Monday, September 25, 2017

PERGINYA SEORANG MURABBI: MOHAMMED MAHDI AKEF


PERGINYA SEORANG MURABBI:  MOHAMMED MAHDI AKEF (Semoga Allah merahmati)


Kita sedih apabila mendapat berita kematian Mohamed Mahdi Akef, mantan Murshidul Am Ikhwan al Muslimin di Mesir. Semoga Allah swt mencucuri rahmat ke atas ruhnya. Ucapan Ta’ziah  kepada keluarga, saudara-maranya serta sahabat seangkatan.

Anak perempuannya Aliya Mohamed, mengumumkan tentang kematian bapanya yang sedang berada dalam tahanan di hospital tentera Qasr el-Eyni. Kenyataan Aliya berbunyi: “Bapa saya telah meninggal dunia. Dari Allah kita datang, dan kepadaNya kita akan kembali.”

Sungguh pilu apabila mendengar bahawa keluarga al marhum Syaikh Akef memohon kebebasannya kerana keadaan penderitaan kesihatannya tetapi permohonan itu ditolak oleh Mahkamah Mesir. Syaikh Akef berumur 89 tahun mengidap kanser dan sakit jantung serta tulang pahanya patah. Anak perempuannya mengesahkan bahawa kebelakangan ini Syaikh Akef telah dikurung di hospital penjara dan hanya dibenarkan lawatan sekali seminggu, walaupun usia lanjutnya dan mengalami kesihatan yang tenat. Rayuan keluarganya agar diberi belas kasihan tidak dilayani dan tidak dihiraukan langsung oleh regim pemerintah.  

Syaikh Akef telah melepaskan jawatan Murshidul Am Ikhwan pada 2010. Dia telah ditangkap pada 4 Julai 2013 walaupun dia tidak lagi berada di dalam barisan pimpinan Ikhwan. Dia ditahan sempena gempuran berdarah oleh tentera Mesir dalam rampasan kuasa brutal yang menyaksikan 2,600 orang yang tidak berupaya mempertahankan diri dibunuh pada suatu hari di Medan Raba’a.

Rampasan kuasa haram itu menjatuhkan kerajaan dan presiden pertama yang dipilih secara demokratik, bebas dan sah.  Kerajaan-kerajaan Barat dan banyak negara lain enggan mengutuk malah tidak mahu mengakui bahawa rampasan kuasa tentera telah berlaku. Kerajaan Barat, Arab dan Islam (kecuali Qatar dan Turki) tidak mengendahkan pembunuhan beramai-ramai dan tidak peduli tentang pelanggaran hak asasi apabila ribuan orang dihumban ke dalam penjara dan disiksa. Banyak anggota Ikhwan terpaksa melarikan diri ke negara-negara lain. Amerika Syarikat dan United Kingdom serta negara-negara Eropah jelas menampakkan sifat hipokrit dalam respon dan muslihat licik mereka. Mereka lebih gemar berbaik dan berurusan dengan diktator-diktator korup dan uzur sehinggalah pemimpin-pemimipin kuku besi ini sampai kepada ‘tamat tempoh sahlaku’ mereka.

Ikhwan al Muslimin menjauhi dan menolak tindakan militant dan keganasan, dan tetap mengekalkan cara aman, pilihanraya demokratik bebas dan perlawanan idea sebagai wasilah mencapai matlamat politiknya. Ikhwan percaya kepada gerakan islah masyarakat secara beransur-ansur. Ikhwan telah muncul sebagai pihak pembangkang paling kuat di Mesir, memenangi sokongan besar kerana ia mempamerkan kepimpinan jati, ia menyediakan khidmat kesihatan dan perkhidmatan sosial lain yang kerajaan Mesir tidak mampu melaksanakan.  Ikhwan menawarkan politikal Islam sebagai penyelesaian dan Ikhwan terbukti tidak korup. 


Di bawah kepimpinan Syaikh Akef, Ikhwan telah memenangi 20 peratus jumlah kerusi parlimen pada pilihanraya legislatif 2005. Ini suatu pencapaian bersejarah bagi sebuah parti yang diharamkan tetapi dibiarkan bergerak. Ikhwan tampil sebagai kuasa oposisi paling berorganisasi menentang regim Presiden Hosni Mubarak, berkempen membantah kekejaman polis, rasuah, salahguna kuasa dan ketidakadilan sosial yang ketara.

Syaikh Akef berkata bahawa negara-negara Arab dan Islam mengalami kemunduran teruk, dan dunia Barat inginkan supaya mereka berada lebih jauh keterbelakang lagi. Barat tidak langsung mahu mereka maju. Banyak yang menafsirkan ini bermakna anjuran agar meraih kemajuan teknologi tinggi dan ada yang mendakwa Syaikh Akef menggesa negara-negara Arab dan Islam memperolehi keupayaan nuklear. Kini telah bertambah jelas apa yang dia maksudkan dan apa sebenarnya posisi Ikhwan al Muslimin sekarang dan sudut sisi politiknya.

Para penganalisa menyimpulkan bahawa perjuangan dan seruan ke arah partisipasi politik dan keabsahan pilihanraya, yang mana Ikhwan al Muslimin adalah model terbaik, diliihat sebagai ancaman eksistensial, kerana Ikhwan menawarkan model politikal Islam berbeda serta menyaingi amalan regim-regim despotik Arab.  

Telah sekian lama, bangsa Arab hidup dalam keadaan menghina diri sendiri, menerima dan bernaung di bawah pemimpin-pemimpin serta regim-regim paling teruk dan paling korup yang membawa negara-negara mereka sengsara ke jurang kehancuran. Syaikh Akef berkata AS dan kerajaan-kerajaan seumpamanya takut kepada kebebasan sebenar sama saja sepertimana digeruni oleh regim-regim despotik. Mereka berkomplot bagi merubah sistem pendidikan, mencampuri wacana agama, budaya dan media negara-negara Arab dan Islam, agar memaksa umat tunduk melutut, melemahkan aqidahnya, mencemarkan akhlaknya, menyisihkan jatidirinya dan menjauhkannya daripada asal usul budayanya yang unggul. Inisiatif-insiatif AS dan Eropah digunakan bagi memaksa dan memeras ugut regim-regim rantau berkenaan agar berkompromi dan beralah tentang isu-isu nasional dan rantau yang asasi, menyerah dan patuh kepada kehendak AS ke atas Palestin, Afghanistan, Iraq dan pembolotan minyak.

Mesir, negara Arab terbesar dan negara paling berdaya yang sepatutnya menerajui reform dan perubahan, malangnya meneruskan dasar-dasar menindas. Pimpinan Mesir tidak memiliki rasa bertanggungjawab ke atas ketenteraman, kesejahteraan dan kestabilan negara. Mereka tidak berusaha untuk pembangunan negara, atau keperluan menarik pelaburan ; mahupun berkebolehan mencipta persekitaran bagi keterbukaan politik yang meraikan semua kuasa-kuasa politik dan memberdaya serta memberikan ruang dan peluang kepada semua kuasa-kuasa sosial menyuarakan pendapat mereka; ataupun rasa takut kerana pasti nanti mereka akan berdiri depan Allah, ‘Yang akan bertanya mereka (bagaimana mereka melayani) rakyat mereka.

Syaikh Akef kesal dengan peranan Mesir di Gaza kerana membantu penjajah Israel bukan memperjuangkan kepentingan bagi membebaskan rakyat Palestin. Dia menegaskan bahawa menjadi tanggungjawab Ikhwan supaya mendedahkan dasar dan tindakan buruk, tindak-tanduk yang melanggar hak asasi manusia dan merendahkan martabat maruah insan.

Syaikh Akef menekankan perubahan sebenar negara hanya akan dicapai oleh rakyatnya sendiri, yang mempunyai azam untuk berubah. "Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri." (Surah Ar-Ra'd 13:11). Ikhwan al Muslimin berjihad bagi mencapai matlamat ini melalui pendekatan beransur-ansurnya: islah diri, membina keluarga, menasihati masyarakat dan membebaskan ibu pertiwi.

Syaikh Akef seterusnya menyatakan bahawa Ikhwan akan terus menyeru kepada para pemimpin negara, iaitu mereka yang telah diamanahkan memimpin ummah ini, supaya takut kepada Allah dalam melayani rakyat jelata, dan agar mereka sedar dan ingat bahawa mereka akan di bawa berhadapan dengan Allah tanpa sebarang rahsia. Syaikh Akef memberi amaran kepada regim-regim bahawa mereka akan disoal tentang setiap perbuatan kecil ataupun besar, tentang jeritan mereka yang disiksa dalam tahanan, tentang pertumpahan darah para syahid dan kesengsaraan mereka, tentang tangisan janda-janda yang hilang suami, tentang ibu-ibu dan anak-anak yatim yang  merana, tentang teriakan keluarga-keluarga tahanan di pintu-pintu pagar penjara dan pusat-pusat tahanan, tentang berjuta-juta rakyat menganggur, tentang wang rakyat yang dicuri, tentang pembangunan yang diselewengkan, dan tentang setiap perkara tanpa terlepas sesuatu pun.

"Oleh itu, bagaimana pula (hal keadaan mereka) ketika Kami himpunkan mereka pada hari (kiamat), yang tidak ada syak padanya; dan (pada hari itu juga) disempurnakan kepada tiap-tiap seorang, balasan apa yang ia telah usahakan, sedang mereka masing-masing tidak akan dianiaya.” (Aali 'Imraan 3:25)

Syaikh Akef menyenaraikan bahawa perubahan dan islah sebenar mensyaratkan kesetiaan durjana dan pilih kasih diganti dengan merit dan kelayakan; menggantikan kuasa wewenang pasukan keselamatan dengan keluhuran undang-undang; mengangkat prinsip akauntabiliti bagi membenteras pemunggahan harta rakyat.

Syaikh Akef menyedari tentang krisis parah masyarakat Arab sedang mengalami, dengan pergantungan regim kepada belantan besar pasukan keselamatan untuk bunuh, siksa dan tangkap sesiapa saja, merubah dan menatijahkan negara-negara Arab menjadi penjara besar. Regim-regim Arab masih tebal dengan mentaliti negara kepolisian, dan masih menggunakan taktik-taktik usang, dan apa yang mereka amat prihatin hanyalah memastikan kuasa berada ditangan mereka, walaupun mereka terpaksa melangkahi mayat-mayat mangsa-mangsa kezaliman mereka. 

Syeikh Akef berikrar untuk setia patuh kepada agama dan misi perjuangan, kepada negara dan watan ibu pertiwi, untuk menggalas segala beban pengorbanan demi Allah sehinggalah Allah mengurniakan kemenangan.
Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).”
(Al-Baqarah 2:214)

Syaikh Akef menghabiskan 33 tahun usianya merengkuk di penjara. Kali pertama setelah langkah besar-besaran penyingkiran oleh pemimpin Arab Raya dan presiden pertama Mesir Gamal Abdel Nasser pada 1954 selama 26 tahun. Dia dipenjarakan selama 3 tahun pula oleh Hosni Mubarak pada 1996. Apabila Presiden Morsi dijatuhkan, Syaikh Akef dihukum penjara seumur hidup bermakna lagi 25 tahun tahanan.

Sudah terlalu ramai dan terlalu lama putera-puteri terbaik dan terbilang Mesir  dipenjarakan dan didera kerana mereka menegakkan prinsip, hati nurani dan keimanan.

Syaikh Akef hidup dengan penuh maruah dan kehormatan berkhidmat di jalan Allah dan dia syahid keranaNya.

Tepat sekali kata-kata Aliya Mahdi Akef dalam Facebook, mengatakan "Bapa saya di dalam pangkuan Allah.

Dengan nama Allah: segala puji bagi Allah, dan salawat dan salam ke atas Rasulullah dan semua yang mengikuti jejak langkahnya…

"Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.”
(Al-Ahzaab 33:23)



Ahmad Azam Abd Rahman
Presiden
Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH)



No comments: