Sunday, February 26, 2017

ANWAR IBRAHIM: Risalah berpaksikan Akidah dan Akhlak, Menangkak Permasalahan Semasa




Mengenai pembangunan melalui ungkapan Dewan Da’wah  “membangun sambil merobohkan” – yang mengesankan. Memacu pertumbuhan ekonomi berlandaskan prinsip etika dan tidak mengorbankan moral. Keghairahan membangunkan gedung megah dan industri tidak harus mengizinkan sebarang bentuk penindasan ke atas pekerja ; dimana saudagar maha kaya mengagihkan upah sekecil mungkin ke atas golongan pekerja. Gejala pemerasan ini dipertahankan elit penguasa atas alasan ekonomi di tahap awal – take off period

Akibatnya adalah penghijrahan kemiskinan desa ke kota dan kesenjangan membengkak meskipun kadar pertumbuhan segar dan meyakinkan.

Demikianlah yang dapat kami rumuskan dari ketajaman renungan dan wewenang pendiri Dewan Da’wah menghebah risalah Islam yang berpaksikan kepada akidah dan akhlak Islamiyah, tetapi menangkak permasalahan semasa. 

Setengah abad berlalu, dan keselesaan berda’wah bebas terjamin dalam era demokrasi Indonesia. Tidak dapat dimungkiri bahawa al-wa’yul Islam – kesedaran Islam lebih meluas. Turut serta dalam gerakan da’wah adalah inisiatif dan ikhtiar para du’at baru. Namun bila ditelusuri permasalahan umat secara lebih teliti, kita masih terus bergelut dalam krisis – kefahaman dan ittijahat (aliran) yang rencam. Kerencaman bukan merupakan masalah, tetapi sikap jumud, tempurung ; bengis , keras dan tidak toleran yang cenderung mengkafirkan kalangan yang tidak sealiran ; pendakwah yang mirip laskar upahan atau yang paling merbahaya, pendamba keganasan – terrorisme.

Ulamak semasa menggagaskan pendekatan pengajian Islam agar al-qawaid fiqhiyyah diserasikan dengan maqasid al-syariah. Dewan Da’wah turut dalam rencana tersebut yang menjadi teras penilitian al-ma’ahad al-‘alami lil fikr Islami – Institut Pemikiran Islam Sedunia ( IIIT). Malah, konsep asas maqasid – din, nafs, nasl, aql dan mal kini diperluaskan bagi mencakup persoalan kebebasan dan keadilan. 

Syeikh Yusuf al Qardawi dalam Madkhal li Dirasah al Shariah menyarankan konsep yang membatasi kepada individu perlu dikaitkan dengan kehidupan masyarakat dan negara – terangkum isu kebebasan, kesaksamaan dan keadilan dalam konteks kenegaraan dan kemanusiaan sejagat.

Al Raysuni dalam karya utamanya mengenai Iman al- Shatibi mengutarakan ijtihad bersandarkan maqasid. Ikhtiar tersebut dianggap sukar tetapi amat mendesak sekali kerana memberikan kesempatan meneroka skop yang selama ini tertutup. Matlamatnya adalah mengelak kemudaratan dan memelihara kepentingan dan kesejahteraan umat. 

Arakian, dengan bertolak dari landasan tersebut, penilaian mengenai ikhtiar terdahulu akan lebih mantap. Saya imbau dua inisiatif yang saya sendiri terlibat secara langsung ; iaitu perbankan dan universiti Islam. Sementara kejayaannya diiktiraf, tetapi ternyata ia tidak lebih dari langkah yang amat terbatas, terutama jika ditinjau dari maqasid shariah. Bank Islam (konsep yang dihadham oleh Dr Muhd Siddik) terjelma sebagai bank conventional tanpa riba.

Maka pengalaman 3, 4 dekad perlu mengupayakannya sebagai alternatif jitu, kerana keterikatan dengan dasar ekonomi kapitalis yang menilai dari sudut keuntungan. Sarjana Nejatullah Siddiqui rencananya ‘The Future of Islamic Economics’ menyesalkan kegagalan institusi kewangan Islam dalam memberi penekanan terhadap masalah kesenjangan dan kemiskinan. 

Pada hemat saya, seandainya institusi tersebut tidak menyerlah sebagai institusi wibawa dan terjebak dengan bidang korporat yang jelek ; umat akan bertambah sinis. 

Akhirnya, institusi berlabelkan Islam, sama ada bank, institusi zakat atau pengendalian Haji akan terjerumus dalam petak curang sepertimana yang dilakar dalam puisi popular Tawfiq Ismail:

Dinegeriku, sekongkol bisnes dan birokrasi berterus-terang, 
Curang susah dicari tandingan
Dinegeriku keputusan pengadilan secara agak rahsia dan tidak rahsia dapat ditawar dalam bentuk jual beli….”

Sarjana Havard, Harry Lewis menyanggah budaya universiti, khusus mahasiswa di Universiti Havard kian terhakis hasrat mahasiswa menegak kebenaran, nilai kemanusiaan dan moral. Karya beliau Excellence Without A Soul memperakui kecemerlangan akademik tetapi tanpa jiwa dan hati nurani. 

Dengan spontan, sarjana Islam bersorak-surai mengulas dengan mengandaikan Universiti Islam punyai soul walaupun belum cemerlang. Mereka memperdaya diri sendiri jika tidak menerima kenyataan bahawa gedung ilmu harus menyerlah sebagai Centre Of Excellence.

Perkiraan kita seharusnya bukan lagi peluang atau kesempatan memperolehi pendidikan tetapi perlu dikaitkan dengan pendidikan bermutu - democratisation of access to quality education

Dan keduanya untuk mendabik dada bahawa universiti Islam punyai soul hanya kerana terdapat kurikulum Islam atau Islamisasi dan integrasi ilmu agak terlalu gampang. Sesungguhnya belum ada penilaian kritis terhadap inisiatif kita ketimbang yang dilakukan Harry Lewis. 

Kita berbangga dengan inisiatif yang diambil dan kejayaan yang dicapai. Yang saya pertikai dan merasa rimas, adalah tahap keselesaan – culture of contentment. Cabaran dalam dunia pendidikan adalah untuk menjadikan gedung universiti sebagai pusat kecemerlangan dan ini mungkin berhasil dengan budaya yang dipupuk ke arah itu – itqan fil amal

Dan, bagi mengusung agenda da’wah secara bermakna, adalah dengan penyertaan aktif generasi muda dan wanita. Ikhtiar tambahan dan memperluas jaringan dapat difikirkan. Pengalaman anak muda bersama Pak Natsir setengah abad lalu yang disinggung diawal bicara mungkin relevan. Anak muda tersebut terpesona kerana Si Bapak tidak berleter panjang; tetapi dengan penuh kasih sayang dan hormat memberi ruang kepada anak muda berbicara dan mendorong agar muncul bersama para ghuraba’ dalam meneruskan usaha da’wah yang berkesan.

Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?" (Al fussilat:33)

Wa akhirul kalam, tahniah kami ucapkan kepada pimpinan dan keluarga DDII. Dari kurungan ‘kerawang bekasi’ saya akan bersama mendoakan ke hazrat Allah SWT agar usaha murni memperolehi keberkatan dari Nya. Saya menantikan lapuran dari Azizah mengenai pengalaman bersama keluarga di Jakarta.


Jazakallahhu Khairan Kathiran


Wassalamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh


ANWAR IBRAHIM


TEKS UCAPAN DATUK SERI ANWAR IBRAHIM UNTUK REKARNAS 2017 DAN TASYAKUR SETENGAH ABAD DEWAN DAKWAH INDONESIA (DDI)




(Dewan Dakwah Indonesia adalah organisasi masyarakat yang di asaskan oleh Bapak Muhammad Natsir yang DSAI kenali sejak memimpin PKPIM dan ABIM ketika zaman mudanya dan hubungan terus kekal hingga sekarang)

No comments: