Wednesday, October 19, 2016

Hijrah: Asas Masyarakat Baru



Menyingkap Lembaran Seerah – Riwayat Hidup Rasulullah


Hijrah atau perpindahan Rasulullah  dari Makkah ke Yathrib (yang kemudiannya dinamakan kota Madinah), adalah proses terawal menuju pembangunan asas  dawlah - negara Islam pertama di atas muka bumi.  Negara ini didirikan dibawah naungan dan kepimpinan Nabi Muhammad .

Rasulullah  meletakkan asas-asas pembangunan dan ini dicerminkan melalui tiga bentuk tindakan:-

i. Pembinaan masjid

ii. Menyatupadukan ukhuwwah umat Islam secara menyeluruh dan mempersaudarakan (mu’akhah) Muhajirin (pendatang dari Makkah) dengan Ansar (penolong – tuan rumah – penduduk Madinah penerima orang berhijrah) secara khusus.

iii. Menggubal sahifah Madinah - dustur - piagam Madinah bagi mentadbir kehidupan orang Islam dan menjelaskan hubungan dengan penduduk Non-Muslim umumnya dan orang Yahudi khasnya. Ini diterima oleh semua pihak sebelum tertegak negara Islam. Piagam terulung ini menjadi perlembagaan yang memelihara dan menjamin keselamatan, kesejahteraan, kebebasan dan hak semua penduduk Madinah.


Masjid

Apabila Rasulullah  memasuki Yathrib, unta yang Bagunda tunggangi berhenti di atas se bidang tanah. Baginda membelinya dan membayar untuk tanah itu. Baginda menitahkan tempat itu sebagai masjid. Tanah diratakan dan kerja pembinaan dimulakan menggunakan bata. Semasa pembinaan, Rasulullah  sendiri mengangkat bata-bata binaan. Tunjuk arah solat (qiblah) ketika itu ditentukan masih menghala kepada Bayt al Maqdis (Jerusalem). Tiang-tiang dan bumbung terdiri daripada batang-batang serta daun-daun pelepah pohon tamar. Lantai diperbuat daripada campuran batu kecil dan pasir. Di tengah-tengah menjalankan kerja bersama-sama para sahabah r.a.a. membina masjid itu, Rasulullah berdu’a: -

Ya Allah! Tidak ada kebaikan melainkan kebaikan Akhirat, oleh itu bantulah Ansar dan Muhajirin.

Daripada permulaan kehadirannya di Madinah, Rasulullah  segera menegakkan masyarakat yang kuat, bersatu padu dan bersemangat terdiri daripada Muhajirin dan Ansar. Langkah pertama ke arah pembinaan masyarakat ini adalah dengan membina masjid. Justeru, masjid menjadi asas – landasan penting  bagi pembangunan komuniti Muslim yang sejahtera. Ini bermakna masyarakat Islam tidak akan terbentuk dengan syumul - sempurna dan kukuh jika tidak ada komitmen kepada masjid – komitmen kepada aqidah – iman dan deen – cara hidup Islam. Suatu prinsip asasi Islam adalah mengeratkan persaudaraan sesama - ukhuwwah dan mahabbah – kasih sayang sesama umat. Membina ikatan persaudaraan dan kasih sayang di kalangan masyarakat akan hanya berlaku di masjid apabila orang Islam bertemu sapa satu sama lain, pada setiap waktu, di dalam rumah-rumah Allah, tanpa mengira status, kemewahan atau kedudukan sosial kerana di masjid semua perbedaan derajat sosial diketepikan. Masjid dan suasana masjid adalah tempat bertemu, berkenalan, berkawan, berjemaah dan membina ukhuwwah.

…… sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar taqwa (masjid Quba), sejak hari pertama adalah lebih patut kamu melaksanakan solat di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bersih. (Al Tawbah: 108)

Nilai dan budaya Islam menyuburkan ruh keadilan dan kesaksamaan sesama Muslim pada segenap aspek kehidupan. Semangat keadilan dan kesaksamaan tidak akan berkembang segar melainkan umat Islam bertemu setiap hari berada bersama dalam satu saf – barisan rapat tersusun berdiri di hadapan Allah s.w.t. berjemaah dengan satu tujuan yang sama menyembah Allah Maha Esa. Tanpa kesatuan ibadah ini, tidak kira berapa lama mereka tekun ruku’ dan sujud, nilai keadilan dan kesaksamaan tidak akan mengatasi nafsu dan ego masing-masing.

Dalam sistem Islam, walaupun umat Islam pelbagai dan majmuk budaya, mereka bersatu dengan ikatan ‘’tali’’ Allah s.w.t. –  Agama dan Syari’ah. Tetapi tanpa masjid, tanpa umat Islam berkumpul bersama dan tanpa berorganisasi bagi mempelajari serta mengamalkan agama dan syari’ah, tanpa mereka mengajak kepada khayr, menyeru kepada  ma’ruf dan mencegah kemungkaran, tanpa saling mengingatkan dan menasihati agar berpegang kepada agama di semua peringkat dan segenap susut masyarakat, mereka akan sentiasa berpecah belah dan berbelah bagi.

Satu perkara yang harus direnungi adalah falsafah rekabentuk binaan dan hiasan masjid, kerana ada kecenderungan untuk bercirikan yang mewah, mahal dan hebat. Kebanggaan juga dikaitkan dengan arkitektur mempersonakan, bahan-bahan  dan seni khat yang berlebih-lebihan. Satu natijah sedih adalah orang miskin dan melarat tidak lagi mendapat akses untuk perlindungan, teduhan atau ketenangan masjid. Keselamatan barang-barang dan kunci pula menjadi keutamaan penjagaan. Jemaah pula terkesan pada kekhusyukan dan perasaannya dalam beribadat serta dalam mengimarahkan masjid.


Persaudaraan dalam Islam

Rasulullah   mempersaudarakan sahabat-sahabat daripada Ansar dan Muhajirin di atas asas kebenaran dan kesaksamaan. Pada asalnya mereka dianggap bersaudara sehingga boleh mewarisi harta, lebih akrab daripada ikatan kekeluargaan dan nasab.  Contoh-contoh adalah persaudaraan diantara Ja’far bin Abi Talib dan Mu’adz bin Jabal, Hamzah Abd Mutalib dan Zaid bin Haritsah, Abu Bakr al Siddiq dan Kharijah bin Zuhair, Umar al Khattab dan ‘Utbah bin Malik, Abd Rahman bin ‘Auf dan Sa’d bin Rabi’ dan ramai lagi. (Semoga Allah meridhai  mereka sekalian)

Demi kecintaan Sa’d Bin Rabi' kepada saudaranya Abdul Rahman bin ‘Auf, dia menawarkan kepadanya, "Saudara, saya adalah seorang Ansar yang banyak harta, ambillah separuh kekayaan saya itu. Saya juga mempunyai dua orang isteri dan jika saudara sudi, saya sedia menceraikan seorang supaya boleh saudara mengahwininya’’. Abdul Rahman bin ‘Auf menjawab, "Semoga Allah memberkati  keluarga dan hartabenda saudara. Janganlah disusahkan tentang diri saya ini, tunjukkan saya jalan menuju ke pasar.” Abd Rahman seorang pedagang yang berbakat dan pintar dalam sekejap masa saja dia berjaya memperoleh harta yang banyak. Dia termasuk sahabat yang paling dermawan dan paling pemurah serta paling banyak berbuat kebajikan kepada fakir miskin.

Rasulullah    kemudiannya menerapkan persaudaraan di kalangan sahabat pada kerangka umum ukhuwwah dan kesetiaan  (muwalah). Ikatan hak mewarisi yang mengatasi hak keluarga dimansuhkan selepas peperangan Badr apabila Allah s.w.t. berfirman pada surah al Anfal: 75:

Dan orang-orang yang beriman sesudah itu kemudian berhijrah serta berjihad bersamamu maka orang-orang itu termasuk golonganmu (juga). Orang-orang yang mempunyai hubungan kerabat itu sebagiannya lebih berhak terhadap sesamanya (daripada yang bukan kerabat) di dalam kitab Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Persaudaraan adalah asas kedua bagi membangunkan negara dan masyarakat Islam. Tidak ada bangsa yang boleh wujud tanpa kesatuan dan dokongan masyarakatnya. Kesatuan dan dokongan tidak datang tanpa saling kasih mengasihi dan persaudaraan. Tidak ada sebuah masyarakat pun boleh bersatu  atas sesuatu prinsip tanpa ikatan kasih sayang dan persaudaraan.  Tanpa hubungan sosial yang erat dan kerjasama, tidak akan wujud komuniti atau bangsa. Ukhuwwah mesti berlandas aqidah – iman sebagai teras dan faktor pemersatuan. Aqidah Islam yang mempertautkan hati-hati para sahabah r.a.a. agar berdiri sederap bahu bertemu bahu pada satu barisan beribadah hanya kepada Allah s.w.t. tanpa apa-apa perbedaan kecuali perbedaan tingkatan taqwa dan amal salih. Ukhuwwah, saling bertolongan dan mengutamakan orang lain tidak akan tertegak apabila orang berselisih tentang iman, apabila tidak berupaya menangani perbedaan fikiran dan apabila semua orang asyik dengan ego dan kehendak masing-masing.

Jika prinsip saling bertolongan, kerjasama dan sokong menyokong dilaksanakan menurut keadilan dan kesaksamaan maka akan wujud masyarakat aman dan adil. Tetapi jika prinsip ini dilaksanakan secara penindasan dan batil, maka masyarakat menjadi zalim dan menyeleweng.

Apakah faktor yang menjamin keadilan ditegakkan? Keadilan dijamin sejagat melalui ukhuwwah dan kasih sayang. Hanya dengan demikian boleh dipelihara oleh autoriti dan penggubalan undang-undang. Walaubagaimana bersungguh seorang pemerintah ingin melaksanakan keadilan ke atas rakyatnya, hasrat ini tidak akan tercapai melainkan ia diasaskan kasih mengasihani dan ukhuwwah. Melaksana hukuman keadilan tanpa kasih sayang dan persaudaraan akan meeyemai benih-benih kebencian dan dendam kesumat di kalangan masyarakat.

Itulah sebabnya Rasulullah    menjadikan persaudaraan di antara Muhajirin dan  Ansar sebagai asas sistem keadilan sosial terbaik di dunia. Sistem keadilan sosial dibangunkan dan undang-undang syari’ah dibentuk dan terbit daripada asas ini. Jika tidak ada persaudaraan yang mulia, prinsip-prinsip keadilan tidak akan menjadi positif atau boleh dilaksanakan dalam menegakkan masyarakat Islam dan memastikan kelangsungannya.

Persaudaraan yang dibangunkan oleh Rasulullah    bukan semata-mata retorik atau simbolik, tetapi ia adalah hakikat yang nyata, real dan diamalkan dalam kehidupan para sahabah r.a.a. dan pada segenap aspek di antara Muhajirin dan Ansar.

Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya. (Al Hashr: 9)


Piagam Madinah dan Persaudaraan Insan

Sahifah Madinah - Piagam Madinah adalah sebuah model unggul pembinaan satu ummah yang bercirikan kepelbagaian. Piagam ini dilatari fenomena pluralistik - kepelbagaian kabilah, suku dan agama. Semangat yang mendasarinya adalah untuk membina kesatuan tanpa menghapuskan perbezaan. Agenda besar membina kesatuan dilaksanakan dalam dua tahap penting. Tahap pertama, membentuk kesatuan keagamaan yang menggabungkan seluruh kabilah dan suku yang beragama Islam. Kesatuan inilah yang disebut ummah diniyyah (umat keagamaan) yang eksklusif. Tahap kedua, membentuk kesatuan politik yang meliputi kaum Muslimin dan bukan-Muslimin. Kesatuan politik inilah yang disebut ummah siyasiyyah yang sifatnya lebih inklusif, kesatuan yang disemangati kesediaan qabul al-akhar, (menerima orang lain) untuk hidup bersama secara damai dan harmonis. Yahudi yang diiktiraf sebagai ummah diniyyah tersendiri, bergabung dengan umat Muslimin membentuk kesatuan ummah siyasiyyah negara Madinah.

Piagam Madinah memastikan seluruh warga Madinah mendapat jaminan hak mengekalkan agama dan budaya masing-masing, tetapi menyatu dalam sejumlah kesepakatan, termasuk kesetiaan kepada pimpinan Rasulullah , dan tanggungjawab bersama mempertahankan negara (Madinah). Demikianlah terbentuknya suatu ummah yang menepati formula dasar “kepelbagaian dalam bingkai kesatuan”. Lahum ma lana wa `alayhim wa `alayhim ma `alayna- "mereka berhak tentang apa yang mereka dapat dan mereka menanggung apa yang kita tanggung".

Piagam Madinah adalah jelmaan prinsip kesatuan, kesamaan dan kemuliaan insaniah yang mengakar kukuh dalam ajaran Islam. Rasulullah menegakkan nilai-nilai kemanusiaan sejagat - keadilan dan persaudaraan insani (al-ukhuwwah al-insaniah) yang merentas perbezaan ras, agama dan budaya. Piagam Madinah menginstitusikan keadilan Ilahi yang rahmatan li al-`alamin.




Rujukan:

ISLAM DAN MASYARAKAT MAJMUK: CABARAN AKTUALISASI RAHMAT SEJAGAT (RAHMATAN LI AL-`ALAMIN),  Dr Siddiq Fadzil

Seerah Nabawiyah ( Fiqh al Seerah ), Dr Muhammad Sa’id Ramadan al Buthy.

Sirah, Abd Rahman Rukaini.


(Disunting dan diterjemah daripada nota usrah Islamic Outreach-ABIM Penang untuk usrah Salwa Negeri)


No comments: