Thursday, February 11, 2016

DR SIDDIQ FADZIL: ANWAR IBRAHIM 365



Kita berhimpun bagi mengingati suatu babak dalam sejarah umat. Saya sendiri sangat terkesan dengan pemenjaraan Anwar Ibrahim.

Pada akhir usia ini, kita sentiasa terkenang kenikmatan Allah swt berikan selama ini dalam kehidupan. Di antara nikmat Allah swt yang sangat dihargai adalah ditakdirkan bertemu dan persahabatan dengan Anwar Ibrahim sejak tahun-tahun 60’an.

Sekiranya sekarang ditakdirkan tidak berjumpa Anwar Ibrahim lagi sebelum mati, kita ingin dirakamkan sesungguhnya jasa Anwar Ibrahim kepada diri saya sangat besar. Dia telah memperkenalkan harakah Islamiyyah. Kalau tidak bertemu, saya tidak akan menjadi seperti apa yang ada sekarang.

Oleh itu, mana mungkin saya berdiam diri apabila sahabat baik difitnah dan diaibkan serta dizalimi sebegitu rupa.

Sesiapa sahaja kalau mahu mengkritik pemikiran dan gagasan idea Anwar Ibrahim contohnya program Buku Jingga dan sebagainya, dipersilakan. Tetapi apabila memfitnah jahat, ini mesti ditentang!

Saya mengenali Anwar Ibrahim sejak 1966 sewaktu saya di Maktab Perguruan Lembah Pantai. Kami begitu akrab sekali. Tetapi nasib saya berbeda. Saya tidak pernah dipenjara dan saya menjadi malu. Mujur mungkin kerana saya tak tahan ditahan.

Saya tidaklah sekuat sahabat-sahabat lain jika dipenjarakan. Ini mungkin berkat kata orang tua-tua, “Pandai-pandailah menjaga diri. Jangan sampai terkurung atau tersepit. Kalau terkurung, biar di luar. Kalau tersepit, biar di atas.” (berseloroh)

Pemenjaraan Anwar Ibrahim adalah suatu kezaliman dan tindakan pengecut.  Dr M sebenarnya seorang pengecut. Seorang yang ahli dalam menggunakan kekuasaannya dan memperalatkan segala jentera kerajaan. Dia tidak berani berlawan secara anak jantan. Tidak berani berdepan dengan Anwar di gelanggang lalu dipenjarakan. Orang begini tidak wajar dihormati. Itulah diwarisi oleh pemimpin sekarang, seorang murid yang pandai menggunakan kuasa yang dipelajari daripada mahagurunya.

Mereka ini kelihatan gagah semasa berada di tampuk kuasa. Tetapi apabila kuasa tiada, anaknya sendiri pun tidak terdaya unutk berbuat apa-apa untuk membelanya.

Saya menghormati Anwar menjalani kehidupan di dalam penjara. Ibrah daripada kisah Nabi Yusuf a.s. dipenjarakan adalah nama kemasyhuran Nabi Yusuf a.s. kekal disebut-sebut sehingga kini tetapi nama-nama mereka yang memenjarakannya dilupakan orang.

Kehidupan penjara tidak asing bagi seorang pejuang. Mereka tidak gentar dengan penjara. Ibn Taimiyyah juga ada mengatakan: "Ketika aku dimasukkan ke dalam penjara dan sesaat kemudian para pengawal mengunci pintunya, aku seperti mendengar firman Allah Ta'ala:
(Ingatlah) semasa orang-orang munafik, lelaki dan perempuan (yang sedang meraba-raba dalam gelap-gelita pada hari kiamat), berkata kepada orang-orang yang beriman: “Tunggulah kami, biarlah kami mengambil sedikit dari cahaya kamu”. (Lalu) dikatakan (kepada mereka secara mengejek-ejek): “Baliklah kamu ke belakang, kemudian carilah cahaya (di sana)”, serta diadakanlah di antara mereka (yang beriman dan yang munafik itu) sebuah tembok yang mempunyai pintu, di sebelah dalamnya mengandungi rahmat (Syurga dan nikmat), dan di sebelah luarnya, dari situ terdapat (neraka) dan azab seksa. (Al-Hadid : 13)

Orang-orang munafik dan orang-orang mu’min dipisahkan oleh tembok. Di dalam penjara ada rahmah manakala di luar penjara tersiksa.

Daripada surat yang diutuskan oleh Anwar Ibrahim, saya dapat merasakan sesuatu nikmat yang dikecapi Anwar Ibrahim. Anwar berkata, “ Benar, saya diasingkan daripada orang tetapi saya merasa dekat dengan Allah swt.”

Allah swt berfirman di dalam surah al Nur: ‘’Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat …" (An-Nur : 19)

Oleh itu janganlah merasa sudah menang wahai pelaku kejahatan. Allah swt mungkin menangguhkan balasan dan hukuman. Mereka jangan sekali-kali merasa sudah menang. Yakinlah Allah swt menangguhkan keputusan hukumanNya kepada mereka yang melakukan kezaliman.

Hanya mereka tidak mengerti tentang tragedi yang melanda sejarah umat. Lim Guan Eng, seorang Non Muslim menangis apabila melihat Anwar Ibrahim dipenjarakan tetapi mereka yang pernah berusrah bersamanya bergembira apabila melihat Anwar di penjara. Guan Eng dapat merasakan betapa ruginya bangsa dan negara dengan terpenjaranya Anwar. Kalau kita tidak merasakan kerugiannya maka malanglah kita.

Buktikanlah kalau Anwar akan dilupakan oleh rakyat! Jawapannya, tidak mungkin.

Marilah kita menjawab kepada mereka yang memenjarakannya: “You are Wrong!” – Kamu salah!

Anwar Ibrahim bukan sekadar jasadnya. Bagaimana mungkin memenjarakan idea dan pemikiran Anwar Ibrahim. Oleh itu, marilah kita menyemarakkan pemikiran Anwar Ibrahim.

Anwar Ibrahim seorang ilmuwan yang luar biasa. Keprihatinannya terhadap nasib rakyat termiskin merupakan perjuangan yang melayakkan dia diangkat sebagai pemimpin yang hebat, jika kita rujuk kepada buku Asian Drama – An Inquiry into the Poverty of Nations.

Saya belajar daripadanya untuk mengenali tokoh-tokoh pemikir. Anwar mengetahui apa yang dia bicarakan dan dia tahu apa yang dicakapkan tentang maqasid shariah. Apabila kita menyebut Dr Raysuni, Anwar sebut Ibn Ashur tentang maqasid shariah. Dia memahami pemikiran-pemikiran terkini. Oleh itu, jangan jadi seperti burung kakak tua yang hanya menyebut-nyebut ‘maqasid shariah’, menyebut sekadar apa yang orang lain sebut.

Anwar Ibrahim bukan sekadar membaca teks ucapan tetapi dia mengetahui apa yang dibacanya dan disampaikan.

Walaupun jasadnya di Sungai Buluh tetapi pemikirannya berada di merata-rata.

Kita merupakan organisasi yang paling kaya dengan pemikiran dan intelektualisme, maka laksanakan agenda perkembangan intelektual.

Apa tandanya anak jantan?

Anak jantan matinya di tengah gelanggang
Anak jantan tidurnya di puncak gelombang

Apa maknanya mati di gelanggang?

Maksudnya mati dalam keadaan berjuang dan melawan!



(Dr Siddiq Fadzil di Anjung Rahmat sempena Mengingati Satu Tahun Anwar Ibrahim di penjara)
(Disunting daripada catatan oleh sdr Fauzan dan sdr Sirajuddin)


No comments: