Merenung kepada peri pentingnya
peranan murabbi dalam konteks gerakan dakwah, kita cuba mengupasnya. Istilah
ini agak baru dipakai oleh gerakan kerana sebelum ini kita guna istilah naqib.
Proses tarbiyyah itu sejak awal
lagi diberi penekanan luar biasa oleh gerakan kita. Ini kerana sebelum itu
sistem pendidikan kita dirosakkan oleh sistem sekular dan ini memerlukan
pendidikan semula – re-educating.
Keperluan mendidik diri kita semula kerana selama menjalani proses pendidikan
diri yang ada sejak awal hingga akhir masih “ada yang tak kena”. Pendidikan agama
pun tidak terkecuali kerana “ada yang tak kena”. Ada yang tidak ditampung dalam
sistem itu, maka kita menggubal sistem dan silibus to reeducate ourselves.
Pertama sekali kita memulakan
usrah – “kumpulan belajar bersama”. Tiada sheikh kepada kumpulan begini tetapi
ada naqib. Ketua kumpulan belajar bersama ini digelar naqib. Ini lebih mudah,
lebih mesra dan telah dimasyarakatkan. Tradisi gerakan meletakkan usrah itu
sangat penting, tarbiyyah amat diutamakan. Sehingga ada di kalangan ahli-ahli
yang kegiatannya hanyalah tarbiyyah dan tiada yang lain. Sedangkan tarbiyyah
ibarat workshop atau bengkel untuk
pembaikan dan penambahbaikan supaya keluar dan berprestasi. Dinamika usrah tidak
harus semata-mata berusrah tanpa ada projek dakwah.
Dalam tradisi Islam dahulu tidak
perlu kepada usrah, naqib dan sebagainya kerana telah cukup dengan belajar
daripada sheikh-sheikh. Itulah cara para al
Immah – Imam Shafie dan Imam al Ghazali umpamanya. Ketika itu orang
mempunyai kesedaran tentang peranan sheikh dalam sistem pendidikan kerana
kewibawaan terletak kepada para sheikhnya. Sheikh berperanan sentral dalam
sistem pendidikan sehingga kewibawaan seseorang diukur daripada siapa sheikhnya
– “kamu ambil ilmu ini daripada siapa”.
Sekarang langsung tidak ditanya
hal ini dan telah berubah kerana sudah tidak peduli kepada gurunya. Apa yang
dipentingkan hanyalah tempat mana dia graduan. Peranan guru diperlekehkan dan
hanya universiti yang disebut. Isu tidak mempedulikan siapa pendidik hingga
mereka yang berpemikiran berkecamuk pun
boleh menjadi guru. Kecemerlangan seseorang tidak lagi dirujuk kepada
siapa gurunya dan guru hanya dianggap sebagai fasilitator. Seolah-olah
teknologi pendidikan telah mengambil alih peranan pendidik. Ini adalah suatu
yang absurd – peranan ini tidak
mungkin diambil alih walau secanggih mana pun.
Contoh murabbi terunggul dan
teragong ialah Rasulullah s.a.w. Al rasul al murabbi wajib diberi sorotan
dengan penuh perhatian. Bagaimana baginda berjaya mencipta satu generasi al sahabah r.a.a. Perlu diteliti
ciri-ciri, teknik-teknik dan pendekatan kemurabbiyan Rasulullah s.a.w. Dimensi
al rasul al murabbi perlu dilihat dan dijadikan sumber renungan kita.
Kejayaannya sebagai murabbi ada suatu yang luar biasa dan dianggap
para ulama’ sebagai mukjizat – al ‘ijaz
al tarbawiy. Para ulama’menganggap andainya Rasulullah s.a.w. tidak
dikurniakan mukjizat lain maka keunggulan para sahabah yang dididiknya itu sudah cukup bagi bukti kenabiannya.
Baginda bukan sekadar berjaya mendidik al
sahabah, malah mendidik para murabbi dan orang yang tidak pernah melihat
pun “mukjizat kependidikan” sepanjang zaman hingga ke hari ini. Para sahabah bukan cuma murid-murid, bukan
hanya pengikut, bahkan dididik Rasulullah s.a.w. sebagai murabbi-murabbi
sepanjang zaman. Malah kita hari ini pun mempelajari daripada fatawa para sahabah dan inspirasi
keunggulan peribadi mereka.
Contohnya, riwayat kisah Umar al
Khattab akan membuatkan kita terinspirasi. Dia selaku murabbi tidak perlu hadir
bersama di kalangan kita – walaupun dengan jarak ruang dan masa – space and time distant – namun kita masih
terinspirasi dengan peribadi dan kisah Umar al Khattab. Membaca riwayat para
sahabah Rasulullah s.a.w. memberikan kita suntikan semangat yang bermakna.
Sebagaimana generasi silam
memberikan perhatian, marilah kita membina tradisi baru walaupun naqib bukanlah
sheikh tetapi naqib yang murabbi atau murabbi yang naqib. Tugas dan cabarannya
berat untuk membina dan mempertingkat naqib. Peranannya bukanlah semata-mata
memberi ilmu tetapi memimpin dan mempunyai tanggungjawab tarbawiy.
Kitab turath Burhan al Din al
Zarnuji Ta`lim al-Muta`allim fi Tariq al-Ta`allum – adalah warisan tradisi
pendidikan Islam. Sekarang kitab ini dilupai dan diabaikan. Dahulu, kitab ini
menjadi standard di madrasah, pondok dan pesantren. Barangkali kita harus berhimpun
nanti untuk membedah buku ini yang mempunyai kekuatannya tersendiri yang tidak
ada sekarang.
Kitab ini telah diterjemahkan di
Barat – Instruction of the Student: The
Method of Learning – memberi petunjuk bagaimana memilih guru bukan sebagai
penyampai ilmu sahaja tetapi guru sebagai murabbi – pendidik ilmu dan
pembentukan diri – islah al nafs.
Pelajar menyerah diri kepada guru untuk memperbaiki dan menyempurnakan dirinya.
Sekadar belajar dari Google bukanlah pendidikan. Saranannya supaya dipilih guru
yang paling berilmu, paling wara’ dan paling senior sebagaimana Imam Abu
Hanifah memilih Hammad bin AbuSulayman. Tidak dipilih dengan rambang tetapi
dengan teliti, dengan tafakur dan renungan. Abu Hanifah berkata dia memilih
yang berwibawa, penyantun dan penyabar.
Pemilihan seteliti itu adalah
martabat wibawanya dan ulama’ silam sangat terkait dengan gurunya. Pengenalannya
adalah kepada siapa gurunya dahulu. Imam Shafie memberi penghormatan kepada
gurunya Imam Malik yang disebutnya sebagai ustadhi
dalam kitab-kitabnya. Apa yang diperolehi daripada guru bukan sekadar ilmu
sahaja tetapi watak peribadi yang menyeluruh. Tarbiyyah melalui keteladanan
guru itulah yang telah berlaku dalam sejarah Islam. Guru membawa erti ilmu dan
teladan.
Walaupun berat, kita tidak
mempunyai pilihan lain, dengan azam sekuat dan seseriousnya. Kalau cuma sekadar
ilmu pengetahuan yang kita harapkan, barangkali burung gagak pun boleh menjadi
guru – sepertimana kisah Qabil belajar daripada aksi gagak bagaimana
menguruskan mayat Habil. Dengan ertikata lain, kalau hanya ilmu boleh belajar
daripada sesiapa sahaja. Tetapi konsep tarbiyyah bukan hanya ilmu bahkan
keteladanan dan proses pembentukan keinsanan – to be a better human being.
Pendidikan itu adalah pengutuhan
dan penyempurnaan insan. Tugas seorang murabbi bukan terbatas kepada penyampai
ilmu tetapi membaiki diri insan – islah al
nafs. Imam Hasan al Banna menyenaraikan 10 ciri-ciri murabbi:-
Qawiyy al jism – kesihatan tubuh badan
Matin al khuluq – kewibawaan moral, berakhlak tinggi
Muthaqqaf al fikr – keterbukaan minda, membudayakan ilmu
Qadir ‘ala al kasb – kemampuan menyara hidup, keusahawanan – enterprising spirit
Salim al aqidah – kejituan aqidah, kemurnian iman
Sahih al ‘ibadah – ketepatan beribadah, ibadat yang betul
Mujahid li nafsih – keupayaan mengawal nafsu, bermujahadah
Harithan ‘ala waqtih – peka terhadap masa, sensitif kepada waktu,
tidak meleret tanpa kesedaran
Munazzam di shuúnih – tertib segala urusan, pengurusan tidak
berselerak
Nafi ‘an li ghayrih – berbakti, bermanfaat kepada orang lain,
berkhidmat kepada masyarakat
Catatan kasar persidangan meja
bulat MAKTAB WAP KDH
No comments:
Post a Comment