga tidak dibenarkan mengamalkan ajaran Islam dan mengadakan apa jua majlis yang bercorak keagamaan. Pemberian Zakat dan penyembelihan binatang qurban juga tidak dibenarkan kerana dikatakan menggugat ekonomi orang ramai di seluruh negara Myanmar.

Pada tahun 1978 masyarakat Islam Rohingya menghadapi pembunuhan dan pengusiran oleh masyarakat beragama Buddha yang disokong oleh tentera pemerintah. Akibatnya, beribu-ribu melarikan diri keluar negara - terpaksa merempat di Saudi Arabia, Bangladesh, Thailand, Pakistan dan Malaysia. (FGN)


Education for Refugees


Education centers for refugee children are run by an NGO partner on behalf of UNHCR, while others are community-based education centers organised by the refugee communities themselves where UNHCR provides support, including volunteer teachers, where possible.

As of end November 2010, there are some 19,800 Rohingya refugees and asylum-seekers registered with UNHCR in Malaysia.

Refugees live in quiet ways within Malaysian society, till people sometimes do not realise they exist, nor understand the circumstances that compelled them to flee their homeland with virtually nothing to their name but the clothes on their backs.

For most refugees, their deepest wish is to go home again. But until long term solutions can be found for them, they need the compassion and the understanding of Malaysians to help them survive here.

Education for refugee children is recognised as a universal human right but very few refugees have access to formal education. The absence of education among refugee children will become a handicap for them as they grow up. It inhibits their opportunity to better their lives, creating a possible second generation of an illiterate and unskilled community. (UNHCR)

No comments: