Wednesday, May 2, 2018

PKPIM: Fastabiqul Khairat: Reformasi Anwar Ibrahim, Pendamaian Tun Mahathir




PKPIM: Fastabiqul Khairat:  Reformasi Anwar Ibrahim, Pendamaian Tun Mahathir

Dalam Pilihanraya Umum kali ke-14 ini, seperkara yang menjadi bahan kegemaran parti-parti politik sebagai bahan kempen ialah ‘Anwar Ibrahim - Tun Mahathir Berdamai?’

Timbul pelbagai reaksi terhadap keputusan Anwar Ibrahim itu. Ya, ia keputusan Anwar Ibrahim. Sosok Bapa Reformis yang dizalimi selama dua dekad; natijah perjuangan tulennya. Kini beliau dipenjara namun jiwa ‘Lawan Tetap Lawan’ mengaum ke angkasa.

Sukar untuk memahami asbab keputusan beliau, tetapi tidak bermakna ianya mustahil. Jawapan kepada persoalan yang bertapa jauh dilubuk hati Rakyat Malaysia yang mendambakan Reformasi hakiki dan menyeluruh pimpinan Anwar Ibrahim; dan Rakan-rakan serta pendokong Reformasi, tersedia diatas jejak hidup dan usia beliau.

(1) Ketahuilah bahawa semenjak awal usia Anwar Ibrahim dalam perjuangan Rakyat, premis prinsipnya tidak pernah lari daripada impian membasmi kemiskinan dan hina kepapaan. Kerana itu, sejak dari PKPIM, ABIM, Menteri, Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan Ketua Pembangkang, softspot Anwar Ibrahim sentiasa ‘kemiskinan’.

(2) Impian Merdeka ialah menjamin kebebasan rakyat secara memyeluruh. Kerana itu, jika ada anak miskin tidak dapat akses pendidikan yang baik, maka diusaha pendidikan percuma. Jika ada anak miskin yang kesukaran memulakan perniagaan, maka diusahakan Majlis Amanah Raya untuk bantu perniagaan kecil. Jika ada anak miskin yang suaranya malap, maka diusahakan mekanisme demokrasi yang telus dan adil.

(3) Dari awal hingga kini, jiwa Anwar Ibrahim bak tisu apabila berkait dengan nasib rakyat miskin. Mana mungkin beliau tidak marah dan merah muka apabila berhadapan dengan rasuah orang berharta, salah guna kuasa orang berkuasa dan keangkuhan orang yang hidup senang dengan kekayaan suku-sakat seraya tuli terhadap derita saudara senegara. Mana mungkin beliau tidak memerangi golongan elitis yang bongkak dan tanpa segan-silu memperbodoh rakyat dengan sikap ‘bodo’ mereka itu.

(4) Pun begitu, bukanlah tunjang misi pembebasan kemiskinan itu dijiwai dengan roh keduniaan dan duitan semata-mata. Melalui dakwah dan tarbiyah didalam ABIM serta pertemuan bersama tokoh dakwah seantero dunia, Anwar Ibrahim menghayati tuntutan memupuk persaudaraan (Surah al-Hujurat, 49:13), meratakan keadilan (Surah an-Nisa, 4:58), kesaksamaan ekonomi (Surah al-Harsy, 59:7) dan urus tadbir yang baik (Surah Yusuf, 17:43-49). (rujukan: Anwar Ibrahim (1997). Gelombang Kebangkitan Asia)

Titik fokal jalur dakwah dan formula pembangunan bangsa Anwar Ibrahim pula berasaskan kepada Maqasid Shariah yang dipelopori Imam asy-Syatibi yang dikembangkan oleh Ibn Ashur, Imam al-Qaradawi dan Sheikh Muhammad al-Ghazali. Serta dengan hormat yang istimewa kepada Imam al-Qaradawi menerusi Fiqh al-Awlawiyat yang menjadi juristic basis for social policies. (rujukan: Anwar Ibrahim (1997). The Asian Renaissance. ms.118-119) Anwar Ibrahim juga peka dengan perbahasan Maqasid Shariah terkini yang dibahaskan oleh Sheikh Dr. Ahmad ar-Raisuni.

(5) Ya, mungkin pada awalnya ‘Anwar Ibrahim Lawan Kemiskinan’ lahir daripada nurani suci seorang remaja sekolah menengah; MCKK, yang serba keanak-anakan. Namun, kesungguhan beliau itu tulen. Ini mendorong beliau menjalinkan persahabatan dan memperhebat jaringan dengan tokoh-tokoh Ulama, Ilmuan dan Negarawan tempatan-antarabangsa, meneroka idea dan ilham. Tujuannya hanya satu; demi ummat dan rakyat; bukan kepentingan peribadi. Inilah yang menjadikan Anwar Ibrahim sebagai sosok  'human transformer' dan 'culture builder’.

(6) Seperkara lagi yang melatari prinsip Anwar Ibrahim ialah pembacaan beliau yang sangat luas. Turut serta sahabat-sahabat beliau yang menjadi teman diskusi, pakar rujuk dan rakan debat beliau. Hasilnya, ilham yang diutarakan oleh Anwar Ibrahim adalah yang halus, berpandangan jauh dan mapan. Bukti abadi kepada kecintaan Anwar Ibrahim kepada ilmu, buku dan rakyat, tercermin dalam penulisan beliau; buku berjudul, ‘The Asian Renaissance’ atau ‘Gelombang Kebangkitan Asia’. Idea asasnya ialah kebebasan, keadilan dan maruah.

(7) Anwar Ibrahim sebut pada 27 Oktober 2014 dalam ‘Pidato Umum Anwar Ibrahim 40 Tahun dari UM ke Penjara’ di Universiti Malaya, bahawa perjuangan ini bukan soal Anwar Ibrahim, ini soal masa depan rakyat dan generasi mendatang. Ini bukan soal peribadi, ini soal ummat dan rakyat. Kerana itu beliau jelaskan, sebenarnya beliau ditawarkan pelindungan suaka dibeberapa negara dengan tawaran posisi perkhidmatan antarabangsa yang bermanfaat untuk masyarakat global. Namun, Anwar Ibrahim memilih untuk kekal di Malaysia; memilih untuk ke penjara. Alasan beliau, ‘Kalau anak muda berjuang separuh mati untuk masa depan negara sendiri. Takkan saya boleh senang hidup selesa di negara orang. Saya mahu bersama saudara-saudara di sini.’

(8) Memahami prinsip yang didokong oleh Anwar Ibrahim yang tidak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas, ia menjelaskan sebab pertama mengapa Anwar Ibrahim memilih untuk menerima Tun Mahathir. Kerana Pakatan Anwar Ibrahim dan Tun Mahathir akan memberikan manfaat besar kepada rakyat Malaysia.

(9) Anwar Ibrahim mempunyai pilihan; (1) Menolak pakatan bersama Tun dan berlaku pertandingan empat penjuru pakatan; Pakatan-PPBM-PAS-Barisan, yang pastinya menjamin kekalahan rakyat, tetapi beliau senang kerana tidak bersama orang yang memzalimi beliau, atau (2) Terima Tun -> tubuh Pakatan Harapan -> Menang PRU14 -> tawan Putrajaya, dan keuntungannya untuk 30 juta Rakyat Malaysia berbanding hanya Anwar Ibrahim seorang. Ya. Demi Rakyat. Demi Ummat. Demi Keadilan.

(10) Tidak ada yang boleh menafikan; apatah lagi mempersenda, kesengsaraan yang dihadapi oleh Anwar Ibrahim lewat usia perjuangan beliau. Maka timbul pula persoalan tentang bagaimana hukuman terhadap salah-laku Tun. Kita ada 2 pilihan; (1) penjarakan Tun; satu orang dihukum, 30 juta Rakyat Malaysia rugi kerana diperintah oleh sekelompok penyamun, atau (2) terima permohonan maaf Tun -> menang Pakatan Harapan -> ‘lenjan’ Tun untuk kerja demi Rakyat dan kepentingan Rakyat -> cukup 2 tahun Tun berehat -> angkat Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri, dan 30 juta Rakyat Malaysia terima manfaat.

(11) Adakah Anwar Ibrahim telah mengkhianati perjuangan Reformasi? Tidak. Bahkan saat inilah terbukti Anwar Ibrahim merupakan tokoh Reformis agung negara. Kerana ujian terakhir yang beliau hadapi; setelah merasai hidup sebagai rakyat jelata, Menteri-penguasa, banduan penjara dan Pembangkang Parlimen, adalah untuk memilih antara dua keutamaan; diri atau ummat.

(12) Ternyata Anwar Ibrahim telah memilih ummat. Memilih untuk menegakkan keadilan walaupun dengan segala kepayahan yang menimpa diri beliau dan keluarga.

(13) Pastinya kita boleh berbeza pandangan. Silakan berbeza pandangan. Dan pastikan perbezaan itu tidak menafikan kebenaran yang ada pada semua pihak. Pastikan perbezaan itu tidak melemahkan perjuangan ummat yang menatijahkan kekalnya kezaliman. Insafilah nasihat al-Fadhil Ust. Prof. Dato’ Dr. Siddiq Fadzil, ‘kepelbagaian harus diraikan dalam bingkai kesatuan. Menegakkan Hak dan memelihara Akhlak.’ Ini adalah seperti yang diungkapkan dengan cukup menarik oleh Dr Muhammad `Imarah dalam bukunya, al-Islam wa al-Ta`addudiyyah: al-Ikhtilaf wa al-Tanawwu` fi Itar al-Wihdah (Islam dan Pluralisme: Perbezaan dan Kepelbagaian dalam Bingkai Kesatuan).

(14) Pokoknya, penumpuan adalah untuk mencantas kleptokrasi dan pencabul demokrasi; inshAllah Malaysia akan lebih sihat dibawah kepemimpinan baharu dan ketika itu marilah kita berentap lagi. Berentap idea dan ideal dalam suasana demokrasi hakiki yang berprinsip.

(15) Semoga Allah merahmati usia Anwar Ibrahim. Semoga Allah memberkati dan melimpahi keampunan kepada Anwar Ibrahim dan keluarga, juga kepada sahabat-sahabat seperjuangan yang tidak lentur di hinjak mehna, tidak patah di tekan ujian.

(16) Marilah kita bermunajat dan berdoa kepada Allah agar dikurniakan pahala kebajikan diatas amal yang sedikit ini demi menegakkan perintah-Nya. Semoga Allah memperkuat ukhwah sesama kita dan mengampuni khilaf yang timbul dalam ghairah PRU14 ini. Semoga Allah memberikan kemenangan kepada Hamba-Nya yang jujur dan ikhlas dalam mengangkat agama-Nya dengan terhormat.


اللهم اغفر لنا ذنوبنا و لإخواننا الذين سبقونا بالإمان
ولا تجعل في قلوبنا غلّا للذين آمنوا، ربّنا إنك رؤوف الرحيم

ربّنا آمننا بما أنزلت واتبعنا الرسول فاكتبنا مع الشاهدين

ربّنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

HIDUP BIAR BERJASA

Ahmad Farhan Bin Rosli
EXCO Penerangan & Penyelidikan
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia
Sesi 2016-2018

No comments: