Bagi memahami jelmaan kepimpinan transformatif dalam gerakan
Islam, memerlukan tinjauan dari dalam. Terdapat orang luar (dari luar negara mahupun
luar gerakan) yang menulis dan mengolah tentang gerakan ini – analisis yang tidak menyelami hakikat
dalaman gerakan Islam.
Dalam tradisi gerakan, kita bina al qiyadah wal jundiyyah – leadership
and followership – competent leaders and quality followers. Pemimpin layak,
pengikut berkualiti. Ada kemungkinan juga keahlian baik untuk gagal melahirkan
pimpinan baik. Maka kita latih pemimpin dan pengikutnya.
Kerana dengan kekuatan kepimpinan dan organisasi, ABIM mampu
tampil – as a formidable and credible
movement. Sejarah telah terpahat. Tidak boleh percubaan untuk merubah
sejarah ABIM kerana dicipta dan dirakam dengan jujur.
Faktor lain adalah gerakan ini lahir pada waktu yang tepat –
the right timing – mendahului yang
lain dalam fenomena kebangkitan Islam ketika semarak kesedaran Islam bergejolak
di seluruh dunia. Apabila sampai ke Malaysia, belum ada yang sedia menyambut.
Parti Islam belum siap kerana ketebalan kepartaian dan kepolitikan. Parti
nasionalis jauh sekali. Pertubuhan kebajikan Islam pula sudah berusia. Ketika
itu, ABIM lahir tepat pada saatnya dan selepas itu datanglah organisasi
pelbagai tetapi tidak dapat menempa sejarah kerana terlepas waktunya.
Selain faktor itu, adalah strategi dan pendekatan berhikmah –
da’wah dan tarbiyyah. ABIM muncul sebagai organisasi pembelajaran – a learning organization – setiap warga,
setiap orang belajar samada pimpinan tertinggi sampai kepada ahli-ahli di ceruk
ranting. Tradisi belajar ini dihayati betul sehingga sekarang gerakan mempunyai
tradisi intelektual dan keilmuan tanpa tandingan.
ABIM berwajah qiyadah
jama’iyyah – collective leadership. Presiden memang ditonjolkan tetapi dia
bukan bersendirian tetapi didampingi pimpinan lain yang tidak kurang peranan
mereka. Sejarah ABIM bukan pameran catatan bapak Presiden ke bapak Presiden.
Bukan seperti mural sejarah tanah air – hanya mempamerkan PM ke PM, seolah-olah
gambaran sejarah PM dan Presiden parti saja – peranan rakyat bagaimana?
Tradisi kita sebenarnya – kepimpinan bersama – tiada siapa
yang sempurna – perfect – tiada siapa pemimpin ideal. Kepimpinan dalam ABIM
alami proses saling lengkap melengkapi – tarbiyyah
qiyadiyah – mengulamakan intelektual dan mengintelektualkan ulama. Sejauh
mana pencapaian proses ini, perlu dinilai tokoh-tokohnya.
Kita bukan hanya bina keilmuan dan keintelektualan tetapi
juga dimensi kerohanian. Kemampuan organisasi adalah kekuatan ruh dan akal – quwwatul ruh wa aql (ungkapan Malek ben
Nabi). Kombinasi dua kekuatan secara seimbang. Walaupun kita tidak mengambil
mana-mana tariqah tertentu, namun kita
ada tradisi amalan sendiri.
Berlaku proses pendidikan semula – reeducating – mereka yang berlatarbelakang akademik yang cukup kuat
– graduan pelbagai bidang, tetapi mereka masih belajar semula - reeducate themselves. Barangkali sukar
dilakukan pada suasana lain. Ciri istimewa ABIM adalah menangani pelbagai isu,
tampil di pelbagai pentas – dengan kesarjanaan pelbagai. Tradisi belajar
bersama hidup melalui usrah. Janganlah ditanya siapa gurunya kerana di situ
kita belajar bersama.
Proses inilah yang
menghasilkan amal jama’iyy –
gerakerja berjamaah. Adalah tragedi besar jika amal jama’iyy berubah menjadi bekerja bersendirian – one man show. Kekompakan pasukan – compact team – bukan bererti semua AJK
berprestasi pada tahap yang sama. Kebijaksanaan pimpinan yang menyelesaikan isu
seperti perbedaan prestasi.
Al qiyadah al taghyir
– transformational leadership – babak
dicipta ABIM pada akhir abad ke 20 – yang dipeloporinya merubah landskap kehidupan. Sehinggakan umat
begitu ghairah – berlaku perubahan budaya bukan sahaja segi pakaian luaran tetapi
lebih lebar dan luas daripada itu.
Berlaku dua proses:-
Kepimpinan sebagai mentransformasi manusia
Kepimpinan sebagai pembina budaya – culture builder
Akhir abad ke 20 menyaksikan transformasi keislaman. Qiyadah jama’iyyah melakukan
transformasi manusia – ada sebahagiannya berubah secara perlahan, ada secara
normal tetapi ada juga bertukar secara radikal kerana ramai juga berubah ke
arah penghayatan keislaman secara mengejut. Tidak sedikit pula datang daripada
latarbelakang pendidikan sekular dan Barat. Begitulah keajaiban human transformation. Bagi kita sekarang
adalah untuk memperkukuhkan transformasi merubah manusia.
Perubahan budaya berlaku pada pendaulatan bahasa, gaya dan
pakaian, amalan dan penampilan. Sewaktu dahulu sebelum 70’an, ucapan salam
jarang didengari dan dianggap kekampungan. Majlis-majlis dan aktiviti kesukanan
turut menjamu minuman keras termasuklah upacara di ceruk desa seperti Selekoh
dihidang dengan alkohol. Semua ini telah berubah dengan transformasi melalui da’wah dan pembina budaya.
Perkataan-perkataan baru berunsur bahasa Arab memasuki perbendaharaan Bahasa
Melayu melalui gerakan Islam dan
pimpinannya mempopularkan istilah harakiy
di tengah-tengah masyarakat.
Semua ini tercermin pada diri peribadi paksi – syakhsiyah mehwariyah – pemimpin transformatif
yang menghayati idealisme perjuangan.
(bersambung.......)
Tamrin Qiyadi 3G pada 5/5/2012
No comments:
Post a Comment