Sunday, July 24, 2011

Kenapa Dr Muhammad Nur Manuty sebak apabila membaca Ucapan Dasar Muktamar Wadah.......



Pada sesi penggulungan Ijtima' Harakiy ke 2 WADAH-ABIM-PKPIM, Timbalan Presiden WADAH, Dr Muhammad Nur Manuty menjelaskan kenapa dia sebak apabila membaca di penghujung teks Ucapan Dasar Muktamar WADAH Pencerdasan Umat. Dia telah mengunjungi Dr Siddiq Fadil yang masih uzur di hospital dan Dr Siddiq menyatakan dia masih sanggup menyediakan teks ucapan dasar itu. Ucapan dasar kali ini yang dinukilkan Ustaz Siddiq memang bernas, begitu unggul dan sangat berani mengupas dan menggarap persoalan semasa siasah shar'iyyah dengan tuntas dan jitu. Apabila Dr Muhammad Nur membaca perenggan di akhir teks tentang keinginan dan ketidakmampuan Dr Siddiq hadir dan ikut serta ijtima' tahun ini, dia tidak mampu menahan perasaan hiba lalu menangis.

Dr Muhammad Nur mengenangkan sahabat karibnya, rakan seperjuangan dan teman sejati serta mentor gerakan Islam. Dr Muhammad Nur menceritakan bahawa dia bersahabat dengan Ustaz Siddiq sejak di bangku sekolah lagi pada 1960, di Sekolah Izzudin Shah, Ipoh.  Dr Siddiq Fadil diakui oleh guru-gurunya termasuk Ustaz Abu Bakar Hamzah, bahawa dia mempunyai wahba (gifted) - kepimpinan, penguasaan berpidato, logik, mantik, kreatif dan ketekunan membaca buku. Dr Siddiq fasih menguasai Bahasa Melayu dan Bahasa Arab serta Bahasa Inggeris.

Dia mengarang sejak di Sekolah Izzudin dan telah menerbitkan majalah "Sinaran"   اشعاعا  . Dia aktif dengan aktivisme pelajar termasuk pernah mengetuai mogok pada ketika ada isu tertentu. Dia aktif bersama memimpin Kesatuan Pelajar Islam Perak KPIP dan PKPIM hingga menjadi Presiden PKPIM. Apabila diminta memimpin dan menjadi presiden ABIM pada 1982, Dr Siddiq mengatakan dia perlu mengisi kasut besar yang ditinggalkan oleh Anwar Ibrahim menandakan betapa berat beban tanggungjawab yang hendak dipikulnya. Namun Dr Siddiq berjaya mengemudikan ABIM menempuhi waktu-waktu bergelora dengan cemerlang kerana dia memiliki keilmuan, kemampuan berorganisasi, berhikmah bijaksana dan mempunyai ruhul jamaah.

Dr Muhammad Nur menceritakan bahawa Dr Siddiq amat prihatin dengan fitnah besar sekarang yang melanda dan bersifat cukup luar biasa sehingga menyalahi peradaban terutama peradaban Melayu. Apabila Dr Siddiq menziarahi dan bertemu ahli WADAH Pulau Pinang, dia menyatakan dengan tegas dan cukup lantang sekali bahawa pelbagai percubaan mengaibkan tokoh utama dan pengasas gerakan Islam PKPIM-ABIM adalah bererti menghina sebuah gerakan Islam yang berwibawa dan berjasa.  Dr Muhammad Nur menyampaikan bahawa Dr Siddiq berpesan supaya ahli perlu perkuatkan diri, menjaga amanah dan maruah jamaah. Kita perlu menyaring berita dan mengnyahkan fitnah.

Dr Muhammad Nur memberitahu bahawa Dr Siddiq bekerja sungguh keras dan berjelajah seluruh negara bagi menjalankan misi pencerdasan umat sehinggalah dia terlantar di hospital akibat penyakit yang dihidapinya.

Sebelum itu, pada ucapan penggulungan Presiden ABIM yang baru, saudara Amidi Abd Manan memberikan amaran kepada pihak yang ingin dan mencuba mengkucar kacirkan dan memecah belah kesatuan dan ukhuwwah tiga generasi gerakan Islam PKPIM-ABIM-WADAH bahawa mereka tidak akan berjaya. Amidi berkata keluarga besar gerakan ini dan ukhuwwah ini terjalin dengan kukuh atas dasar menegakkan kalimah Allah swt, mencari keridhaanNya dan berpegang kepada prinsip kebenaran dan keadilan.

Pada ucapan penggulungan Puan Fadhlina Siddiq yang mewakili SALWA-HELWA-HEWI pula, dia telah menyebut bahawa tahun ini, tahun kesedihan, tahun ujian keimanan bagi keluarga mereka -- ammal hazn.        Dia sungguh berasa terharu dengan sahabat-sahabat gerakan yang tidak putus-putus berkunjung, bertanya khabar Ustaz Siddiq, memberikan nasihat, memperteguhkan semangat, menyampaikan pesanan bermakna, termasuk sumbangan wang ringgit dan doa serta solat hajat rakan-rakan seperjuangan. Tidak lupa juga para kumpulan doktor yang bertungkus lumus merawat bapanya. Puan Fadhlina menyatakan dia sekeluarga amat menghargai keprihatinan dan jasa para ahli jamaah semua dan itulah ukhuwwah - persaudaraan Islam sebenarnya yang telah ditunjukkan dan ini sangat terkesan, membantu mengukuhkan kesabaran dan memberikan ketabahan kepada keluarga mereka. 

Begitulah sebak dan tangisan Dr Muhammad Nur Manuty di penghujung Ucapan Dasar adalah tanda kebenaran ukhuwwah fi llah, persahabatan sejati, mawaddah dan jalinan kemesraan harakah Islamiyyah yang tercinta ini.

Allah Akbar !


(Ijtima' Harakiy WADAH-ABIM-PKPIM ke 2 telah diadakan pada 23-24 Julai 2011 di MAEPS, Serdang bertemakan Memartabatkan Syariat, Memperkasa Umat )

No comments: