Tuesday, April 30, 2013

Pengurusan Ekonomi dan Tawadu’ – Anwar Ibrahim



Di antara Keajaiban dan Tawadu’

Asas dasar ekonomi haruslah berupa pasaran bebas – pasaran yang beroperasi dengan adil dan saksama. Tertakluk kepada perundangan dan peraturan serta urustadbir baik.

Saya ingin membawa satu pengalaman semasa World Bank menerbitkan laporan “The Asian Economic Miracle,” – Keajaiban Ekonomi Asia,  pemimpin-pemimpin Asia mula berbangga dan bermegah-megah. Saya merasakan satu kesilapan bagi World Bank membuat kesimpulan bahawa ia suatu keajaiban. Saya seorang Menteri Kewangan rantau itu yang menyeru supaya lebih berhati-hati dan berwaspada. Saya katakan, “Kenapa kita anggap diri kita sebagai keajaiban? Kenapa pembangunan ekonomi itu suatu keajaiban? Ajaib ini satu keluarbiasaan dan kita bakal hanyut dalam keselesaan dan alpa kerana menganggap ini sesuatu yang menakjubkan.” Betul pertumbuhan tinggi 8% - 10%. Betul pasaran bebas. Banyak pekerjaan waktu itu. Tetapi tiada undang-undang mengawal, tiada pemberdayaan ekonomi.

Memang ada semacam ketegangan kefahaman tentang ini. Negara-negara lain terutama negara-negara Islam memuji kita. Memang kita perlu berpandangan sederhana tetapi indeks korupsi kita masih tinggi, indeks kebebasan media pula 151 hampir kepada Libya. Pada indeks persaingan pula kita jatuh. Kita pula sekarang berhadapan persaingan sengit China dan  India.

Bukan kita hendak merendah-rendahkan negara sendiri tetapi untuk mengingatkan bahawa kita perlu ada tawadu’. Seperti kata T.S. Elliot’s, “The only wisdom one could hope to acquire is humility; humility is endless.” Apabila International Islamic University menganugerahkan kepujian khas istimewa kepada Dr. Mahathir, dengan semua orang memuji-mujinya. Ya, dia diakui mewakili negara Islam bagi mengkritik Amerika dan Barat. Saya telah merujuk kata-kata tentang tawadu’ ini dan dia tidak berapa gemar dengannya.

Apa sepatutnya dilakukan, apa tindakan kita? Dengan pertumbuhan 9%, kita jalankan rancangan perumahan rakyat besar-besaran. Program besar-besaran pembasmian kemiskinan. Bukan seperti inisiatif kerajaan British yang merupakan pemberian terus tetapi dasar-dasar yang digubal supaya rakyat bekerja dan beroleh pendapatan kecualilah mereka warga tua, OKU atau misikin tegar. Kalau tidak, sentiasa mereka miskin dan memerlukan pemberian.

Waktu itu, keadaan ekonomi dunia nampak baik. Bermula dengan defisit kecil, kita capai belanjawan berimbang dalam tempoh 2 tahun. Tahun berikutnya, kita capai lebihan – surplus belanjawan. Saya terpaksa berurusan dengan pemimpin saya yang ingin berbelanja besar dengan pembinaan menara-menara tinggi,  projek-projek mega dan pembelian-pembelian mahal, maka saya harus bijak meletakkan sebahagian dana peruntukan dalam kontingensi bagi masa depan. Kita namakan akaun amanah untuk genersi masa depan.  

Apabila kita ada surplus - kita tambah peruntukan untuk kesihatan dan pendidikan. Jika ada lebihan, kita simpan untuk generasi masa depan.  Sekarang, setelah saya dipecat, semua dana ini telah lesap digunakan. Tiada apa pun dalam belanjawan. Sekarang kita hadapi defisit serious melebihi 4% (2005).

Ya, memang saya gusar, kerana kita telah bekerja keras untuk itu. Dengan pengurusan berhemah, kita boleh ada simpanan tanpa mengurangkan belanjawan pendidikan dan kesihatan.

Bagaimana kita hendak mengajak berwaspada mengurus pertumbuhan ekonomi yang pesat? Kita gunakan pengkisahan Sayyidina Yusuf, (as) tentang perencanaan 7 tahun menangani kedatangan kemelesetan tahun-tahun berikutnya. Kita masih ingat, ada rakan-rakan di Parlimen menyoal dan menyindir tentang apa relevannya ayat Qur’an kepada ekonomi modern dan pasaran bebas. Kita jawab bahawa tiada jaminan pertumbuhan pesat itu akan terus berlaku sampai bila-bila, tak kira betapa hebat, bijak atau bertanggungjawabnya kita ini. Kita perlu bersifat penuh tawadu’ untuk bersedia menerima peristiwa-peristiwa yang di luar dugaan atau kawalan.

Oleh itu, panduan terbaik adalah berdasarkan pengalaman Nabi Yusuf a.s. di dalam al Qur’an untuk merancang dan bersedia.  Kita pun menyalurkan sebahagian lebihan ke dana akaun amanah khas untuk masa depan.

Itulah sebab apabila kita hadapi ekonomi merudum pada 1997 dan 1998, oleh kerana kita mempunyai surplus, rizab besar  dan dana-dana khas kita mampu bertahan.

Oleh itu tuduhan bahawa kita , terutama saya, ingin memohon bantuan IMF dan World Bank tidak benar dan satu penipuan. Kita tidak pernah pohon atau merayu kepada World Bank atau  IMF , kerana kita mempunyai dana sendiri itu. Memang bukan mudah – keadaan kita parah – tetapi tidak malapetaka berbanding Indonesia atau South Korea, China, Mexico, atau Argentina sebelum itu, atau  Russia sesudahnya.

Pada waktu itu kebetulan saya Pengerusi Development Committee of the World Bank and IMF, dan atas alasan ini, saya dikaitkan. Ini kerana media di Malaysia dikawal oleh parti pemerintah menghalang saya daripada berpeluang memberi pencerahan dan penjelasan sebenar.

Apabila membincangkan pengurangan cukai, kita merujuk kepada thesis Abd ar-Rahman Ibn Khaldun. Ibn Khaldun berkata apabila cukai diturunkan orang akan bekerja lebih bersungguh dan pendidikan akan lebih maju, akhirnya kerajaan menjana pendapatan yang lebih. Apabila kita selaku Menteri Kewangan sekitar tahun 1993-1994 bercakap tentang Ibn Khaldun dari abad ke 14 kepada audien, ada loyar-loyar buruk di kalangan banker dan juruanalisa menyampuk, “ Menteri ini Wahabbi ke apa?” Dengan itu, kita bawa pula pandangan seorang pujangga Cina kurun lalu yang juga menganjurkan thesis penurunan cukai yang seumpama. Begitulah betapa sukar untuk lebih terbuka menampilkan model dan pengajaran di luar kerangka sistem sedia ada untuk digarap dan difahami.


(Anwar Ibrahim, 2005)


Saturday, April 27, 2013

Apa Pengajarannya? Pesanan Tok Guru – Anwar Ibrahim


Dahulu saya biasa ke jamuan makan di istana. Semua istana di Malaysia saya pergi ke jamuan makan. Saya bersantapan dengan raja. Saya juga pernah makan di lokap penjara paling hina.
Pakaian yang elok, pakaian lusuh semua saya merasai. Sehinggakan ditelanjang pun sudah saya rasai.

Apa pengajaran semua ini?


Tok Guru Nik Aziz Nik Mat berkata kepada saya, “Anwar, kamu boleh memaafkan orang yang menzalimi kamu dan orang yang memukul kamu. Tetapi kamu kena ingat ini jadi pengajaran.
Besok kalau Allah takdirkan kamu perintah, kamu kena ingat apa erti kezaliman.
Apa erti kezaliman? Apa erti sakit dipukul walaupun kamu tidak bersalah?
Apa erti kamu dizalimi dan dipenjara, padahal kamu difitnah.
Apa sengsara Azizah dan anak-anak? 
Apa erti rasa kamu derita dizalimi bertahun-tahun? 
Apa ertinya kezaliman ini?

Apa pengajarannya?
Kamu kena ingat. Ini bukan soal Anwar. “


Saya terkenang pesanan saya kepada anak-anak keluarga pada 1998. Saya berpesan kepada mereka, “Papa seorang pejuang. Menegak yang hak. Membela nasib rakyat miskin. Mempertahankan maruah bangsa. Mempertingkatkan syiar agama Islam. Jadi anak-anak harus tahu. Semua tuduhan yang dilemparkan kepada Papa adalah fitnah jahat, khianat dan kasih Papa pada anak-anak mendidik supaya menjadi orang-orang berilmu, beramal, bertaqwa. Papa berharap dengan bimbingan Mama, anak-anak tidak sedikit pun luntur, biar semangat kukuh, biar ilmu bertambah, biar daya juang ada. Kita tahu anak-anak berasal dari kampung Papa di Sungai Bakap dan Cerok Tok Kun. Dan asas kita jangan sedikit pun kita lupakan.”


Tok Guru berkata lagi, “Tidak banyak orang lalui macam kamu. Pemangku Perdana Menteri sudah. Bintang pun sudah penuh. Tetapi ada hikmahnya.”


Saya teringat yang kawan saya dulu sumbat saya ke dalam penjara dan yang lawan saya dulu tolong bela saya.

Saya tidak ada niat untuk dera mereka (yang menzalimi saya). Saya tidak ada niat untuk berdendam.  Mahathir tangkap saya, tetapi saya tidak akan tangkap dia. Rahim Noor memukul saya tetapi saya tidak akan memukul dia. Saya tidak ada niat.

Tetapi saya ingin bagitahu bahawa duit yang mereka curi dari rakyat berbilion ringgit, saya hendak pastikan dikembalikan kepada rakyat.

Jadi pemimpin kena berani. Berani untuk membetulkan. Orang tahu siapa curi, siapa rasuah, siapa ambil harta negara. Ini kena dihentikan.

Saya teringat ucapan saya di Perhimpunan Agong UMNO 1997 di PWTC, “Hentikanlah. Sudahlah. Sudah. Kita ada agenda kita banyak. Ekonomi kita kena tangani dengan baik. Kewangan negara kita perlu perkukuhkan. Politik kita mesti perkuatkan. Ini yang patut kita kerjakan. Sudah! Jangan lagi dah. Gunakan dan turun darjat kita. Kita dijadikan Allah swt dengan darjat yang baik. Jangan kita hina diri kita sehina-hina makhluk dan kejadian. Jangan. Laqad khalaqnal  insana fi ahsani taqweem. Thumma rodadna hu asfala safileen.”


Tok Guru berpesan lagi, “Kalau ditakdirkan pemimpin maka Anwar kena pastikan jangan ada seorang pun rakyat Malaysia, Melayu, Cina , India, Dayak, Kadazan yang hadapi dan rasa sakit derita seperti yang kamu rasa.

Kamu mesti pastikan bila kamu ada kuasa, kamu kenang nasib mereka, setiap rakyat ini kerana tidak ramai orang yang rasa macam kamu rasa. Rasa susah derita macam mereka rasa.

Jaga mereka seperti anak-anak kamu sendiri maka inshaa Allah, kamu akan menjadi pemimpin yang baik.”


Saya doakan kepada Allah swt. Mudah-mudahan bila kita dapat tawan Putrajaya, saya takkan lupa cerita derita saya. Dengan niat,  Ya Allah, janganlah bagi seorang pun rakyat aku derita macam aku lalui.


(ihsan dan suaipadan daripada QOCOCK Media    http://www.facebook.com/photo.php?v=4919059214461  )

Friday, April 26, 2013

Sumpah Seranah Bencana Ummah


 
Apabila seorang pemuda melakukan sumpah laknat dengan menggunakan nama Allah serta memegang Al-Quran di dalam masjid di ibu negara bagi meyakinkan bahawa kejadian hina terhadap dirinya memang benar berlaku, sebahagian orang Melayu/Islam menjadi kebingungan dengan sumpah laknat yang dilakukan oleh si penuduh ini. Ini dikuti pula oleh rempuhan kumpulan trio Datuk T yang juga mengangkat sumpat laknat di sebuah lagi masjid mengulangi dakwaan perbuatan terkutuk padahal karakter keperibadian dan kredibiliti mereka jelas mencuriga dan meragukan.

Apa yang dikatakan dan diingatkan tentang permasalahan umat Islam berlegar di antara kedaifan umat dan kelesuan ulama telah nyata berlaku. Para ahli ulama juga menjadi mangsa keadaan berpolemik dalam memberikan pandangan samada sumpah tersebut sah atau tidak dan adakah ia mengikut tuntutan ajaran Islam. Sebaliknya, isu pokok dan tunjang kepada keseluruhan permasalahan iaitu pembudayaan kefasikan, pemerataan fasad, penularan korupsi, fitnah jahat dan qazaf tidak ditangani dengan jelas dan tegas.

Maka cabar mencabar pun berlakulah sehingga ke hari ini oleh pelbagai manusia berkepentingan mendesak supaya Anwar Ibrahim bersumpah laknat bagi menafikan bahawa beliau bersalah. Namun Anwar tidak melayani desakan-desakan tersebut dan dia mengambil pendirian yang konsisten berpandukan fatwa pengerusi ulama sedunia Dr Yusuf Al Qardawi, pandangan alim ulama'  serta para mufti tempatan bahawa tiada keperluan untuk Anwar bersumpah.

Melihat kepada komentar dada-dada akhbar mengenai isu ini, jelas menampakkan kejahilan media tempatan tentang hukum syara’ atau sengaja bersekongkol dalam menyembunyikan hakikat serta hukum sebenar. Nampaknya mereka tetap mengajak orang ramai mempercayai kejahilan atau ap yang digelar propaganda jahat. Lebih malang lagi, apabila ada ulama rasmi – kecuali yang dirahmati oleh Allah swt, yang sepatutnya memimpin dan memandu para pimpinan dalam perkara agama – berdiam diri atau hanya mengesahkan sahaja.

Kebangkitan gempar seorang penolong pegawai masjid, Ustaz Ramlang Porigi pada 2008 untuk membantah secara terbuka dan mendedahkan kebatilan aksi sumpah di Masjid Wilayah satu fenomena mengkagumkan masyarakat. Dia dilaporkan telah dihentikan perkhidmatannya di Masjid berkenaan.

Padahal kita diajar untuk merenung ayat al-Quran, dalam surah al-Mujadalah, ayat 14 hingga 16, di mana Allah swt menceritakan tentang sifat kaum munafiqin yang selalu bersumpah palsu.

“Tidakkah engkau melihat (bagaimana jahatnya) orang-orang yang bersahabat karib dengan kaum yang telah dimurkai Allah (dengan sebab kekufuran dan khianatnya)? Mereka itu bukanlah dari golongan kamu dan bukan pula dari golongan kaum yang tersebut itu (kerana mereka ialah golongan munafik); dan lagi mereka selalu bersumpah dengan dusta, sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta). Allah telah menyediakan bagi mereka azab seksa yang berat; sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah lakukan. Mereka menjadikan sumpahnya sebagai perisai (untuk menyelamatkan diri dan harta bendanya daripada dirampas atau dibunuh), maka dengan yang demikian dapatlah mereka menghalang (dirinya dan orang lain) dari jalan Allah; oleh itu mereka beroleh azab seksa yang menghina.”


Terjemahan Al Quran dalam Surah Al Qalam ayat 10 - 14 pula,

Dan janganlah engkau (berkisar dari pendirianmu yang benar, dan jangan) menurut kemahuan orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina (pendapatnya dan amalannya),
Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai),
Yang sering menghalangi amalan-amalan kebajikan, yang melanggar hukum-hukum ugama, lagi yang amat berdosa, -
Yang jahat kejam, yang selain itu tidak tentu pula bapanya.
Adakah kerana ia seorang hartawan dan ramai anak-pinaknya (maka ia mendustakan ugama Kami)?

Menurut Ustazah Fatimah Az-Zahra, kerja bersumpah ini sebenarnya kerja orang munafik. Sebab mereka tahu mereka bohong, demi untuk meyakinkan orang ramai supaya pembohongan mereka diterima, maka mereka pun beriya-iya mahu bersumpah.

Mengikut Imam Syafie, sumpah adalah makruh berdasarkan Surah Al-Baqarah ayat 224 :- Dan janganlah kamu jadikan (nama) Allah dalam sumpah kamu sebagai penghalang untuk berbuat kebajikan, bertakwa dan mengadakan islah di antara manusia. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.


Satu kajian terperinci oleh USIM menyatakan perlaksanaan sumpah dianggap batal sekiranya tidak menepati syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh syarak. Tidak semua kes-kes boleh dilaksanakan sumpah. Para ulama bersepakat, tidak boleh melaksanakan sumpah pada hak-hak Allah SWT semata-mata seperti zina, Qazaf dan lain-lain lagi. Para ulamak bersepakat mengenai pengharusan melaksanakan sumpah dalam kes-kes mal. ( rujukan baik tentang amalan sumpah di mahkamah syariah di laman:- http://zulkiflihasan.files.wordpress.com/2008/06/konsep-sumpah-dalam-islam2.pdf )

Ini telah ditegaskan pula oleh kenyataan Majlis Fatwa Kebangsaan pada 2008 bahawa sumpah hanya berlaku selepas proses perundangan dan ia hanya ditentukan oleh mahkamah syariah.

Menurut Fadhlina Sidek, hanya sumpah syarie sahaja yang diterima dalam sidang penghakiman. Sumpah di Masjid, di hadapan Kaabah atau memegang Al Quran hanyalah "talghiz" sumpah - acah-acah. Oleh itu, dinasihatkan supaya kita jangan bermain-main dengan sumpah apatah lagi di saat berakujanji dengan nama Al Azim, "Wallahi, Wabillahi Watallahi.." ia membawa implikasi bersama, andainya berbohong laknat Allah akan menimpa di dunia dan akhirat. Ada yang sering menganggap sumpah adalah penyelesaian dan apabila seorang itu bersumpah maka dia telah berlaku betul atau dia tidak bersalah. Andai kita mahu faham dan mahu ditunjuk ajar, kita akan faham mengapa kesaksian sangat vital dalam syarak.  Malangnya kita sudah hidup dalam sumpahan! Azab dilaknati sumpah ini sangat berat, di dunia sahaja batinnya sudah sakit, apatah lagi di akhirat kelak!

Tentang persoalan samada apabila sumpah telah dilafazkan dengan nama Allah swt, bisakah kita menolaknya. Menurut syarak, sumpah yang diterima hanyalah sumpah yang dilafazkan dalam sidang penghakiman kerana ada adab dan etika bersumpah bukan setakat menyebut nama Allah sahaja.

Tentang persoalan perbedaan orang bersumpah (di luar mahkamah) dengan seseorang yang hanya membaca pernyataan akhbar -"press statement" , Fadhlina Sidek berkata di sini ada dua isu iaitu sumpah dan iqrar. Sumpah di luar sidang penghakiman akan ditolak kerana di luar prosiding dakwaan. Untuk mengelak tohmahan kepada sumpah dan syarak, maka sumpah yang syarie dan diterima hanyalah sumpah dalam sidang kehakiman yang lengkap dengan dakwaan, adab dan etika sumpah. Pernyataan akhbar - press statement boleh jadi iqrar atau syahadah alas sima' dan jika iqrar maka ia antara pembuktian yang kuat selepas syahadah (kesaksian).

Masyarakat perlu dididik dan memahami tentang sumpah bahawa sumpah ini hanya ada dalam pembuktian dengan dakwaan yang sah, menurut kaedah "Al bayyinah alal muddaie wal yamin ala man ankara" bukan suka-suka bersumpah atas perkara yang didakwa. Dakwaan mesti lengkap bukan fasid atau tohmahan.

Pandangan dan nasihat mantan menteri hal ehwal Islam JPM dan penasihat agama kepada Perdana Menteri, al marhum Tan Sri Dr Abdul Hamid Othman adalah bernas, jujur dan baik diteladani:-

"Perbuatan bermubahalah (sumpah laknat) adalah bercanggah dengan ajaran Islam terutama jika ia membabitkan unsur-unsur politik. Sumpah adalah suatu perkara yang tidak boleh dipermain-mainkan dan hanya perlu dilakukan ketika dalam mahkamah membabitkan peruntukan undang-undang atau kanun tertentu."

''Sumpah bukan boleh dibuat sewenang-wenangnya, jika yang bersumpah itu mahu menunjukkan bahawa kalau dia benar-benar bersalah maka akan turun azab daripada Tuhan. Tetapi bagaimana pula keadaannya jika orang yang bersumpah itu tidak dikenakan azab (di dunia), adakah itu menunjukkan dia benar-benar tidak bersalah?"

''Sedangkan ajaran Islam hanya mempercayai bahawa azab Allah kepada umat-Nya akan dikenakan di akhirat dan bukannya di dunia," katanya.

Thursday, April 25, 2013

Keadilan Sosial dan Integriti Konteks Semasa


Keadilan Sosial dan Integriti dalam Konteks Semasa

Perbahasan:

Persoalannya adakah semestinya hanya ’Umar Abd Aziz sahaja yang harus dirujuk sebagai pemimpin Muslim contoh yang adil. Tiadakah pemimpin lain semasa atau yang sesudahnya yang seumpamanya dalam memerintah dengan adil? Kenapa seolah-olah penilaian keadilan sosial dan integriti di Barat terutama di Scandinavia atau New Zealand berada di tangga teratas manakala negara-negara Islam diberi taraf yang terendah. Sukarelawan Norway sebagai contoh berkhidmat sebagai pengaman dan pekerja bantuan yang disambut baik di merata pelusuk bumi Islam yang dilanda musibah dan peperangan. Negarawan dan tokoh politik mereka menjelajah seluruh dunia dengan misi membawa puak-puak bertentangan ke meja rundingan. Mereka mencerminkan altruisme dan semangat kemanusiaan -”the spirit of humanity”. Masyarakat sivil mereka sangat kuat dan bertindak bagi mengawal ketelanjuran kerajaan. Institusi demokratik berfungsi mengawal dan memastikan keadilan pemerintahan. Kenapa umpamanya dikatakan PM Sweden berhenti di lampu isyarat jika lampunya merah?

Sebaliknya pula kenapa institusi kerajaan dan masyarakat sivil Malaysia begitu rapuh hanya akibat suatu kes politik? Institusi seperti perundangan, keselamatan, segelintir ulama’, profesional, pentadbir, media dan pemimpin masyarakat boleh berkompromi, semua terpalit dan tercalit dengan bauran fitnah yang semakin melebar. Alasan biasa digunakan adalah demi ketuanan bangsa, dominasi politik dan kestabilan, maka prinsip tergadai. Adakah prinsip moral dan integriti iaitu tonggak keadilan sosial itu tidak menjadi keutamaan umat Islam lagi?

Kemenangan pilihanraya pula dicapai melalui siri propaganda pembodohan besar-besaran dan intimidasi ancaman-ancaman. Make people fear or make people feel good. Tidakkah perbuatan mengancam seperti ini semata-mata bagi kemenangan politik picisan adalah menghampiri kesesatan? Apa ertinya kemenangan yang dicapai melalui penindasan serta penipuan, dan bayangkan pula kualiti kepimpinan yang lahir daripada sistem yang korup ini.

Rasuah diubah wajah dan politik wang semacam direstui serta dilebarkan mekanismenya hingga merakyat. Maka segala bantuan dan pemberian serta pendapatan menjadi sangsi. Perkara ini pula menjadi kebiasaan dan amalan tanpa kesedaran tentang nilai kejujuran serta kian menghakis  nilai mulia tradisi orang kampung, orang berintegriti dan orang beragama.

Pada segi ekonomi pula, berlaku pemberian projek raksaksa kepada yang tidak layak, pilih kasih serta ketirisan besar-besaran sehingga berlaku amalan sub-kontrak secara tidak sah menjadi kelaziman dan berleluasa. Maka secara terang-terangan berlaku nepotisme dan kronisme dalam pengagihan peluang perniagaan dengan sistem penaung-penajaan-”patronisation” yang berangkaian rapat dengan penerajuan parti politik yang berkuasa. Bak kata seorang pemimpin yang kurang cermat – I help you, you help me gua tolong lu, lu tolong sama gua.

Tekanan bisnes dan ekonomi boleh menyebabkan perbalahan serta amalan tidak beretika termasuk di kalangan rakan seperjuangan tanpa pengecualian. Malah ungkapan ”Inilah bisnes, Sheikh!” menjadi alasan bagi menjustifikasi kerendahan moral sesetengah para peniaga Muslim.

Pemimpin, Keadilan dan Mehnah

Para pejuang Islam yang telah menegakkan keadilan dan kebenaran seperti  contohnya Imam Hasan al Banna dan Sayyid Qutb sehingga kini dianggap teroris padahal mereka mengemukakan idea dan ideologi membangunkan ummah. Inilah fitnah besar yang terus menerus dilemparkan kepada tokoh-tokoh gerakan Islam. Sehingga kini tiada pengiktirafan sumbangan besar mereka tercatat kepada perkembangan pemikiran Arab dan Islam serta reformasi masyarakat. Secara ilmiahnya seolah-olah mereka bukan tokoh bersejarah. Komentar tentang sumbangan mereka pun tidak menyentuh dengan meluas konsep keadilan sosial yang dicuba dibawa dan diterapkan oleh mereka dan pergerakan mereka. Apa yang selalu ditonjolkan adalah radikalisme dan soal hukum perundangan, mendirikan negara Islam berbentuk legislatif dan theokrasi. Kehebatan kesusasteraan dan olahan unik pencerahan sosial serta ilmu kemanusiaan Sayyid Qutb pun dipendam dan tidak dihebahkan. Mujur ada inovasi Parti Islam tempatan dengan diutarakan label negara kebajikan yang sekurang-kurangnya menyegarkan perbahasan idea kontemporari konsep membangunkan negara dalam Islam seiring dengan sebuah lagi Parti yang memperjuangkan keadilan sosial, menjambatani jurang perbedaan etnik dan menyantuni kemajmukan sebagai warganegara – muwatinun.

Tiada siapa pun menghukum bunuh Marx atau Engels walaupun  mereka pengasas idealogi komunis yang sangat berlawanan dengan sistem feudal/laissaz-faire Eropah semata-mata kerana ideologi? Namun kedua-dua Imam Hasan al Banna dan Sayyid Qutb dibunuh. Imam Hasan al Banna dibunuh kerana telah menjadi ancaman politik kepada Raja Faruq dan kerajaan boneka tajaan kolonial British yang korup itu. Sayyid Qutb pula dihukum bunuh kerana menggagaskan idea, menulis sebuah buku berjudul ”Ma’alim fi tariq” di negara Islam Mesir. Di Yugoslavia pula Alija Izetbegovic dihukum penjara 11 tahun oleh kerajaan komunis Tito  semata-mata kerana karyanya ”Islam between the East and the West” – perbahasannya membandingkan ideologi besar era itu. In berlaku pada sekitar tahun –tahun 50-60’an.

Di Malaysia pula tokoh gerakan Islam dan mantan pemimpin negara dihukum 6 tahun penjara kerana apa yang banyak pihak mengatakan sebagai kesalahan politik. Pada abad ke 16 di Britain, Chancellor Thomas More teraniaya dan dihukum pancung oleh Raja atas kesalahan politik kerana mempertahankan prinsip dan enggan merestui keinginan Raja Henry VIII untuk menceraikan permaisurinya dan berkahwin lain. Tetapi itu berlaku di Britain pada abad yang sudah lampau.

Ancaman politik kepada pemerintah yang dibawa dalam gagasan Anwar Ibrahim adalah bersifat reformasi sosial, perubahan sosial, tadbir urus ekonomi dan tuntutan ke atas pelaksanaan keadilan sosial. Apa yang berlaku pula kepada Anwar Ibrahim dalam usaha menyekat kemaraan politiknya boleh diistilahkan sebagai “Kafkaesque” (an intentional distortion of reality by powerful but anonymous bureaucrats. Lack of evidence is treated as a pesky inconvenience, to be circumvented by such Kafkaesque means as depositing unproven allegations into sealed files ...) – putar belit kebenaran oleh penguasa dan manipulasi konco-konco. Musuhnya menggunakan taktik masyhur pelopor propaganda Nazi, Goebbels iaitu “If you repeat a lie often enough, it becomes the truth ” - sesuatu pembohongan yang utarakan berulangkali akhirnya akan dipercayai.

Kefahaman dan Komitmen Keadilan Sosial dan Integriti

Di antara tujuan utama shariah - Maqasid al Shariah – adalah bagi menegakkan keadilan sosial dan memelihara integriti masyarakat. Oleh itu kenapa ia tidak dipertahankan dengan secara yang lebih gigih dan diutamakan.

Jika disingkap sejarah tentang Hilf al-Fudul (alliance of the virtuous) – Pakatan mulia ini sebenarnya mencerminkan etika Islam walaupun berlaku pada zaman jahiliyyah sebelum perlantikan Ar Rasul s.a.w. Pakatan Hilf al-Fudul melambangkan kepentingan hak asasi manusia dan perlindungannya dalam Islam.

Persoalannya kenapa sering dilihat tokoh, autoriti agama dan pergerakan Islam kini berpendirian sangat lemah dalam menangani isu integriti seperti hal penyelewengan kuasa, qazaf dan juga hal rasuah. Begitu juga apabila diteliti pendirian dan kesungguhan berhadapan hal tanggungjawab sosial dan keadaan taraf hidup umat serta keluhan rakyat. Sudah tentu kita tidak rela ketinggalan dan membiarkan isu-isu ini diperjuangkan hanya oleh golongan liberal-sekularis. Kita tidak boleh serahkan isu hak asasi, keadilan dan integriti kepada sebarang golongan untuk dimonopoli.

Oleh itu, gerakan Islam dan pencinta keadilan perlu berpegang teguh kepada prinsip dan idealisme perjuangan, tampil dan mengolah, mengartikulasi secara ilmiah dan intelektual serta amali di lapangan, konsep serta pelaksanaan keadilan sosial dan integriti dalam Islam pada konteks semasa dengan mengambilkira kepentingan kedudukan Islam, kewarganegaraan dan realiti masyarakat majmuk. Kefahaman ini pula perlu mampu diperturunkan secara merakyat bagi menyedarkan, meyakinkan dan menggerakkan rakyat jelata untuk menegakkan keadilan dan kebenaran dalam kehidupan bermasyarakat justeru menjadi warga negara berintegriti dan bermaruah.

Wednesday, April 24, 2013

Realiti Sejarah Keadilan Sosial dalam Islam


Keadilan Sosial dan Integriti dalam Konteks Kepimpinan yang Silam: Kupasan Sedutan Karya:  Keadilan Sosial dalam Islam oleh Sayyid Qutb

Menurut pengulas buku Anne Norton, karya ”Social Justice and Islam” menempelak banyak prasangka tentang Sayyid Qutb and Islam. Karya ini mengandungi kritik yang tajam terhadap gangguan seksual dan eksploitasi wanita. Buku ini meninjau implikasi politik terhadap zakat. Lazimnya, zakat dilihat sebagai semacam sedekah bagi fakir miskin. Qutb berhujah bahawa jika difahami dengan sebenarnya zakat menyediakan cara bagi memperbetulkan ketidakseimbangan dan ketidakstabilan sementara pasaran disamping melindungi harta persendirian dan perusahaan; ia membolehkan pemeliharaan dan pengagihan adil barangan keperluan, memberikan prinsip dan amalan kebajikan sosial yang sejahtera tanpa memupuk kebergantungan atau merendahkan maruah manusia. Aspek paling menyinar buku ini adalah betapa pentingnya maruah dan kehormatan manusia kepada pelaksanaan keadilan ekonomi dan tatacara politik.




Berikut cebisan daripada  karya Sayyid Qutb bertajuk Keadilan Sosial dalam Islam  - Al-‘adalah al-ijtima’iyah fil ‘I-Islam:-

Realiti Sejarah Keadilan Sosial dalam Islam

Islam adalah sistem syumul akhlak, keadilan dan pentadbiran, dengan undang-undang dan prinsip shariah  sebagai asas tunggal tadbir urus dan segala-galanya dalam kehidupan ini.

Keadilan sosial itu boleh dikatakan sebagai ruh Islam. Ruh ini sedia digarap oleh sesiapa yang mengkaji sifat dan sejarah Islam. Ia jelas termaktub pada hukum-hakam Islam dan risalah da’wahnya. Ia memberi kesan kepada semua orang, ia dapat dilihat pada tujuan, peristiwa dan pada adat resam.

Ruh inilah yang menetapkan standard amat tinggi bagi penganutnya berjihad bagi mencapai tujuannya. Ia tidak terhad kepada ibadah khusus dan am. Standard ini sukar dicapai dan payah dikekalkan. Ini disebabkan kecenderungan kehidupan manusia dan tirani penindasan hidup. Standard ini melibatkan tanggungjawab berat, tugas ke atas nyawa dan harta, keimanan dan sahsiah. Paling berat adalah ketaqwaan yang menjadikan seorang Muslim senantiasa berwaspada pada dirinya dan memberikan kesedaran akhlak yang tinggi. Ketaqwaan yang memperlihatkan kepadanya hak dan tanggungjawab kepada diri, masyarakat, kepada manusia keseluruhannya dan kepada Maha Pencipta.

Namun, kesusahan pencapaiannya dan kepayahan mengekalkannya tidak bermakna Islam hanyalah satu abstrak, satu falsafah khayalan atau idealisme yang menunjukkan kejatuhan atau kelemahan manusia. Ia bukan kewajipan semua manusia pada setiap masa. Ia adalah objektif bagi manusia untuk sasarkan samada hari ini, esok, sepertimana semalam, objektif yang kadangkala mereka capai dan adakalanya mereka terlepas. Inilah contoh keimanan dalam diri seseorang. Allah s.w.t. tidak membebankan seseorang melebihi keupayaannya tetapi jalan ke arah ketinggian itu luas terbentang. (2:286)

Ruh Islam ini telah meninggalkan kesan pada realiti sejarah, kepada sahsiah-sahsiah dan sentiasa mentransformasi dan memperbaharui sepanjang zaman. Contoh teladan uswah hasanah Rasulullah s.a.w. bersinar pada diri-diri sabahat dan peribadi-peribadi zaman-zaman seterusnya. Kemenangan Islam adalah kemenangan falsafah kerohanian yang berada pada jiwa manusia yang berpijak di bumi dan hakikat ini menakjubkan bagi mereka yang masih memberi tafsiran materialistik kepada fenomena ini.

Kenyataan ini dapat diungkapkan melalui kata-kata hujah kepada Raja Habsyah, Najashi  oleh Jaafar bin Abi Talib r.a. mewakili Muhajirin bagi membidas hujah Amr al ’As yang mewakili Quraish. ”dahulu kami jahil, penyembah berhala dan memakan bangkai, menindas golongan lemah, mengabai amanah.................sekarang Rasulullah mengajar kami menyembah tiada yang lain melainkan Allah, berkata yang benar, mengeratkan silaturrahim, memuliakan manusia, memakan yang halal, menjauhi maksiat...”

Ada sebahagian pengkaji tersalah kerana cuba mengukur dan merangka pemikiran dan akhlak di waktu gemilang itu dengan menggunakan neraca serta nilai moral dan materialistik semasa. Kesilapan ini mendedahkan salahfaham tentang fitrah manusia dan kemampuannya untuk membangun dengan kesantunan. Kita perlu kembalikan kepada manusia satu kepercayaan dan keyakinan kepada kemanusiaan yang telah tergambar pada zaman itu yang boleh difahami oleh semua yang inginkan pencapaian standard yang tertinggi itu.

’Umar al Khattab r.a. memikul balang airnya sendiri. Dia bergilir menaiki unta bersama pembantunya secara sederhana pada waktu pembukaan Kota Bayt al Maqdis. ’Ali r.a. menggigil kesejukan pada musim sejuk kerana enggan menggunakan wang perbendaharaan untuk baju panasnya. Abu ’Ubaida r.a. enggan meninggalkan tenteranya dan sanggup terkorban bersama mereka apabila dilanda wabak.

Abu Hanifa membatalkan perkongsian perniagaan dengan rakannya kerana rakannya menjual kain yang mempunyai kecacatan pada harga biasa. Abu Hanifa kemudian mensedekahkan pendapatannya itu  kerana tidak mahu hasil mahsulnya bercampur baur dengan yang syak. Yunus ibn ’Ubaid bertungkus lumus mencari seorang Badawi kerana anak saudaranya telah menjual baju kepada Badawi tersebut dengan harga yang berkali ganda. Dia membayar balik 200 dirham lebihan itu walaupun si Badawi itu telah berpuas hati dengan harga asal. Badawi itu mengatakan baju itu berharga lebih mahal daripada itu di daerah asalnya. Yunus menjawab, ”Keikhlasan dalam agama lebih bernilai dan berharga daripada dunia dan seluruh isinya.”
Itulah natijah Islam ke atas jiwa manusia apabila ruh Islam diterapkan dan kemuliaannya tersebar luas.

Islam telah membolehkan hamba abdi dan keturunan mereka mengangkat martabat hingga menjadi kepimpinan dalam masyarakat. ’Usama ibn Zaid dilantik ketua bala tentera Islam bagi ekspedisi ke Rum dan berlakulah perbualan yang masyhur menunjukkan betapa Khalifah Abu Bakar r.a. bersikap rendah diri. Begitu juga golongan bangsawan pula merendahkan diri ke taraf kesaksamaan. ’Umar menegur dan memberi amaran kepada para gabenornya supaya tidak menzalimi rakyat jelata.

Sufyan al Thauri pergi berhadapan dengan Khalifah Abu Ja’far al Mansur menegurnya kerana membelanjakan harta Allah s.w.t. dan umat Muhammad s.a.w. tanpa keizinan umat. Setiausaha Khalifah, ’Abu Ubaid membantah, ”Wajarkah Amirul Mu’minin mendengar ini semua?”. Sufyan menjawab, ”Kamu diam! Fir’aun dan Haman telah membinasakan satu sama lain.”

Abu Yusuf selaku Qadi apabila menghukum di antara Khalifah al Hadi dengan seorang awam tentang pertikian pemilikan sebuah ladang kebun, memutuskan bagi pihak individu tersebut walaupun Khalifah merasa terhina.

Sultan Isma’il daripada dinasti Ayyubi telah mengadakan perjanjian dengan golongan Frank tentera Salib dan menyerahkan kota Sidon serta beberapa buah kubu lain. Dia inginkan pakatan bagi melawan saudaranya Najm al Din Ayyub. ’Izz al Din ’Abd al Salam mengutuknya dengan keras atas tindakan ini. Sultan Isma’il marah dan memenjarakan ’Izz al Din. Apabila utusan raja dihantar bagi menawarkan kebebasan bersyarat kepadanya, ’Izz al Din menolak dengan tegas.

Ruh keadilan sosial Islam ini terbukti apabila ’Umar menawan wilayah Fars yang amat luas itu, dia membiarkan tanah yang ditakluk berada di tangan pemilik-pemilik asal dengan mengenakan cukai kharaj sahaja. Ini menunjukkan Islam melayani wilayah taklukannya menurut prinsip kemanusiaan, memberikan kebebasan dan membawa manfaat. Islam juga mengizinkan penduduk wilayah yang ditakluki untuk mengamalkan ajaran agama mereka serta melindungi tempat ibadat mereka, rahib serta padri mereka.

Peri penting juga dicatatkan bahawa Islam mematuhi perjanjian dan pakatan yang dibuat. Ini sesuatu fenomena yang jarang serta tiada bandingannya samada pada empayar terdahulu atau pada zaman modern.

Pada awal Abu Bakar r.a. memeluk Islam dia mempunyai 40,000 dirham hasil perniagaan. Selepas hijrah dia hanya tinggal 5,000 dirham dan itupun dibelanjakan bagi membebaskan hamba sahaya serta sedekah kepada fakir miskin. Apabila ‘Umar r.a. memperolehi hartanah bernilai di Khaybar, dia menjadikannya harta waqf untuk yang memerlukan. Uthman r.a. mensedekahkan kesemua barangan kafilahnya yang dibawanya kepada penduduk daif di Madina sewaktu musim kemarau panjang. ‘Ali r.a. dan keluarga rumahnya memberi kesemua roti yang ada supaya yang daif terpelihara manakala mereka sendiri sekeluarga tidor dengan perut yang lapar.

Kabilah Toureg di Utara Afrika terkenal tentang persaudaraan, memuliakan jiran dan layanan ke atas tetamu. Kesetiakawanan mereka bukan kerana mereka penduduk terpencil padang pasir tetapi itulah ruh Islam yang masih segar di kalangan masyarakat desa dan perkampungan Islam merata dunia.

Perasaan saling bertanggungjawab yang dipupuk oleh Islam ini bukan terletak atas bahu individu atau masyarakat sahaja tetapi pemerintah mempunyai peranan yang besar. ‘Umar r.a. melaksana konsep takaful ijtima’iy. Dia sediakan perbelanjaan perbendaharaan bagi orang tua dan orang sakit yang tidak termasuk asnaf zakat. Hukum had ke atas pencuri ditawaquf - ditangguhkan sewaktu rakyat dalam kahat kelaparan. ‘Umar mengarahkan perbendaharaan membantu seorang Yahudi yang tua dan buta kerana kedaifan. Dia juga menyediakan tanah, peruntukan dan makanan kepada komuniti kusta Kristian di Syria. Demikian ’Umar mengangkat ruh Islam ke tahap universal lebih 1300 tahun yang lalu.

Dalam pelantikan kepimpinan, persetujuan am umat Islam perlu diperolehi. Inilah yang berlaku pada peristiwa pelantikan ’Abu Bakr di Saqifa. Apabila Abu Bakar melantik ’Umar sebagai pengganti maka masih persetujuan am umat diperolehi.

Apabila tiba zaman pemerintahan Umayyah, khilafah bertukar menjadi dinasti monarki beraja dan penguasa zalim turun temurun. Kezaliman ini bukan ciri Islam kerana ia datang daripada amalan jahiliah Bani Umayyah. Persetujuan umat tidak diperolehi tetapi ancaman pedang dihunus supaya rakyat taat setia kepada Khalifah yang mereka benci. Sehinggakan ada seorang khalifah yang menyayangi monyet-monyet peliharaan lebih daripada menjalankan pentadbiran dan urusan rakyat jelatanya. Islam tidak bertanggungjawab ke atas kemunculan mereka ini. Bani Umayyah sahajalah yang enggan merestui pakatan Hilf al Fudl. Kita mengecam khalifah berkenaan bukan sahaja kerana memperkenalkan sistem politik pemerintahan turun temurun bahkan kerana memaksa rakyat menerimanya.

Unsur moral dan akhlak diketepikan oleh puak-puak yang menentang kepimpinan ’Ali r.a. Inilah pertama kalinya akhlak ditindas dalam sejarah Islam. Pada hal politik dalam Islam adalah manifestasi akhlak dan budipekerti di dalam sanubari diri dan berakarkan kepada fitrah. Jenayah paling besar adalah apabila ruh Islam ini dimusnahkan dengan menumpaskan unsur moralnya secara total.

Pada zaman khalifah yang rashidin wal mahdiyin - terpimpin dan adil, fungsi khalifah adalah pelaksanaan pematuhan kepada keimanan dan hukum Allah s.w.t. ke atas umat Muslim. Tidak terlintas oleh mereka untuk menggunakan kedudukan istimewa ini bagi mengambil peluang dan melakukan penyelewengan. Sebagai contoh ’Ali r.a. tidak mengambil apa-apa langsung daripada khazanah negara tetapi bukan kerana kejahilannya. Dia bertindak demikian kerana sebaik saja seorang itu menjadi pemimpin dia menjadi objek syak wasangka dan contoh teladan. Dia tidak mahu dilihat oleh rakyat dan para gabenornya sebagai pengaut wang rakyat dan dia ingin menjadi contoh kejujuran dan zuhud. Pemerintahan Islam yang sedang berkembang mekar dan tatacara sosial baru itu memerlukan pengorbanan para pemimpinnya dan kerelaan bersusah payah. Khalifah yang rashidun hidup secara zuhud sehingga pada akhir hayat tidak meninggalkan harta.

Bagi mereka yang inginkan kedudukan dan yang telah biasa dengan keenakan tidak rela dengan peraturan kesaksamaan dan keadilan. Mereka menyertai puak yang bersaing dengan ’Ali kerana di sana mereka berpuashati dengan memijak-mijak kebenaran dan kesedaran. Mereka melihat kelicikan politik pada lawannya yang tiada pada ’Ali. Mereka tersalah apabila meletakan ini sebagi kelebihan yang mengalahkan ’Ali. Mereka gagal memahami ’Ali dan cabaran yang harus dia tangani. Tugas paling besar ‘Ali adalah untuk memugar semula tradisi Islam dan ruh sebenar keimanan serta meruntuhkan hijab yang menyelubungi kelemahan pemerintahan yang materialistik. Jika ‘Ali menyamai lawannya dengan mengenepikan akhlak dan moral maka dia akan gagal dari kacamata keimanan. ‘Ali berkata, “Dia bukanlah lebih pintar daripada aku tetapi dia rela khianat dan ingkar. Kalaulah aku tidak bencikan pengkhianatan, mungkin aku adalah manusia paling pintar.”

Ketempangan berlaku apabila dana kerajaan diberi secara bebas kepada suku sakat dan kaum kerabat. Keluarga terdekat diberi kedudukan dan pangkat. Pada satu hari seorang khalifah memberi wang perbendaharaan sebanyak 200,000 dirham kepada menantunya. Esok harinya, Bendaharinya datang dengan wajah sedih dan air mata yang berlinang. Dia memohon khalifah supaya menerima perletakan jawatannya. Apabila diberitahu bahawa ia adalah disebabkan hadiah menantu Khalifah, si Khalifah bertanya dengan perasaan hairan, ”Adakah kamu menangis kerana aku memberi hadiah kepada keluargaku?”. ”Bukan, Amirul Mu’minin. Aku menangis kerana sebelum ini dan sewaktu zaman Rasulullah s.a.w. wang ini dibelanjakan di atas jalan Allah. Jika kamu berikan 100 dirham sekalipun, demi Allah, itupun sudah melampau.” Khalifah memecatnya dan melantik Bendahari yang lain.

Pengganti-pengganti khalifah seterusnya mengikut amalan ini. Pentadbiran ekonomi ditentukan oleh ciri-ciri kepentingan diri masing-masing. Wang rakyat diguna untuk rasuah dan hadiah, untuk membeli pengikut dan penyokong dan kegiatan seumpamanya. Sebahagiannya pula diguna untuk peperangan dan penaklukan.

Apabila ’Umar Abd Aziz dilantik menjadi khalifah, dia menyeru dan menyerah kembali perlantikannya kepada pemilihan rakyat kerana dia sedari bahawa dia telah dilantik tanpa persetujuan rakyat. Rakyat merestu dan mengangkat kepimpinannya. ’Umar Abd Aziz bermula dengan muhasabah hartanya sendiri dan memulangkan kembali semua harta rakyat. Dia memberitahu isterinya, Fatimah anak kepada Abd Malik ibn Marwan yang telah mendapat barangan kemas hadiah bapanya yang bernilai tanpa taranya, supaya memilih samada mengembalikan semuanya kepada perbendaharaan atau diceraikan. Fatimah memilih untuk bersama suaminya. Apabila ’Umar Abd Aziz kembali ke rahmatullah, Khalifah baru yang menggantinya iaitu abang kepada Fatimah menawarkan untuk memulangkan barangan kemas itu. Fatimah menjawab bahawa dia tidak menginginkan harta itu. Khalifah berkenaan pun mengambil dan membahagi-bahagikan barangan kemas itu  kepada isteri-isteri dan anak-anaknya sendiri.

 Pada masa ’Umar Abd Aziz, dia mengarahkan anak-anak Marwan supaya mengembalikan harta milik rakyat yang ada pada mereka. ’Umar Abd Aziz telah mengawal perbelanjaan kerajaan supaya tidak membazir dan kehilangan. Oleh itu tidaklah menghairankan apabila wang rakyat terpelihara dan hanya dibayar kepada mereka yang layak maka keseluruhan wilayah Islam tidak mempunyai penerima zakat yang layak. Yahya ibn Sa’ad menceritakan bahawa ’Umar mengutuskannya ke Afrika bagi mengutip zakat. Apabila selesai kutipan, dia mencari golongan fakir miskin bagi mengagihkannya. Dia bersama kumpulannya gagal menjumpai golongan miskin mahupun sesiapa pun yang ingin menerima zakat itu. Katanya, ”’Umar telah membereskan keperluan mereka sehinggakan aku terpaksa menggunakannya bagi menebus hamba sahaya sahaja.”

Kesimpulan

Kefahaman Islam tentang masyarakat hanya boleh dicapai melalui memahami bahawa hakikat kejadian alam, kehidupan dan manusia adalah ciptaan Allah s.w.t. untuk satu tujuan yang telah ditentukan. Kefahaman ini tidak akan lengkap melainkan ianya syumul dan komprehensif memahami tujuan hidup manusia sebagai individu dan kolektif sebagai jamaah masyarakat.

Dengan mendalami realiti bersejarah keadilan sosial dalam Islam, dengan menilai dasar dan prestasi kepimpinan awal, ia memberikan gambaran dan penghayatan pelaksanaan keadilan dan penilaian kritikal serta pengajaran yang bermakna kepada generasi seterusnya.

Sifat-sifat kemasyakatan dan ciri-ciri keadilan sosial melibatkan konsep hak, kesedaran, kebebasan, kesaksamaan, tanggungjawab dan akauntabiliti bukan kerana inilah persoalan atau isu-isu dibangkitkan oleh Barat tetapi semua konsep ini adalah elemen-elemen asasi kehidupan dan penghayatan Islam dalam masyarakat.

Tuesday, April 23, 2013

Iktibar Kepimpinan Gerakan Islam: Dr Siddiq Fadil





Bagi memahami jelmaan kepimpinan transformatif dalam gerakan Islam, ia memerlukan tinjauan dari dalam. Terdapat orang luar (dari luar negara mahupun di luar gerakan) yang menulis dan mengolah tentang gerakan ini – merupakan analisis yang tidak menyelami hakikat dalaman gerakan Islam.

Dalam tradisi gerakan, kita bina al qiyadah wal jundiyyahleadership and followershipcompetent leaders and quality followers. Pemimpin layak, pengikut berkualiti. Ada kemungkinan juga keahlian baik untuk gagal melahirkan pimpinan baik. Maka kita latih pemimpin dan pengikutnya.

Kerana dengan kekuatan kepimpinan dan organisasi, ABIM mampu tampil – as a formidable and credible movement - gerakan yang utuh dan berwibawa. Sejarah telah terpahat. Tidak boleh ada percubaan untuk merubah sejarah ABIM kerana ianya dicipta dan dirakam dengan jujur.

Faktor lain adalah gerakan ini lahir pada waktu yang tepat – the right timing – mendahului yang lain dalam fenomena kebangkitan Islam ketika semarak kesedaran Islam bergejolak di seluruh dunia. Apabila sampai ke Malaysia, belum ada yang sedia menyambut. Parti Islam belum siap kerana ketebalan kepartaian dan kepolitikan. Parti nasionalis jauh sekali. Pertubuhan kebajikan Islam pula sudah berusia. Ketika itu, ABIM lahir tepat pada saatnya dan selepas itu datanglah organisasi pelbagai tetapi tidak dapat menempa sejarah kerana sudah terlepas waktunya.

Selain faktor itu, adalah strategi dan pendekatan berhikmah – da’wah dan tarbiyyah. ABIM muncul sebagai organisasi pembelajaran – a learning organization – setiap warga, setiap orang belajar samada pimpinan tertinggi sampai kepada ahli-ahli di ceruk ranting. Tradisi belajar ini dihayati betul sehingga sekarang gerakan mempunyai tradisi intelektual dan keilmuan tanpa tandingan.

ABIM berwajah qiyadah jama’iyyahcollective leadership. Presiden memang ditonjolkan tetapi dia bukan bersendirian tetapi didampingi pimpinan lain yang tidak kurang peranan mereka. Sejarah ABIM bukan pameran catatan bapak Presiden ke bapak Presiden. Bukan seperti mural sejarah tanah air – hanya mempamerkan PM ke PM, seolah-olah gambaran sejarah PM dan Presiden parti saja – peranan rakyat bagaimana?

Tradisi kita sebenarnya – kepimpinan bersama – tiada siapa yang sempurna – perfect – tiada siapa pemimpin ideal. Kepimpinan dalam ABIM alami proses saling lengkap melengkapi – tarbiyyah qiyadiyah – mengulamakan intelektual dan mengintelektualkan ulama. Sejauh mana pencapaian proses ini, perlulah dinilai tokoh-tokohnya.

Kita bukan hanya bina keilmuan dan keintelektualan tetapi juga dimensi kerohanian. Kemampuan organisasi adalah kekuatan ruh dan akal – quwwatul ruh wa aql (ungkapan Malek ben Nabi). Kombinasi dua kekuatan secara seimbang. Walaupun kita tidak mengambil mana-mana tariqah tertentu, namun kita ada tradisi amalan sendiri.

Berlaku proses pendidikan semula – reeducating – mereka yang berlatarbelakang akademik yang cukup kuat – graduan pelbagai bidang, tetapi mereka masih belajar semula - reeducate themselves. Barangkali sukar dilakukan pada suasana lain. Ciri istimewa ABIM adalah menangani pelbagai isu, tampil di pelbagai pentas – dengan kesarjanaan pelbagai. Tradisi belajar bersama hidup melalui usrah. Janganlah ditanya siapa gurunya kerana di situ kita belajar bersama-sama.

Proses inilah yang  menghasilkan amal jama’iyy – gerakerja berjamaah. Adalah tragedi besar jika amal jama’iyy berubah menjadi bekerja bersendirian – one man show. Kekompakan pasukan – compact team – bukan bererti semua AJK berprestasi pada tahap yang sama. Kebijaksanaan pimpinan yang menyelesaikan isu seperti perbedaan prestasi.

Al qiyadah al taghyir – transformational leadership – babak dicipta ABIM pada akhir abad ke 20 – yang dipeloporinya  merubah landskap kehidupan. Sehinggakan umat begitu ghairah – berlaku perubahan budaya bukan sahaja segi pakaian luaran tetapi lebih lebar dan luas daripada itu.

Berlaku dua proses:-
·         Kepimpinan sebagai mentransformasi manusia

·         Kepimpinan sebagai pembina budaya – culture builder

Akhir abad ke 20 menyaksikan transformasi keislaman. Qiyadah jama’iyyah melakukan transformasi manusia – ada sebahagiannya berubah secara perlahan, ada secara normal tetapi ada juga bertukar secara radikal kerana ramai juga berubah ke arah penghayatan keislaman secara mengejut. Tidak sedikit pula datang daripada latarbelakang pendidikan sekular dan Barat. Begitulah keajaiban human transformation. Bagi kita sekarang adalah untuk memperkukuhkan transformasi merubah manusia.

Perubahan budaya berlaku pada pendaulatan bahasa, gaya dan pakaian, amalan dan penampilan. Sewaktu dahulu sebelum 70’an, ucapan salam jarang didengari dan dianggap kekampungan. Majlis-majlis dan aktiviti kesukanan turut menjamu minuman keras termasuklah upacara di ceruk desa seperti Selekoh pun dihidang dengan alkohol. Semua ini telah berubah dengan transformasi melalui da’wah dan pembina budaya. Perkataan-perkataan baru berunsur bahasa Arab memasuki perbendaharaan Bahasa Melayu  melalui gerakan Islam dan pimpinannya justeru mempopularkan istilah harakiy di tengah-tengah masyarakat.

Semua ini tercermin pada diri peribadi paksi – syakhsiyah mehwariyah – pemimpin transformatif yang menghayati idealisme perjuangan.


Anwar Ibrahim adalah sosok yang mempunyai idealisme perjuangan gerakan. Dia menghayatinya betul-betul. Dia menyebut ABIM sebagai agen perubahan – agent of change – dia committed – beriltizam betul dengan perubahan, menyeru kepada elemen yang sedar daripada masyarakat. Ekspresi komitmen peribadinya dan iltizam gerakan seluruhnya termasuk komitmen kepada prinsip dan nilai keadilan. Keadilan sosial – distributive justice – melawan ketidakadilan. Ungkapan 70’an “kaya bertambah kaya dan miskin papa kedana” menyiratkan azam untuk melawan ketidakadilan sosial.

Soalan pernah diajukan samada Anwar Ibrahim terkesan dengan ideologi sosialisme kerana pernah menuntut di universiti di bawah pensyarah Syed Husin Ali. Jawapan adalah “tidak ada unsur sosialisme” tetapi yang ada adalah komitmen kepada keadilan sosial. Keadilan sosial bukan semata-mata idea Marxist tetapi Islam itulah keadilan sejagat. Di antara buku yang ditelaah adalah al adalah al ijtima’iyyah  fil Islam - Social Justice in Islam karya Sayyid Qutb.

Sejak waktu itu pun, Anwar Ibrahim kritis terhadap pelaksanaan DEB bukan mempertikaikan niat atau tujuan tetapi perlaksanaannya apabila sebahagiannya hanya menguntungkan golongan elit politik. Hak istimewa Melayu dijadikan hak Melayu istimewa. Dia sangat concern – prihatin untuk membela golongan mustadhafin – memperjuangkan kaum yang tertindas.

Ungkapan al jilul quranil farid daripada karya Sayyid Qutb, ma’alim fil tariq, ada kesan kepadanya dan dia ulangi banyak kali idealisme untuk membina generasi al Qur’an yang unik ini.

Pimpinan berlatarbelakangkan pengajian lokal banyak mempelajari daripada Anwar. Kita diperkenalkan tentang dunia buku-buku luar – karya-karya intelektual dan Islam pun didengari daripada Anwar Ibrahim. Buku-buku bahasa Arab dikerahkan kami membacanya untuk diolah dan disyarah dengan berkesan olehnya.

Anwar Ibrahim berjaya menjadi jurubicara umat – menyahut aspirasi orang-orang kecil dan menggerakkan masyarakat desa. Dia mampu mengartikulasi kerelevanan Islam dalam masyarakat semasa dan kepada masyarakat majmuk – presenting Islam in a plural society. Kita peliharalah anugerah tuhan yang bersejarah ini.

Al marhum Ustaz Fadzil Noor adalah bintang politik tanah air berlatarkan ABIM walaupun sebelum itu dia sudah berkecimpung dengan PAS. Dia seorang yang sangat saling hargai menghargai dan hormat menghormati Anwar Ibrahim.

Apabila dicalon sebagai pengganti untuk Presiden ABIM pertama Ustaz Razali Nawawi, dia berkeras menolak, sebaliknya menganjurkan Anwar sebagai presiden. Mereka saling tolak menolak jawatan itu sehingga akhirnya Anwar menjadi presiden dan Ustaz Fadzil timbalannya. Namun akhirnya, apabila Anwar Ibrahim direhatkan di bawah ISA -  tahanan tanpa pembicaraan – di kem tahanan Kamunting, Ustaz Fadzil memangku jawatan presiden. Ustaz  Fadzil mengemudikan gerakan ketika dilanda fitnah dan mehnah – membela pemimpin gerakan yang teraniaya dan mempertahankan wadah harakah serta kelangsungan penyampaian risalah perjuangan.

ABIM telah dianggap sebagai anti-nasional pada waktu itu. Ustaz Fadzil memperlihatkan kompetensinya dan ketangkasannya pada saat yang getir waktu itu. Kemudian pada 1978, telah dipersetujui bahawa dia memasuki PAS secara aktif dan dia telah terbukti mempunyai landasan – strong base- dan dia berkebolehan berpolitik.

Pada ketika Anwar berada dalam UMNO, Ustaz Fadzil memperlihatkan ketegasan sikapnya untuk sisi umat dan prinsip politiknya. Tetapi dari segi hubungan peribadi persahabatan mereka terus mesra – saling concern – saling mengambil tahu.  Ustaz Fadzil mempunyai kebimbangan sangat tinggi terhadap nasib Anwar dalam UMNO dan dia bimbang Anwar dikhianati oleh Mahathir dan parti itu. Telahan ini ternyata tepat.

Apabila Anwar dipecat, apabila pemimpin-pemimpin politik belum mengambil sikap, Ustaz Fadzil telah mencari Anwar dan memberikan sokongan kepadanya. Pemerhati telah merakamkan dengan sebak tangisan bahawa Anwar Ibrahim berpelukan dengan Ustaz Fadzil Noor apabila mereka bertemu. Pada peristiwa ini terserlah kesetiaan persahabatan, ketajaman kepimpinan dan kebijaksanaan meraih peluang kesempatan politik pada ketika orang lain belum nampak lagi. Ustaz Fadzil mempertaruhkan kepimpinannya dan posisinya serta partinya tetapi ternyata tepat pembacaan realiti dan perkiraan politiknya.


Ketika dibawa ke pusat rawatan sebelum kembali ke rahmatullah, pemerhati melaporkan al marhum Ustaz Fadzil masih berpesan mementingkan menyelesaikan amanah-amanahnya. Seorang pejuang yang amat berkaliber telah meninggal tanpa tolok bandingnya, pemimpin PAS yang telah membawa impak tinggi kepada corak politik tanah air. Semoga Allah swt mencucuri rahmat ke atasnya dan meletakkannya bersama para salihin.


(Tamrin Qiyadi 3G 5/5/2012)


Friday, April 12, 2013

Teladan Surah An-Nur Berkenaan Tuduhan Zina dan Liwat - Ustaz Hj Muhammad Rivai Batubara


Teladan Surah An-Nur Berkenaan Tuduhan Zina dan Liwat - al marhum Ustaz Hj Muhammad Rivai Batubara

Sekiranya berlaku pertuduhan zina atau liwat yang belum disahkan (sabit) oleh mahkamah Syariah, maka pendukung dakwah perlu mengambil panduan dari beberapa ayat Surah An Nur dalam peristiwa "Hadis al Ifki", atau berita bohong yang direka-reka kaum Munafikin untuk mencemarkan nama baik Ummul Mukminin Saidatuna Aisyah R.A.  Di antara yang penting :


1. Bersangka baik terhadap orang-orang mukmin dan mukminat.

Firman Allah SWT pada ayat 12 :
"Mengapa orang-orang mukmin dan mukminat tidak berbaik sangka terhadap diri mereka sendiri, ketika kamu mendengar berita bohong itu dan berkata : " Ini adalah (suatu berita) bohong yang nyata !"

2. Berusaha menghadirkan empat orang saksi.

Firman Allah pada ayat 13 :
"Mengapa mereka ( yang menuduh itu ) tidak datang membawa empat saksi oleh kerana mereka tidak membawa saksi-saksi, maka mereka itu dalam pandangan Allah adalah orang-orang yang berdusta."

3. Jangan dipergunjingkan, disambung dari mulut ke mulut, tanpa ada pengetahuan mengenainya, dengan menganggapnya perkara remeh, pada hal di sisi Allah adalah perkara yang amat besar.

Firman Allah ayat 15:
"(Ingatlah) ketika kamu menerima ( berita bohong ) itu dari mulut ke mulut dan kamu katakana dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikitpun, dan kamu menganggap remeh, pada hal dalam pandangan Allah itu soal besar."

4. Tidak sepatutnya melibatkan diri untuk membicarakan hal yang seperti ini apatah lagi terhadap orang yang dikenal kebaikan dan kehormatannya.

Firman Allah ayat 16:

"Dan mengapa kamu tidak berkata ketika mendengarnya " Tidak pantas bagi kita membicarakan ini. Maha Suci Engkau, ini adalah kebohongan yang besar."

5. Jangan mengulangi perbuatan itu lagi selama-lamanya.

Firman Allah ayat 17:
"Allah memperingatkan kamu agar ( jangan ) kembali mengulangi seperti itu selama-  lamanya, jika kamu orang beriman."

6. Allah menegaskan bahawa orang-orang yang menyukai perbuatan yang sangat keji itu (berita bohong) tersiar di kalangan orang-orang yang beriman akan mendapat 'azab yang pedih di dunia dan akhirat.

Firman Allah ayat 19 :
"Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar perbuatan yang sangat keji itu  (berita bohong ) tersiar di kalangan orang-orang beriman, mereka mendapat azab yang pedih di dunia dan akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

Seperti dimaklumi bahawa penggerak utama berita bohong ini ialah Abdullah bin Ubay, ketua Munafiqin. Di dunia ini dia telah mendapat azab tersingkir dari masyarakat kerana telah mendapat laknat daripada Allah dengan sifat nifaqnya. Manakala di akhirat ditempatkan di lapisan yang paling bawah dari neraka.

Dari kalangan orang-orang Islam ada tiga orang yang terlibat dalam penyebaran berita bohong ini, iaitu Misthah bin Uthathah, Hassan bin Thabit dan Hamnah binti Jahasy. Mereka telah dijatuhi hukuman qazaf. Kemudian Misthah menjadi buta, manakala Hassan buta dan lumpuh kedua tangannya. (lihat Tafsir Al Munir, j.18 mengenai penafsiran Surah An Nuur )

Dengan panduan ini pendukung dakwah diharapkan mempunyai pendirian yang jelas dalam menyingkapi fitnah yang sedang dihadapi dan tidak terpengaruh dengan pelbagai pemikiran yang mengelirukan, kerana panduan ini datang daripada Allah SWT.

Firman Allah :
"Jika datang kepadamu petunjuk daripadaKu, maka barangsiapa mengikuti petunjuk Ku, dia tidak akan sesat dan tidak akan celaka. Dan barangsiapa berpaling dari peringatanKu, maka sungguh, dia akan menjalani kehidupan yang sempit." (Q.S. Thahaa 123–124 )


(al marhum Ustaz Hj Muhammad Rivai Batubara adalah aktivis ABIM Perak Darul Ridzuan serta antara pengasas Ma'ahad Ummah Chemor, Pendakwah Darul Ifta' , pernah dilantik Ketua Biro Dakwah Persekutuan Seruan Islam dan AJK PERKIM Negeri Perak)




Rujukan ihsan:   http://al-iltizam.blogspot.com

Sunday, April 7, 2013

Dr Siddiq Fadil: Pencerahan dan Pencerdasan Rakyat – Ini Kali Lah.



Kali ini kita memberikan perhatian paling serious. Paling ramai sahabat-sahabat akan turun ke medan pertarungan. Seperti kata-kata dialek Sabah, “Ini kali lah”. Mereka yang turun itu bukan calang-calang alang kepalang. Kali ini kita tidak bermain-main – kita bersungguh-sunggguh.

Ramai kehadirannya ini memberikan kita harapan. Sehingga disangkakan jangan-jangan ini kali saja peluang seperti ini akan tiba. It is now or never. Kita tidak akan tahu bagaimana di masa depan. Now is the best time. Sudah tentu kita mengharap masa depan yang lebih baik tetapi kita tidak tahu dan mungkin tidak akan berlaku keadaan sebegini lagi pada waktu itu.

Kita tampil pada saat kita diperhitongkan oleh orang. Kalau tidak, tidak mungkin bekas pimpinan kita akan digunakan diakhbar dan diikuti pula dengan seorang lagi. Ini bermakna kita tidak boleh diremehkan kerana bekas pimpinan ini tidak akan selaku itu dan seorang lagi tidak akan selaris itu.

Kita tampil pada saat kekuatan dipandang orang. Peranan kita adalah pembentukan pemikiran – tugas seorang da’i – pendakwah. Peranan yang sesuai dengan nama kita iaitu cerdas dan kritis. Kerana tiada erti demokrasi jika ia berlaku dalam siri kebodohan rakyat. Regim korup mengekalkan kuasa dengan memperalatkan dan mendapatkan sokongan golongan lemah berfikir dan orang yang lemah ekonomi. Secara langsungnya, ini bermakna yang memanjangkan usia regim adalah kemiskinan dan kejahilan. Regim begini amat takut kepada kecerdasan dan pemikiran kritis.

Begitulah propaganda, penyebaran maklumatnya diisi. Itulah balasannya bagi orang-orang yang bertahun-tahun membaca akhbar dan utusan media perdana. Berdosa kita jika kita mengarusperdanakan akhbar dan media ini kerana dada akhbar-akhbar ini menyebarkan fitnah dan melemahkan pemikiran.

Bagaimana mungkin berlakunya regime survival dengan mengekalkan kebodohan dan kemiskinan?

Mereka cukup takut dengan rakyat yang mandiri, orang yang bebas, kritis dan bebas menilai. Mereka tidak dapat buat apa-apa kepada orang Melayu kelas menengah kerana orang ini tidak bergantung lagi kepada pemerintah. Orang Melayu begini tidak hairan dengan pemberian BR1M atau dihulur beberapa ringgit pun.

Inilah tugas kita sebagai gerakan pencerdasan umat, pencerahan rakyat agar menjadi kritis dan mampu menilai sendiri.

Kita inginkan persaingan politik yang seimbang. Satu sistem dwi parti yang boleh bertukar ganti. Dengan sistem ini nasib rakyat akan lebih baik, lebih terbela jika ada pilihan tukar menukar. Bukan 50 tahun lagi dengan yang sama dan diterima sebagai taken for granted. Jangan sampai tidak ada langsung pillihan alternatif – “sudahnya rakyat akan memilih kita juga, kerana tidak ada alternatif”. Politik keseimbangan ini adalah maslahah umat dan ini akan memastikan rakyat sentiasa terbela.

Pembangkang hari ini boleh menjadi pemerintah esok dan begitulah sebaliknya. Itulah demokrasi yang ideal kerana sebenarnya tiada istilah pembangkang/ pemerintah. Istilah pembangkang sudah tidak relevan pada perkembangan politik masakini. Pembangkang di Pusat mungkin saja menjadi pemerintah di negeri dan begitulah pula ada yang di sebaliknya. Pemikiran sempit dan pandangan dangkal yang suka memomok dan memandang serong pembangkang serta penyokong mereka wajar dihentikan.

Begitulah juga dengan penjelasan cetek seorang Timbalan Menteri semasa membahaskan takrif kafir harbi dan kafir dhimmy dengan membayangkan parti tertentu di negeri tertentu di dalam persekutuan yang sama ada yang harbi dan ada yang dhimmy menurut di mana lokasi orang itu berada – suatu pandangan yang tidak masuk akal.

Sebenarnya, itu adalah fikiran semalam – yesterday’s politics dan politik lama bukan politik baru. Politik lama sangat suka membayangkan non-Muslim sebagai adversary – seteru atau disangsi. Pendokong politik lama tetapi bernama Arus Baru cenderung untuk menyamakan lantikan wakil rakyat seperti larangan awliya’ padahal melantik wakil rakyat bukan serupa melantik imam atau amir. Kita perlu kepada kefahaman fiqh yang jitu, mendalami fiqh al mu’asir seperti dianjurkan Profesor Yusuf al Qaradawi– fiqh kontemporari mengenal kaedah siasah dengan perkembangan zamannya.

Wakil rakyat adalah wakil untuk kawasan-kawasan tertentu dan orang yang terpilih yang akan menjadi jurubicara umat. Sekiranya dilantik menteri Non Muslim pun, kerajaan Abbasiyah telah melantik mereka sebagai menteri padahal pada masa itu umat Islam kuat dan ramai.

Pada hakikatnya, Malaysia tidak boleh diperintah bersendirian tanpa sokongan kedua-dua Muslim dan Non Muslim. Itulah kebijaksanaan pelaksanaan tahaluf siasiy (Pakatan Politik).

Kita lihat kepada hujah berikut sebagai contoh:-
Sekiranya kaum bukan Muslim di dalam pakatan politik menepati janji mereka seperti mengibar bendera Parti Islam, mengundi calon Parti Islam – bolehkah kita pula tidak menepati janji kita kepada mereka kerana mereka telah tunaikan janji mereka dan tidak mengkhianati kita?

Begitulah hujah Tok Guru bahawa selama ini rakan kita dalam Pakatan tidak pernah khianati kita, kenapa kita tidak setia dalam Pakatan kita? Setia kepada janji itu adalah etika dan pegangan utuh dalam Islam.

Tahaluf siasiy adalah berasaskan persefahaman dan perjanjian dengan Non Muslim secara terhormat. Sepertimana dilihat pada seerah Rasulullah s.a.w., pakatan Hilf al Fudul adalah pakatan di kalangan orang-orang Musyrikin Makkah sebelum datangnya Islam, pakatan bagi membela dan melindungi  golongan lemah – mustadhafin dan menegakkan keadilan dan memelihara keamanan. Rasulullah s.a.w. mengatakan seandainya dipanggil untuk menyertai pakatan seperti Hilf al Fudul, baginda s.a.w. akan menyahut tujuan itu.

Pada konteks Malaysia, kalau bersama-sama dalam satu kesefahaman berasaskan prinsip ,moral dan keadilan, kita layanilah dengan baik. Kita seharusnya tidak lagi melihat Non-Muslim di Malaysia sebagai dhimmiyun. Mereka adalah muwatinun – warganegara dan tidak patut jika mereka tidak diwakilkan pada badan-badan perwakilan di dalam sistem demokrasi. Prinsip yang di rujuk adalah mabda al usul – sebagai sesama warganegara, hak dan tanggungjawab -- Muslim dan bukan Muslim - - pada asasnya adalah sama. 

Demikianlah ketetapan yang berasaskan prinsip: lahum ma lana, wa `alayhim ma `alayna (mereka berhak mendapat apa yang kita dapat, dan mereka memikul tanggungjawab yang sama kita pikul). Agama memang tidak menghalang memberikan pelayanan yang baik dan adil kepada warga bukan Muslim, andainya mereka tidak memperlihatkan sikap permusuhan dan penentangan terhadap kaum Muslimin.