Tuesday, May 1, 2018

PUTERI REFORMASI: MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH




PUTERI REFORMASI: MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH

Dia baru berusia 18 tahun apabila mula terlibat dan bergerak berkempen gigih demi keadilan apabila dia menjelajah seluruh negara bagi meraih undi bagi pilihanraya 1999. Dia berceramah kepada perhimpunan-perhimpunan orang ramai yang banyak dan bercambah diatur oleh pergerakan Reformasi dan parti-parti politik. Dia petah berpidato kepada kelompok-kelompok orang-orang kampung yang tekun ingin mendengar khabar daripada anak perempuan seorang pejuang mereka kenali serta bersimpati yang ketika itu merengkok di penjara. Penulis sempat merakamkan pertemuan ringkasnya dengan sekumpulan 100 orang di bawah rumah di Kampung Setoi. Dia mempunyai karisma bapanya dan mempamerkan kehebatan dan keteguhan semangat dalam ucapannya. Dia berjalan, bertegur sapa dan beramah mesra dengan para hadirin, menunjukkan keperibadian manis dan watak yang terhormat. Lantas, dia bergegas ke program lain bagi memenuhi jemputan orang ramai. Dia menampakkan ciri-ciri ahli politik yang berpotensi besar pada dirinya.

Nurul Izzah adalah anak perempuan sulong kepada mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, , Anwar Ibrahim, dan Presiden of Parti Keadilan Rakyat, Dr. Wan Azizah Wan Ismail. Kerana ini dan juga ats banyak sebab-sebab yang lain, dia digelarkan dengan nama timangan pengikut setianya sebagai ‘Puteri Reformasi’.

Nurul Izzah Binti Anwar dilahirkan pada 19 November 1980. Dia merupakan anak sulung daripada enam adik beradik. Kakak mithali kepada Nurul Nuha, Mohd. Ehsan, Nurul Ilham, Nurul Iman and Nurul Hana. Anak-anaknya adalah Nur Safiyah and Harith. Nurul Izzah belajar peringkat sekolah menengah di Assunta Girl’s Secondary School dan berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan SPM. Dia baru menjadi siswa tahun pertama jurusan Kejuruteraan Kimia di Universiti Teknologi Petronas (UTP) pada 1998 apabila bapanya ketika itu Timbalan Perdana Menteri, dilucutkan jawatannya oleh Perdana Menteri sewaktu itu. Peristiwa itu merubah kehidupan lazimnya. Daripada menjadi seorang pelajar universiti biasa dia dihumban tanpa persediaan ke dalam kancah politik negara yang sedang bergelora. Dan daripada situ, dia bertambah matang dan menjadi ahli politik terkemuka.

Dia terpaksa menangguhkan pengajiannya seketika demi memperjuangkan kebebasan bapanya dan bergiat dalam pergerakan Reformasi. Kemudian dia menyambung pengajian di Universiti Tenaga Nasional, memperolehi Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik pada 2004. Sesudah itu, dia menlanjutkan pengajian di institusi terkemuka John Hopkins University di Amerika Syarikat dan menyandang Ijazah Sarjana International Relations pada 2006. Dia mendapat kepujian dalam ‘HSBC Young IT Entrepreneurship Award for Best business proposal’ pada 2004.

Nurul Izzah Binti Anwar seorang ahli politik yang datang daripada akar umbi masyarakat, dilatih dan dibimbing melalui perjuangan dan kesusahan jerih payah seorang pejuang, membesar bersama pengalaman menangani pergolakan hidup politik secara nyata. Pada umur remaja 18 tahun, dia secara tidak disangka terrjun ke medan gelanggang pertarungan politik apabila bapanya dizalimi dan dianiayai, dipenjara atas tujuan politik sehingga dia terpaksa menangguh pengajian kerananya demi menegakkan kebenaran dan keadilan.

Dia berkempen bersama-sama pakatan parti-parti pembangkang dan pelbagai NGO untuk agenda reformasi. Dia menjelajah seluruh negara dan juga pergi ke luar negara bagi meraih sokongan unutk membebaskan bapanya. Dia telah berjumpa ramai tokoh-tokoh luar negara dan aktivis-aktivis dalam berkempen serta adakalanya mewakili bapanya dalam forum-forum dan acara-acara luar negara.

Pada umur muda 27 tahun, dia menjadi calon bertanding di parlimen Lembah Pantai dan mengalahkan lawannya daripada parti pemerintah dengan majoriti memberangsangkan. Lawannya yang ditewaskan pada masa itu merupakan Ketua Wanita UMNO Malaysia dan seorang menteri kanan.

Pada pilihanraya seterusnya Nurul Izzah Anwar mengalahkan lawannya juga seorang menteri kanan – Menteri Wilayah Persekutuan. Nurul Izzah telah menewaskan dua orang menteri kerajaan. Tidaklah hairan kenapa semua menyambutnya dengan gelaran ‘Puteri Reformasi’.

Nurul Izzah Anwar ‘Puteri Reformasi’ yang muda ini mendapat pengalaman daripada penglibatan secara langsungnya dengan perjuangan rakyat di akar umbi dan dengan denyutan hati rakyat. Dia dilahirkan dibidani ke kancah politik daripada perjuangan akar umbi.

Dia pernah ditahan di lokap Polis Jinjang kerana ucapannya di Parlimen sebagai wakil rakyat. Kejadian ini mendapat reaksi meluas antarabangsa sehingga ada wartawan asing menyebut ‘she’s not just anyone’s daughter’.

Sekarang sekali lagi dia mewakili bapanya dan menggalas tanggungjawab besar mempertahankan kerusi Parlimen Permatang Puah lambang keutuhan perjuangan menegakkan keadilan.

Semoga dia berjaya dalam mengharungi waktu-waktu yang sukar dan getir ini, mengatasi segala mehnah dan fitnah ujian dengan berbekal sokongan dan dokongan keluarga serta para penyokong setia, dengan pertolongan kita semua, dan lebih-lebih lagi dengan bertawakkal kepada Allah swt. Dengan kegigihan dan kecekalan yang ada padanya, dengan izin serta pertolongan Allah, Nurul Izzah Anwar akan memperolehi kejayaan serta mewarisi amanah memimpin perjuangan politik luhur di tanah air ini.


No comments: