Monday, September 5, 2016

DR SIDDIQ FADZIL: SETIA RAKYAT DAN INTEGRITI PEMIMPIN



Gerakan pencerdasan dan pencerahan umat merakamkan suatu kesaksian berprestasi cukup bererti khususnya dalam lingkaran dakwah yang lebih luas dan inklusif. Lintasan berbeda agama dan bangsa, berdialog secara intensif dan ekstensif dengan warga bukan Islam. Kita menyambut memaknai seruan umat ukhrijat linnas menyantuni umat sejagat.


Fiqh Waqi dan Maqasid Shariah

Fiqh waqi’i – fiqh realiti  memandu kita dengan keunikan Malaysia – fiqh Malaizie iaitu fiqh kontekstual. Kita berdialog berpandukan nas dan waqi’, menyedari realiti hakikat kemajmukan, realiti masyarakat Malaysia. Berpandukan fiqh pluraliti – fiqh al ta’dudiyat mengenai hak asasi manusia, nilai kemanusiaan dan tatasusila kehidupan dalam masyarakat majmuk. Ini menjadi lahan persekitaran subur bagi mengamalkan fiqh ta’ayush – fiqh coexistense – kehidupan bersama secara damai. Kehidupan bersama dalam harmoni dengan kesalingan agama serta bangsa yang harus dibincang bukan fiqh harbi, bukan fiqh perang.

Gagasan kedamaian inilah yang kita pelopori. Kita tidak boleh lupa Anwar Ibrahim (hafizahullah) telah mengutarakan gagasan Islam dan pluraliti pada muktamar ABIM 1979 menganjurkan Islam sebagai penyelesaian masyarakat majmuk 37 tahun yang lalu. Idea ini menjadikannya asas memperlihatkan keunggulan Islam. Saranan pembentukan bangsa Malaysia dengan kerangka kepelbagaian dalam bingkai kesatuan diajukan. Siyasah inklusif baru ini menjadikan Islam arus perdana perpaduan negara – contributing to positive nation building.

Dengan Anwar Ibrahim, kita telah berusaha dengan gagasan maqasid shariah, membawa fikrah maqasidi. Anwar Ibrahim telah mengadakan jelajah maqasid, dan di antaranya memperkenalkan karya Ibn Ashur tokoh maqasid shariah abad lalu. Pada wadah World Forum for Muslim Democrats, Anwar Ibrahim menekankan penggunaan maqasid shariah dalam tata kelola – good governance. Di atas komitmen Anwar, berlaku usaha pengluasan maqasid shariah sebagai nilai sejagat – universal values – sebagai penghubung dan jambatan - ruang persefahaman – common ground pelbagai agama.

Maqasid shariah seperti diolah pada al kulliyat al khamsat – (lima prinsip kemaslahatan) boleh menjadi kesepakatan umat Islam dan semua agama di dalam perihal daruriyat. Maqasid shariah membolehkan dasar-dasar pentadbiran disepakati bersama.


Kemelut Kepimpinan

Kita berada dalam kemelutan politik apabila mentang-mentang pihak yang menang pilihanraya maka berlakulah tindakan sewenang-wenangnya. Prinsip pengasingan kuasa diketepikan dan seluruh jentera pentadbiran dan kehakiman diperalatkan. Maka dilakukan fitnah dan pembunuhan watak – character assassination. Salahguna wang rakyat, perbelanjaan boros, ketirisan, gaya hidup mewah orang-orang tertentu dan skandal banyak tak terhitung.

Massa dan rakyat sebagai kuasa pencegah penyelewengan dilumpuhkan dan dirosakkan. Akibatnya kacau bilau dan hilang kewarasannya. Rakyat gagal menjadi warga yang bermakna – fail to become effective citizens, dignified citizens. Maka rosaklah dasar peradaban tantangan hidup, rosaklah rakyatnya.

Agama perlu bangkit sebagai liberating force – daya liberatif membebaskan rakyat daripada terbelenggu dengan budaya takut – culture of fear. Budaya takut adalah permainan orang politik, orang berkuasa menakut-nakutkan dan memperkecilkan serta mengkerdilkan rakyat. Rakyat kecil takut berdepan dengan orang besar.

Raisuniy berkata, ethos dan watak bangsa bebas mesti memiliki agenda syaja’a – keberanian kerana tanpa keberanian tiada perubahan. Maklumat banyak tentang penyelewengan yang berlaku dan diketahui ramai tidak akan membawa perubahan kerana  budaya takut.

Begitulah sikap rakyat Fir’aun apabila melihat dan menyaksikan pertembungan Nabi Musa a.s. dengan ahli-ahli sihir Fir’aun. Mereka melihat sendiri kemenangan Musa a.s. tetapi mereka tidak beriman kerana takut kepada Fir’aun dan al mala’ – para pendokongnya.

Kebenaran yang jelas terbukti tidak dapat mengalihkan pandangan rakyat jika dhamir dan hati mereka telah mati akibat ketakutan. Oleh itu hati nurani umat hanya akan hidup dengan cahaya iman dan Islam.

Dan apakah orang yang sudah mati kemudian dia kami hidupkan dan kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada dalam gelap gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar dari padanya?…” (al-An’am: 122)

Inilah optimisme bahawa hati yang  mati boleh dihidupkan kembali. Rakyat perlu dimanusiakan, perlu dihidupkan hati nuraninya yang suci. Dengan pencerahan nur hidayah qur’aniy, manusia dicerdaskan – enlightened dan tidak akan tertipu dengan pembohongan Fir’aun.

Si menteri tidak sepatutnya dilayani seperti selebriti untuk dipuja tetapi sebagai manusia yang diamanahkan dan dipertanggungjawabkan oleh rakyat. Rakyat mesti tanya, “Dari mana kamu perolehi ini semua?”

Khalifah Umar al Khattab r.a. pernah ditanya tentang ukuran bajunya. Dia melayaninya dan menjawab dengan fakta bagi menyakinkan si bertanya bahawa dia tidak mengambil hak orang lain. Umar telah mengambil bahagian kain anaknya Abdullah ibn Umar r.a. kerana tubuhnya besar. Umar had nothing to hide. Kisah ini  hanyalah tentang secebis atau secarik kain bukan mengenai duit berkampit-kampit.

Setia rakyat kepada pemerintah ialah kerana integriti kepimpinannya, ketulusan kepimpinannya membawa kesedaran, menghormati kedaulatan dan menjaga maruah rakyat. Sudah tiba masanya rakyat dimerdekakan dengan ertikata sebenarnya, daripada fikr istibdad (penindasan) kepada fikr taharur (kemerdekaan).

Kini rasuah kian membarah, kekejiannya bukan hanya dilakukan individu tetapi secara ‘rasuah berjamaah’. Rendra menukilkan pantun berkenaannya:-

Terang bulan terang di kali
Buaya timbul disangka wali
Katanya ada tranformasi
Nyatanya tetap korupsi di sana sini

Kalau ada sumur di ladang
Jangan diintip gadis yang mandi
Koruptor akalnya panjang
Peguam negara dan hakim diajak kompromi

Berburu ke padang datar
Mendapat janda belang di kaki
Koruptor terbang bersiar-siar
Wang rakyat dibawa lari

Berakit rakit ke hulu
Berenangnya kapan kapan
Pencuri kecil diburu melulu
Perompak besar dimuliakan


Kura kura dalam perahu
Buaya darat didalam sedan
Ada pemimpin tak boleh ditiru
Korupsinya gila gilaan

Si tukang riba disebut lintah darat
Si hidung belang disebut buaya darat
Pedagang banyak hutang itulah korporat
Mereka yang berhutang yang bayar lha kok rakyat?

Aduh aduh cantiknya si janda kembang
Sedang menyanyi si Jali Jali
Hujan emas di rantau orang
Banjir hutang di negeri sendiri




(Ucapan Sambutan Muktamar Nasional WADAH oleh ke 10 Ketua Majlis Istisyari WADAH Dr Siddiq Fadzil)




No comments: