Sunday, April 7, 2013

Dr Siddiq Fadil: Pencerahan dan Pencerdasan Rakyat – Ini Kali Lah.



Kali ini kita memberikan perhatian paling serious. Paling ramai sahabat-sahabat akan turun ke medan pertarungan. Seperti kata-kata dialek Sabah, “Ini kali lah”. Mereka yang turun itu bukan calang-calang alang kepalang. Kali ini kita tidak bermain-main – kita bersungguh-sunggguh.

Ramai kehadirannya ini memberikan kita harapan. Sehingga disangkakan jangan-jangan ini kali saja peluang seperti ini akan tiba. It is now or never. Kita tidak akan tahu bagaimana di masa depan. Now is the best time. Sudah tentu kita mengharap masa depan yang lebih baik tetapi kita tidak tahu dan mungkin tidak akan berlaku keadaan sebegini lagi pada waktu itu.

Kita tampil pada saat kita diperhitongkan oleh orang. Kalau tidak, tidak mungkin bekas pimpinan kita akan digunakan diakhbar dan diikuti pula dengan seorang lagi. Ini bermakna kita tidak boleh diremehkan kerana bekas pimpinan ini tidak akan selaku itu dan seorang lagi tidak akan selaris itu.

Kita tampil pada saat kekuatan dipandang orang. Peranan kita adalah pembentukan pemikiran – tugas seorang da’i – pendakwah. Peranan yang sesuai dengan nama kita iaitu cerdas dan kritis. Kerana tiada erti demokrasi jika ia berlaku dalam siri kebodohan rakyat. Regim korup mengekalkan kuasa dengan memperalatkan dan mendapatkan sokongan golongan lemah berfikir dan orang yang lemah ekonomi. Secara langsungnya, ini bermakna yang memanjangkan usia regim adalah kemiskinan dan kejahilan. Regim begini amat takut kepada kecerdasan dan pemikiran kritis.

Begitulah propaganda, penyebaran maklumatnya diisi. Itulah balasannya bagi orang-orang yang bertahun-tahun membaca akhbar dan utusan media perdana. Berdosa kita jika kita mengarusperdanakan akhbar dan media ini kerana dada akhbar-akhbar ini menyebarkan fitnah dan melemahkan pemikiran.

Bagaimana mungkin berlakunya regime survival dengan mengekalkan kebodohan dan kemiskinan?

Mereka cukup takut dengan rakyat yang mandiri, orang yang bebas, kritis dan bebas menilai. Mereka tidak dapat buat apa-apa kepada orang Melayu kelas menengah kerana orang ini tidak bergantung lagi kepada pemerintah. Orang Melayu begini tidak hairan dengan pemberian BR1M atau dihulur beberapa ringgit pun.

Inilah tugas kita sebagai gerakan pencerdasan umat, pencerahan rakyat agar menjadi kritis dan mampu menilai sendiri.

Kita inginkan persaingan politik yang seimbang. Satu sistem dwi parti yang boleh bertukar ganti. Dengan sistem ini nasib rakyat akan lebih baik, lebih terbela jika ada pilihan tukar menukar. Bukan 50 tahun lagi dengan yang sama dan diterima sebagai taken for granted. Jangan sampai tidak ada langsung pillihan alternatif – “sudahnya rakyat akan memilih kita juga, kerana tidak ada alternatif”. Politik keseimbangan ini adalah maslahah umat dan ini akan memastikan rakyat sentiasa terbela.

Pembangkang hari ini boleh menjadi pemerintah esok dan begitulah sebaliknya. Itulah demokrasi yang ideal kerana sebenarnya tiada istilah pembangkang/ pemerintah. Istilah pembangkang sudah tidak relevan pada perkembangan politik masakini. Pembangkang di Pusat mungkin saja menjadi pemerintah di negeri dan begitulah pula ada yang di sebaliknya. Pemikiran sempit dan pandangan dangkal yang suka memomok dan memandang serong pembangkang serta penyokong mereka wajar dihentikan.

Begitulah juga dengan penjelasan cetek seorang Timbalan Menteri semasa membahaskan takrif kafir harbi dan kafir dhimmy dengan membayangkan parti tertentu di negeri tertentu di dalam persekutuan yang sama ada yang harbi dan ada yang dhimmy menurut di mana lokasi orang itu berada – suatu pandangan yang tidak masuk akal.

Sebenarnya, itu adalah fikiran semalam – yesterday’s politics dan politik lama bukan politik baru. Politik lama sangat suka membayangkan non-Muslim sebagai adversary – seteru atau disangsi. Pendokong politik lama tetapi bernama Arus Baru cenderung untuk menyamakan lantikan wakil rakyat seperti larangan awliya’ padahal melantik wakil rakyat bukan serupa melantik imam atau amir. Kita perlu kepada kefahaman fiqh yang jitu, mendalami fiqh al mu’asir seperti dianjurkan Profesor Yusuf al Qaradawi– fiqh kontemporari mengenal kaedah siasah dengan perkembangan zamannya.

Wakil rakyat adalah wakil untuk kawasan-kawasan tertentu dan orang yang terpilih yang akan menjadi jurubicara umat. Sekiranya dilantik menteri Non Muslim pun, kerajaan Abbasiyah telah melantik mereka sebagai menteri padahal pada masa itu umat Islam kuat dan ramai.

Pada hakikatnya, Malaysia tidak boleh diperintah bersendirian tanpa sokongan kedua-dua Muslim dan Non Muslim. Itulah kebijaksanaan pelaksanaan tahaluf siasiy (Pakatan Politik).

Kita lihat kepada hujah berikut sebagai contoh:-
Sekiranya kaum bukan Muslim di dalam pakatan politik menepati janji mereka seperti mengibar bendera Parti Islam, mengundi calon Parti Islam – bolehkah kita pula tidak menepati janji kita kepada mereka kerana mereka telah tunaikan janji mereka dan tidak mengkhianati kita?

Begitulah hujah Tok Guru bahawa selama ini rakan kita dalam Pakatan tidak pernah khianati kita, kenapa kita tidak setia dalam Pakatan kita? Setia kepada janji itu adalah etika dan pegangan utuh dalam Islam.

Tahaluf siasiy adalah berasaskan persefahaman dan perjanjian dengan Non Muslim secara terhormat. Sepertimana dilihat pada seerah Rasulullah s.a.w., pakatan Hilf al Fudul adalah pakatan di kalangan orang-orang Musyrikin Makkah sebelum datangnya Islam, pakatan bagi membela dan melindungi  golongan lemah – mustadhafin dan menegakkan keadilan dan memelihara keamanan. Rasulullah s.a.w. mengatakan seandainya dipanggil untuk menyertai pakatan seperti Hilf al Fudul, baginda s.a.w. akan menyahut tujuan itu.

Pada konteks Malaysia, kalau bersama-sama dalam satu kesefahaman berasaskan prinsip ,moral dan keadilan, kita layanilah dengan baik. Kita seharusnya tidak lagi melihat Non-Muslim di Malaysia sebagai dhimmiyun. Mereka adalah muwatinun – warganegara dan tidak patut jika mereka tidak diwakilkan pada badan-badan perwakilan di dalam sistem demokrasi. Prinsip yang di rujuk adalah mabda al usul – sebagai sesama warganegara, hak dan tanggungjawab -- Muslim dan bukan Muslim - - pada asasnya adalah sama. 

Demikianlah ketetapan yang berasaskan prinsip: lahum ma lana, wa `alayhim ma `alayna (mereka berhak mendapat apa yang kita dapat, dan mereka memikul tanggungjawab yang sama kita pikul). Agama memang tidak menghalang memberikan pelayanan yang baik dan adil kepada warga bukan Muslim, andainya mereka tidak memperlihatkan sikap permusuhan dan penentangan terhadap kaum Muslimin.



No comments: