Thursday, May 5, 2016

SURAT YUSUF AL QARADAWI KEPADA SHEIKH HASINA BANGLADESH



معالي الشيخة حسينة واجد حفظها الله
رئيس وزراء جمهورية بنجلاديش الشعبية
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد

Yang Mulia Sheikh Hasina Wajid, semoga dipelihara  Allah
Perdana Menteri Republik Bangladesh

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh,

فقد ساءنا ما يعانيه رموز الحركة الإسلامية في بنجلاديش من اعتقالات وإعدامات للعديد من علمائهم ورموز المجتمع، ممن كانوا وزراء ونوابا في برلمان بنجلاديش. وما تبع ذلك من أحكام في قضايا عن أحداث تنسب إليهم، يعود زمنها إلى أكثر من أربعين عاما.
Kami berasa pilu dan sedih terhadap apa yang dihadapi oleh gerakan Islam di Bangladesh disebabkan penahanan-penahanan dan hukuman mati yang dikenakan keatas alim ulama mereka dan tokoh-tokoh masyarakat. Dan sebahagian daripada mereka merupakan mantan menteri-menteri dan ahli parlimen Bangladesh. Dan kes-kes lain yang turut dikaitkan kepada tokoh-tokoh gerakan Islam yang mana kes-kes tersebut berusia lebih daripada 40 tahun.

وقد تابع المسلمون في مشارق الأرض ومغاربها أحكام الإعدام التي نفذت في الشيخ عبد القادر ملا، والشيخ قمر الزمان، والشيخ علي أحسن مجاهد محمد، والسيد صلاح الدين شودري الوزير السابق وأحد قادة المعارضة، إضافة إلى الإهمال الطبي الذي أودى بحياة الأستاذ غلام أعظم أمير الجماعة الإسلامية، والشيخ أبو الكلام محمد يوسف نائب أمير الجماعة رحمهم الله جميعا.
Orang Islam di timur dan di barat mengambil perhatian berat tentang hukuman-hukuman mati yang telah dijalankan keatas Syeikh Abdul Qadir Mula, Syeikh Qamaruzzaman, Syeikh Ali Ahsan Mujahid Muhammad dan juga Syed Solahuddin Syudri mantan menteri serta seorang pemimpin pembangkang. Tambahan pula berlaku pengabaian dari sudut rawatan perubatan yang telah menyebabkan kematian al-Ustaz Ghulam yang merupakan pemimpin besar Jamaat Islami dan Syeikh Abul Kalam Muhammad Yusuf naib pemimpin Jamaat Islami. Semoga Allah merahmati mereka semua.

إضافة إلى من حُكم عليهم بالإعدام من علماء بنجلاديش، وقادة الفكر والرأي، وهم الآن إما ينتظرون هذه الأحكام، أو فارون بأرواحهم.
وإنني أتوجه إليكم باسمي وباسم إخواني أعضاء مجلس أمناء الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين وجميع أعضائه، مطالبين أن تتدخلوا شخصيا لوقف أحكام الإعدام. ولوقف هذا الاحتقان الذي تسببت فيه هذه الأحكام الجائرة.
Dan beberapa individu lain yang dijatuhkan hukuman dengan hukuman mati terdiri daripada alim ulama Bangladesh, pemimpin-pemimpin pemikiran, yang mana mereka sedang menunggu perlaksanaan hukuman mati itu atau pun giliran ruh mereka meninggalkan jasad mereka. Dan sesungguhnya saya menujukan kepada anda  dengan nama saya dan nama saudara saya ahli-ahli Majlis Setiausaha Kesatuan Ulama Sedunia dan kesemua anggota-anggotanya.  Kami merayu kepada anda supaya campur tangan secara peribadi bagi menghentikan hukuman mati ini dan menamatkan kemelut ini yang menyebabkan berlakunya hukuman keji ini.

إنني أطالبكم يا شيخة حسينة، باسم الإسلام، وباسم السلام، وباسم الأمة الإسلامية وباسم المصلحة العليا للمجتمع البنجالي، أن توقفوا ذلك المسلسل البغيض، لتجمعوا طاقتكم وطاقة شعبكم للبناء لا الهدم، والتماسك لا التنافر، والتلاحم لا الشقاق.
Sesungguhnya saya merayu kepada anda wahai Sheikh Hasinah, di atas nama keamanan dan di atas nama Ummah Islamiah dan di atas nama Maslahah yang tertinggi untuk masyarakat Bangladesh, agar anda menghentikan drama yang dibenci ini dan agar anda menghimpunkan tenaga anda serta rakyat anda untuk pembangunan dan bukan kehancuran, dan demi kesatuan dan bukan persengketaan, dan berkerjasama dan bukan perpecahan serta permusuhan.

وقد حذرنا الله يا معالي رئيسة الوزراء من تبعة هذه الدماء في الدنيا والآخرة. وقد أخبرنا الله تعالى {أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا}[المائدة:32].
Dan Allah telah memberi amaran kepada kita wahai Yang Mulia Perdana Menteri tentang natijah pertumpahan darah orang yang tidak berdosa  adalah azab yang bakal menanti di dunia dan akhirat.
Allah ta’ala telah berfirman
barangsiapa yang membunuh seorang manusia, bukan karena orang itu (membunuh) orang lain, atau bukan karena membuat kerosakan dimuka bumi, maka seakan-akan dia telah membunuh manusia seluruhnya” Al-Maidah : 32

وقال سبحانه: {وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا } [النساء: 93]
Dan Allah s.w.t berfirman “Barang sesiapa yang membunuh seorang mukmin secara sengaja maka balasannya neraka jahannam dia akan kekal selamanya disitu dan murka Allah padanya dan dia dilaknat dan dia akan disediakan azab yang dahsyat” An-Nisa’: 93

وأخبر النبي صلى الله عليه وسلم، في الحديث المتفق عليه عند البخاري ومسلم، من حديث ابن مسعود رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم: "أول ما يقضى بين الناس يوم القيامة في الدماء".
Nabi s.a.w bersabda dalam hadis yang disepakat oleh Bukhari dan Muslim yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas’ud  “perkara pertama yang dijatuhkan hukuman sesama manusia pada hari kiamat adalah darah

وما رواه أحمد والنسائي عن عبد الله بن عباس رضي الله عنهما: "يجيء المقتول متعلقا بالقاتل، يقول: يا رب ، سل هذا فيم قتلني؟
Dan Nabi s.a.w. juga bersabda

 "Akan datang orang yang dibunuh bersama orang yang membunuhnya pada hari kiamat dengan memegang jambul dan kepalanya dengan tangannya, dan urat lehernya mengucurkan darah. Ia berkata : ‘Wahai Rabb, orang ini telah membunuhku’. Hingga Allah menghinakannya dari 'Arsy".

وأطالبكم ومن ورائي علماء الأمة بوقفة جادة، ومراجعة صادقة للسياسات التي تصادم علماء الشريعة، والتي تراق فيها الدماء، وتزهق الأنفس، وتصادر الحريات.
Saya merayu kepada anda serta bersama-sama para ulama ummah supaya mengambil pendirian yang serius dan melakukan penyemakan dan pembaharuan politik yang jujur agar ianya tidak mengorbankan ulama-ulama syariah yang disebabkan itu darah-darah mereka mengalir terkorban sekaligus merampas kebebasan.


Yusuf al Qaradawi
Presiden Kesatuan Sedunia Ulama Muslimin


No comments: