Monday, September 21, 2015

AMANAT DR SIDDIQ FADZIL



Ini buat kali pertama saya berucap begini setelah bertahun-tahun dalam penantian dan pengalaman dalam penantian itu sangat mendera. Kali ini saya dengan lega dapat lepaskan diri daripada tugas presiden WADAH. Begitu juga dengan rakan-rakan yang diizinkan berundur daripada posisi masing-masing.

Anggap sajalah ini sebagai proses biasa – repositioning bagi menghadapi cabaran-cabaran baru. Kita tidak akan boleh menangani cabaran baru dengan berposisi lama. Kita tidak mampu gagal – we cannot afford to fail. Inilah harapan, waktu strategik bagi mengambil peluang kesempatan yang sangat tepat untuk ‘passing the baton’ – menyerahkan tugas.

Saya telah didik oleh pemimpin besar kita Dato Seri Anwar Ibrahim bahawa dalam gerakan ini tiada siapa pun pemimpin yang tidak boleh diganti – no one is indispensable in this movement. Jika Anwar Ibrahim sendiri pun mengatakan dia tidak ‘indispensable’, apatah lagi orang yang lain.  Tidak ada masalah. Kerana pemilihan pemimpin kita sepakati yang telah kita siapkan sekian lama. Takut-takut kita terlambat menyerahkan kepada yang telah siap. Saya akan berasa berdosa andainya tidka diserahkan pada masanya.

Pada 1982, apa diamanahkan sebagai presiden, apa yang saya lakukan ketika itu adalah saya tidak berusaha meniru orang sebelum saya. Saya tampil sebagai saya seadanya. Kalau orang ABIM terima, terimalah. Itulah pesanan saya kepada pimpinan baru – just be yourself – jadilah anda seadanya.

Kepada semua warga Wadah, ABIM, PKPIM, saya ucapkan berbanyak terima kasih. Anda telah bersama saya selama 10 tahun di dalam WADAH. Terima kasih kepada Exco. Saya amat bahagia bersama anda di dalam WADAH 10 tahun ini. Rasanya selama 10 tahun saya tidak pernah marah kepada seorang exco pun.

Kita dapat menyerahkan kepimpinan WADAH dalam suasana dan situasi cukup kondusif – keadaan sangat baik. Peralihan kepimpinan ini berlaku di tengah-tengah suasana kebangkitan WAP. Masalah-masalah besar kita selesai, Alhamdulillah – tanah ditebus dan projek pembinaan Pusat Dakwah dan Tarbiyyah WADAH siap. Ketika ini hubungan kita dengan pemimpin negeri ini sangat baik. Kita mempunyai kekuatan  dan diberikan kepercayaan pada projek-projek pembangunan umat.

Harapan kita cerah bagi mengulangi kegemilangan kebangkitan 1970’an dan anda mulakanlah sekarang Kebangkitan 2.0. Belajarlah daripada pengalaman 1970’an. Dengan inzin Allah kita telah mampu mencipta keajaiban sejarah – babak penting sejarah dicipta oleh anak-anak muda yang tidak punya kuasa dan tidak punya duit. Perubahan bukan bersyaratkan mesti ada kuasa atau ada duit. Pencapaian ini tidak dapat ditanding oleh mereka yang mempunyai kuasa dan mempunyai wang.

Rahsianya adalah komitmen bekerja keras dan ikhlas. Itulah senjata kita. Itulah rahsia kebangkitan 1970’an. Selama 40 tahun di dalam gelanggang dakwah, kerja keras dengan ikhlas membawa barakah. Saya amat percaya kepada barakah. Modal besar mana pun tidak akan sampai ke mana-mana. Kuasa dan wang ringgit tidak menjamin barakah.

Kita tidak menipu, tidak membohong, tidak menganiaya – semua kerana Allah. Kita tidak bimbang dengan yang lain yang bangkit dengan keangkuhan – arrogance. Saya tidak pernah dan tidak akan percaya fenomena sehebat mana pun jika terdapat unsur ‘arrogance’ – samada ketakburan intelektual atau kesombongan bentuk lain. Ilmuwan harus tawaduk.

Mengenang masa lalu, 40 tahun berhempas pulas di kancah perjuangan. Seolah-olah di sanalah usia yang diberikan Tuhan dicurah. Apakah perjuangan selama 40 tahun itu semuanya bersih daripada riak, ‘ujub dan takabbur? Tidak pernahkah timbul riak atau kibar?

Ini menjadikan saya ketakutan kepada masa lalu. Saya tidak berani menjamin bahawa sepanjang 40 tahun itu murni, bersih daripada riak, kibar dan ‘ujub. Oleh kerana itu kita dianjurkan mengintensifkan pendidikan kerohanian – Maแนญharat al-Qulลซb – penyucian hati supaya menjauhi sifat-sifat akhlak yang keji.

Jika ada kecenderungan untuk menjadi selebriti, glamour atau penonjolan diri, kita tidak akan percaya. Kita akan beri sokongan kepada kawan-kawan yang berpolitik selagi berpolitik demi dakwah. Jika berpolitik itu untuk cita-cita peribadi – keinginan untuk mendapat jawatan tinggi, carilah orang lain untuk kita sokong.

Abu Yusuf adalah seorang ulama yang sudah sangat lanjut usianya dan dia sedang terbaring pada detik-detik akhir hayatnya dalam keadaan sebentar sedar dan sebentar tidak sedar. Dia terpandang wajah seorang muridnya lalu terdorong dia untuk bermunaqasyah - berdiskusi. Begitulah guru apabila bertemu pelajar. Terus dia melontar satu soalan fiqh kepada muridnya tentang keutamaan seseorang di dalam mengerjakan ibadah haji samada lebih afdal untuk pergi ke haji dengan menaiki kenderaan atau berjalan kaki. Muridnya lantas memintanya, “Wahai Shaykh, ini bukan masa untuk munaqasyah – ini masa untuk pasrah kepada Allah.”

Abu Yusuf menjawab, “Wahai anakku, andainya tersisa satu saat usiaku, saat itu itu aku bantu keIslaman seseorang – aku rela saat itu.”



(Ucapan Penangguhan Dr Siddiq Fadzil, Presiden Pertama Wadah Pencerdasan Umat Malaysia di Ijtimak Harakiy ke 4)


2 comments:

umilaila said...

๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

umilaila said...

๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘