Dunia Islam masakini dilanda
krisis yang menimpa di serba segi dan pelbagai arah. Menurut Sheikh Taha Jabir
Alwani, penyakit yang paling parah bagi umat ini adalah perbedaan dan perpecahan. Banyak sungguh pihak yang
bercanggah dan saling berantakan sehinggakan memberi gambaran seolah-olah
ajaran Islam, perintah dan larangannya untuk umat hanyalah bagi menggalakkan
perpecahan dan supaya hanyut di bawa arus persengketaan sepanjang masa.
Sheikh Alwani menyeru supaya kita
mengembalikan semula dimensi iman ke dalam dada umat Islam. Iman yang mengawal
perhubungan sesama Muslim yang semakin terhakis. Pemugaran semula iman dan
kefahaman mantap serta penguasaan mendalam ilmu pengetahuan Islam sahaja yang
menjamin pemupukan semula silaturrahim, meleraikan perbedaan dan menjauhkan
rasa benci di hati-hati kita.
Dengan bekalan ini kita akan
berada di kedudukan lebih utama iaitu posisi
berjihad di jalan suci bukan berbalah sesama sendiri. Untuk itu, norma tatatertib, tingkahlaku
Islam, tasamuh, adab dan adab al ikhtilaf menjadi konsep dan
pegangan penyelesaian. Namun, jiwa kerdil dan kedangkalan tidak akan menghargai
atau menghayati pedoman ini, membawa ke lembah kewujudan yang sempit lagi berprasangka
serta hidup yang penuh kegagalan.
Inilah amaran Allah swt: Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya,
dan janganlah kamu berbantah-bantahan kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah
semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran
dengan cekal hati) sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar. (8:
46).
Sering dikatakan bahawa perbedaan
pandangan adalah kerangka sihat yang boleh memperkayakan minda Muslim dan
merangsang perkembangan intelektual. Kepelbagaian perspektif dapat dilihat, isu
dan permasalahan diperbahaskan dengan lebih mendalam, lebih tepat dan menyeluruh.
Namun sedih sekali dengan tersurutnya ummah, ini tidak lagi berlaku.
Kita perlu sanggah cemuhan bahawa
kita menghadapi sindrom - The inability
to engage in intellectual discourse and resolving differences of opinion
through vibrant dialogue and healthy debate
without resorting to criminalising one another and excommunicating
others.
Adalah sangat perlu disambut
seruan supaya ditekuni adab perbedaan pendapat terutama bagi mereka yang
memperjuangkan politikal Islam di dalam ruang lingkup demokrasi serta berdepan
dengan masyarakat yang terbuka perlu menangani kritik berikut – kritik bahawa
Islamis mempunyai ketidakupayaan untuk melibatserta berhujah dalam wacana
intelektual dan tidak berkebolehan merumuskan perbedaan pendapat melalui dialog
yang segar serta perdebatan yang sihat tanpa menganggap saingannya sebagai
penjenayah atau mengeluarkannya daripada agama. Justeru, pengguna bahasa kesat,
cercaan, lagak perusuh dan tindakan melampau menjadi amalan. Alangkah ini jauh
daripada peradaban Islam dan risalah rahmah yang ingin dibawa.
Ledakan maklumat pula dalam
bentuk yang serba berpautan, pantas dan percantuman media melahirkan ahli-ahli agamawan papan kunci yang berselerakan.
Padahal, persepsi dan pandangan
harus holistik dan berimbang, menembusi setiap dimensi bukan aspek-aspek remeh
untuk dijadikan bahan menghukum, mengutuk dan menolak pihak lain. Ikhtilaf dan hawaa - ego cenderung untuk menguasai jiwa, pemikiran, sikap dan
perasaan sehinggakan melupakan prinsip-prinsip asas Islam dan tasawur. Apabila hilang
keseimbangan, pertimbangan mahupun keutamaan, hukuman dilontarkan dengan mudah
ke arah amalan takfiriyun -
kefanatikan untuk mengeluarkan orang daripada agama.
Allah swt memperingatkan: Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan
Allah - menurut undang-undang peraturanNya - mendapat cahaya (hidayah
pertunjuk) maka ia tidak akan beroleh sebarang cahaya (yang akan memandunya ke
jalan yang benar). (24: 40).
Oleh itu, kita perlu menjauhi
amalan mudah memberi penglabelan semata-mata kerana perbedaan pendapat atau
aliran. Terutama sekali pertubuhan Islam dan pergerakan da'wah perlu ada tasamuh, tawadu' dan rasa hormat kepada ulama, tokoh-tokoh kepimpinan
gerakan dan mereka yang terbukti telah memperjuangkan diri mereka kepada jalan
islah dan kebangkitan ummah.
Pertubuhan Islam tidak harus
terikat atau terjerat dengan ragam agenda politik partisan yang singkat, mengambil
jalan pintas untuk meraih sokongan, menginginkan dokongan atau mengidamkan dana
tajaan. Contohnya, tuduhan dan kecaman seperti liberal, plural, menyeleweng adalah
merbahaya kerana perbuatan ini ada tendensi menghampiri kegemaran takfiriyun. Apabila seorang tokoh
kepimpinan pergerakan Islam menyatakan pegangan rujukannya Al Qur'an dan Al Sunnah,
memelihara arkan al Islam dan arkan al Iman serta menegaskan
perjuangannya adalah mengislah sedaya upayanya, cukuplah itu dan jauhilah
perbuatan melabelkannya selainnya.
Sheikh Taha Jabir
mengingatkan supaya kita hindari pihak
yang memiliki kejahilan yang agresif, kefanatikan golongan yang degil,
komplot-komplot musuh yang berkonspirasi serta orang suruhan pihak
berkepentingan. Memang sukar dan hampir mustahil untuk melawan dan menyanggah
kesemuanya tetapi yang penting adalah memastikan umat Islam terutama
pemuda-pemudinya diberikan harapan, dibekalkan keampuhan ilmu, kefahaman dan
persepsi jelas akhlak, etika dan adab menangani perbedaan dan melestarikan
jihad serta idealisme perjuangan.
Rasulullah s.a.w. pernah memberitakan
khabar gembira kepada para sahabat bahawa ada seorang di kalangan mereka yang dipilih
terbaik dan dijanjikan syurga. Rasulullah s.a.w. menceritakan bahawa kejayaan
sahabat itu adalah kerana pada setiap malam sahabat berkenaan tidak akan tidur
sehingga tiada lagi perasaan dendam atau marah terhadap seorang Muslim yang
lain.
Punca musibah perpecahan umat
yang melanda kita hari ini datang daripada diri kita sendiri dan berada di
dalam hati-hati ini.
No comments:
Post a Comment