Monday, June 29, 2015

TARIQ RAMADAN: TIBA MASA UNTUK BERSUARA



"Shaykh" Ali Jum'ah : Dulu dia guru saya...


Shaykh Ali Jum'ah menjadi guru saya 25 tahun yang lalu. Saya sentiasa menghormati keilmuannya dan pemikiran kritisnya yang mendalam. Namun, sekarang apabila saya melihatnya menyokong diktator-diktator (Mubarak dan Sissi), dia memejamkan matanya terhadap pemerintah kuku besi dan rasuah, dia mengeluarkan fatawa membolehkan penyiksaan dan pembunuhan orang-orang yang tidak bersalah, saya telah lagi boleh berdiam diri. Dia menyalahkan Ikhwan al Muslimin mengelirukan agama walhal dialah orang pertama menyalahgunakan agama bagi menyokong regim politik diktator!


Adakah ini keilmuan? Adakah ini amalan Sufi? Bolehkan ilmu yang bermanfaat dan keikhlasan sufi membenarkan jika setiap prinsip Islam dilanggar dan dikhianati? Adakah mungkin menjadi seorang "shaykh" tanpa sedikit pun keberanian untuk mengatakan yang benar?


Saya menghormati keilmuannya tetapi saya hilang rasa hormat kepadanya. Samalah seperti semua yang digelarkan "shuyûkh", "ulamâ", "mawlâna", "imâm"... mereka yang gemar kepada gelaran-gelaran itu tetapi tidak memikul beban tanggungjawab status berkenaan, mereka yang mendoakan diktator-diktator tetapi diam membisu apabila orang yang tidak bersalah dipenjarakan, disiksa dan dibunuh. Mereka mungkin memakai pakaian alim, tetapi mereka tidak memiliki cahaya nurnya.


Saya tidak boleh berdiam diri kerana telah bertambah jelas bahawa mereka yang mendapat jolokan gelaran “ulama ma’rifah” demikian adalah bersekutu tegar bersama kecenderungan dan kefahaman yang paling gila di dunia Islam hari ini.  Kebaculan melampau mereka menjadi cermin kepada kerabunan ektremis ganas yang mahu membuktikan pula keberanian mereka kepada dunia.


Telah tiba masa untuk bersuara….. sepertimana dikatakan masalah “majoriti pasif” – silent majority adalah pertama dan utamanya adalah mereka... sering diam membisu...


DR TARIQ RAMADAN




No comments: