Friday, February 23, 2018

PERINGATAN KEPADA BANI ADAM


MAFHUM AYAT

Nota Usrah Wadah Pencerdasan Umat
PERINGATAN KEPADA BANI ADAM : Pengajaran Ayat 35-42 Surah Al A’raf




MAFHUM AYAT


Wahai anak cucu Adam! Jika datang kepadamu rasul-rasul dari kalanganmu sendiri, yang menceritakan ayat-ayat-Ku kepadamu, maka barang siapa yang bertakwa dan mengadakan perbaikan, maka tidak ada rasa takut kepada mereka, dan mereka tidak bersedih hati [35].

Tetapi orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombong diri terhadapnya, mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya [36].

Siapakah yang lebih zalim dari orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah atau yang mendustakan ayat-ayat-Nya? Mereka itu akan memperoleh bahagian yang telah ditentukan dalam Kitab sampai datang para utusan (malaikat) Kami kepada mereka untuk mencabut nyawanya. Mereka (para malaikat) berkata, “Manakah sembahan yang biasa kamu sembah selain Allah?” Mereka (orang musyrik) menjawab, “Semuanya telah lenyap dari kami.” Dan mereka memberikan kesaksian terhadap diri mereka sendiri bahawa mereka adalah orang-orang kafir [37].

Allah berfirman, “Masuklah kamu ke dalam api neraka bersama golongan jin dan manusia yang telah lebih dahulu dari kamu. Setiap kali suatu umat masuk, dia melaknat saudaranya, sehingga apabila mereka telah masuk semuanya, berkatalah orang-orang yang (masuk) belakangan (kepada) orang yang (masuk) terlebih dahulu, “Ya Tuhan kami, mereka telah menyesatkan kami. Datangkanlah siksaan api neraka yang berlipat ganda kepada mereka.” Allah berfirman, “Masing-masing mendapat (siksaan) yang berlipat ganda, tapi kamu tidak mengetahui.” [38].

Dan orang-orang yang (masuk) terlebih dahulu berkata kepada yang (masuk) belakangan, “Kamu tidak mempunyai kelebihan sedikit pun atas kami. Maka rasakanlah azab itu kerana perbuatan yang telah kamu lakukan.” [39].

Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombong diri terhadapnya, tidak akan dibukakan pintu-pintu langit bagi mereka. Dan mereka tidak akan masuk syurga sebelum unta masuk ke dalam lubang jarum. Demikianlah kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat jahat [40].

Bagi mereka tikar tidur dari api neraka dan di atas mereka ada selimut (api neraka). Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang zalim [41].

Dan orang-orang yang beriman serta mengerjakan kebajikan, Kami tidak akan membebani seorang melainkan menurut kesanggupannya. Mereka itulah penghuni syurga, mereka kekal di dalamnya [42].

Al-A’raf 7.



PENGAJARAN
PENGAJARAN
1 Allah (swt) mengingatkan manusia supaya memberi tindak balas positif terhadap pengutusan para rasul yang menyampaikan risalah kebenaran (ayat-ayat Allah). Dua sikap dituntut dari manusia terhadap seruan para rasul iaitu bertaqwa kepada Allah (swt) dan membuat perbaikan-perbaikan (melakukan islah) dalam masyarakat (fa-manit-taqa wa as-laha). Bertaqwa ialah membangun hati dan jiwa yang sentiasa takutkan Allah (swt), disertai rasa bimbang tentang nasib yang bakal ditempuh di Hari Akhirat. Dengan kesedaran-kesedaran demikian dia (manusia) memelihara diri dari syirik dan dosa besar dan sedaya upaya berusaha mengelak diri dari melakukan dosa-dosa kecil. Membuat perbaikan-perbaikan ialah melakukan islah melalui gerak kerja dakwah, al-amr bil ma-ruf, al-nahy `anil-mun-kar dan jihad fi sabi-Lillah. Allah (swt) memberi jaminan bahawa Dia akan menghilangkan dari diri mereka rasa takut (la khau-fun `alay-him) ketika berdepan dengan kegoncangan Hari Kiamat nanti dan juga menghilangkan rasa sedih (wa laa hum yah za-nuun) kerana berpisah meninggalkan kehidupan dunia.

2 Mereka yang memberi respons negatif terhadap pengutusan para rasul adalah mereka yang mendustakan ayat-ayat Allah (swt) dan menyombong diri terhadap-Nya (wal-lazi-na kaz-za-buu bi aa-yaa-tina was tak-baruu). Mereka adalah orang-orang yang enggan beriman dengan ayat-ayat Allah (swt) dan enggan menerima hujjah yang dikemukakan oleh para rasul. Mereka menyombong diri dengan menolak kebenaran sekalipun didokong dengan bukti yang jelas dan terang. Mereka juga sombong kerana enggan untuk tunduk merendah diri, mengabdi diri kepada Allah (swt). Allah (swt) menegaskan bahawa tempat yang layak bagi mereka (yang membantah dan menyombong diri ini) ialah neraka jahannam dan mereka kekal diazab di dalamnya selama-lamanya.

3 Tidak ada kezaliman yang lebih besar dari perbuatan berbuat bohong terhadap Allah (swt) dan mendustakan ayat-ayat-Nya. Mereka yang berbuat demikian (berbuat dusta dan berbohong) telah melakukan kesalahan paling besar terhadap Allah (swt), sedang Dialah yang mencipta diri mereka dan mencipta seluruh alam. Dialah juga memberi mereka segala keperluan untuk mereka hidup. Mereka berdusta dengan menuduh-Nya mempunyai anak atau Dia diperanakkan. Mereka menuduh Allah (swt) miskin sedang kononya mereka kaya. Mereka juga menolak ayat-ayat Allah (swt) yang diwahyukan dan menganggapnya sebagai dongeng yang direka-reka. Mereka memilih untuk menyembah selain dari Allah (swt) atau menganggap ada kuasa yang lain yang setanding dengan-Nya. Semua kebohongan dan dusta akan hilang dan tersingkap dengan jelas saat mereka dicabut nyawa oleh malaikat. Mereka sendiri menjadi saksi atas kebohongan dan pendustaan yang dibuat selama ini. Namun saat untuk kembali ke jalan yang benar sudah tertutup.

4 Mereka yang mendustakan ayat-ayat Allah (swt) dan bersikap sombong terhadapNya, dari kalangan jin dan manusia, akan dimasukkan ke neraka. Di neraka mereka akan saling menyalah. Kelompok yang kemudian mempersalah mereka yang terdahulu kerana mereka disebut menjadi punca tersesatnya mereka yang datang kemudian. Mereka yang memasuki neraka lebih awal pula cuba berlepas diri dari memikul tanggungjawab, lalu mendebatkan bahawa tiada bedanya dengan mereka yang terkemudian kerana mereka sendiri menolak kebenaran yang dibawa oleh para nabi dan memilih untuk mengikuti jejak langkah (agama) bapa-bapa mereka yang terdahulu, walaupun ternyata apa yang ada pada bapa-bapa dan nenek moyang mereka adalah batil. Allah (swt) menegaskan bahawa mereka yang terdahulu itu akan digandakan azab, namun yang terkemudian tidak dikurangi azab yang ditimpakan ke atas mereka,. Mereka juga akan menerima azab yang berganda.

5 Mereka yang mendustakan ayat-ayat Allah (swt) dan bersikap sombong terhadapNya adalah orang-orang yang berbuat jahat terhadap Allah (swt) (al-muj-ri-miin) sekaligus adalah orang-orang yang zalim (al-zhaa-limin). Rahmat Allah tertutup untuk mereka. Doa dan permohonan serta amal mereka tidak menembus langitkerana pintu-pintu langit tidak terbukauntuk mereka. Sebaliknya yang menadah menanti mereka ialah kawah azab neraka dengan api yang akan membalut tubuh mereka (la-hum min ja-han-nama mihaa-dun wa min faw-qi-him ghaw-wash). Sebaliknya mereka yang beriman dan beramal salih, dengan melaksanakan kewajipan yang mampu dilaksanakan (kerana Allah (swt) tidak membebankan hamba-hamba-Nya dengan kewajipan yang di luar dari kemampuan mereka (laa nu-kal-lifu naf-san il-la wus-`aha)). Mereka adalah ahli syurga yang kekal mendapat nikmat dari Allah (swt).



(Cikgu Abd Halim Ismail adalah Naib Presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia)



No comments: