ISLAM DAN MASYARAKAT
MAJMUK: CABARAN AKTUALISASI RAHMAT SEJAGAT (RAHMATAN LI AL-`ALAMIN) Dr Siddiq Fadzil
Kami awali dengan merafakkan tahmid kesyukuran beserta do`a
semoga Tuhan Yang Maha Rahman berkenan memberkati Muktamar Nasional Ke-8 ini.
Mudah-mudahan MUKNAS kali ini membawa rahmat peningkatan komitmen perjuangan:
Islam berdaulat, umat bermartabat. Itulah cita-cita yang kita perjuangkan
bersama dengan setia dan istiqamah menggalas amanat al-da`wah, menyampaikan Islam yang kaffah dengan pendekatan yang berhikmah. Untuk itu para da`i yang
tergabung dalam wadah ini harus memahami dan menghayati mesej Islam secara utuh
dan menyeluruh. Di tengah kemajmukan yang diwarnai pelbagai konflik
kepentingan, gerakan Islam akan sangat mudah tergoda dan terpancing, lalu
terseret ke dalam perjuangan asabiyah perkauman, kelompok dan golongan. Semoga
Tuhan berkenan mengurniakan istiqamah dalam perjuangan Islam yang benar, adil,
seimbang dan bijaksana.
Agama Rahmah Yang
Ramah
Wadah Percerdasan Umat Malaysia adalah sebuah gerakan
pendakwahan dan pendidikan yang komited terhadap misi tanwiriy - pencerahan masyarakat tentang hakikat Islam sebagai
agama wahyu terakhir yang benar dan mutlak. Tuhan yang kita sembah adalah Allah
Rabb al-`alamin; agama yang kita imani adalah al-Islam yang mesejnya rahmatan li al-`alamin; dan rahmat yang
kita dambakan adalah rahmat-Nya yang wasi`at
kulla shay’i ’ (Al-A`raf:156), meliputi segala, meratai semua -- merentas
batas bangsa dan ras, menembus sempadan agama dan budaya, melintas ruang dan zaman.
Dan tidaklah Kami utus
engkau (wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat kepada alam seisinya.”,
(Al-Anbiya’:107)
Ayat al-Anbiya’ tersebut adalah peryataan tegas bahawa teras
syari`at Islam adalah rahmah, kasih
sayang Tuhan yang inklusif, meliputi seluruh warga alam. Rahmah adalah kata kunci yang merumuskan segala objektif syari`at (maqasid al-shari`ah) termasuk hak asasi
manusia, kebebasan, keadilan, persamaan dan apa sahaja yang membawa maslahah (kepentingan) kemanusiaan.
Bahagia atau celakanya hidup manusia, tergantung sepenuhnya pada rahmat Allah.
Menyedari hakikat itu manusia Muslim sentiasa mendambakan siraman rahmat Allah
pada setiap detik masa. Al-Rasul s.`a.w. memberikan petunjuk bahawa cara meraih
rahmat ialah dengan dengan menebar belas kasih kepada warga alam. Sabdanya,
“Kasihanilah
mereka yang di bumi, nescaya kamu akan dikasihani oleh Yang di langit.” Ada
seseorang berkata, “Sesungguhnya kami mengasihani
isteri-isteri dan anak-cucu kami.”. Sabda Rasulullah s.`a.w., “Bukan itu
maksudku. Yang aku maksudkan adalah kasih yang menyeluruh”.
Kata al-rahmah bi
al-kaffah (rahmat yang menyeluruh) bererti belas dan kasih yang melimpah,
bakti kemanusiaan yang menyejagat, khidmat kebajikan yang inklusif meratai
seluruh warga bumi Ilahi.
Dengan keyakinan dan komitmen sedemikian itulah kita tampil
di kancah dakwah pada era yang serba global dan plural. Dalam kaitan inilah
pula relevannya wacana tentang cabaran aktualisasi rahmat sejagat,
penterjemahan mesej rahmatan li
al-`alamin di tengah realiti kemajmukan, dengan bertolak dari premis dasar:
Keesaan Pencipta dan keragaman (tanawwu’
/ ta`addudiyyah) makhluk ciptaan-Nya. Seluruh warga alam dengan segala
kepelbagaiannya seharusnya berpeluang mengecap rahmat Ilahi lewat agama-Nya.
Memang sebagai agama rahmah, Islam harus ditampilkan dengan wajah yang ramah.
Sayangnya, agama rahmah yang ramah ini seringkali dicitrakan sebagai agama yang
selalu “marah-marah”.
Menyikapi Pluraliti
Sesuai dengan realiti masa kini yang dicirikan oleh fenomena
global dan plural, selaras dengan sifat agama Islam yang insaniyy al-da`wah wa `alamiyy al-risalah (keinsanan dakwah dan
kesejagatan risalah), pendekatan kontekstual yang dirasakan paling tepat ialah
seperti yang disarankan oleh Fathi Osman, “…a
universalistic and humanistic presentation of Islam.” Dengan semangat
pembaharuan yang menggelora, pemikir Islam kontemporari yang berasal dari Mesir
itu mengumandangkan seruannya:
"We ought to
release ourselves from being enclosed and exhausted in the juristic details,
and we have to enjoy the full, healthy and rich life in the ever-productive
divine guidance in its width and depth. We should also be the honest and
courageous advocates and defenders of human dignity of all human beings: men,
women or children, Muslim or non-Muslim, related to any land, race or ethnicity.
We have to present to the whole world (and reflect in our thinking and
behaviour) the universality of Islam, and the grace of the Lord to all beings
through His message. Through such a universalistic and humanistic presentation
of Islam, we can prove that it copes with our age of globalism and pluralism,
which it had actually pioneered over fourteen centuries ago. We could also
demonstrate that Islam provides the moral depth which humanity has been missing
and badly needs. Muslims can help themselves and help all of humanity realize
that human dignity is the cornerstone of Gods message to all mankind in all generations,
since He is in no need of being acknowledged or worshipped; He wants us to
worship Him alone so as to be liberated from worshipping tyrants and fallacies.”
(Fathi Osman, 2001:64-65).
Kepelbagaian adalah sunnatu
‘Llah dalam penciptaan makhluk. Rempuhan globalisasi yang dijiwai hegemoni
Amerika tidak akan mampu merubah kenyataan bahawa manusia tetap berbeza-beza
warna, agama, budaya dan bahasa. Justeru, perbezaan dan kepelbagaian harus
diterima seadanya dengan sikap positif dan optimistik bahawa fenomena shu`uban wa qaba’il (kemanusiaan yang
berbangsa-bangsa dan bersukusuku) mengandungi hikmah ketuhanan yang tersirat di
balik kata lita`arafu (agar mereka
saling kenal). Al-ta`aruf adalah kata
yang sarat makna. Ia mengisyaratkan makna hubungan timbal-balik (`ilaqah tabaduliyyah) - saling
mengakui, saling menghargai, saling membantu dan bekerjasama demi kebaikan bersama.
Manusia memang berbeza-beza, tidak hanya dari segi biologis - warna dan jantina, tetapi juga dari segi agama, budaya dan bahasa. Kepelbagaian adalah ayat atau tanda kekuasaan, kekayaan dan kebijaksanaan Tuhan Yang Maha Besar. Kalau Tuhan menghendaki, manusia boleh diciptakan serba homogen - serupa dan seragam. Tetapi hakikatnya Tuhan menghendaki sebaliknya, umat manusia diciptakan dengan sifat heterogen - beragam dan pelbagai, termasuk dari segi agama:
Jikalau Tuhanmu
menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu, tetapi mereka
sentiasa berselisih pendapat. (Hud:118).
Demikianlah kehendak Tuhan Yang Maha Hakim (Bijaksana),
segala ketentuan-Nya mengandungi hikmah dan rahsia yang harus difahami dan
diselami sedalam-dalamnya. Justeru, fenomena pluralistik harus disikapi dengan
iman dan moral keislaman yang benar. Prinsip dasarnya adalah qabul al-akhar (menerima kehadiran orang
lain dengan segala kelainannya), dengan ruh al-samahah (semangat toleransi)
yang setinggi-tingginya demi matlamat kolektif hidup bersama (co-exist), berdampingan secara damai dan
harmonis. Hakikat inilah yang membawa kita ke persoalan al-ta’addudiyyah atau kemajmukan, tema besar wacana hari ini.
Kita memakai istilah ta`addudiyyah
atau kemajmukan dengan pengertian yang Islami. Memang ada istilah lain yang
banyak dipakai ketika ini, seperti istilah pluralisme. Mungkin ada yang
tersentak mendengar kata pluralisme, apa lagi jika ia dikaitkan dengan agama.
Memang kata ini memerlukan penjelasan apa yang dimaksudkan, kerana dikhuatiri
merujuk pluralisme agama gagasan John Hick yang sangat kontroversial itu. John
Hick adalah tokoh pluralis yang mempelopori projek penyamaan semua agama, tidak
ada agama yang berhak mendakwa memiliki keunikan tersendiri.
Kerana itu kita dapat memahami mengapa ada pihak yang sangat
berhati-hati, lalu memilih kata yang lebih neutral iaitu pluraliti.
Bagaimanapun persoalan sebenarnya tergantung pada apa yang dimaksudkan dengan
istilah pluralisme. Memang kenyataannya kata pluralisme mempunyai pelbagai
makna yang harus difahami secara kontekstual. Dengan kata lain, pluralisme
tidak semestinya merujuk gagasan John Hick.
Kerana itu kita juga dapat memahami mengapa ada pihak yang
menggunakan istilah pluralisme, seperi Prof. Emeritus Dr. Osman Bakar yang
dengan nada tegas dan yakin mengatakan, How
we view and manage human plurality and diversity is what gives rise to
“pluralism.” Since different cultures or civilizations treat the problem of
plurality and diversity differently, we have come to encounter different versions
of pluralism. It is with full confidence that we say there is such a thing as
“Islamic pluralism,” and that it differs in many respects, for example, from
contemporary Western idea and practice of pluralism. (Osman Bakar,
2006:16-17).
Kamus Dewan memberikan makna pluralisme sebagai keadaan yang
majmuk, iaitu keadaan masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum,
kebudayaan, kepercayaan agama dan sebagainya. Kamus besar bahasa Indonesia juga
memberikan erti yang sama, iaitu keadaan masyarakat yang majmuk (bersangkutan
dengan sistem sosial dan politiknya). Seterusnya, pluralisme kebudayaan
diertikan sebagai “berbagai kebudayaan yang berbeda-beda dalam suatu
masyarakat.” Tetapi selain itu kata pluralisme sebagaimana yang sering dipakai
dalam wacana-wacana ilmiah banyak merujuk makna yang selari dengan yang disebut
oleh Prof.Osman Bakar di atas iaitu “How
we view and manage human plurality and diversity” (Bagaimana kita
mempersepsi dan menangani pluraliti kemanusiaan). Demikianlah, pluralisme dalam
pengertian pemikiran, sikap, cara pendekatan, formula dan strategi menangani
realiti pluralistik, harus dibezakan dari pluralisme dalam pengertian penyamaan
semua agama.
Bagaimanapun kita lebih selesa dengan istilah kemajmukan
atau pluraliti dalam pengertian al-ta`addudiyyah,
istilah Arab yang kini dipakai secara meluas oleh para sarjana Muslim
kontemporari, termasuk Dr. Yusuf al-Qaradawiy, Presiden Persatuan Ulama
Muslimin Sedunia. Pada Julai 2005, di persidangan yang dilangsungkan di Amman,
Jordan, al-Qaradawiy membawa makalah berjudul al-Ta`addudiyyah fi Nazar al-Islam (Kemajmukan dari Perspektif
Islam). Dalam persidangan tersebut, yang turut dihadiri oleh tokoh-tokoh
pemikir Islam termasuk Wahbah al-Zuhayliy, Sa`id Ramadan al-Butiy, Kamal Abu
al-Majd dan lain-lain , tidak ada peserta yang mempersoalkan pemakaian kata al-ta`addudiyyah dalam konteks posisi dan
persepsi Islam terhadap fenomena kepelbagaian.
Dalam temuramahnya dengan majalah al-Watan al-`Arabiy (bil.
974, November 1995), al-Qaradawiy mengatakan bahawa Islam menerima pluraliti
agama (…yaqbalu bi alta` addudiyyat
al-diniyyah) dalam pengertian menerima hakikat bahawa manusia memang
menganut agama (al-`aqa’id) yang
berbeza-beza. Ini berlaku dengan kehendak Allah (Hud:118), dan Allah sendirilah
yang akan meng-hisab segala yang diperselisihkan oleh manusia pada hari kiamat
kelak (al-Hajj:69). Seterusnya al-Qaradawiy mengatakan bahawa Islam, di samping
menerima pluraliti agama, juga menerima pluraliti budaya dan politik. (inna al-Islam yaqbalu bi al-ta`addudiyyat
althaqafiyyat wa al-siyasiyyat wa al-diniyyah) berasaskan hakikat bahawa
berbeza-beza (ikhtilaf) adalah sifat
sejati kemanusiaan, malah alam ini seluruhnya berdiri di atas asas perbezaan-perbezaan
(Fatir:27-28).
Dalam dunia perbukuan Arab masa kini, sudah ramai penulis
Muslim yang menggunakan kata al-ta`addudiyyah
sama ada pada judul buku atau dalam kandungannya. Selain al-Qaradawiy yang
menulis Min Fiqh al-Dawlah fi al-Islam
(Dari Fiqh Kenegaraan dalam Islam) dengan sub-judul Makanatuha, Ma`alimuha, Tabi`atuha, Mawqifuha min al-Dimuqratiyyat wa
al-Ta`addudiyyat wa al-Mar’at wa Ghayr al- Muslimin; Dr. Muhammad `Imarah
menulis sebuah buku dengan judul al-Islam
wa al-Ta`addudiyyah: al-Ikhtilaf wa al-Tanawwu` fi Itar al-wihdah (Islam
dan Kemajmukan: Perbezaan dan Kepelbagaian dalam Bingkai Kesatuan); Dr. `Imad
al-Din Khalil menulis buku berjudul al-Wahdah
wa al-Tanawwu` fi Tarikh al-Muslimin (Kesatuan dan Kepelbagaian dalam
Sejarah Umat Islam) yang banyak menggunakan kata al-tanawwu’ dan al-ta`addudiyyah secara bertukar-ganti; Dandal Jabr
menulis buku berjudul al-Ta`addudiyyah
al-Siyasiyyah wa Tadawul al-Sultah fi al-Siyasat al-Shar’iyyah (Kemajmukan
Politik dan Penggiliran Kuasa dalam Siyasah
Syar`iyyah); Dr. Muhammad `Abd al-Rahman Balrawin dengan bukunya al-Ta`addudiyyat al-Siyasiyyat fi al-Dawlat
al-Shuriyah (Kemajmukan Politik dalam Negara Syura) dan lain-lain.
Ternyata al-ta`addudiyyah
atau kemajmukan adalah fakta dan kenyataan yang selamanya diterima dan diakui
oleh Islam. Hanya al-Dhat al-Ilahiyyah
sahaja yang Esa semutlaknya, sedang yang lain-lain berdiri di atas sunnaniyyat al-ikhtilaf, sunnah dan hukum
kepelbagaian.
Al-ta`addudiyyah
(kepelbagaian/kemajmukan) dalam perspektif Islam bukan sekadar hak kemanusiaan,
yang boleh diterima dan boleh ditolak; bukan juga sekadar budi bicara, yang
boleh diberi dan boleh dinafi; tetapi ia adalah fitrah dan sunnatu ‘Llah, undang-undang dan aturan Ilahi yang tidak berubah
dan tidak mungkin berubah. Namun demikian al-ta`addudiyyah
tidak bererti perpecahan dan perbenturan, kerana semuanya tetap terpadu dalam
wadah kesatuan. Hakikat inilah yang dengan tepat diekspresikan oleh Dr.
Muhammad `Imarah dengan ungkapan al-ikhtilaf
wa altanawwu` fi itar al-wihdah (perbezaan dan kepelbagaian dalam bingkai
kesatuan).
Demikianlah hakikatnya: kepelbagaian makhluk dalam bingkai
kesatuan Pencipta, kepelbagaian bangsa dan suku dalam bingkai kesatuan
kemanusiaan, kepelbagaian syari`at dalam bingkai kesatuan agama, kepelbagaian
hukum dan fatwa dalam bingkai kesatuan syari`at, kepelbagaian mazhab dan parti
dalam bingkai kesatuan umat.
Menangani Pluraliti
Agama
Islam menerima kemajmukan dalam pelbagai ranah kehidupan
manusia: agama, budaya, politik, perundangan dan lain-lainnya. Islam menerima,
menghargai dan menghormati manusia dalam segala kepelbagaiannya - bangsanya,
bahasanya, agamanya dan budayanya. Berbeza agama bukan alasan untuk bermusuhan.
Justeru, seluruh umat manusia (yang berbeza-beza agama itu) tetap terangkai
dalam warga besar kesatuan keinsanan. Semuanya adalah anak-anak Adam (`a.s.)
yang dimuliakan oleh Allah (Al-Isra’:70). Al-takrim
al-Ilahiy (kurnia kemuliaan dari Tuhan) adalah untuk seluruh umat manusia
(keturunan Adam `a.s.), yang putih dan yang hitam, yang di darat dan yang di laut,
yang Muslim dan yang bukan-Muslim.
Bagi kita memuliakan manusia atas sifat kemanusiaannya,
tanpa mengira agamanya, adalah suatu tuntutan keagamaan, bahagian daripada
kewajipan melaksanakan sunnah Rasulullah s.`a.w. sebagaimana yang diriwayatkan
oleh al-Bukhariy dari Jabir ibn `Abdi ‘Llah bahawa Junjungan s.`a.w. berdiri
menghormati jenazah seorang Yahudi. Mendengar ada suara yang menyebut itu adalah
jenazah Yahudi! Rasulullah s.`a.w. spontan menjawab, “Alaysat nafsan?” (Bukankah ia satu jiwa manusia?). Demikianlah,
setiap jiwa manusia (Muslim atau bukan Muslim) memiliki martabat kemuliaan yang
harus dihormati. Selain itu ada pula catatan dari Ibn Hazm tentang kematian ibu
kepada al-Harith ibn Abi Rabi`ah, seorang yang beragama Kristian, bahawa
jenazahnya dihantarkan ke perkuburan oleh para sahabah Rasulullah s.`a.w.
Manusia, sebagai manusia tanpa mengira bangsa, agama dan
budayanya, berhak mendapat hak asasi kemanusiaan. Mengenai hakikat universalnya
hak asasi kemanusiaan, Fathi Osman mengatakan, Human rights are universal, and they apply equally to all human beings whatever
their inborn or acquired differences may be. Through such a universal human
perspective, the “other” is as equally human as you, be he/she of onother
gender, race or ethnicity, faith, age, or ideology. The Qur’an emphasizes that all humankind was created from one couple: a
male and a female, in spite of all their diversification into various peoples
and tribes. They are meant to develop knowing and complementing one another
through the diversity of human qualities and the diversity of the natural
resources distributed among them in their homelands (Qur’an 49:13). (Osman,
Fathi, 2001: 42).
Al-ta`addudiyyat
al-Islamiyyah tumbuh dari kesedaran bahawa perbezaan manusia dalam beragama
berlaku dengan kehendak Allah s.w.t. sendiri yang mengurniakan kebebasan kepada
makhluk istimewa ini untuk memilih - menerima atau menolak (Al-Kahf: 29). Kalau Tuhan menghendaki, Dia Maha berkuasa menjadikan
seluruh manusia umat satu agama, tetapi kerana kehendak-Nya jua manusia
berbeza-beza (Hud:118). Setiap Muslim berkeyakinan bahawa kehendak Allah tidak
dapat dihalang, sebagaimana ia juga berkeyakinan bahawa segala kehendak-Nya
mengandungi hikmah kebaikan, sama ada manusia tahu atau tidak. Kerana itu
seorang Muslim tidak berfikir dan tidak harus berfikir untuk memaksa manusia
agar semuanya menjadi Muslim. (Yunus:99).
Al-ta`addudiyyah
dalam Islam terbina di atas kesedaran bahawa orang Muslim tidak dituntut untuk
menentukan nasib orang bukan-Muslim atas ketidakislaman mereka. Itu adalah
urusan Tuhan yang akan diputuskan nanti pada Hari Perhitungan, bukan sekarang.
Yang dituntut dari orang Islam adalah sikap istiqamah dengan agamanya sendiri,
di samping memberikan pelayanan yang adil terhadap orang lain yang tidak seagama.
(Al-Shura:15). Dengan demikian orang Islam tidak mengalami sebarang dilemma
dalam melaksanakan keadilan dan melakukan kebaikan terhadap orang bukan Islam.
Urusan kita bukan memaksakan Islam ke atas mereka. Urusan kita adalah melaksanakan
perintah Allah memberikan keadilan, bersikap ramah dan berakhlak mulia terhadap
semua, termasuk yang bukan-Islam. Urusan kita adalah menentang kezaliman, tanpa
mengira siapa pelakunya, termasuk kezaliman yang dilakukan oleh orang Islam ke atas
orang bukan Islam. (Al-Ma’idah:8).
Memberikan pelayanan yang adil terhadap orang bukan Islam adalah amanah Tuhan dan Rasul-Nya ke atas kita semua. Kegagalan bersikap adil terhadap mereka adalah dosa yang membawa risiko berat sebagaimana yang diperingatkan oleh al-Rasul s.`a.w. lewat sabda riwayat Ahmad dalam musnadnya:
Demikianlah secara umum sikap Islam terhadap pluraliti
agama, sikap yang disemangati ruh al-samahah, jiwa toleransi yang tulus dan
murni. Yang diakui bukan hanya hak kebebasan menganut agama pilihan
masing-masing, tetapi juga hak untuk mengamalkan ajarannya - melaksanakan
kewajipannya dan menghindari larangannya. Jika bagi Yahudi haram bekerja pada
hari Sabtu, ia tidak boleh dipaksa bekerja pada hari tersebut. Jika bagi orang
Kristian wajib ke gereja pada hari Ahad, maka ia tidak boleh dihalang melakukannya.
Seterusnya, umat Islam jangan menghalang orang bukan Islam melakukan sesuatu
yang halal di sisi agama mereka, walaupun ia haram di sisi Islam.
Mereka boleh makan babi dan boleh minum arak, dengan catatan: asal tidak sampai menyinggung perasaan rakan-rakan mereka yang beragama Islam. Yang penting harus ada kesediaan saling memahami sensitiviti masing-masing, dan jangan sampai berlaku paksa-memaksa. .
Sebagai umat yang bertamadun dan berbudaya, semua pihak
seharusnya memiliki kepekaan yang tinggi terhadap nilai-nilai kesopanan dan
kesusilaan. Umat Islam khususnya harus dapat mengapresiasi dan menghayati
kehalusan bahasa al-Qur’an terutama dalam sapaannya terhadap orang-orang bukan
Islam. Kepada mereka yang bukan Islam, al-Qur’an selalu menggunakan kata
panggilan Ya ayyuha al-nas (wahai umat
manusia) atau Ya bani Adam (wahai
anak-anak Adam). Kata panggilan sedemikian memang terasa lebih lunak berbanding
kata Ya ayyuha alladhina kafaru
(wahai orangorang kafir) atau Ya ayyuha
al-kafirun (wahai orang-orang kafir) yang tidak digunakan dalam al-Qur’an
kecuali pada dua tempat (surah al-Tahrim:7 dan surah al-Kafirun:1).
Khusus bagi orang Yahudi dan Kristian, panggilan untuk
mereka ialah Ya ahl al-kitab (Wahai
ahli kitab), panggilan akrab yang seharusnya mendekat dan melunakkan. Kedekatan
tiga agama serumpun - Yahudi-Kristian-Islam - adalah fakta yang tidak dapat
ditolak. Justeru, ketiga-tiganya adalah agama samawi yang berinduk pada agama Nabi
Ibrahim `a.s. Yahudi dan Kristian memang menolak kerasulan Muhammad s.`a.w. dan
menolak kewahyuan al-Qur’an, tetapi umat Islam beriman dengan semua rasul yang diutus
Allah sepanjang sejarah, termasuk Musa dan `Isa `a.s., juga beriman dengan semua
kitab yang diturunkan Allah kepada rasul-rasul-Nya dari zaman ke zaman, termasuk
Taurat dan Injil.
Katakanlah: “Kami
beriman kepada Allah dan kepada apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Isma`il,
Ishaq, Ya`qub, dan anakanaknya, dan apa yang diberikan kepada Musa, `Isa dan
para nabi dari Tuhan mereka. Kami tidak membeza-bezakan seorang pun di antara
mereka dan hanya kepada-Nya-lah kami menyerahkan diri. (Ali `Imran:84).
Mengenai sikap istimewa umat Islam terhadap agama Yahudi dan
Nasrani, termasuk juga rasul-rasul dan kitab-kitab mereka, Isma`il al-Faruqi
mengatakan, …is
not courtesy but acknowledgment of religious truth. Islam sees them in the
world not as “other views” that it has to tolerate, but as standing de jure as
truly revealed religion from God. Moreover, their legitimate status is neither
sociopolitical, nor cultura l or civilizational, but religious. In this, Islam
is unique. For no religion in the world has yet made belief in the truth of
other religions a necessary condition of its own faith and witness.
(al-Faruqi, Isma`il R., 1989: 435-436).
Demikianlah asas pijakan cara umat Islam menyikapi ahl
al-kitab yang bukan sekadar “basa-basi”, tetapi demi memenuhi syarat mengimani kebenaran. Asas
itulah juga yang menjadikan makanan mereka halal bagi umat Islam dan wanita
mereka boleh dikahwini lelaki Muslim. Kedekatan dan keakraban antara umat Islam
dengan umat Kristian khususnya, terbayang pada ayat-ayat awal surah al-Rum yang
mengisahkan simpati kaum Muslimin terhadap Rom (yang beragama Kristian)
berbanding Parsi (yang beragama Majusi menyembah api),
Alif Lam Mim. Telah
dikalahkan bangsa Romawi, di negeri yang terdekat dan mereka sesudah dikalahkan
itu akan menang. Dalam beberapa tahun (lagi). Bagi Allah-lah urusan sebelum dan
sesudah (mereka menang). Dan pada hari (kemenangan bangsa Romawi) itu
bergembiralah orang-orang yang beriman. (Al-Rum:1-4).
Bagaimanapun, sikap lunak tersebut sama sekali tidak bererti
Islam membenarkan kesalahan-kesalahan Yahudi dan Kristian. Orang Islam yang
jujur pasti mengkafirkan Yahudi dan Kristian kerana tidak beriman dengan
Muhammad s.`a.w. dan kitab al-Qur’an yang diturunkan Allah kepadanya. Demikian
pula sebaliknya, orang-orang Yahudi dan Kristian yang jujur (kepada agama
mereka) pasti mengkafirkan orang Islam kerana tidak menerima dasar-dasar
keimanan dalam agama mereka. Kita berhak melihat mereka dengan kaca mata agama
kita, sebagaimana mereka juga berhak melihat kita dengan kaca mata agama
mereka. Memang demikianlah jika semua pihak jujur dengan agama masing-masing.
Dalam konteks hubungan antara agama keadaan sedemikian seharusnya diterima
sebagai suatu yang wajar.
Hakikat adanya perbezaan-perbezaan dalam agama-agama anutan
manusia harus diterima apa adanya, tetapi perbezaan tidak harus menjadi
penghalang kepada aspirasi hidup bersama secara damai. Seperti yang dinyatakan
oleh al-Qaradawiy bahawa keyakinan terhadap kekafiran orang lain tidak
bertentangan dengan semangat toleransi antara agama. Perbezaan antara Islam
dengan agama Yahudi dan Kristian memang jelas, tetapi tidak ada keberatan di
pihak Islam untuk memberikan kedudukan khusus kepada ahl alkitab atas pertimbangan bahawa mereka adalah penganut agama
samawi pada asalnya.
Umat Islam dan umat ahl
al-kitab pada umumnya berkongsi mengimani Allah, wahyu, alam akhirat dan
nilai-nilai akhlak; tanpa menafikan hakikat terdapatnya hal-hal dalam keimanan
mereka yang bertentangan `aqidah Islamiah. (Al-Qaradawiy, 1999:4)
Sebagaimana yang telah dibuktikan sepanjang sejarah, Islam
telah berjaya merealisasikan toleransi di tengah pluraliti. Dengan semangat tasamuh (toleransi) penganut-penganut agama
yang berbeza-beza dapat membina kerukunan hidup bersama tanpa perlu merubah
pendirian keagamaan masing-masing. Kita tidak perlu, malah tidak mungkin menerima
gagasan pluralis John Hick yang tidak toleran terhadap perbezaan dan cuba memaksakan
persamaan. Sebagaimana yang dinyatakan oleh pengkritiknya, Peter Donovan,
bahawa projek pluralisme Hick adalah suatu pemaksaan agar semua agama secara
radikal merubah pendirian dan pandangan masing-masing, “It does not allow others simply to be themselves.” Segala keunikan
dan kelainan yang menjadi ciri khas sesuatu agama harus dihapuskan demi
matlamat penyatuan agama-agama. Pengkritik lain, Gavin D’Costa, menilai bahawa
pluralisme gaya Hick yang konon menganjurkan toleransi antara agama itu
akhirnya ia sendiri menjadi paling tidak toleran, “The irony about tolerant pluralism is that it is eventually intolerant
towards most forms of orthodox religious belief.” Seterusnya pluralisme
Hick juga dinilai menjadi lebih eksklusivis daripada segala yang eksklusivis
apabila ia menganggap semua agama membuat dakwaan yang palsu dan mitologikal (all religions make false, mythological
claims).
Tidak terbayang bagaimana mungkin John Hick dapat
mengikutsertakan Islam ke dalam projek pluralismenya, sedang umat Islam tetap
percaya bahawa al-Qur’an adalah kitab wahyu terakhir yang diturunkan oleh
Allah. Kerana itu ia bersifat final, muktamad dan universal. Keunikan dan ciri
khas Islam ini tidak mungkin dikompromikan oleh umat yang jujur dan setia.
Inilah halangan besar dari pihak Islam yang dihadapi oleh John Hick. Di samping
itu john Hick juga menghadapi halangan-halangan lain dari agama-agama lain,
termasuk agama Kristian sendiri.
Membina kerukunan hidup antara penganut-penganut agama yang
berbeza, bukan dengan mengkompromikan `aqidah - melepaskan sebahagian daripada
keyakinan keagamaannya dan menerima sebahagian daripada `aqidah agama lain.
Formula “sinting”
seperti itu pernah ditawarkan oleh Quraysh Makkah kepada al-Rasul s.`a.w. sebagaimana
yang terakam dalam surah al-Kafirun. Jawapan Islam jelas dan tegas menolak
kompromi sinkretis, sebaliknya menganjurkan penyelesaian realistik: lakum dinukum wa liya din (kamu dengan
agamamu, aku dengan agamaku). Dengan formula ini semua pihak mendapat kebebasan
berpegang dengan keyakinan masing-masing, di samping menikmati hak mengamalkan
agama yang diyakini.
Memang penyelesaian kepada isu pluraliti agama bukan
penyamaan atau penyatuan, tetapi toleransi dan dialog. Dalam kaitan ini
al-Qaradawiy menyambut baik dialog antara agama, khususnya antara agama-agama
kitabi (Islam-Kristian-Yahudi) atas pertimbangan wujudnya ruang perkongsian (ardiyyah mushtarakah) yang dapat menggembleng
kekuatan kolektif melawan gerakan anti-agama, pemikiran permisif, kebejatan
moral, pelanggaran hak asasi manusia, peningkatan kadar jenayah, keleluasaan rasuah
dan penyalahgunaan kuasa, pencemaran alam sekitar dan sebagainya. (Al- Qaradawiy,
Y., 1999:60). Ruang perkongsian ini tentunya dapat diperluas meliputi agama-agama
lain di luar rumpun agama-agama samawi untuk memungkinkan dialog yang lebih
inklusif.
Kepada umat Islam yang terlibat dalam dialog antara agama,
al-Qur’an berpesan,
Dan janganlah kamu
berdebat dengan Ahli Kitab, melainkan dengan cara yang paling baik, kecuali
dengan orang-orang zalim di antara mereka, dan katakanlah: “Kami telah beriman kepada
(kitab-kitab) yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepada kamu;
Tuhan kami dan Tuhan kamu adalah satu; dan kami hanya kepada-Nya berserah
diri.” (Al-`Ankabut: 46).
Ayat di atas mengingatkan kaum Muslimin memilih cara yang terbaik
apabila berdialog, berdebat atau berpolemik dengan kaum Ahli Kitab. Di samping
itu diperingatkan juga agar kaum Muslimin membuat penegasan tentang
persamaan-persamaan atau hal-hal yang dikongsi bersama “Kami telah beriman kepada (kitab-kitab) yang diturunkan kepada kami dan
yang diturunkan kepada kamu; Tuhan kami dan Tuhan kamu adalah satu.” Tentu
ada sebabnya mengapa persamaan-persamaan tersebut harus dinyatakan. Mungkin
untuk membangkitkan rasa kedekatan dan kebersamaan agar dialog dapat berjalan lancar
dan produktif.
Menyikapi Pluraliti
Budaya dan Politik
Sebagaimana kita menerima kemajmukan agama dalam pengertian al-ta`addudiyyah aldiniyyah seperti yang
digariskan dalam al-Qur’an, al-Sunnah dan huraian para ulama, kita juga
menerima kemajmukan budaya yang diletakkan di atas prinsip dasar “kepelbagaian dalam
bingkai kesatuan”. Kita tidak boleh melawan sunnatu ‘Llah, hukum penciptaan makhluk yang selamanya
berbeza-beza. Yang disebut budaya pada umumnya adalah penjelmaan nilai-nilai
yang mengakar pada tradisi warisan, terutama tradisi keagamaan. Jika setiap
orang berhak menikmati kebebasan beragama, maka secara konsekuensial berhak
pula untuk memiliki jati diri budaya. Dasar Islam dalam menghadapi fenomena
pluraliti budaya bukan perbenturan, bukan sira’
dan bukan clash of civilizations. Dasar seperti itu bertentangan dengan
semangat toleransi dan cita-cita hidup bersama. Justeru, semangat di sebalik clash of civilizations adalah keengganan
menerima pihak (budaya) lain, dan seterusnya ingin membunuh budaya lain itu.
Akhirnya nanti yang tinggal hanya satu, iaitu budaya yang
menjadi pemenangnya. Ini jelas bertentangan dengan dasar Islam yang selamanya
siap menerima orang lain (qabul al-akhar)
dan siap untuk hidup bersama secara damai.
Dasar budaya “kepelbagaian dalam bingkai kesatuan” tidak
dapat menerima kaedah melting pot
atau kawah peleburan jati diri budaya. Cara yang benar bukan memaksa semua kaum
melebur jati diri budaya masing-masing dalam suatu proses yang nanti akan melahirkan
jati diri bersama, jati diri baru yang bukan lagi jati diri aslinya.
“Kepelbagaian dalam bingkai
kesatuan” bererti membenarkan pengekalan kepelbagaian, tetapi harus dikawal
jangan sampai membawa konflik, perbenturan dan perpecahan. Kerana itu
diperlukan suatu bingkai kukuh yang menyatukannya. Dalam konteks Malaysia,
bingkai kesatuan itu boleh berupa kesetiaan kepada Yang Dipertuan Agong, Rukun
Negara, bahasa kebangsaan, lagu Negaraku, bendera Jalur Gemilang, Falsafah Pendidikan
Kebangsaan dan kesepakatan-kesepakatan lain yang mengekspresikan aspirasi
nasional. Hakikatnya, kepelbagaian budaya bukan suatu yang asing bagi masyarakat
Dunia Melayu. Justeru, tamadun rantau ini adalah tamadun kepulauan yang sangat
beragam. Untuk menangani fenomena keragaman budaya serantau itu, para leluhur
kita memiliki kebijaksanaan sendiri, wisdom kebudayaan yang terungkap dalam slogan
Bhinneka Tunggal Ika yang bererti
pelbagai tetapi tetap bersatu.
Dalam Amanat Pimpinan Muktamar Nasional Keenam 2012, kita
telah mengangkat Piagam Madinah sebagai acuan pembinaan bangsa Malaysia, atas
pertimbangan bahawa ia adalah sebuah model unggul pembinaan satu ummah yang
bercirikan kepelbagaian. Memang piagam ini dilatari fenomena pluralistik -
kepelbagaian kabilah, suku dan agama. Semangat yang mendasarinya adalah untuk
membina kesatuan tanpa menghapuskan perbezaan. Agenda besar membina kesatuan
dilaksanakan dalam dua tahap penting. Tahap pertama, membentuk kesatuan
keagamaan yang menggabungkan seluruh kabilah dan suku yang beragama Islam.
Kesatuan inilah yang disebut ummah diniyyah
(umat keagamaan) yang eksklusif. Tahap kedua, membentuk kesatuan politik yang
meliputi kaum Muslimin dan bukan-Muslimin. Kesatuan politik inilah yang disebut
ummah siyasiyyah yang sifatnya lebih
inklusif, kesatuan yang disemangati kesediaan qabul al-akhar, (menerima orang lain) untuk hidup bersama secara
damai dan harmonis. Yahudi yang diiktiraf sebagai ummah diniyyah tersendiri, bergabung dengan umat Muslimin membentuk
kesatuan ummah siyasiyyah negara Madinah.
Demikianlah, sebuah model dasar kewarganegaraan dan contoh
pembinaan bangsa yang dirintis oleh Piagam Madinah Seluruh warga mendapat
jaminan hak mengekalkan agama dan budaya masing-masing, tetapi menyatu dalam
sejumlah kesepakatan, termasuk kesetiaan kepada pimpinan al-Rasul s.`a.w., dan
tanggungjawab bersama mempertahankan negara (Madinah). Demikianlah terbentuknya
suatu ummah yang menepati formula dasar “kepelbagaian
dalam bingkai kesatuan”.
Piagam Madinah adalah jelmaan prinsip kesatuan, kesamaan dan
kemuliaan insaniah yang mengakar kukuh dalam ajaran Islam. Sepanjang hayatnya,
al-Rasul s.`a.w. telah berjuang melawan `asabiyyah
jahiliyyah, fanatisme kesukuan yang menolak prinsip dan nilai kebenaran,
keadilan dan kesamaan kemanusiaan. `Asabiyyah yang dilawan oleh Islam tidak
terbatas pada bentuk `asabiyah yang wujud pada era pra-Islam, tetapi meliputi
juga racism masa kini yang didefinisikan sebagai “…the belief that one’s race is superior to another’s and, conversely,
that another’s race is inferior. Racism includes beliefs in the behavioral,
moral, and intellectual superiority of one’s particular race. A connected
development is the hatred of other races.” (Noel, J., 2000:53). Kepercayaan
racist seperti itu telah dibanteras oleh Islam yang mengangkat nilai taqwa
sebagai ukuran keunggulan, bukan ras atau bangsa. Di atas puing-puing runtuhan
asabiyyah, al-Rasul s.`a.w. menegakkan nilai-nilai kemanusiaan sejagat -
keadilan dan persaudaraan insani (al-ukhuwwah
al-insaniah) yang merentas perbezaan ras, agama dan budaya.
Justeru, Piagam Madinah bukan sebuah perlembagaan racist
yang menginstitusikan racism sehingga
menciptakan institutional racism
seperti yang didefinisikan oleh Jones, James S., “…those established laws, customs, and practices which systematically
reflect and reproduce racial inequalities…whether or not the individuals
maintaining those practices have racist intentions.” (Dipetik oleh Jana
Noel, 2000:54). Sebaliknya, yang diinstitusikan adalah keadilan Ilahi yang
rahmatan li al-`alamin.
Politik Islam dalam konteks masyarakat majmuk harus
mendukung dasar “kepelbagaian dalam bingkai kesatuan”. Penerimaan Islam
terhadap al-ta`addudiyyat al-siyasiyyah
(kemajmukan politik) harus diertikan sebagai penerimaan terhadap perbezaan
pendapat, pemikiran dan strategi dalam pengurusan negara. Perbezaan-perbezaan
ini pada hakikatnya tidak lain adalah natijah tabii dari hak kebebasan berfikir
dan bersuara, yang memang dijamin oleh Islam. Adalah suatu yang sangat tabii
pula apabila perbezaan-perbezaan ini kemudiannya melahirkan parti-parti politik
yang berbeza. Sistem demokrasi-Islami memang menerima kepelbagaian parti
politik dengan aturan main yang adil, bermoral dan beretika. Parti-parti
politik boleh memperjuangkan idea dan program masing-masing, sesuai aturan
mainnya, dengan semangat fa ‘stabiqu
‘l-khayrat, bersaing menawarkan khidmat dan program yang lebih baik, bukan
bertarung hancurhancuran.
Parti politik boleh pelbagai, tetapi harus terkawal dalam
bingkai kesatuan yang terumus pada kata maslahah - kepentingan negara dan
rakyat seluruhnya. Politik memang tidak boleh dipisahkan dari maslahah, kerana
memang demikianlah definisi siyasah dalam Islam iaitu tadbir masalih al-`ibad `ala wifq al-shar`i (pengurusan/pentadbiran
maslahah manusia sesuai dengan syara`). (Khallaf, `A.W., 1984:6). Dengan
demikian parti politik yang perjuangannya bertentangan dengan maslahah, yang
ideologinya membawa mafsadah (kerosakan),
seperti parti komunis, Fasis, Nazi dan yang sejenisnya tidak dapat diterima
kerana telah terkeluar dari bingkai kesatuan yang berpaksikan maslahah.
Kepelbagaian parti politik pada dasarnya boleh membawa
maslahah, terutama untuk menghalang kesewenang-wenangan pemerintahan satu
parti. Kepelbagaian parti dalam sistem demokrasi berpilihan raya akan
memberikan peluang kepada rakyat untuk memilih yang terbaik, di samping
menjamin proses peralihan kuasa secara damai. Selain itu maslahah jugalah yang
harus menjadi asas pembentukan tahaluf
siyasiy atau pakatan politik antara parti-parti. Memang tidak semua tahaluf
dibenarkan oleh Islam. Tahaluf yang bermotif kezaliman, pencerobohan,
permusuhan dan kekacauan, jelas tidak dapat diterima. Tahaluf jahat seperti
itulah yang ditolak oleh Rasulullah s.`a.w. dengan sabdanya “Tidak ada pakatan (sedemikian) dalam Islam”
(La hilfa fi al-Islam). Tetapi tahaluf yang bermotif sihat, pakatan
perjuangan kolektif menegakkan keadilan dan melawan kezaliman seperti Hilf al-Mutayyibin dan Hilf al-Fudul, tidak ada sebab untuk ditolak.
Mengenang Hilf al-Fudul yang disertainya pada zaman sebelum Islam, Rasulullah
s.`a.w. bersabda, “Andainya aku diajak
menyertainya pada zaman Islam, nescaya aku sahut.”.
Politik tahaluf boleh membawa maslahah jika dilaksanakan
dengan jujur dan bijaksana. Justeru, tahaluf
siyasiy dapat mewujudkan kekuatan politik yang seimbang, agar tidak ada
lagi pihak yang berani bertindak sewenang-wenang, kerana ada pihak lain yang
siap menjadi alternatif. Dalam politik Islam ada ruang partisipasi politik yang
disebut muhasabat al-hukkam,
mengadili dan meminta pertanggungjawapan pemerintah. Dalam sistem demokrasi,
fungsi ini seharusnya dilaksanakan oleh parti yang kuat, yang suaranya didengar
dan diperhitungkan. Selain itu politik Islam juga mengakui haqq almu` aradah atau hak membangkang yang diletakkan dalam
kerangka kewajipan al-amru bi al-ma`ruf
wa al-nahy `an al-munkar. Pembangkangan dalam kerangka amar makruf nahi
munkar menurut fuqaha’ Muslimin adalah fardu kifayah yang wajib dilaksanakan oleh
kelompok (ummah) yang mengkhusus untuk peranan tersebut. (Balqarad, Abu Ahmad
Muhammad, 2007: 35). Amar ma`ruf nahi munkar harus dilaksanakan dengan cara
yang berkesan, dan untuk itu ia harus disampaikan dengan suara lantang (bisawtin masmu`) yang didengar dan
diberi perhatian. Dalam kaitan inilah gema dan gegar suara kolektif tahaluf siyasiy dapat memaksa pihak lain
mendengarnya.
Cabaran Pembinaan
Bangsa Malaysia
Malaysia dengan masyarakatnya yang pluralistik seharusnya
dapat ditonjolkan sebagai jelmaan nyata konsep “kepelbagaian dalam bingkai
kesatuan”. Namun realitinya, setelah hampir 60 tahun merdeka, “bingkai
kesatuan” kita masih terasa rapuh. Suara-suara rasis masih sering kedengaran
mengumandang lantang. Dalam kalangan parti-parti politik masih ada yang
terus-menerus memainkan isu perkauman semata-mata untuk meraih kepentingan
jangka pendek kelompok masing-masing. Dalam proses pembinaan bangsa (nation building) pendidikanlah sektor
yang memainkan peranan kunci. Tetapi Sistem Pendidikan Kebangsaan kita
kelihatan belum cukup mampu menggalas misi besar tersebut. Setelah 58 tahun
(sejak Penyata Razak 1956) seharusnya kita sudah dapat mewujudkan satu bangsa
Malaysia. Malangnya kita masih ditakuk lama. Yang ada ketika ini hanya rakyat
atau warganegara Malaysia, bukan “…sebuah
Bangsa Malaysia dengan rasa taat setia dan pengabdian yang tidak berbelah bagi
terhadap bangsa tersebut.’ sebagaimana yang diaspirasikan dalam Wawasan
2020.
Proses membina bangsa menerusi bahasa kebangsaan sebagai
bahasa pengantar dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan seringkali terganggu dengan
pelbagai kendala. Bahasa kebangsaan sebagai bahasa pemersatu dan wahana
pembinaan bangsa tersingkir dari posisi dan peranan strategiknya apabila bahasa
Inggeris kembali mengambil alih tempatnya sebagai bahasa pengantar. Inilah
kendala terbesar yang ditempuh oleh sistem pendidikan kita dalam melaksanakan
misinya. Dalam buku mereka, Educational Issues in Multiethnic Malaysia, Tan Yao
Sua dan R.Santhiram mengatakan, The
re-emergence of English as a medium of instruction has certainly eroded the
role of the national language as the main medium of instruction in the national
educational system. Since this role is also tied to the nation building
process, it has thus joepardised the integrative function of the national
language. As early as 1956, the integrative role of the national language has
been clearly spelt out by the Razak Report and since then, the national
language has had considerable success in playing its role (see Chapter 1). But
things changed with the re-emergence of English as a medium of instruction in
the national educational system. The erosion of the integrative role of the
Malay language is most serious at the private institutions of higher learning
where English is the main medium of instruction…. It is most likely that Students
who go through private higher education will ultimately adopt English as their
lingua franca and this is detrimental to the nation building process. (Sua,
Tan Yao & R. Santhiram, 2014: 178).
Dasar yang melumpuhkan peranan bahasa kebangsaan sebagai
kekuatan pemersatu itu sebenarnya tidak lahir dari keinginan rakyat. Perubahan
dasar bahasa tersebut berlaku hanya kerana menuruti kemahuan elit parti
pemerintah, dengan hujah yang sangat lemah iaitu untuk memacu kemajuan ekonomi
dan teknologi. Hanya setelah mendapat bantahan para pejuang bahasa dan rakyat
awam, barulah pemerintah melunak. Tetapi pelaksanaan dasar bahasa Inggeris
sebagai bahasa pengantar sudah telanjur sedemikian jauh, terutama di
institusi-institusi pengajian tinggi swasta yang kini sedang berkembang pesat,
dan telah memasuki arus perdana pendidikan negara. Entah berapa lama lagi masa yang
akan diambil untuk mengkoreksi kesilapan yang sebesar itu.
Tidak siapa pun yang menafikan keperluan menguasai bahasa
Inggeris, tetapi menobatkannya sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan
negara dengan menyingkirkan bahasa Melayu adalah suatu pencabulan terhadap
kedaulatan bahasa kebangsaan negara, dan sekaligus penggagalan terhadap peranan
integratifnya. Isu ini menjadi semakin serius jika dikaitkan dengan teori
penjajahan bahasa, penjajahan budaya dan penjajahan sosial. Andainya teori itu
benar bahawa pengglobalan bahasa Inggeris adalah sejenis penjajahan bahasa (linguistic imperialism) yang menjadi bahagian
daripada penjajahan budaya (cultural
imperialism) maka akibatnya sudah dapat dipastikan: penyebaran bahasa Inggeris
tidak akan terpisah dari Amerikanisasi yang berhujung pada pertukaran jati
diri. (…the global spread of English
would devotail with Americanisation, leading to identity change in
periphery-English countries). (Sua, Tan Yao & R. Santhiram, 2014:179).
Lebih mencemaskan lagi jika dikaitkan pula dengan teori
bahawa pengembangan bahasa Inggeris akan membawa kepada English linguistic hegemony (hegemoni bahasa Inggeris).
Hegemoni seperti yang didefinisikan oleh Gramsci ialah, “…a process in which the ruling class succeeds in persuading the other
classes of society to accept its own moral, political and cultural values.”
Hegemoni bahasa ternyata membawa motif tersirat - penerapan nilai-nilai (moral,
politik dan budaya) yang melekat pada bahasa (Inggeris) dalam kehidupan
masyarakat awam. Samalah dengan penjajahan sosial (social imperialism) yang berpuncak pada “…the transmission of the norms and behaviour of a model social structure
embedded in the language.” (Sua, T.Y., & R. Santhiram, 2014: 179-180).
Bahasa Inggeris memang perlu dipelajari, dan pengajarannya perlu diperbaiki,
tetapi harus disertai kewaspadaan terhadap jebakan imperialisme dan hegemoni
yang disebutkan tadi. Kita mengharapkan sektor pendidikan lebih komited
terhadap aspirasi pembinaan bangsa.
Sementara itu sektor ekonomi pula diharapkan dapat
mewujudkan hubungan antara kaum yang lebih meluas dan tulen. Memang telah wujud
perkongsian bisnes antara kaum, tetapi masih sangat terbatas hanya dalam
kalangan segelintir elit Melayu dan Cina. Perkongsian ekonomi antara kaum
seharusnya melibatkan masyarakat yang lebih luas meliputi segenap lapisan.
Perkongsian juga harus tulen dalam erti persamaan kompetensi dan peranan.
Ketika ini kita masih menyaksikan perkongsian model sleeping partner yang tidak banyak membawa erti kepada hubungan
antara kaum. Masih banyak syarikat-syarikat besar milik orang Cina yang
melantik tokoh-tokoh Melayu menganggotai lembaga pengarah, tetapi peranannya
hanya sebagai penghubung dengan pihak pemerintah, atau untuk memintas kerenah
birokrasi. Mereka diberi pemilikan ekuiti, tetapi tidak terlibat secara aktif
dalam pengurusan dan pengembangan syarikat.
Model lain yang masih wujud hingga kini ialah model
“Ali-Baba” yang juga tidak menepati makna perkongsian (persamaan peranan dan
kompetensi). Melayu yang mendapat kontrak, Cina yang melaksanakannya.
Mudah-mudahan generasi muda Malaysia akan lebih bersedia melibatkan diri dalam
perkongsian ekonomi antara kaum secara yang lebih bererti.
Pemugaran Budaya
Dialog
Di tengah zaman yang diwarnai perbenturan, di tengah dunia
yang penuh sengketa (Timur lwn Barat,
Utara lwn Selatan, Kulit Putih lwn Kulit Berwarna, Kaya lwn Miskin, lelaki lwn
perempuan, konservatif lwn liberal, kerajaan lwn pembangkang), kita kibarkan
bendera sejahtera (salam), kita
kobarkan semangat damai, kita pugar budaya dialog. Justeru, dialog adalah gaya
pendekatan Qur’ani yang harus dilestari dan dikembangkan. Dengan kata lain,
pendekatan dialog adalah asli pendekatan Islami yang mengakar pada al-Qur’an
dan al-sunnah, bukan sekadar sikap reaktif terhadap idea perbenturan tamadun (clash of civilizations) yang diusung
oleh Samuel P. Huntington.
Banyak sekali ayat-ayat al-Qur’an yang berupa al-nass al-hiwariy atau teks yang diolah
dalam gaya dialog. Al-Qur’an memakai kata-kata yang berpangkal dari kalimat q-w-l (yang membawa indikasi dialog)
dengan pelbagai kata terbitan dan tasrifnya (seperti qala, qalu, yaqulu, yaquluna, qul dan lain-lainnya) lebih daripada
1700 kali. Ini menunjukkan besarnya muatan dialog dalam al-Qur’an.
Dialog adalah interaksi pertukaran kata-kata yang bertolak
dari sikap mengiktiraf pihak lain (al-i`tiraf
bi al-akhar) dengan memberinya peluang menyatakan sikap bersetuju atau berbeza.
Al-Qur’an memaparkan pelbagai ragam dialog seperti dialog antara Tuhan dengan
para malaikat, dialog Tuhan dengan para rasul, dialog Tuhan dengan syaitan, dialog
para nabi dengan kaum mereka, dialog al-akhyar
(orang baik) dengan al-ashrar (orang
jahat), dialog antara sesama orang baik dan seterusnya.
Budaya dialog harus dibina di atas semangat kesalingan yang
kental - saling hormat, saling menghargai, saling percaya, saling bersangka
baik, saling memberi dan menerima dalam usaha bersama mencari yang terbaik.
Dialog yang sihat, produktif dan berjaya tentunya dialog yang sentiasa terkawal
dan terkendali dalam batasan adab dan etika.
Dalam Islam dialog selalu
dikaitkan dengan al-hikmah dalam pengertian yang seluas-luasnya - kefahaman yang
mendalam, ketajaman daya renung, kebijaksanaan membuat keputusan dan ketepatan
meletakkan sesuatu pada tempatnya.
Selain dialog (hiwar), Islam juga menggunakan pendekatan
tadafu` yang membawa erti saling dorong ke arah kebaikan. Ia tidak sama dengan
sira` atau sidam yang bererti clash (perbenturan). Pendekatan tadafu`
diisyaratkan dalam ayat 34 surah Fussilat:
Dan tidaklah sama
kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik,
maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah
telah menjadi teman yang sangat setia.
Kata idfa` dalam
ayat tersebut mengandungi makna menolak atau mendorong pihak lain ke arah
kebaikan, sementara caranya pula harus billati
hiya ahsan (dengan cara yang sebaik-baiknya). Matlamat tadafu` bukan
permusuhan, bukan pertarungan hancurhancuran, tetapi merubah lawan menjadi
kawan. Dalam konteks ketamadunan pendekatan ini disebut tadafu` al-hadarat (saling dorong antara tamadun), yang bertentangan
dengan sidam al-hadarat (perbenturan
tamadun) seperti yang diusung oleh Samuel P. Huntington.
Memang Islam adalah agama damai. Jika dihadapkan dengan
pilihan damai atau perang. Tentu kita akan memilih damai. Tetapi manusia tidak
sentiasa dan tidak semuanya waras. Kerana itu perang selalu terjadi seperti
yang sedang kita saksikan ketika ini. Di pelbagai rantau dunia, umat Islam
menjadi sasaran serangan kejam kuasa-kuasa pengganas. Dalam keadaan seperti ini
tentunya umat Islam tidak boleh berdiam diri.
Kita harus melawan kezaliman dengan kekuatan yang mampu
menghajar bangsa biadap seperti Yahudi Zionis dan sekutu-sekutu yang sebulu.
Khatimah
Gerakan Islam dalam masyarakat majmuk harus memiliki wawasan
ta`addudiyyah yang berpijak pada
realiti, dipandu wahyu, dibimbing akal sihat, dijiwai rahmat sejagat. Dengan
wawasan keislaman, keinsanan dan kemalaysiaan kita bina bangsa Malaysia bersatu
yang berkongsi masa depan, berbagi hak dan tanggungjawab antara Muslim dan bukan
Muslim: lahum ma lana wa `alayhim wa
`alayhim ma `alayna.
Dengan semangat ini kita hayati puisi S.N. Usman Awang yang
mengabadikan sebuah idealisme - bangsa Malaysia yang bersatu dalam kesamaan dan kebersamaan:
SAHABATKU
(Kepada Dr. M.K. Rajakumar)
MENEMUIMU ketika remaja dulu
ketika kemarahan rakyat bermula
di kota raya yang memancarkan suara-suara baru
aku mengenali sekumpulan generasi mahasiswa
dalam keghairahan menggenggam idealisme
menolongku memperteguh keyakinan
persahabatan dan persamaan rakyat
impian mewujudkan suatu dunia baru.
Sahabatku,
Suatu bangsa merdeka yang kita impikan
terasa masih jauh dari kenyataan
kemarahanku menjadi kepedihan
bila kita dipisah-pisahkan
jarak itu semakin berjauhan.
Aku dapat gelaran “bumiputera” dan kau bukan.
Di klinikmu masih kutemui keramahan
ketika jantungku hampir dilumpuhkan
engkau pertama mendengar degupannya
menyukat tekanan darah di salur nadi
melihat paru-paru tuaku kehitaman bersawang.
Asap rokok yang sangat kau benci.
Percayakah?
Aku dapat pula mendengar detak jantungmu
detak jantung yang dulu
kehidupan baru untuk masyarakat baru
impian suatu bangsa merdeka
kebenaran dan keadilan yang sama
sebagaimana pesan nenek moyang:
'Hati kuman sama dicicah
Hati gajah sama dilapah’.
Bilakah kita dapat memadamkan
perbezaan keturunan yang kian membakar kita
dan membiarkan curahan minyak yang kian menyala
oleh mereka yang sering bermuka dua?
Bilakah kita dapat mempertaruhkan nasib
anak-anak kita yang tak berdosa
dan generasi akan datang keturunan kita
menjadi mangsa keturunan yang berbeza
oleh mereka yang mementingkan laba dan kuasa?
Bilakah kita dapat menembusi jurang perbezaan
kemiskinan dan kelaparan dengan kekayaan yang berlebihan
antara dua golongan masyarakat
suatu janji dan erti kemerdekaan?
Bilakah semua warganegara mendapat hak
layanan dan keadilan yang sama
dikenal dengan satu rupa nama:
Bangsa Malaysia?
Usman Awang 1979/1983.
Demikianlah suara hati seorang seniman kemanusiaan, yang
cinta dan kasihnya merentas bangsa, yang setianya utuh pada idealisme bangsa
Malaysia yang merdeka. Selamat bermuktamar dan selamat berseminar dalam suluhan
sinar hidayah Ilahiah.
Rujukan
Al-Faruqi, Isma`il Raji. “Towards a Critical World
Theology”, dlm. Toward Islamization of Knowledge. Virginia: International
Institute of Islamic Thought (IIIT).
Al-Mubarak, Hani & Shawqiy Abu Khalil. 1997. Al-Islam wa
al-Tafahum wa al- Ta`ayush bayna al-Shu`ub. Dimashq: Dar al-Fikr.
Al-Qaradawiy, Yusuf. 1999. Al-Aqalliyyat al-Diniyyah.. wa
al-Hall al-Islamiy. Kaherah: Maktabah Wahbah.
--------------------- 1999. Mawqif al-Islam al-`Aqdiy min
Kufr al-Yahud wa al-Nasara. Kaherah: Maktabah Wahbah.
--------------------- 1999. Min Fiqh al-Dawlah fi al-Islam.
Kaherah: Dar al-Shuruq.
Al-Sahmaraniy, As`ad. 2005. Al-Islam wa al-Akhar. Beirut:
Dar al-Nafa’is.
Al-Tuwayjriyy, `Abd al-`Aziz ibn `Uthman. 1998. Al-Hiwar min
ajl al-Ta`ayush. Kaherah: Dar al-Shuruq.
`Aliy, Sa`id Isma`il. 2011. Al-Muwatanah fi al-Islam.
Kaherah: Dar al-Salam.
Bakar, Osman. 2006. The Qur’an on Interfaith and
Inter-Civilizational Dialogue.
Kuala Lumpur: International Institute of Islamic Thought,
Malaysia (IIITM).
Balqarad, Abu Ahmad Muhammad. 2007. Mafhum al-Hizbiyyat
al-Siyasiyyah wa hukmuha fi al-Islam. Al-Mansurah: Dar al-Kalimah.
`Imarah, Muhammad. 2008. Al-Islam wa al-Ta`addudiyyah:
Al-Ikhtilaf wa al- Tanawwu` fi Itar al-Wihdah. Kaherah: Maktabat al-Shuruq
al-Dawliyyah.
-------------------- 2006. Al-Mawqif min al-Hadarat
al-Ukhra. Kaherah: Maktabat al- Shuruq al-Dawliyyah.
--------------------- 2005. Al-Islam wa Huquq al-Insan:
Darurat…La Huquq. Kaherah: Dar al-Salam.
Jabr, Dandal. 2006. Al-Ta`addudiyyat al-Siyasiyyat wa
Tadawul al-Sultat fi al-Siyasat al-Shar`iyyah. `Amman: Dar `Imar.
Kazemi, Reza Shah. 2006. The Other in the Light of the One.
Cambridge: Islamic Texts Society.
Khalil, `Imad al-Din. 2002. Al-Wihdah wa al-Tanawwu` fi
Tarikh al-Muslimin. Dimashq: Dar al-Fikr.
Khallaf, `Abd al-Wahhab. 1984. Al-Siyasah al-Shar`iyyah.
Beirut: Mu’assasat al- Risalah.
Noel, Jana. 2000. Developing Multicultural Educators. New
York: Longman.
Osman, Fathi, 2001.”Islam and Human Rights: The Challenge to
Muslims and the World.”, dlm. El-Affendi, Abdelwahab (ed..), Rethinking Islam
and Modernity: Essays in Honour of Fathi Osman. Leicester: The Islamic Foundation.
Sua, Tan Yao & R.Sathiram. 2014. Educational Issues in
Multiethnic Malaysia. Petaling Jaya: Strategic Information and Research
Development Centre (SIRD).
Sukardja, Ahmad. 1995. Piagam Madinah dan Undang-undang
Dasar 1945. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia.
Usman Awang. 2009. Sahabatku: Puisi-puisi 5 Bahasa. Subang
Jaya: UA Enterprises.
Zadeh, `Aqil Sa`id Mulla. 2010. Al-Hiwar Qimatun Hadariyyah.
Jordan: Dar al- Nafa’is.
(Amanat Kepimpinan Muktamar
Nasional Wadah Pencerdasan Umat Malaysia ke 8)
ILSAS: 20092014.
No comments:
Post a Comment