Thursday, November 24, 2011

Satu Keyakinan, Satu Perjuangan


Multaqa Masyayikh al Harakah: Satu Keyakinan, Satu Perjuangan

Berikut adalah sedikit catatan ringkas program yang julung kali diadakan. Alhamdulillah. Multaqa Masyayikh al Harakah ABIM atau Perjumpaan Senior-Senior Gerakan ABIM telah berjalan lancar pada 20 November 2011 di SERI Madrasah Ad Diniah Sg Bakap dengan hampir semua tetamu jemputan utama hadir. Pertemuan ini dapat mengumpulkan sahabat-sahabat senior merentasi negeri-negeri Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Kelantan. Kehadiran pula sekitar 80 orang termasuk anggota WADAH, ABIM dan HELWA.

Di antara yang hadir : Dato Ustaz Abd Majid Zainal Abidin, Dato Ustaz Mohd Yusuf Abd Latif, Ustaz Shoib Mohd Amin, Ustaz Abdullah Che Teh, Ustaz Abd Wahab, Cikgu Shuib Jaafar ( datang dari Sg Petani), YB Ustaz Makhtar Shafie,  Cikgu Ismail Othman, Hj Mohammad Din, Prof Zhari Ismail, Cikgu Mustafa Shafie, Ustazah Jau Zaharah,  serta sahabat-sahabat pimpinan WADAH, ABIM dan para tetamu.

Program bermula pada 11.00 pagi dengan pembacaan Doa Rabitah sebagai pembukaan oleh Ustaz Shoib Mohd Amin (mantan NYDP pada 80'an). Tayangan video Selamat Berjuang yang merakamkan perjalanan awal dakwah dan perjuangan ABIM dipertontonkan.

Tuan rumah Cikgu Hj Mustafa Shafie yang mewakili Madrasah Ad Diniah telah mengalu-alukan kedatangan para hadirin. Madrasah Ad Diniah adalah tapak dan pengkalan bagi pembangunan pendidikan SERI dan SEMI. Madrasah ini juga adalah warisan dan waqaf pejuang agama yang setia dan kekal sentiasa menjadi pusat da’wah dan markaz gerakan ABIM bagi meneruskan kebangkitan dan pengisian kesedaran Islam. Cikgu Mustafa menceritakan bahawa beliau mengaturkan Multaqa ini bersama rakan-rakan lain bagi memenuhi hasrat dan hajat Ustaz Abd Majid untuk bertemu semula dengan sahabat-sahabat seangkatan.

Tuan Hj Zainon berucap sebagai NYDP mewakili WADAH Pulau Pinang melahirkan rasa syukur ke hadrat Ilahi kerana dapat bertemu dengan wajah-wajah sahabat lama. Kenangan manis nostalgia semasa berpengkalan di Masjid An Nur, Jalan Pintal Tali, Georgetown dinukilkannya. Masjid An Nur Pintal Tali adalah masjid terbiar di tengah-tengah Pusat Bandar dan di sini ABIM cuba mengimarah menghidupkannya kembali dengan penuh keiltizaman.

Ucapan Ustazah Jau Jaharah (mantan Ketua HELWA 80'an-90'an) mewakili HELWA telah merasakan terpanggil untuk menggerakkan bersama  wadah gerakan Islam ini. HELWA berganding bahu aktif berjuang bersama mencapai cita-cita gerakan tanpa mengabaikan keluarga dan akhlak tatasulia. Sesungguhnya perjuangan yang dipikul ini ada keberkatannya. Beliau mengingatkan bahawa Istiqamah  dalam perjuangan ini adalah satu tuntutan.

YB Ustaz Makhtar Shafie telah mengakui bahawa penyertaan di dalam gerakan ABIM dan pembentukan watak serta peningkatan kesedaran melalui usrah memberikan kesan bermakna yang membawa kepada kebaikan dalam diri dan untuk masyarakat.  Begitulah dinamakan iltizam bil jamaah iaitu walaupun berasa penat berkhidmat  tetapi apabila tetap berminat  maka hilang rasa kekecewaan. Hasil tarbiyyah dan didikan yang diperolehi daripada usrah itulah yang cuba di terjemahkan dalam tindakan dan perlaksanaan.

Ustaz Dr Wan Salim Mohd Noor YDP WADAH Pulau Pinang menyampaikan bahawa ikatan yang mengeratkan hubungan kita semua ialah ukhuwwah Islamiah - persaudaraan Islam. Ikrar perjuangan ditautkan dengan ikatan ukhuwwah, pertemuan atas pesanan kebenaran dan kesabaran, hati-hati disatukan dengan kalimah tinggi dan mulia meneruskan risalah. Perjuangan kita memang realistik dan praktikal. Pendirian pendekatan kita adalah wasotiyyah - pertengahan. Kita memanfaatkan cetusan pelbagai idea kreatif menyampaikan da’wah dan risalah dengan pendekatan bil hikmah, kebijaksanaan, bil hal,  model contoh teladan, bil lisan, dengan ucapan yg bernas, kesederhanaan berprinsip sebagai rahmat kepada seluruh alam. Menyentuh dengan agak panjang lebar berkenaan hal semasa dan  isu hak asasi manusia -human rights - Ustaz Wan Salim menyatakan bahawa Islam menerima dan menyaring. Islam memang menganjurkan kebebasan sebagai satu hak asasi manusia yang mesti dijamin dan dilindungi. Ini merangkumi hak kebebasan beragama - menganut mana-mana agama yang diyakini dan cara mendirikan ritual menurut agama masing-masing, hak mengungkapkan pandangan, hak memilih pekerjaan, hak berpolitik - menganggotai dan menyokong mana-mana parti politik yang disukai, malah hak menjatuhkan pemerintahan yang tidak disukai dengan memakai-cara-cara yang diizinkan oleh undang-undang sesebuah negara.

Tetapi dari sudut lain, kebebasan sebagai salah satu hak asasi manusia mestilah bersandar kepada ciri-ciri dan nilai-nilai kemanusiaan, mesti berprinsip dan berperaturan; bukan kebebasan melulu. Hak mestilah diimbangi dengan kewajipan, mesti akur kepada shariah dan perundangan.  Agama, amat bergantung kepada kawalan dari dalam diri manusia itu sendiri (iman, takwa, khashyatillah). Tetapi jika daya kawalan batin ini lemah maka terpaksalah dipakai undang-undang dan yang pentingnya undang-undang mestilah adil demi memelihara hak orang lain dan memelihara kesejahteraan hidup bermasyarakat.

Sdr Rezal Abd Majid NYDP ABIM Pulau Pinang berpandangan bahawa cabaran semasa cukup berbeza antara dahulu dan sekarang. Ada keterbatasan pergerakan dalam isu Akta Belia. Apabila Parlimen Belia bermula pada 2013, pencalonan wakil parlimen belia akan di undi secara online untuk memenangi kerusi. Kita perlu bersama dan besepakat  membantu anak-anak, jiran dan semua yang berada di wilayah pengaruh kita semua untuk suburkan ABIM sebagai gerakan masyarakat.

Cikgu Hj Abd Karim Ismail (mantan Setiausaha ABIM Pulau Pinang paling lama berkhidmat bersama 3 orang YDP ABIM Pulau Pinang bermula dengani Dato Ustaz Mohd Yusuf, Dato Ustaz Abd Majid dan Ustaz Dr Wan Salim) sekarang menetap di Baling. Menurutnya, Gerakan ABIM adalah satu rahmat kerana menyertainya bermakna melalui skima Dakwah dan Tarbiyyah. Inilah dua elemen yang penting yang boleh di bawa ke mana-mana. Malah selama 2 penggal menjadi YDP PAS Baling -Cikgu Abd Karim membawa budaya ini, ada yang terima dan ada juga segelintir yang berasa rimas. Sebab itu perlu juga dikerahkan jihad di minda bukan daripada semangat berkobar saja tanpa disertai bersama roh dalaman. Ingatan dan perjuangan Gerakan masih fresh...segar bugar bagaikan bayu pagi yang meniup dari gunung Baling.

Dato' Ustaz Mohd Yusof Abd Latif (mantan YDP ABIM Pulau Pinang ke 2) menyatakan kesyukuran atas kesihatannya, alhamdulillah. Beliau berucap bertongkat dan duduk di atas kerusi. Pengalamannya selama 5 tahun belajar di Universiti AL Azhar tetapi tidak bertemu dengan perjuangan berbentuk Haraki dan Jamaah. Apabila kembali ke  Malaysia barulah berjumpa dan setelah mendengar tadhkirah-kuliah Anwar Ibrahim , maka kenal,  cinta dan bersama Gerakan ABIM. Beliau merasakan keindahannya sehingga sampai nak dibawa ke mana-mana. Nukilannya pengalaman bersama politik dan menjadi MP dan wakil rakyat -adalah hasil pengalaman bersama ABIM. Rakyat bukan Islam cukup respect - sangat menghormati kerana wakil rakyat yang... clean - yang bersih,  yang amanah - tak mau dan tak makan duit.

Dato Ustaz Abd Majid Zainal Abidin (mantan YDP ABIM Pulau Pinang ke 3)  berasa teramat yakin bahawa perjuangan kita bertunjangkan keikhlasan pada Allah swt. Sebab itulah kita boleh Istiqamah dengan perjuangan. ABIM berusaha sebagai Gerakan Islam untuk ummah, menyeru manusia mengabdikan diri kepada Allah s.w.t., menegakkan cita-cita Islamiyyah demi mencapai keridhaanNya. Kita menimba ilmu, memantapkan iman, memperbaiki amal, gerakerja berjamaah, membentuk kesabaran, istiqamah dalam perjuangan. Memang tribulasi bermacam-macam tetapi kita masih yakin dengan perjuangan. Banyak kenangan manis perjuangan dan peristiwa bersejarah bagi tokoh dan akitivis gerakan. Beliau menceritakan bahawa Allahyarham Ustaz Ibrahim Mahmud (mantan pimpinan ABIM Pulau Pinang) - telah berwasiat kepada isterinya berbunyi ...... kalau aku mati - talipon Ust Majid........ itulah antara sahabat sehati sejiwa dengan perjuangan, gerakan dan Islam. Sahabat dunia dan akhirat.

ALLAHU AKBAR. Para hadirin merasa sebak melihat keyakinan yang seyakin-yakinnya dengan perjuangan Islam melalui wadah ABIM ini.

Program di akhiri dengan Tahlil yang di ketuai Ustaz Abdullah Che Teh yang sentiasa bersemangat, ceria dan terkenal dengan ungkapan selorohnya......the first and the last.


(Adaptasi daripada catatan asal oleh sdr Hj Muhamad Zaki Bin Hj Rafiee)

No comments: