Gerakan ini tercermin pada diri peribadi paksi – syaksiyah mehwariyah – pemimpin-pemimpin
transformatif yang menghayati idealisme perjuangan.
Anwar Ibrahim adalah sosok yang mempunyai idealisme
perjuangan gerakan. Dia menghayatinya betul-betul. Dia menyebut ABIM sebagai
agen perubahan – agent of change –
dia committed – beriltizam betul
dengan perubahan, menyeru kepada elemen yang sedar daripada masyarakat. Ekspresi
komitmen peribadinya dan iltizam gerakan seluruhnya termasuk komitmen kepada
prinsip dan nilai keadilan. Keadilan sosial – distributive justice – melawan ketidakadilan. Ungkapan 70’an “kaya
bertambah kaya dan miskin papa kedana” menyiratkan azam untuk melawan
ketidakadilan sosial.
Soalan pernah diajukan samada Anwar Ibrahim terkesan dengan
ideologi sosialisme kerana pernah menuntut di universiti di bawah pensyarah Syed
Husin Ali. Jawapan adalah “tidak ada unsur sosialisme” tetapi yang ada adalah
komitmen kepada keadilan sosial. Keadilan sosial bukan semata-mata idea Marxist
tetapi Islam itulah keadilan sejagat. Di antara buku yang ditelaah adalah al adalah al ijtima’iyyah fil Islam karya Sayyid Qutb.
Sejak waktu itu pun, Anwar Ibrahim kritis terhadap
pelaksanaan DEB bukan mempertikaikan niat atau tujuan tetapi perlaksanaannya
apabila sebahagiannya hanya menguntungkan golongan elit politik. Hak istimewa
Melayu dijadikan hak Melayu istimewa. Dia sangat concern – prihatin untuk membela golongan mustadhafin – memperjuangkan kaum yang tertindas.
Ungkapan al jilul
quranil farid daripada karya Sayyid Qutb, ma’alim fil tariq, ada kesan kepadanya dan dia ulangi banyak kali
idealisme untuk membina generasi al Qur’an yang unik ini.
Pimpinan berlatarbelakangkan pengajian lokal banyak
mempelajari daripada Anwar. Kita diperkenalkan tentang dunia buku-buku luar –
karya-karya intelektual dan Islam pun didengari daripada Anwar Ibrahim.
Buku-buku bahasa Arab dikerahkan kami membacanya untuk diolah dan disyarah
dengan berkesan olehnya.
Anwar Ibrahim berjaya menjadi jurubicara umat – menyahut aspirasi
orang-orang kecil dan menggerakkan masyarakat desa. Dia mampu mengartikulasi kerelevanan
Islam dalam masyarakat dan kepada masyarakat majmuk – presenting Islam in a plural society. Kita peliharalah anugerah
tuhan yang bersejarah ini.
Al marhum Ustaz Fadzil Noor adalah bintang politik tanah air
berlatarkan ABIM walaupun sebelum itu dia sudah berkecimpung dengan PAS. Dia
seorang yang sangat saling hargai menghargai dan hormat menghormati Anwar Ibrahim.
Apabila dicalon sebagai pengganti untuk Presiden ABIM
pertama Ustaz Razali Nawawi, dia berkeras menolak, sebaliknya menganjurkan
Anwar sebagai presiden. Mereka saling tolak menolak jawatan itu sehingga
akhirnya Anwar menjadi presiden dan Ustaz Fadzil timbalannya. Namun akhirnya,
apabila Anwar Ibrahim direhatkan di bawah ISA - tahanan tanpa pembicaraan – di kem tahanan
Kamunting, Ustaz Fadzil memangku jawatan presiden. Ustaz Fadzil mengemudikan gerakan ketika dilanda
fitnah dan mehnah – membela pemimpin gerakan yang teraniaya dan mempertahankan
wadah harakah serta kelangsungan penyampaian risalah perjuangan.
ABIM telah dianggap sebagai anti-nasional. Ustaz Fadzil memperlihatkan
kompetensinya pada saat yang getir waktu itu. Kemudian pada 1978, telah
dipersetujui bahawa dia memasuki PAS secara aktif dan dia terbukti mempunyai
landasan – base- dan dia berkebolehan
berpolitik.
Pada ketika Anwar berada dalam UMNO, Ustaz Fadzil
memperlihatkan ketegasan sikapnya untuk sisi umat dan prinsip politiknya. Tetapi
dari segi hubungan peribadi persahabatan mereka terus mesra – saling concern – saling mengambil tahu. Ustaz Fadzil mempunyai kebimbangan sangat
tinggi terhadap nasib Anwar dalam UMNO dan dia bimbang Anwar dikhianati oleh
Mahathir dan parti itu. Telahan ini ternyata tepat.
Apabila Anwar dipecat, apabila pemimpin-pemimpin politik
belum mengambil sikap, Ustaz Fadzil telah mencari Anwar dan memberikan sokongan
kepadanya. Pemerhati telah merakamkan dengan sebak tangisan bahawa Anwar
Ibrahim berpelukan dengan Ustaz Fadzil Noor apabila mereka bertemu. Pada peristiwa
ini terserlah kesetiaan persahabatan, ketajaman kepimpinan dan kebijaksanaan meraih
peluang kesempatan politik pada ketika orang lain belum nampak lagi. Ustaz
Fadzil mempertaruhkan kepimpinannya dan posisinya serta partinya tetapi ternyata
tepat pembacaan realiti dan perkiraan politiknya.
Ketika dibawa ke pusat rawatan sebelum kembali ke
rahmatullah, pemerhati melaporkan al marhum Ustaz Fadzil masih berpesan
mementingkan menyelesaikan amanah-amanahnya. Seorang pejuang yang amat
berkaliber telah meninggal tanpa tolok bandingnya, pemimpin PAS yang telah
membawa impak tinggi kepada corak politik tanah air. Semoga Allah swt mencucuri
rahmat ke atasnya dan meletakkannya bersama para salihin.
(Tamrin Qiyadi 3G 5/5/2012)
No comments:
Post a Comment