MUKNAS10
MELAWAN BUDAYA TAKUT: 
DAKWAH
DAN 
PEMBERDAYAAN UMAT
Siddiq
Fadzil
(Pidato
Sambutan Muktamar Nasional ke-10,  Wadah
Pencerdasan
Umat
Malaysia 
Muktamar
Nasional ke-10 menghantarkan kita memasuki dekad kedua dalam pembabakan sejarah
WADAH sebagai gerakan pencerdasan dan pencerahan.  Hari ini kita merakamkan suatu kesaksian  bahawa wadah tercinta ini telah mencipta
prestasi yang cukup bererti, khususnya dalam konteks daerah  lingkaran dakwah yang lebih luas dan
inklusif.   Dengan semangat rahmatan li al-`alamin kita rentasi
sempadan kaum,  kita lintasi batasan
agama.  Komunikasi dan dialog dengan
masyarakat bukan Islam sedang memasuki tahap yang lebih intensif dan ekstensif.   Memang kita adalah umat ukhrijat li al-nas,  umat
yang ditampilkan untuk menyantuni warga kemanusiaan sejagat.
Menangani Pluraliti
Dalam
melaksanakan misi dakwah pencerdasan dan pencerahan kita selamanya dipandu fiqh al-waqi`,  fiqh realiti kemalaysiaan  dengan segala keunikannya.  Apa yang selama ini kita sebut manhaj maliziy dalam pendakwahan
sebenarnya tidak lain adalah sejenis fiqh kontekstual yang terhasil dari  dialektika 
teks dengan konteks,  dialog   nass dengan
waqi`.   Antara realiti yang sentiasa kita
perhitungkan   ialah hakikat kemajmukan
atau pluraliti masyarakat  Malaysia Malaysia Malaysia 
Pidato
kepresidenan yang diucapkan 37 tahun yang lalu itulah yang menjadi asas
pengembangan wacana Islam dan kemajmukan hingga hari ini.   Dari sanalah berpangkalnya gagasan pembinaan
bangsa Malaysia 
Pemugaran Wacana Maqasid
al-Shari`ah
Bersama  Dato’ Seri Anwar Ibrahim kita telah berusaha
menyegarkan wacana maqasid al-shari`ah di
tengah umat.  Kesungguhan beliau dalam pengembangan  al-fikr
al-maqasidiy (pemikiran berasaskan maqasid) memang cukup jelas.    Dalam siri wacana jelajah maqasid beliau
banyak mempromosikan pemikiran maqasidi al-Shaykh Muhammad al-Tahir ibn
`Ashur  (tokoh pembangkit kesedaran baru
tentang kepentingan maqasid al-shari`ah pertengahan
abad 20).  Malah dalam pidato-pidatonya
sebagai pengasas dan penggagas  World Forum for Muslim Democrats,  Dato’ Seri Anwar Ibrahim sentiasa
menggarisbawahi peranan maqasid
al-shari`ah sebagai landasan amalan demokrasi dan tatakelola yang baik (good governance).   Seiring
 dengan komitmen maqasidi  Dato’ Seri Anwar,  kita juga sedang serius menekuni kajian al-maqasid, 
termasuk usaha pengemasan  maqasid al-shari`ah sebagai nilai-nilai
sejagat.   Kita promosikan nilai-nilai
sejagat maqasid  sebagai jambatan
penghubung antara pelbagai kaum, agama dan budaya.  Justeru, 
sebagaimana yang disebut oleh 
al-Shatibiy (Shaykh al-maqasid) 
bahawa maqasid al-shari`ah  yang terumus pada al-kulliyyat atau al-daruriyyat
yang lima 
Moral Politik dan Pemberdayaan Rakyat
Muknas ke-10
menjadi sangat penting kerana ia berlangsung di tengah kemelut moral politik
yang terjelma dalam praksis “mentang-mentang berwewenang,  lalu berperilaku sewenang-wenang”,   merosak trias
politica (prinsip pemisahan kuasa lagislatif, eksekutif dan kehakiman),  memperalat institusi perundangan negara untuk
memenjara dan mendera saingan politik, 
menghukum pegawai-pegawai kerajaan yang setia melaksanakan prinsip dan
nilai integriti,   memfitnah dan
melakukan character  assassination,   menyalahgunakan dana
rakyat dalam jumlah  bilionan ringgit sehingga
menjadi aib nasional,  melakukan pemborosan
wang rakyat untuk membiayai selera gaya hidup mewah orang-orang tertentu,  dan pelbagai skandal lain yang tidak terhitung
banyaknya.   Semuanya berlaku di tengah ketidakberdayaan
rakyat  bertindak sebagai kekuatan massa Indonesia 
                        O, Indonesia Indonesia 
                
       Negara yang kehilangan
makna!
                       
Rakyat sudah dirusak asas tatanan hidupnya.
                       
Berarti sudah dirusak dasar peradabannya.
                       
Dan akibatnya dirusak pula kemanusiaannya.
                 
      Maka sekarang negara tinggal
menjadi peta
                       
itu pun peta yang lusuh
                       
dan hampir sobek pula.
                       
Pendangkalan kehidupan bangsa
                       
telah terjadi.
                  
     Tata nilai rancu.
                       
Dusta, pencurian, penjarahan,
                       
dan kekerasan halal.
                       
Manusia sekadar semak belukar
                       
yang gampang dikacau dan dibakar.
                    
   Paket-paket pikiran murah
dijajakan.
                       
Penalaran amarah yang salah
                       
mendorong rakyat terpecah belah. 
Kemelut yang
sedang menimpa negara ini bukan lagi urusan eksklusif parti-parti politik.   Tetapi sudah seharusnya menjadi  keprihatinan seluruh rakyat,  termasuk pertubuhan-pertubuhan dakwah,  badan-badan advokasi dan seluruh warga
masyarakat madani.  Dalam hubungan inilah
kritikalnya peranan gerakan dakwah tampil sebagai kekuatan massa 
Melawan Budaya Takut (Culture of Fear)
Budaya takut
adalah projek orang-orang politik untuk mendapatkan dukungan dengan cara
menakut-nakutkan rakyat.   Memang
definisi konvensional culture of fear ialah
the concept that people may incite fear
in the general public to achieve political goals through emotional bias.   Dalam bukunya The Culture of Fear,  Barry
Glassner menyebut ahli-ahli politik sebagai salah satu kelompok the peddlers of fear.   Rasa takut yang membudaya tidak hanya akibat
propaganda politik,  malah seringkali
akibat ancaman, penindasan dan penderaan oleh pihak berkuasa.   Budaya
inilah yang telah mengecil dan mengerdilkan 
rakyat,  sehingga kata “rakyat”
selalu dirangkaikan dengan kata “kecil”, lalu menjadi “rakyat kecil”.   Ironis memang,   ada istilah “rakyat kecil”,  tetapi tidak ada istilah “rakyat besar”.      Bagaimana rakyat boleh mengecil,  dan sebaliknya kerajaan menjadi begitu besar,
sedang slogan yang selalu dikumandangkan adalah “kerajaan rakyat, oleh rakyat,
untuk rakyat”?  Dalam kaitan inilah
pentingnya tulisan al-Raysuniy,   al-Ummah Hiya al-Asl,  bahawa yang sebenarnya menjadi  induk dan tonggak adalah umat (rakyat),  sedang kerajaan hanya alat pelaksana kemahuan
umat.
Dalam rangka
pemberdayaan rakyat inilah gerakan dakwah harus mampu menjadi kekuatan pembebas
dari budaya takut.    Yang pertama harus
dibebaskan dari budaya takut tidak lain adalah para pendakwah sendiri.   Misi Islam sebagai agama pembebasan tidak
akan terlaksana di tangan pendakwah-pendakwah penakut.   Ciri pendakwah sejati  adalah tidak takut kepada siapa pun dan apa
pun selain Allah.   Demikianlah pemerian
al-Qur’an tentang watak para pengemban 
risalah Tuhan:
                        (iaitu)
 orang-orang
yang menyempaikan risalah-risalah Allah,
                       
mereka takut kepada-Nya dan tidak merasa takut kepada siapa
                       
pun  selain  Allah.    
Dan  cukuplah  Allah 
sebagai   Pembuat 
                       
perhitungan.   (Al-Ahzab:39.)
Pembinaan etos
dan watak bangsa harus diangkat menjadi agenda utama,   dengan memugar  nilai-nilai unggul  terutama nilai al-shaja`ah (keberanian) 
yang semakin  pupus  ditindih dan ditindas budaya takut.   Tanpa keberanian,  tidak akan ada perubahan.   Maklumat tentang kebobrokan yang
berlaku    -   sebanyak mana dan selengkap mana pun  -  tidak
akan dapat merubah sikap rakyat selagi mereka masih terbelenggu dalam budaya
takut.    Demikianlah yang terjadi kepada
rakyat Mesir zaman Nabi Musa (`a.s.).   Mereka 
hadir beramai-ramai  pada yawmu al-zinah di lokasi perlawanan  antara Musa `a.s. dengan ahli-ahli sihir
Fir`awn,  dan mereka menyaksikan dengan
mata terbelalak  kemenangan mutlak Musa
`a.s. yang sekali gus membuktikan kebenaran kerasulannya.    Tetapi 
mereka  tetap tidak berani  beriman 
kerana takut kepada Fir`awn dan pendukung-pendukungnya.  Budaya takut yang dibina oleh pemerintahan
Fir`awn dan kesannya ke atas rakyat  itu
disebut dalam al-Qur’an:
                        Maka tidak ada yang beriman kepada Musa,   selain
keturunan
                       
dari kaumnya dalam keadaan takut bahawa  Fir`awn dan para
                       
pemuka  (kaum)nya  akan 
menyiksa  mereka.     Dan  sungguh,
                       
Fir`awn  itu  benar-benar 
telah  berbuat
sewenang-wenang  di 
                       
bumi,  dan benar-benar termasuk
orang yang melampaui batas.
                        (Yunus:83).
Begitulah
hakikatnya,    kebenaran yang terbukti
sedemikian jelas tidak dapat merubah sikap (mengalihkan dukungan dari Fir`awn
kepada Musa `a.s.) semata-mata kerana takut. 
Damir dan hati nurani mereka seolah-olah
telah mati ditindas ketakutan.   Kerana
itu gerakan pemberdayaan harus berpangkal dari perjuangan menghidupkan hati
nurani umat dengan iman dan pencerahan.   
Al-Qur’an memberikan kita keyakinan bahawa hati yang mati boleh
dihidupkan kembali (dengan izin Allah):
                        Dan  apakah  orang yang sudah  mati lalu Kami hidupkan dan
                       
Kami  beri  dia cahaya  yang  membuatnya
 dapat  berjalan  di 
                       
tengah-tengah orang banyak,  sama
dengan orang yang berada 
                       
dalam kegelapan,   sehingga  dia tidak dapat keluar dari  sana 
                       
Demikianlah dijadikan terasa indah bagi orang-orang kafir 
                       
terhadap apa yang mereka kerjakan. (Al-An`am:122).
Optimisme  bahawa hati yang mati boleh hidup kembali
terungkap juga dalam bait-bait puisi Rendra seterusnya:   
                        Negara tak mungkin diutuhkan
                       
tanpa rakyatnya dimanusiakan.
                       
Dan manusia tak mungkin menjadi manusia
                       
tanpa dihidupkan hati nuraninya.
                       
Hati nurani adalah hakim adil 
                       
untuk diri kita sendiri
                       
Hati nurani adalah sendi 
                       
dari kesadaran
                       
akan kemerdekaan peribadi.
                        Dengan puisi ini aku bersaksi 
                       
bahwa hati nurani itu 
                       
meski dibakar 
                       
tidak bisa menjadi abu.
                       
Hati nurani senantiasa bisa bersemi 
                        meski sudah ditebang putus di batang.
                       
Begitulah fitrah manusia 
                       
ciptaan Tuhan Yang Maha Esa.
Apabila
al-Qur’an menyebut, “…dan Kami beri dia
cahaya yang membuatnya dapat berjalan di tengah-tengah orang banyak,…”  maksudnya adalah pencerahan nur hidayah Qur’ani,  yang dengannya  manusia dapat melihat segalanya dalam wajah dan
hakikat sebenarnya.   Manusia yang enlightened setelah mengalami pencerahan
Qurani tidak akan tertipu dengan Fir`awn yang berwajah Musa, atau Qarun yang
berwajah Harun.  Manusia yang enlightened tidak akan mengkhianati  suara hati nuraninya sendiri.   Mereka menyikapi dan melayani manusia
mengikut martabat, kualiti dan posisi hakikinya.  Mereka tidak akan melayani menteri sebagai
selebriti yang didewa dan dipuja, 
sebaliknya sebagai pelaksana amanah rakyat yang harus diminta
pertanggungjawabannya,   termasuk akaun
peribadinya,  “min ayna laka hadha?”  (dari
mana kau perolehi ini  semua?).     Pertanggungjawaban seperti itulah yang
dilakukan oleh Amir al-Mu’minin `Umar ibn al-Khattab r.`a. ketika dituntut
penjelasannya tentang bajunya yang berukuran  melebihi ukuran baju orang lain.   Sesuai dengan amalan kepimpinan yang telus (transparent leadership) beliau layani
tuntutan tersebut dengan fakta dan data, 
nothing to hide yang memuaskan
semua,  bahawa beliau tidak mengambil hak
orang lain.   Lebihan kain bahan bajunya
yang dipermasalahkan itu adalah jatah (habuan) anaknya sendiri yang dengan rela
diberikan kepada ayahnya yang bertubuh besar sehingga memerlukan tambahan bahan
bajunya. 
Demikianlah suatu
catatan abadi tentang ketulusan dan ketelusan pemimpin, tentang keberanian dan
kebebasan  umat; suatu kesaksian sejarah
tentang  daulat rakyat yang setianya
bersyarat.  Sejarah tersebut pada
hakikatnya adalah sejarah kita sebagai umat,  
sejarah yang terukir ketika umat memiliki hati nurani dan jiwa
merdeka.  Sudah saatnya umat ini
dimerdekakan dari indoktrinasi fiqh
al-istibdad (fiqh penindasan),  dan
dimanusiakan menerusi fiqh al-taharrur (fiqh
pembebasan).  
Dakwah Memerangi Rasuah
Hanya dengan
hati nurani yang hidup dan jiwa merdeka yang peka, rakyat mampu mencegah segala
bentuk kezaliman dan kemungkaran, 
terutama rasuah yang kini kian membarah. 
Perbuatan keji itu tampaknya tidak lagi dilakukan sendiri-sendiri dan
sembunyi-sembunyi,  tetapi sudah wujud
gejala “rasuah secara berjamaah”.  
Gejala sedemikian itulah yang diungkapkan oleh Rendra lewat puisinya,  Pantun
Koruptor:
                       
Terang bulan terang di kali,
                        Buaya timbul disangka
kiyai,
                       
Katanya ada reformasi,
                       
Nyatanya tetap korupsi di sana-sini.
                       
Kalau ada sumur di ladang,
                       
Jangan diintip gadis yang mandi,
                       
Koruptor akalnya panjang,
                       
Jaksa dan hakim diajak kompromi.
                       
Berburu ke padang 
                       
Dapat janda belang di kaki
                       
Koruptor sakit diizin bersiar,
                       
Wang rakyat dibawa lari.
                       
Berakit-rakit ke hulu,
                       
Berenangnya kapan-kapan,
                       
Maling kecil sakit melulu,
                       
Maling besar dimuliakan.
                       
Kura-kura dalam perahu,
                       
Buaya darat di dalam sedan,
                       
Wakil rakyat jangan ditiru,
                       
Korupsinya edan-edanan.
                       
Si tukang riba disebut lintah darat,
                       
Si hidung belang disebut buaya darat,
                       
Pedagang banyak hutang itulah konglomerat,
                       
Mereka yang berhutang, yang bayar lha kok rakyat! 
                       
Aduh cantiknya si janda kembang,
                       
Sedap menyanyi si jali-jali,
                       
Hujan emas di rantau orang,
                       
Hujan babu di negeri sendiri.     
Khatimah
Kita berkongsi
keprihatinan dengan Dato’ Seri Anwar Ibrahim tentang rasuah yang begitu leluasa
dalam kalangan kerajaan-kerajaan pimpinan orang Islam.  Katanya, “Indeed,
it is ironic that corruption (which is the worst form of the abuse of trust)
and abuse of power continue to be among the ‘notorious hallmarks’  of most Muslim governments.”      Kita sahut seruan beliau agar rakyat
diselamatkan kemanusiaannya dengan memperjuangkan  keadilan sosial.  Justeru, 
tanpa keadilan sosial manusia akan kehilangan kemanusiaannya,  “Absent
of social justice, the poor get poorer, the weak become weaker while the rich
become richer and the strong, even stronger. 
A vicious cycle follows going beyond material inequities,  those at the short end of the social stick
are then threatened at the core.  This
strikes at the very heart of being human 
-  the dignity of man.”  
Rujukan:
Al-`Abd
al-Karim,  Muhammad.  2013.  Tafkik al-Istibdad:Dirasat Maqasidiyyah fi
Fiqh
                       
al-Taharrur min al-Taghallub.  Beirut 
                        Abhath wa al-Nashr.
Al-Kawakibiy,
`Abd al-Rahman.  2006. Taba’i` al-Istibdad wa Masari` al-Isti`bad.
Al-Raysuniy,
Ahmad.  2014.  Al-Ummah
Hiya al-Asl.  Kaherah: Dar
al-Kalimah.
Anwar
Ibrahim.  2014.  World
Forum for Muslim Democrats Concept Paper, 
presented
                        for preparatory meeting
organized by Sasakawa Peace Foundation in
Glassner, B.
1999.  The Culture of Fear: Why Americans are Afraid of the Wrong Things.
Rendra,
W.S.  2013.  Doa
Untuk Anak Cucu.  Yogyakarta :
Bentang.
Siddiq
Fadzil.  2016.  Pembinaan
Bangsa:  Kepelbagaian dalam Bingkai
Kesatuan.  Shah
                        Alam: Institut Darul
Ehsan (IDE). 
Hotel
Bangi-Putrajaya: 04092016. 

 
No comments:
Post a Comment