Wednesday, October 11, 2017

YUSUF AL QARADAWI: RISALAH BUAT ANAKKU



رسالة إلى ابنتي عُلا

YUSUF AL QARADAWI: RISALAH BUAT ANAKKU


Risalah kepada anak perempuanku ‘Ula,


Anakku yang ku sayang, jantung hatiku, buah hatiku, anakku yang ku sayang sepenuh hatiku. Betapa penuhnya kalbu ini dengan kasih padamu, dan pada tiap kasih itu penuh dengan ketulusan dan kebenaran.

Anakku sayang, selama lebih seratus hari engkau telah berada di dalam penjara diktator. Betapa panjangnya tempoh penindasan si zalim keatas orang yang ditindas! Hinggakan sehari menjadi seperti setahun. Insya Allah, hari-hari kezaliman ini akan luput dan kamu hai anakku serta suamimu akan pulang kepada keluargamu dan rumahmu dengan keadaan aman dan memperolehi nikmat.
Kamu dahulunya menganggap dirimu jauh dari penempatan masyarakat, kamu jauh dari mereka dan mereka pula jauh darimu. Kamu dilahirkan bukan di tanah mereka, kamu tidak mendapat pendidikan di negara mereka serta kamu tidak bekerja di jabatan mereka. Maka apa masalah mereka hingga mereka mahu menghukum kamu?

Kamu adalah seorang isteri dan ibu kepada Wijdah. Kamu adalah seorang wanita yang penyayang serta pegawai untuk kedutaan di negara kamu. Kamu memikul kewarganegaraan negaramu, tiada langsung hubungan mereka dengan tugasan kamu. Kemudian  kamu tidak menyibukkan diri kamu dalam politik kecuali suamimu yang menyertai parti Al-Wasat yang ditubuhkan secara sah dalam undang-undang. Akan tetapi pihak berkuasa Mesir tetap menangkap suamimu selama dua tahun lebih dan dia diadili sekaligus lalu tiada pertuduhan dapat disabitkan. Kemudian suamimu dibebaskan, akan tetapi mereka kembali menangkapnya kerana dia adalah suamimu.

Pada prinsip asalnya, manusia bebas daripada sebarang pertuduhan dan ini merupakan pegangan setiap undang-undang. Secara dasarnya, setiap orang yang dituduh adalah bebas dari sebarang tuduhan selagi mana tidak diputuskan oleh mahkamah yang adil. Individu yang dituduh mempunyai hak untuk membuat rayuan keatas pertuduhan yang dilemparkan keatasnya, dia juga mempunyai hak untuk membatalkan pertuduhan itu. Prinsip Mahakim Lin Naqdhi (Court of Cassation) adalah ia bersama-sama dengan yang tertuduh hinggalah ia membebaskannya atau mensabitkan si tertuduh dengan kesalahan jenayah.

Demi Allah yang merupakan Pelindungmu Hai Anakku. Mengapa mereka melayan kamu dengan layanan yang kasar, mengapa kamu dikurung secara berseorangan di dalam penjara yang sempit, kamar kelam di mana kamu tidak mengetahui waktu siang atau malam tatkala kamu dikurung. Mengapa kamu ditangkap? Mengapa kamu difitnah di media massa dan surat khabar ketika perbicaraan kamu di mahkamah? Mengapa kamu dihalang daripada menuntut hak-hak asasi yang terdiri dari hak untuk mendapat pelawat, dan penjagaan kesihatan dan perubatan?! Kamu tidak pernah melakukan jenayah besar apatah lagi kecil, samada bersangkut dengan urusan agama mahupun duniawi. Kamu tidak menyertai demonstrasi dan tidak terlibat dalam perkara-perkara yang berisiko. Sedangkan sebelum kamu ditangkap, kamu bebas keluar masuk, bermusafir dan pulang. Tiada sesiapa pun yang mengatakan kepada kamu sebarang kalimat, namun mengapa insiden penangkapan ini berlaku?! Seolah-olah mereka baru teringat bahwasanya kamu hai anakku adalah anak perempuan Yusuf al-Qaradawi!!

Dan ayahmu hai anakku, menunaikan tanggungjawab mengajar dan mendidik agama kepada orang ramai sepanjang hayatnya samada sebagai faqih, memberikan fatwa, melakukan tugas Daie, guru, penyair, dan penulis. Ayahmu tidak mengkhianati umatnya, dan tidak mensia-siakan risalah ummah ini bahkan tidak berdusta keatas ummah ini dalam hidup ayah semenjak masyarakat mengenali ayahmu hinggalah ayahmu berumur lebih 90 tahun. Ayahmu telah menziarahi benua-benua kesemuanya,  ke negara-negara yang penting dan ayah langsung tidak melupakan isu ummah dan tidak culas dari kewajipan ke atas para muslimin. Andainya mereka yang berkomplot menangkap kamu tidak hairan dengan perkara ini, hal ini kerana urusan Islam tidak penting bagi mereka, urusan ummah tidak penting bagi mereka, tamadun ummah tidak penting bagi mereka, agama dan keilmuan ummah ini tidak penting bagi mereka.

Apa pula dosamu hai anakku? Mengapa mereka mahu menghukum kamu? Ataupun, mengapa mereka menghukum AYAHMU dengan menghukum kamu? Mereka telah menghukum ayahmu sebelum ini, mereka melihat ayahmu ini ahli dalam Tajammuat  Al-Azhar al-Kubra , presiden Kesatuan Ulama Sedunia, dan institusi-institusi keilmuan dan dakwah, anggota dan ahli pakar untuk organisasi fiqh.

Sesungguhnya mereka tatkala mentohmah ayahmu dengan banyak tohmahan, ayah merupakan anggota Haiah Kibaril Ulama’ dan Majma’ al-Buhuth Al-Islamiyyah di Mesir. Kemudian ayah meletakkan jawatan dari kedua –dua jawatan ini ketika mana ayah melihat kedua-dua institusi ini tidak mampu untuk bersatu untuk membincang isu-isu besar yang menimpa Mesir. Maka ayahmu mengucapkan selamat tinggal kepada mereka dan pulang ke negeri pilihan. Maka mengapa mereka menghukum ayah dengan tohmahan yang pelik? Iaitu kesalahan menyertai cubaan untuk menceroboh penjara untuk membebaskan para banduan padahal ketika itu ayahmu sudah berumur 85 tahun dan tidak pernah ayah dengar tentang penjara itu melainkan ketika mana tohmahan ini dibuat. Kesalahan ini tidak pernah dilakukan oleh ayahmu samada di Mesir atau di Qatar.

Sesungguhnya, mereka telah meletakkan belenggu mereka dan kebencian mereka keatas seorang wanita yang merdeka. Mereka ingin untuk menindasnya dan menekannya. Akan tetapi ALLAH akan menimpakan keatas mereka azab, dan Maha Suci ALLAH, Dialah yang menjaga anakku dengan pengawasannya yang tiada kekurangan, dan melindungi diri anakku dalam penjagaannya yang tiada tandingan dan tidak akan dilemahkan.

Wahai ‘Ula anakku,

Allah berkehendak untuk menjadikan untuk mu suatu kurniaan, menjadi tinggi darjat kedudukanmu di dunia dan di akhirat, dan Allah akan menjadikan neraca hisabmu berat dengan limpahan kebaikan. Sesungguhnya kamu, meskipun berada didalam penjara yang sempit, namun sangatlah tinggi martabatmu daripada mereka yang menzalimimu yang hidup enak di istana yang gah lagi hebat. Kamu akan menjadi di kalangan orang yang sangat dicintai dan dikasihi ALLAH, dan juga dikasihi oleh hamba-hambaNya yang sebenar. Betapa banyak orang Muslim dan Muslimah, Mu’min dan Mu’minah, merata dunia memohon ampun kepada Allah untukmu, berdoa kepada Allah untukmu, berdoa untukmu dan saudara yang lain yang juga dizalimi. Mereka mendoakan pertolongan Allah yang hampir tiba dan balasan azab yang segera keatas mereka yang menganiayaimu. Tidak akan sekali-kali doa-doa ini disia-siakan oleh Allah samada di dunia atau di akhirat.

Oleh itu, sejukkanlah matamu, lapangkanlah dadamu, senyumlah kamu dan suamimu dan percayalah bahwasanya doa tulus yang terbit daripada munajat orang yang dizalimi lagi ditindas di penjara, akan menghancurkan dunia para penindas dan diktator. Doa ini bakal menjadikan mereka terdiri dari golongan yang hampa dan sia-sia.

Dan Tuhanmu langsung tidak lalai akan perbuatan mereka, dan mereka yang menindas akan tahu di mana tempat pengakhiran yang bakal mereka temui.


والدك
يوسف القرضاوي
Ayahmu
Yusuf al-Qaradawi, 11 Oktober 2017


Sumber: www.al-qaradawi.net/new/Articles-12510




Teks Asal
ابنتي وحبيبتي عُلا ..
فلذة كبدي, ومهجة قلبي, وثمرة فؤادي, ابنتي التي لها مني كل القلب, ومن قلبي كل الحب, ومن حبي كل الصدق, ومن صدقي كل الإخلاص.
حبيبتي .. صار لك أكثر من مائة يوم في سجون الطغاة, وما أطول أيام الظلم على المظلوم! حتى لكأن اليوم بسنة. ستنقضي إن شاء الله أيام الظلم هذه، وتعودين وزوجك لأهلك وبيتك، سالمة غانمة. 
كنتِ تظنين أنك بعيدة عن مظنة القوم, وأنت بعيدة عنهم, ولدت في غير أرضهم, وتعلمت في غير مدارسهم وجامعاتهم، وتوظفت في غير دواوينهم, فما لهم ولكِ؟
أنت زوجة وأم وجدة، وامرأة مسالمة، وموظفة في سفارة بلدك، التي تحملين جنسيتها, لا علاقة لهم بعملك, ثم أنت لا تشتغلين بالسياسة, يشتغل بالسياسة زوجك, من خلال حزب الوسط، المرخص والمعترف به قانونا, ورغم ذلك اعتقلوه سنتين أو أكثر, وحُوكم فلم يوجد عليه شيء, فبرَّأوه وأفرجوا عنه, ثم أعادوه مرة أخرى؛ لأنه زوجك.
الأصل في الإنسان أنه بريء, هكذا يراه القانون, كل قانون. والأصل في كل متهم أنه بريء، ما لم تَدِنْه محكمة عادلة, ومن حقِّه أن يستأنف الحكم, ومن حقِّه أن يلجأ للنقض, والأصل في محاكم النقض: أنها مع المتهم حتى تبرئه أو تدينه, والله وكيل عليها.
لماذا يعاملونك هذه المعاملة القاسية, ولماذا هذا الحبس الانفرادي في زنزانة ضيقة، لا يعرف فيها ليل من نهار؛ بل لماذا الحبس أصلا؟ ولماذا التشهير في الصحف والأخبار أثناء المحاكمة؟ ولماذا المنع من الحقوق الأساسية، من زيارة ورعاية صحية ودواء؟! فلا ارتكتبت كبيرة ولا صغيرة, لا دينية ولا دنيوية, ولا شاركت في مظاهرة ولا مغامرة, وقد مرَّ عليك سنوات, وأنت تخرجين وتدخلين, وتسافرين وتعودين, ولم يقل لك أحد أي كلمة، فما الذي جرى اليوم؟.
وكأنهم تذكروا فجأة أنك بنت القرضاوي!!
وأبوك يا ابنتي، قد سار بين الناس طول عمره بالدين, وتعليم الدين, فقيها ومفتيا, وداعيا ومعلما, وشاعرا وكاتبا, ما خان أمته, ولا أضاع رسالتها, ولا كذب عليها في حياته منذ عرفه الناس إلى أن جاوز التسعين. زار القارات كلها، وزار البلاد المهمة, ولم يتخلف عن قضية للأمة, ولم يتكاسل عن واجب للمسلمين, وإذا كان هذا لم يعجبهم, لأنهم لا يهمهم أمر الإسلام، ولا أمته، ولا حضارتها، ولا دينها وثقافتها, فما ذنبك أنت؟ لماذا يعاقبونك أنت؟ أو لماذا يعاقبون أباك في صورتك؟!
لقد حاكموا أباك, وهم لا يرونه إلا مشاركا في تجمعات الأزهر الكبرى, وهو رئيس للاتحاد العالمي لعلماء المسلمين، ولعدد من المؤسسات العلمية والدعوية، وعضو وخبير بالمجامع الفقهية الكبرى.
لقد كان حين وجهوا له هذه التهم عضوا في هيئة كبار العلماء، ومجمع البحوث الإسلامية بمصر، ثم استقال منهما حين رأى أنهما لا يجتمعان من تلقاء أنفسهما لمناقشة الملمات العظمى التي تمر بها مصر، فودعهم راجعا إلى موطنه الاختياري. فلماذا يحاكمونه بتهمة غريبة: أنه شارك وهو فوق الخامسة والثمانين – آنذاك - في اقتحام السجون، وإخراج المسجونين من سجن لم يسمع به إلا حين سمع هذه التهمة، والتي لم يعلموه بها، لا في مصر ولا في قطر.
لقد وضعوا غلهم وحقدهم في امرأة حرة, أرادوا أن يقهروها, وأراد الله أن يقهرهم هم, وهو سبحانه يحفظها بعينه التي لا تنام, ويكلؤها في كنفه الذي لا يضام.
عُلا ابنتي, شاء الله أن يجعل لك من اسمك نصيبا، فيعلي من قدرك في الدنيا والآخرة، ويثقل ميزان حسناتك، وإنك وأنت في زنزانتك الضيقة لأعلى قدرا من ظالمك في قصره المنيف، وأحب إلى الله وإلى قلوب عباده منه، وكم من مسلم ومسلمة ومؤمن ومؤمنة في أقاصي الأرض، يستغفر لك، ويسأل الله لك، ويدعو لكِ ولإخوانك وأخواتك المظلومين بفرج قريب، وانتقام عاجل من ظالميك، ولن تضيع هذه الدعوات في الدنيا ولا في الآخرة.
فقري عينا, وانشرحي صدرا, وابتسمي ثغرا, أنت وزوجك, وثقي أن دعوة صالحة تصدر من المظلومين المضيَّق عليهم في سجونهم جديرة أن تفسد على الظالمين دنياهم, وتجعلهم خائبين, وما ربك بغافل عما يعملون، وسيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون.

والدك 
يوسف القرضاوي


No comments: