Monday, July 11, 2011

Bahagian 2 Ucapan Dasar WADAH Pulau Pinang


Ucapan Dasar Muktamar Wadah Pencerdasan Umat 10 Julai 2011 di Bangunan ABIM Negeri Pulau Pinang, Sg Gelugor oleh Dr Hj Wan Salim Mohd Noor, Pengerusi WADAH Cawangan Pulau Pinang


Lebarkan mesej dan cerdaskan umat

Kita perlu memperbanyakkan program da'wah dan menfokus kepada urutan keutamaan menurut kehendak semasa dan kesesuaian gerakan. Memang diakui kelemahan kita di sini dengan kekurangan aktiviti kemasyarakatan dan program penerangan.

Kita perlu dokong secara aktif dan mantapkan institusi dan program sedia ada iaitu Madrasah-Madrasah Ad Diniah, Al Uthmaniyah - SEMI dan SERI, sekolah-sekolah kita serta institusi pendidikan bagi pelarian Rohingya REC yang ditaja oleh FGN dengan bantuan UNHCR. REC merupakan usaha pendidikan secara tersusun bagi membantu meringankan nasib pelarian se agama supaya tidak terabai tanggungjawab kita sebagai saudara se Islam. IOA juga jambatan kita menyebar da'wah kepada non-Muslim yang merupakan penduduk majoriti negeri ini.

Kita harus terus terlibat, bekerjasama dan bergiat dalam badan-badan, perkumpulan-perkumpulan dan lembaga-lembaga yang berusaha untuk pembangunan dan kemajuan Islam di negeri ini.

WADAH secara khusus hendaklah menubuhkan institut kajian dan berusaha secara tersusun bagi mendekati para intelek, ilmuwan serta profesional negeri ini untuk melebarkan program pencerdasan umat.

Infaq fi sabilillah

Aktiviti dan program serta pemantapan institusi memerlukan kelestarian berbentuk dana wang ringgit dan kita perlu menyahut seruan jihad bi amwalikum ini serta membuktikannya melalui pengorbanan dan sumbangan bermakna daripada apa yang ada kepada kita. Seperti pesanan dua orang sahabat senior yang telahpun kembali ke rahmatullah, "Kita tidak harus menyumbang hanya sisa sahaja kepada gerakan ini."


Memahami maqasid syariah

Bahaya "rule by decree" - perintah secara titah

Hukum, undang-undang, peraturan - merbahaya jika semata-mata dikuatkuasa secara "rule by decree" - hukum tanpa kebijaksanaan, hikmah dan kemanusiaan - tanpa penguasaan fiqh - awlawiyyat, munazarat, mua'sir - tanpa melihat apa yang utama, seimbang dan semasa. Kita boleh lihat kepada contoh kebangkitan menentang pemerintah di Iran sekarang (regim yang didakwa mengamalkan absolutisme).

Jika diberi berkuasa, penguasa mesti mendalami dan selami gerak hati nurani rakyat (conscience of the ummah) - mesti ada habits of the heart - tabiat hati (dikatakan ada pada presiden-presiden Amerika yang lalu dan yang terus disanjungi - ini bersama kekuatan demokrasi mereka dikatakan juga lebih ampuh daripada kekuatan teknologi dan ketenteraan).

Keadilan dan Keihsanan

Said Ramadan al Buti menyingkap seerah Rasulullah s.a.w. tentang pengajaran hijrah:- Jika prinsip bantu-membantu, kerjasama dan pertolongan dilaksana menurut keadilan dan kesaksamaan maka itulah jelmaan masyarakat yang adil dan aman sejahtera. Jika sebaliknya, prinsip ini dilaksana secara zalim dan secara palsu, maka ia sebuah masyarakat yang tidak adil dan menyeleweng.

Apa faktor yang menjaminkan keadilan ditegakkan? Keadilan ditegakkan sejagat melalui ukhuwwah dan mahabbah. Hanya dengan inilah datangnya keadilan yang ditegakkan oleh kuasa dan penggubalan undang-undang. Betapa tulus sekalipun pemerintah bercita-cita untuk melaksana dan mentadbir keadilan kepada rakyatnya, hasrat ini tidak akan tercapai kecuali ia diasaskan kepada ukhuwwah dan mahabbah. Mentadbir keadilan tanpa kasih sayang dan persaudaraan akan menyemai benih-benih kebencian dan keresahan di kalangan masyarakat.

Hubungan kemanusiaan

Jika disingkap sejarah tentang Hilf al-Fudul (alliance of the virtuous) – Pakatan mulia ini sebenarnya mencerminkan etika Islam walaupun berlaku pada zaman jahiliyyah sebelum perlantikan Rasulullah s.a.w. Pakatan Hilf al-Fudul melambangkan kepentingan hak asasi manusia dan perlindungannya dalam Islam. Rasulullah s.a.w. menyokong dan mengesahkannya walaupun selepas menjadi Rasul dan pakatan ini berasaskan persetujuan di kalangan orang-orang bukan Islam. Tariq Ramadan menggariskan 3 prinsip yang terdapat di sini:-

Islam menerima nilai universal yang datang daripada hatibudi manusia walaupun di luar tradisi Islam.

Islam mengakui kebaikan yang ada pada non-Muslim. Dalam hal ini, non-Muslim mempertahankan keadilan dan membela mereka yang dizalimi.

Islam, bukan saja membina pakatan dalam suatu masyarakat tertutup dan terpencil, malah membina satu set prinsip-prinsip universal. Risalah Islam bukan suatu sistem nilai tertutup, bertentangan atau bercanggah dengan sistem nilai lain yang baik.

Di sinilah kita akan lihat perbedaan pluraliti vs pluralisme - menangani dan memanfaatkan kemajmukan, perbedaan, kemasyarakatan bukan menjejaskan aqidah atau maruah agama. Kita perhatikan di Medan Tahrir, Mesir bagaimana sebahagian wakil-wakil golongan sekular dan non-Muslim mempertahankan partisipasi golongan Islam serta menyelar Islamophobia apabila diajukan soalan-soalan yang provokatif, atas dasar hak walaupun ideologi berlainan.

Kita amat wajar sekali mengelak kekusutan fikiran polemik khilaf dan kontroversi Salafi dan sebagainya di kalangan umat kerana jelas dan nyatakan sekali iannya sangat merugikan dan amat sedikit manfaatnya. Kita sememangnya Salafi dalam artikata sebenarnya dari dahulu hingga masakini.

Kita perlu bergerak aktif dalam Social media dan social network - blog, facebook, twitter dan perlu ada usaha bagi bersuara di TV satelit dan sebagainya.

Beberapa Pengajaran

Pendekatan Tayyip Erdogan dan AKP di Turki menunjukkan bergerak secara inklusif, bertindak melalui pembinaan konsensus, memperkukuhkan demokrasi dan menangani ekonomi dengan bijaksana meletakkannya pada posisi arus perdana walaupun betapa hebatnya penentangan sekular yang telah terpahat pada batang tubuh Turki itu.

Contoh siasah syar'iyyah diberikan apabila briged mujahidin di Bosnia pada awal 90'an pernah menawan biara-biara yang mempunyai wanita-wanita rahib-rahib (nuns and monasteries). Al marhum Syaikh Anwar Shaaban, ketua briged, berfatwa bahawa tahanan tidak boleh dijadikan hamba dan menolak pelaksanaan fiqh yang membenarkannya atas alasan siasah syar'iyyah memandangkan kepada fitnah besar yang akan melanda jika mujahidin Islam mengamalkan apa yang dipandang serong sebagai sama sahaja dengan kekejaman kufr Serb yang dimusuhi. Dengan cara terhormatnya nuns - biarawati-biarawati ini dilayani dengan baik dan diserahkan secara aman kepada Persatuan Palang Merah Antarabangsa ICRC. Tiada langsung dalam hati sanubari para mujahidin tentang perasaan untuk balas dendam atau mempunyai sifat terorisme.

Aliya Ali Izetbegovic dipenjarakan di Bosnia pada zaman pemerintahan komunis secara tidak adil selama 11 tahun kerana menulis buku Islam between East and the West yang mengkritik sosialisme dan komunisme. Apabila dia bebas dan menjadi presiden, dia tidak membalas dendam dengan memenjarakan atau memecat sesiapa pun yang terlibat dalam konspirasi pendakwaan dan pembicaraannya.

Kita perlu berwaspada tentang siapa sebenarnya yang menyemarakkan api keganasan dan menyebarkan pengeboman dan serangan ke atas orang awam di serata dunia ini dan siapa telah menyelinap masuk meracuni pemikiran bagi menggalakkan pembunuhan, pengeboman dan penyembelihan - itu adalah perangkap bagi umat Islam dan menjadi umpan Islamophobia. Ada para motivator kita yang sanggup menayangkan video-video penyembelihan yang amat ngeri (tanpa mengetahui apa sebenar manfaatnya).


Tribulasi Perjuangan

Pada awal 70'an, dikisahkan bahawa ABIM telah menterjemahkan buku karya al marhum Fathi Yakan, pemimpin gerakan Islam Lebanon, bertajuk Tribulasi Perjuangan: Di antara Mehnah dan Fitnah. Sungguh banyak buku-buku karya tokoh-tokoh Ikhwan al Muslimin and gerakan Islam diterjemahkan oleh ABIM untuk IIFSO dan WAMY. Buku-buku sebegini menjadi bacaan wajib, cukup popular dan inspirasi kepada anak-anak muda waktu itu yang mencari-cari segenap bahan bagi menelaah ilmu agama, memperbaiki diri, melakukan islah dan menjadi pemanis halua bagi yang mengidamkan pedoman da'wah. Era itu memperlihatkan satu kesedaran, satu kebangkitan Islam yang dipelopori pemuda-pemudi dengan idealisme perjuangan yang membara. Maka sebarang rencana, tulisan, syarahan dan bicara tokoh diikuti, dihadam, ditekuni dan diamati.

Setiap eksperimen Islamisasi didampingi dan ditekuni. Matlamatnya bagi mengisi dada dengan pengetahuan dan ketajaman fikiran agar berada di landasan mulia dan menuruti jalan-jalan da'wah. Pembacaan menjadikan pelengkap tarbiyyah, pembinaan watak dan peribadi. Usrah-usrah pula tempat penyemakan, pencernaan dan perbahasan idea-idea dan apa yang terbit daripada pengajarannya. Kefahaman dan dinamika kumpulan usrah menterjemahkan idea di lapangan dan mencetuskan pelbagai projek. Suasana pembelajaran dan pembinaan sungguh segar dan memberikan pencerahan, ketenangan, perasaan kekayaan, rasa penuh dan perasaan cukup yakin dengan hasil kebersamaan perkongsian dengan rakan-rakan sahabat seperjuangan. Keyakinan bahawa masa depan Islam cerah dan kitalah pembawa pengibar panji-panjinya menjanjikan satu sahwah, satu futuhah, satu kebangkitan, satu kemenangan. Dengan pantas dakwah melebar hingga membawa perubahan terpenting masyarakat dan pembinaan negara-bangsa.

Melalui tulisan Fathi Yakan, kita merasai dan memahami apa makna kita mengakui diri Muslim, menggabungkan diri kepada gerakan Islam, mempunyai perasaan intim kepada perjuangannya. Kita inginkan menegakkan cita-cita Islamiyyah. Kita diingatkan tentang bahaya sepanjang jalan, bagaimana boleh gugur dan tercicir di perjalanan da'wah ini. Kita tahu bakal adanya mehnah dan fitnah yang melanda sejak zaman perjuangan Rasulullah s.a.w., para sahabat dan para mujahidin hingga masa kini. Kesan pembacaan, perbincangan dan latihan kita meyakinkan kita tentang cerahnya masa depan Islam, kemenangan yang dijanjikan serta keinginan kita untuk menegakkan cita-cita Islamiyyah, menjadi pembawa obor pembaharuan Islam bagi menyinari seluruh pelusuk dan negeri. Sungguh luas pengisian yang diperolehi. Tetapi kita belum menempuhi medan perjuangan sebenar dan apa yang ada hanya pengetahuan dan tahap pemikiran tanpa pengalaman, belum ada ujian getir atau cubaan yang rumit. Kita belum berhadapan dengan pertarungan hak dan batil, belum berdepan dengan kezaliman, penindasan, kekejaman, penyiksaan dan tipudaya. Kita belum menempuhi tribulasi perjuangan.

Sahabat kita, seorang pemimpin senior, pengasas gerakan Islam ABIM, sekarang menjadi seorang tokoh politik ternama, ditanya kenapa beliau masih sanggup mengharungi serangan dan penderitaan bertubi-tubi berbentuk mehnah dan fitnah yang dahsyat ke atasnya. Beliau menjawab dengan merujuk kepada Islah mastata'tum - surah Hud:88 - “Tidaklah kami mahu melainkan untuk melakukan islah sekuat daya kami.”

Tentang dugaan besar yang dihadapinya, beliau telah merujuk kepada ulama Sheikh Wahbah al Zuhaily, Prof Yusuf al Qaradawi dan Tuan Guru Haji Salleh Sik. Ketiga-tiga orang alim ini memberikan pesanan yang sama iaitu Innalladzina qalu rabbunallah (sesungguhnya orang-orang yang mengatakan, “Tuhan kami ialah Allah”) sebagai pengakuan atas ketuhan-Nya dan keesan-Nya - thummas taqamu (kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka) (Surah al Fushshilat: 30)


Khatimah

Semoga apa yang disebutkan di atas mendapat perhatian kita bersama. Marilah kita berazam untuk meningkatkan lagi komitmen kita terhadap harakah yang sama-sama kita cintai ini. Kita juga mendoakan ke hadrat Allah s.w.t. agar memberkati segala usaha kita untuk menobatkan agamaNya di muka bumi ini dan menjadikannya sebagai amal soleh di sisiNya.


No comments: