Ketika ini media dan maklumat sudah menjadi bahagian daripada kehidupan. Ia sudah menjadi bak air bagi ikan dan bak udara bagi manusia, disedut dan dihembus selama masih bernafas. Kiranya dapat dibayangkan apa yang terjadi apabila udara dan air sudah mengalami pencemaran. Inilah isu yang mendorong kami memanggil, dan anda terpanggil untuk hadir dalam pertemuan ini. Hakikat dunia media yang dilanda pencemaran sudah tidak dapat ditoleransi lagi, dan kita perlu berbuat sesuatu demi kehidupan yang sihat, damai dan sejahtera.
Memang peranan media sudah begitu dominan khususnya dalam masyarakat pascamoden sehingga dikatakan media constitutes a central feature of postmodernism and even defines the dominant global civilization of our time. Membaca buku Akbar S. Ahmed, Postmodernism and Islam -- Predicament and Promise, kami tersentak dengan ungkapan The evil demon: the media as master. Pernyataan sedemikian tentunya mengesankan rasa seram dan gerun.
Tetapi bukan tidak beralasan apabila felo Allama Iqbal dan felo Selwyn College, University of Cambridge itu menyebut media sebagai demon master. Beliau mengatakan, "For their power over us, their capacity to subvert reality, to simplify issues dangerously and influence events, the media is like an omnipotent, omnipresent moody demon of our times; …" .
Ternyata kita tidak boleh bersikap masa bodoh terhadap terhadap segala yang terjadi di dunia media kerana peranannya yang begitu menentukan, pengaruhnya yang sedemikian besar, dan perkembangannya yang amat pesat dengan teknologinya yang semakin canggih. Ramai yang sedang menunggu apakah ramalan ahli teori media, Marshall McLuhan akan segera menjadi kenyataan. Dalam bukunya yang sangat berpengaruh, Understanding Media: The Extensions of Man (1964), pencipta istilah the global village itu menyebut tentang perkembangan bidang komunikasi sejagat yang akan menyatukan dunia.
Katanya, "Rapidly, we approach the final phase of the extensions of man -- the technological simulation of consciousness," dan itu akan terjadi "…when the creative process of knowing will be collectively and corporately extended to the whole society." Kenyataannya hari ini, media dan alat komunikasi memang telah berkembang dengan tahap kepesatan yang menakjubkan, tetapi dunia tetap terpecah dan terbelah. Bagaimana media boleh menjadi wahana penyatuan, sedang ia juga berperanan sebagai alat adu domba? Malah perang media sudah menjadi fenomena lumrah di mana-mana.
Perkembangan media komunikasi seperti yang diramalkan oleh McLuhan mengingatkan kita kepada sistem komunikasi era Nabawi. Pidato `Arafah, sempena haji perpisahan al-Rasul s.`a.w. yang merumuskan garis-garis besar ajaran Islam itu diakhiri dengan meminta kesaksian khalayak bahawa Junjungan s.`a.w. telah melaksanakan misi kerasulannya menyampaikan pesan-pesan Tuhan dengan benar dan sempurna. Setelah itu ditutup dengan perintah fa 'l-yuballighi 'sh-shahidu minkumu 'l-gha'ib, yang hadir harus menyampaikannya kepada yang tidak hadir.
Demikianlah pidato penutup kerasulan yang dikomunikasikan lewat media tradisional, lisan dan tulisan sehingga tersebar luas merentas zaman, melintas benua. Penyebaran maklumat dan mesej profetik tersebut terlaksana bukan dengan kecanggihan teknologi, tetapi dengan komitmen dan amanat al-balagh (amanah penyampaian dan penyiaran) umat yang bertindak sebagai komunikator yang jujur dan kompeten.
Ketika ini, kita sedang menyaksikan kemajuan media cetak dan media elektronik yang cukup fenomenal sehingga melahirkan "industri media" yang tidak hanya bermotifkan khidmat kemanusiaan, tetapi sudah sangat berorientasi perniagaan dengan tujuan akhirnya keuntungan kebendaan -- ringgit dan sen. Media sudah menjadi kuasa raksaksa yang mendapat pengakuan luas media is power sehingga mewujudkan penjajahan baru, media imperialisme didalangi oleh kaum kapitalis yang seringkali bersekongkol pula dengan para pemegang kuasa politik.
Dalam konteks media sebagai bisnes dan alat mempertahankan kekuasaan inilah timbulnya isu moral, etika dan tanggungjawab media. Masyarakat semakin diresahkan oleh suatu uncomfortable truth, leluasanya media yang tidak mendidik, tidak memintarkan dan tidak mencerdaskan. Sebaliknya media sudah seringkali diperalat sebagai agen pembodohan rakyat.
Kepentingan awam atau public interest selalu dijadikan dalih untuk menjustifikasikan putar-belit media pengabdi kekuasaan. Hakikatnya, yang menjadi perkiraan bukan kepentingan awam, rakyat dan negara; tetapi kepentingan kekuasaan. Untuk kepentingan merekalah rakyat dihalang dari mendapatkan fakta yang sebenarnya dan maklumat yang secukupnya, agar dengan itu terbentuklah masyarakat yang bodoh dan patuh. Demikianlah yang dilakukan oleh Fir`aun terhadap rakyatnya seperti yang dipaparkan pada ayat 45 surah al-Zukhruf, "…Maka Fir`aun memperbodoh kaumnya, lalu mereka pun patuh kepadanya…"
Untuk membina rakyat yang bodoh dan patuh itulah Fir`aun membuat dasar media negara yang terumus pada ayat 29 surah Ghafir (aku tidak perlihatkan kepada kalian selain apa yang aku lihat…). Dasar media Fir`aun memang tidak membenarkan rakyat melihat kenyataan seadanya, secara utuh dan menyeluruh. Maklumat yang boleh disampaikan dan disiarkan kepada umum hanya versi pihak berkuasa. Dengan kata lain, dalam sistem kefir`aunan memang tidak ada kebebasan media.
Kebebasan media lahir dari kebebasan berfikir dan kebebasan bersuara. Dilihat dari perspektif Islam, kebebasan bersuara dalam erti kebebasan menyatakan pendapat adalah suatu hak kemanusiaan.
Demikian menurut al-Qaradawiy yang menyebut al-ta`biru haqqun insaniy yang boleh disalurkan dalam pelbagai media, termasuk demonstrasi yang pada hakikatnya tidak lain adalah pernyataan pendapat secara kolektif. Ia adalah hak keinsanan berasaskan hakikat bahawa Allah mengajarkan al-bayan kepada makhluk jenis insan sebagaimana disebut dalam surah al-Rahman. Kata al-bayan pada ayat 4 surah tersebut diertikan oleh A.Yusuf `Ali sebagai intelligent speech; power of expression: capacity to understand clearly the relations of things and to explain them. Demikianlah hakikat al-bayan (berbicara, bersuara dan berekspresi) sebagai bahagian daripada keinsanan.
Kebebasan bersuara memang suatu hak kemanusiaan yang harus dijamin dan diperjuangkan. Tetapi kebebasan memang tidak pernah mutlak. Kebebasan selamanya dibatasi tanggungjawab. Kerana itu persoalan kebebasan selalu terkait dengan isu freedom of what? dan freedom for what? Dalam konteks media, kebebasan bersuara terikat dengan tanggungjawab berkata benar. Sebahagian media massa hari ini terkesan banyak menyebar kebohongan. Dari segi moral berbohong adalah sifat keji yang tidak selayaknya dilakukan oleh manusia yang beragama dan beradab. Orang berbohong mungkin kerana nafsu kepentingan, atau mungkin juga kerana lemah, takut berkata benar.
Kebebasan bersuara memang suatu hak kemanusiaan yang harus dijamin dan diperjuangkan. Tetapi kebebasan memang tidak pernah mutlak. Kebebasan selamanya dibatasi tanggungjawab. Kerana itu persoalan kebebasan selalu terkait dengan isu freedom of what? dan freedom for what? Dalam konteks media, kebebasan bersuara terikat dengan tanggungjawab berkata benar. Sebahagian media massa hari ini terkesan banyak menyebar kebohongan. Dari segi moral berbohong adalah sifat keji yang tidak selayaknya dilakukan oleh manusia yang beragama dan beradab. Orang berbohong mungkin kerana nafsu kepentingan, atau mungkin juga kerana lemah, takut berkata benar.
Di tengah dominasi budaya takut (culture of fear) orang selalu memilih untuk tidak berkata benar demi keselamatan. Memang budaya takut menumbuhkan kemunafikan budaya dalam erti sikap tidak menyatakan apa yang sebenarnya. Isu ini pernah dibicarakan oleh Jakob Oetama, tokoh media Indonesia dalam makalahnya, Berkomunikasi dalam Masyarakat Tidak Tulus. Memang dalam masyarakat yang tidak tulus dan tidak telus sulit untuk berkomunikasi, termasuk memahami dan menangkap erti sesuatu kerana ada angguk yang bererti tidak, dan ada geleng yang bererti ia.
Memang keadaaan ini adalah suatu yang malang, tetapi lebih malang lagi apabila media massa ikut memperkukuh budaya takut, menjadi penyebar khabar dan amaran yang tidak berdasar, dengan tujuan hanya untuk menakut-nakutkan rakyat.
Dalam keadaan seperti apa pun media tetap dituntut untuk mengungkapkan kebenaran. Memang media harus dapat dipercaya, dan untuk itu ia harus bersikap tulus, berani menyiarkan berita dengan benar. Moral agama jelas tidak dapat menerima pembohongan. Nabi s.`a.w. pernah menyebut orang mukmin mungkin bakhil, dan mungkin penakut, tetapi tidak mungkin berbohong. Orang beriman tidak berbohong kerana sifat pembohong bertentangan dengan iman yang intinya adalah al-sidq (bersikap benar). Al-Qur'an banyak mengungkapkan kisah-kisah iktibar untuk umat sepanjang zaman.
Pengkisahan atau pemberitaan gaya Qur'ani selalu diawali penegasan bahawa ia adalah benar sebagaimana dalam ayat-ayat tentang pemuda al-kahfi (al-Kahf:13), atau pesan agar ia disampaikan dengan benar sebagaimana dalam ayat-ayat tentang dua putera Adam `a.s. (al-Ma'idah:27). Kata bi 'l-haqq dalam ayat-ayat pengkisahan tersebut mengindikasikan hakikat bahawa kisah-kisah Qur'aniah adalah faktual, bukan kisah fiktif - fiction, bukan berita palsu, dan bukan laporan berat sebelah; juga bahawa kisah-kisah tersebut harus disebarkan seadanya dengan amanah dan penuh tanggungjawab, tanpa distorsi atau tokok tambah.
Dalam masyarakat yang cerdas dan menjunjung nilai kebenaran dan keadilan, seharusnya tidak ada tempat bagi media penyebar kebohongan. Kerana itu masyarakat juga harus dicerdaskan dan dididik agar bersikap tidak rela diperbodoh dan tidak terjebak dalam kebohongan yang dikemas dan dihias begitu rupa sehingga tampak seperti kebenaran. Umat Islam memang dididik dengan kewaspadaan yang tinggi terhadap gejala pemalsuan kebenaran.
Kewaspadaan seperti itulah yang tersirat dalam do`a harian, "Ya Tuhan kami, perlihatkanlah kepada kami kebenaran itu nyata benarnya, dan berikanlah kami kemampuan mengikutinya; dan perlihatkanlah kepada kami kebatilan itu nyata batilnya, dan berikanlah kami kekuatan menghindarinya.". Do`a ini seharusnya dapat membina sikap mewaspadai gejala pemalsuan, pembohongan dan pembodohan, dan seterusnya menolak media yang tidak beretika. Agama juga mengajar kita bagaimana menyikapi berita dan sumber berita.
Di tengah maraknya budaya fasiq, dan leluasanya manusia fasiq, dapat diandaikan bahawa berita fasiq juga luas tersebar. Untuk menangani gejala seperti itu al-Qur'an memberikan panduan dalam surah al-Hujurat agar segala berita dari sumber fasiq ditapis melalui proses tabayyun, prosedur mendapatkan kepastian tentang kebenarannya.
Justeru, maklumat bukan sekadar untuk diketahui, tetapi lebih daripada itu maklumat juga selalu dijadikan asas sesuatu tindakan. Untuk mempastikan sesuatu tindakan itu benar, maklumat yang mendasarinya juga harus benar. Maklumat yang salah akan mengakibatkan tindakan yang salah, memangsakan orang bersih yang nanti akan membawa penyesalan.
Surah al-Hujurat juga mengandungi pesan dan peringatan bahawa pencarian berita tidak boleh dilakukan menerusi tajassus, mengintip dan menceroboh daerah privacy atau kehidupan peribadi seseorang. Ghairah membina kerjaya kewartawanan tidak boleh dijadikan alasan untuk melanggar batasan hukum agama.
Media dalam segala bentuknya, media cetak dan media elektronik, tidak ada yang terlepas daripada tanggungjawab menegakkan kebenaran dan keadilan, amar makruf dan nahi mungkar. Kerana itu tuntutan penegakan kod etika media harus dipenuhi tanpa kompromi. Kerosakan akibat pelanggaran etika media sudah terlalu parah, dan tidak dapat ditoleransi lagi.
Media yang seharusnya menjadi agen pemasyarakatan dan pembudayaan nilai-nilai murni, sebahagiannya sudah merelakan diri diperalat menjadi media penyebar ghibah dan fitnah dengan sengaja dan berleluasa mengaib dan memalukan, mencemarkan nama baik dan mencabul kesucian maruah manusia. Seringkali pula amalan keji itu dilakukan atas nama maslahah, inovasi dan kreativiti.
Dalam kaitan ini, beberapa tahun lalu (2006) Nahdatul Ulama, organisasi massa terbesar di Indonesia telah mengadakan Musyawarah Nasional Alim Ulama untuk membahas masalah-masalah yang sedang dihadapi oleh umat, termasuk sebuah rancangan TV bersifat infotainmen yang banyak memaparkan gosip, perseteruan antara artis dan buka-bukaan rahsia konflik rumah-tangga para selebritis. Pendedahan rahsia kehidupan peribadi dan rumah-tangga untuk dijadikan tontonan umum jelas tidak etis dan melanggar adab tatanan hidup bermasyarakat.
Siaran media yang berintikan adu-domba dan aib-mengaibkan itu jelas menyuburkan al-`adawata wa 'l-baghda' (permusuhan dan kebencian) bukan sahaja di kalangan individu-individu yang terlibat, tetapi juga keluarga, kaum kerabat dan saudara-mara mereka. Agama mana dan tamadun mana yang dapat menerima paparan media sejelek itu?
Tampaknya memang sebahagian media massa kita sudah hilang kesedaran tentang maruah manusia yang dimartabatkan oleh agama sebagai suatu yang suci dan dilindungi secara hukum (undang-undang syari`at). Kewajipan melindungi maruah dan kehormatan diri adalah antara kandungan penting Pidato `Arafah, haji terakhir al-Rasul s.`a.w.
Keleluasaan media melakukan character assassination dengan menginjak-injak maruah, mengaibkan dan memalukan seseorang secara sewenang-wenang bukan sahaja tidak beretika, tetapi juga telah mencabul hukum agama, dan sekaligus melanggar pantang Melayu sebagaimana yang tersurat dalam wa`ad kontrak sosial Seri Teri Buana-Demang Lebar Daun. Apabila media sudah menjadi medan aib-mengaib akhirnya nanti amalan keji ini akan membudaya, dan bangsa ini akan menjadi bangsa yang tidak bermaruah.
Ada sesuatu yang menarik pada tulisan Dr. Mahmud Muhammad `Imarah. Dalam bukunya al-I`lam al-Islamiy fi Muwajahati al-I`lam al-Maddiy beliau menyorot watak Abu Lahab, bukan hanya sebagai bapa saudara Nabi s.`a.w. yang dengan ganas memusuhi Junjungan dan melawan perjuangan dakwahnya. Lebih jauh daripada itu `Imarah melihat sosok Abu Lahab sebagai jelmaan media massa yang didasari semata-mata oleh kepentingan kebendaan. Profesor Universiti al-Azhar itu merumuskan ciri-ciri media massa yang terpersonifikasi pada diri Abu Lahab itu sebagai:
• Media yang tidak sanggup menghadapi kekuatan idea lawan dengan idea tandingan. Sebaliknya menghadapinya dengan propaganda dan membangga-banggakan diri.
• Menggunakan tenaga ahli dalam caci-maki dan menyakiti lawan.
• Memanfaatkan kerabat (orang dekat) pihak lawan untuk mempengaruhi khalayak.
• Menggunakan strategi meniru lawan dengan memakai istilah-istilah dan idiom-idiom islah yang sama.
• Media yang tidak bertolak dari nilai-nilai murni yang tulen. Sebaliknya ia bertolak dari gejolak emosi semata-mata. Kerana itu ia bukan media yang membina, sebaliknya lebih menjurus kepada tujuan destruktif.
• Media yang bergantung pada glamour dan kehebatan palsu. Menutup mulut lawan dengan memperagakan kekuatan (tentera,polis dsb).
• Media degil yang tetap menolak pendapat lawan walau sekuat manapun hujah kebenarannya.
• Media yang tidak tahu diri dan terpedaya dengan kekuatan palsunya, lalu meletakkan dirinya di atas kritik dengan bersandar pada kekuatan kebendaannya.
• Media yang memberikan tumpuan pada pimpinannya yang sebenarnya sangat rapuh dan goyah yang dengan sendirinya akan membawa kepada kerapuhan dan kegoyahan dasar-dasar bawaannya.
Tampaknya Abu Lahab bukan sekadar watak seorang manusia zaman silam, tetapi juga personifikasi media berkepentingan kebendaan sepanjang zaman.
Sudah saatnya rakyat Malaysia yang masih belum mengalami kematian idealism, dan yang masih memiliki kesedaran tentang moral, etika dan nilai-nilai murni agama dan budaya bangkit bersama melawan apa sahaja dan siapa sahaja yang sewenang-wenang mencabul daulat nilai moral dan etika di segala bidang, termasuk bidang media.
(ihsan Wasif Wan)
No comments:
Post a Comment