DEMOKRASI,
PLURALITI DAN PRU-13
Siddiq Fadzil
Presiden Wadah
Pencerdasan Umat (WADAH)
(Teks ucapan di
Konvensyen Pencerdasan Rakyat, di Dewan Kompleks Belia dan Kebudayaan, Shah Alam, pada 9 Mac 2013).
Pilihanraya
dalam sistem demokrasi adalah hari kebesaran kuasa rakyat. Ia harus disambut
dengan semangat hormat terhadap suara rakyat, yang bukan lagi “suara anjing menyalak
bukit”, tetapi suara berdaulat yang membawa kata putus, sebagai aktualisasi prinsip
al-sha`b
masdar al-sultah (rakyat adalah sumber kekuasaan). Tetapi pilihan raya hanya
akan benar-benar menjadi hari kuasa rakyat, apabila rakyat dapat menggunakan hak
demokratiknya dengan bebas dan cerdas, bijaksana dan penuh rasa tanggungjawab.
Dalam kaitan
inilah relevannya gerakan pencerdasan rakyat untuk memungkinkan mereka membuat
pertimbangan yang adil dan rasional, dan seterusnya menentukan pendirian dan
pilihan yang tepat. Dengan demikian barulah pilihan raya dapat menjadi mekanisme
demokrasi yang menghasilkan pemerintahan dari rakyat, oleh rakyat, untuk rakyat.
Demokrasi
dan Media
Dalam era kekuasaan
media, rakyat seringkali tidak dapat melihat sesuatu dalam realiti seadanya.
Banyak negara yang masih mengamalkan pilihan raya, tetapi tidak mengamalkan
kebebasan media (freedom of the press), yang
diamalkan adalah kebebasan daripada media (freedom from the press) dalam
pengertian pemerintah yang bebas daripada kritik dan sorotan media. Media yang
telah kehilangan kebebasan dan diperburuk dengan kehilangan etika tidak lagi
mampu memaparkan kebenaran, tetapi lebih banyak bertindak sebagai alat
propaganda politik, termasuk menghitamkan yang putih dan memutihkan yang hitam.
Demikianlah
orientasi sebahagian media masa kini sehingga kita harus mengajak rakyat lebih
tekun berdo`a: Rabbana arina ‘l-haqqa haqqan wa ‘rzuqna ‘ttiba`ah,
wa arina ‘l-batila batilan wa ‘rzuqna ‘jtinabah (Ya Tuhan, perlihatkan
kami kebenaran itu nyata benarnya dan kurniakan kami keupayaan mengikutinya,
dan perlihatkan kami kebatilan itu nyata batilnya dan kurniakan kami keupayaan
menghindarinya). Kebebasan media adalah bahagian integral daripada demokrasi.
Kerana itu pilihan raya tanpa kebebasan media hanya akan menghasilkan pemerintahan
yang kehilangan legitimasi demokratik (democratic legitimacy).
Sebagai image
maker media
selalu melakukan pencitraan palsu sehingga yang tampak bukan citra hakiki
sebuah parti, dan bukan wajah asli seseorang calon. Pemalsuan citra yang begitu
berleluasa, pasti akan mencederai demokrasi, kerana ia bererti menafikan hak
rakyat mendapatkan maklumat yang benar, lengkap dan seimbang tentang calon dan
parti yang bertanding. Bagaimana mungkin rakyat akan membuat pilihan yang tepat
jika sudah tertipu dengan pencitraan kosmetik media propaganda.
Mengundi
Sebagai Kesaksian
Dilihat dari
perspektif agama, mengundi dalam pilihan raya bukan sekadar hak, yang boleh
diterima dan boleh pula ditolak. Lebih daripada itu sebagaimana yang ditegaskan
oleh al-Shaykah Yusuf al-Qaradawiy, ia adalah kewajiban pelaksanaan kesaksian (shahadah) yang tidak
boleh ditolak apabila dipanggil, “…Dan janganlah saksi-saksi itu
menolak apabila dipanggil. …” -- al-Baqarah:282. Tidak keluar
mengundi bererti menyembunyikan kesaksian (katm al-shahadah), suatu
kesalahan berat yang dicela dalam al-Qur’an, “…Dan
janganlah kamu menyembunyikan kesaksian, kerana barangsiapa menyembunyikannya,
sungguh, hatinya kotor (berdosa)…” --- al- Baqarah: 283.
Kesaksian dalam
konteks pilihan raya bererti pernyataan sikap dan penilaian yang jujur terhadap
kelayakan seseorang calon dan partinya, berdasarkan kriteria asas: qawiyyun
amin (kuat
dan dapat dipercaya) dan hafizun `alim (berintegriti moral dan berkompetensi
intelektual). Kerana itu yang harus layak bukan hanya calon dan parti, tetapi
juga pengundi-pengundinya yang harus memenuhi syarat kesaksian yang terumus
pada kata al-`adl
(keadilan),
“…dan
persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil di antara kamu…” -- al-Talaq:2.
Kesaksian
adalah amanah. Mengundi parti atau calon yang tidak layak adalah penghkhianatan
terhadap amanah yang menepati istilah qawla ‘zur (kesaksian
palsu) dalam al-Qur’an. Memberikan kesaksian palsu adalah dosa berat yang
digandingkan dengan syirik sebagaimana yang firmankan oleh Allah s.w.t., “…,maka
jauhilah (penyembahan) berhala-berhala yang najis itu dan jauhilah perkataan
dusta.”
-- al-Hajj:30.
Ternyata
mengundi dalam pilihan raya tidak hanya memerlukan kefahaman serba-serbi
tentang demokrasi, tetapi juga kesedaran tanggungjawab moral. Justeru,
kesaksian harus dilaksanakan dengan jujur, semata-mata kerana Allah, bukan
kerana kepentingan diri, kaum kerabat dan suku-sakat, “…dan
hendaklah kamu tegakkan kesaksian itu kerana Allah.” --. al-Talaq:2.
Untuk
memungkinkan rakyat melaksanakan tanggungjawab kesaksiannya dalam pilihan raya,
mereka tidak boleh naïf -- tidak mengerti bahasa politik, tidak mampu memahami
sepak teranjang serta simpang-siur politik, dan tidak dapat mengenal mana wajah
asli dan mana wajah hiasan citra kosmetik. Ranah politik memang banyak jebakan
dan jerangkap samarnya, ada angguk yang bererti tidak, ada geleng yang bermakna
ia, dan banyak sumpah yang mengandung fitnah.
Demokrasi hanya
akan sihat dan subur di tengah rakyat yang sedar, cerdas, jujur dan enlightened.
Demokrasi
akan mati dalam orientasi politik ke-fir`aun-an yang mengekalkan kekuasaan
dengan strategi pembodohan rakyat, “(Dengan yang demikian) maka
Fir`aun memperbodohkan kaumnya, lalu mereka mematuhinya; sesungguhnya mereka
itu adalah kaum yang fasiq – derhaka..” -- al-Zukhruf:54.
Rakyat
yang telah lama diperbodoh tidak lagi mampu membezakan keadilan daripada
kezaliman, mereka tidak tahu bahawa hak-hak asasinya dirampas, dan tidak sedar
kekayaannya dirompak. Yang mereka tahu siapa yang memberikan wang adalah orang
baik yang wajar disokong, tanpa menyedari bahawa si pemberi sebenarnya adalah
penyamun yang telah merompak habis harta-bendanya. Jadilah mereka rakyat yang
senasib dengan kaum Nabi Hud `a.s. yang setia menyokong kezaliman, “…dan
(mereka) menuruti perintah semua penguasa yang sewenang-wenang lagi durhaka.’ -- Hud:59; atau menjadi
rakyat yang bodoh sombong seperti kaum Nabi Nuh `a.s., “…dan
mereka mengikuti orang-orang yang harta dan anak-anaknya hanya menambah
kerugian baginya.” -- Nuh:21.
Perubahan
Politik dan Politik Perubahan
Bagi warga
gerakan Islam, yang penting bukan sekadar perubahan politik dalam erti pertukaran
parti pemerintah semata-mata. Yang diperjuangkan oleh gerakan Islam adalah
politik perubahan dalam pengertian berlakunya perubahan hakiki ke arah aktualisasi
cita-cita Islamiah -- prinsip dan nilainya, hukum dan maqasidnya. Aspirasi politik
gerakan Islam adalah tegaknya prinsip kebebasan dan keadilan, suburnya nilai- nilai
moral amanah, ketelusan dan kesederhanaan; terjaminnya keselamatan dan ketertiban,
dan terlaksananya pemerintahan rule of law yang religius
dan berintegriti.
Politik perubahan
yang kita perjuangkan meliputi realisasi maqasid al-shari`ah dalam erti yang
setepat dan selengkapnya, bukan sekadar slogan-sloganan dan pidato-pidatoan. Objektif
memelihara jiwa (hifz al-nafs) harus dilaksanakan dalam pengertian
bukan sekadar melindungi nyawa, tetapi juga jaminan kualiti hidup yang
selayaknya sebagai manusia bermaruah dan bermartabat. Objektif memelihara agama
(hifz
al-din)
harus dilaksanakan dalam pengertian pendaulatan dan penghayatan
ajaran-ajarannya di segala ranah kehidupan. Objektif memelihara akal (hifz
al-`aql)
harus dilaksanakan dalam pengertian membangun daya fikir dan membina rakyat
yang cerdas dan enlightened. Objektif memelihara harta (hifz
al-mal)
harus dilaksanakan dalam pengertian pembangunan ekonomi dan pengawalan kekayaan
negara dari pembaziran, pembolotan dan segala bentuk penyelewengan. Objektif
memelihara keturunan (hifz al-nasl) pula harus dilaksanakan dalam
pengertian pembinaan generasi yang bersih, kuat dan terdidik dengan sempurna.
Sistem Dua
Parti
Yang harus
menjadi perhitungan utama dalam demokrasi elektoral adalah khidmat yang lebih
baik untuk rakyat. Untuk itu parti pemerintah perlu disaingi dan ditandingi
oleh parti alternatif yang kuat, a formidable force yang
sewaktu-waktu boleh menggantikannya sebagai pemerintah. Kehadiran dua kekuatan
politik yang seimbang adalah penting untuk memacu persaingan memberikan khidmat
yang lebih baik untuk rakyat. Tanpa saingan dan tandingan yang bererti, parti
yang berkuasa akan berasa terlalu selesa dan seterusnya akan mengalami
penurunan komitmen dalam memberikan khidmat yang lebih baik. Keadaan seperti
itu akan menumbuhkan sikap taken for granted, “sudahnya rakyat akan memilih
kita juga, kerana tidak ada alternatif.”. Dengan kata lain, dalam konteks masa
kini, sistem dua parti adalah suatu keperluan bagi menjamin wujudnya persaingan
yang real
dan
bererti. Rakyat akan mendapat khidmat yang lebih baik dalam politik yang
memungkinkan berlakunya pertukaran kuasa pemerintahan dari semasa ke semasa.
Politik
Baru dan Tahaluf Siyasiy
Setelah lebih
setengah abad merdeka, rakyat Malaysia mulai memperlihatkan tanda-tanda keinginan
menerokai politik baru. Politik kapitalisme kroni dan perkauman sempit tidak
lagi dapat dipertahankan dalam arus kebangkitan politik moral dan idealisme keadilan
dan kebersamaan. Tahaluf siyasiy (pakatan politik) Muslim-bukan
Muslim dalam ranah politik plural adalah suatu eksperimen yang wajar diberi
ruang dalam konteks politik baru yang realistik berasaskan nilai-nilai luhur
yang disepakati bersama. PRU-12 telah memperlihatkan isyarat bermulanya politik
pembebasan dari kepompong politik perkauman. Rakyat membuat pilihan tidak lagi
berasaskan kaum, tetapi berasaskan idealisme -- keadilan dan kebebasan, maruah
dan martabat keinsanan, integriti moral dan pelayanan yang lebih baik.
Dalam
masyarakat majmuk seperti Malaysia, kehadiran warga bukan Muslim harus diakui
sebagai realiti yang diambilkira dalam penggagasan sebarang formula politik. Umat
Islam yang semakin terdedah kepada wacana-wacana politik Islam kontemporari, semakin
bersikap terbuka dan bersedia untuk menjalin kerjasama politik dengan warga bukan
Muslim. Ternyata antara impak terbesar fenomena kebangkitan Islam adalah kefahaman
yang lebih mendalam terhadap ajaran Islam, termasuk dasar-dasar politiknya. Sikap
mejauhi golongan bukan Muslim semata-mata kerana ketidak-Islaman mereka telah
berubah setelah memahami hakikat konsep ukhuwwah (persaudaraan)
yang luas, meliputi persaudaraan seagama, persaudaraan sebangsa, persaudaraan
setanahair dan persaudaraan kemanusiaan sejagat.
Al-Qur’an tidak
hanya menyebut persaudaraan keagamaan (Sesungguhnya
orang-orang mukmin itu bersaudara) – al-Hujurat:10, tetapi
menyebut juga persaudaraan kebangsaan lewat pengkisahan tentang hubungan antara
para anbiya’ dan mursalin (Nuh, Lut, Hud dan Salih `a.s.) dengan kaum masing-masing
yang menolak dakwah, (tetap dalam kekafiran kesyirikan) tetapi masih dianggap saudara,
(…akhuhum
Nuh…)
– al-Shu`ara’:
105, 106, (…akhuhum
Lut…)
-- al-
Shu`ara’: 160,161, (…akhuhum Hud) -- al-Shu`ara’:124, dan ( …akhuhum
Salih )
-- al-Shu`ara’:142.
Kata
akhuhum
dalam
ayat-ayat tersebut bererti saudara. Memang tidak semua orang bukan Muslim itu
musuh, malah tidak sedikit yang memperlihatkan semangat setiakawan sehingga
kaum Muslimin berasa terharu dengan kebaikannya. Ketika Rasulullah s.`a.w.
menderita kelaparan dalam kepungan dan pemulauan oleh Quraysh di Shi`b Abi
Talib selama tiga tahun tanpa bekalan makanan, seorang bukan Muslim, Hisham ibn
`Amr al-`Amiriy tidak sampai hati menyaksikan kezaliman yang ditimpakan ke atas
saudara-saudara sebangsanya. Beliau nekad melanggar larangan Quraysh demi
simpatinya terhadap umat Islam yang kelaparan. Setiap malam, setelah semua orang
tidur nyenyak Hisham menghantarkan bekalan makanan sebanyak yang terdaya dibawa
oleh seekor himarnya. Nama Hisham ibn `Amr al-`Amiriy abadi dalam sejarah
sebagai orang bukan Muslim yang berjasa besar meringankan derita umat Islam
ketika tidak ada orang yang sanggup melakukannya. (Khalid, `Amr, 2006:70)
Tahaluf
siyasiy dalam
konteks masyarakat majmuk yang mengamalkan demokrasi elektoral tentunya akan
membawa kepada pembahasan isu pengangkatan calon bukan Islam sebagai wakil
rakyat. Dalam kaitan ini al-Shaykh Dr. Yusuf al-Qaradawiy mengatakan bahawa isu
pengangkatan wakil rakyat tidak sampai dan tidak termasuk dalam bab imarah atau wilayah. Wakil rakyat
bukan amir,
bukan
wazir
dan
bukan juga wali. Ia hanya mewakili
sejumlah warga di kawasan tertentu. Tugasnya hanya menyuarakan kepentingan
rakyat yang diwakilinya, kalau pun ikut menggubal undang-undang, ia tidak
melibatkan hukum-hakam agama yang dinaskan secara muhkam. (Al- Qaradawiy,
Yusuf, 1999: 194-195).
Seandainya
pengangkatan mereka sebagai wakil rakyat akan berhujung dengan pelantikan
mereka sebagai menteri sekalipun, ia tidak menjadi isu, kerana pada zaman tamadun
Islam dahulu pun, para ulama mengharuskan pelantikan orang bukan Islam (ahl al-dhimmah) sebagai
menteri pelaksana (wazir al-tanfidh). Sejarah mencatatkan ramai orang
bukan Islam yang menjadi menteri dalam kerajaan Abbasiyah, dan tidak ada bantahan
ulama terhadap mereka. Memberikan kepercayaan dengan tanggungjawab tertentu
kepada orang bukan Islam yang memang boleh dipercaya tidak perlu dipermasalahkan.
Jika lelaki Muslim boleh mengahwini wanita bukan Muslim kitabiyyah,
bukankah
itu juga bererti mempercayakan tugas pengurusan rumahtangga dan tanggungjawab
keibuan kepada orang bukan Islam?
Sebagai sesama
warganegara, hak dan tanggungjawab -- Muslim dan bukan Muslim - - pada asasnya
adalah sama. Demikianlah ketetapan yang berasaskan prinsip: lahum ma
lana, wa `alayhim ma `alayna (mereka berhak mendapat apa yang kita
dapat, dan mereka memikul tanggungjawab yang sama kita pikul). Agama memang
tidak menghalang memberikan pelayanan yang baik dan adil kepada warga bukan
Muslim, andainya mereka tidak memperlihatkan sikap permusuhan dan penentangan
terhadap kaum Muslimin.
Demikianlah
yang difirmankan oleh Allah:
Allah
tidak melarang kamu berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang
tidak memerangimu dalam urusan agama dan tidak mengusir kamu dari kampung
halamanmu. Sesungguhnya Allah Mencintai orang-orang yang berlaku adil. -- al-Mumtahanah:8.
Merujuk ayat
tersebut al-Shaykh Yusuf al-Qaradawiy menyebut bahawa berbuat baik dan berlaku
adil terhadap warga bukan Islam sedemikian itu termasuklah pemberian ruang
untuk mereka menganggotai majlis-majlis perwakilan. (Al-Qaradawiy, Yusuf, 1999:
195). Dengan semangat ayat tersebut juga kita boleh membuat rumusan bahawa berbuat
baik dan berlaku adil terhadap warga bukan Muslim termasuk juga menepati janji untuk
saling mendukung dalam kerjasama politik, khususnya dalam pilihan raya. Justeru,
menepati janji adalah bahagian daripada tuntutan syara`.
Mengadakan tahaluf
siyasiy dengan
golongan bukan Muslim bukanlah suatu bid`ah politik yang tidak berdasar.
Sebelum diutus membawa risalah Islam Nabi s.`a.w. sudah berpartisipasi dalam Hilf
al-fudul, sebuah
pakatan di kalangan orang-orang musyrikin Arab untuk menghadang pencerobohan
dan melindungi kaum mustad`afin. Sesudah diangkat menjadi Rasul, Junjungan
s.`a.w. mengenang peristiwa tersebut dengan penuh rasa penghargaan terhadap
pakatan yang bermotif kebaikan itu dengan bersabda, “Andainya
sesudah Islam (sekarang ini) aku dipanggil untuk menyertai (pakatan) seperti itu
lagi, nescaya aku akan menyahutnya”.
Dalam amalan
demokrasi di negara ini, ketua kerajaan tidak dipilih secara langsung oleh rakyat
menerusi pilihan raya. Pengangkatannya dilakukan menerusi wakil-wakil rakyat di
parlimen. Kerana itu pilihan raya umum menjadi sangat penting kerana ia juga
terkait dengan pengangkatan orang no.1 negara yang banyak menentukan untung
nasib rakyat dan negara. Rakyat tentunya menginginkan negara ini dipimpin oleh
tokoh yang bersih, berwibawa dan berkompetensi, bukan sekadar tokoh selebriti
politik. Untuk mencapai keinginan tersebut, mengundi dalam pilihan raya umum
harus juga didasarkan pada perhitungan memilih wakil yang dapat menjadi saluran
terpilihnya ketua kerajaan yang menepati atau yang lebih menghampiri kualiti qawiyyun
amin dan
hafizun
`alim.
Mekanisme
Pilihan Raya dan Budaya Politik
Untuk
menjayakan demokrasi elektoral kita memerlukan mekanisme pilihan raya yang bersih,
cekap dan berkecuali. Mekanisme pilihan raya harus benar-benar mampu menghasilkan
pemerintahan dari rakyat, oleh rakyat untuk rakyat; mekanisme yang dapat menjamin
bahawa yang naik adalah yang terbaik. Dengan demikian kemenangan yang diraih
oleh seseorang calon atau sesebuah parti, benar-benar jelmaan kemenangan rakyat.
Pilihan raya yang bersih akan menggembirakan semua pihak kerana yang menang
bukan wang, bukan rasuah, bukan kecurangan dan bukan penipuan, tetapi yang
menang adalah demokrasi yang memang diperjuangkan oleh semua.
Dalam kaitan
ini kita harus menyuarakan keprihatinan terhadap biaya pilihan raya yang terlalu
mahal, sehingga yang selalu menjadi masalah ketika menghadapi pilihan raya adalah
soal dana. Pilihan raya yang mahal akan membuka pintu rasuah seluas-luasnya. Ia
akan mengundang pelaburan para pemilik dana (kapitalis/korporat/cukong), dan apabila
berlaku persekongkolan politik dengan bisnes, bererti kiamatlah moral politik. Justeru,
moral politik tidak akan laku di tengah kemeriahan pasar jual-beli undi.
Ketika ini wang
seolah-olah sudah menjadi bahasa politik. (tidak ada wang, tidak ada politik!).
Wanglah yang menjadi tonggak kekuatan politik, wanglah penentu elektibiliti parti
dan akhirnya wang jugalah yang menentukan pemenangnya. Dalam budaya politik korup
seperti itu wang dapat membeli segala-gala: suara rakyat, lawan politik,
jentera, media dan segalanya. Pilihan raya adalah kesempatan terbaik merebut
peluang melabur dalam politik (pilihan raya) untuk mendapat pulangan dalam bentuk
projek dan kontrak kerajaan selepas pilihan raya. Budaya politik wang akhirnya
akan berakibat terbentuknya kerajaan yang korup. Untuk melindungi kuasa yang
korup institusi-institusi penegak undang-undang dilemah dan dilumpuhkan. Itulah
yang akan berlaku kepada institusi-institusi seperti kepolisan, kehakiman,
jabatan peguam negara, SPRM, SPR dan lain-lainnya. Demikianlah transformasi
yang akan terjadi, dari agen penegak keadilan dan ketertiban menjadi alat
melindungi korupsi. Justeru, kekuatan institusi-institusi ini akan mengancam
kelangsungan kuasa yang korup.
Apabila politik
sudah menjadi sejenis bisnes orang berduit, tertutuplah peluang untuk mendapatkan
pemimpin yang baik, bermoral dan berintegriti. Para pelabur tidak akan mendanai
pemimpin yang kuat dan pro-rakyat, sebaliknya mereka akan membiayai “pemimpin”
tajaan mereka sendiri yang nanti akan dapat mereka kuasai. Ini bukan mimpi,
tetapi realiti yang telahpun terjadi. Fenomena penguasaan orang bisnes ke atas ahli-ahli
politik inilah yang diungkapkan oleh Noreena Hertz dalam bukunya, The
Silent Takeover: Global Capitalism and the Death of Democracy. Beliau
mengatakan, Politicians
are increasingly seen as impotent, irrelevant, and dishonest. People see their
government as unable to deliver what they promise, obsessed with unimportant
issues and internal politicking, riddled with corruption, clinging to outmoded
notions of authority, and increasingly in the pockets of business people. The
distinction between incompetence and dishonesty is becoming blurred as, in country
after country, senior politicians are discovered to have engaged in corrupt
practices. (Hertz,
Noreena, 2003: 121)
Dalam budaya
politik yang dikuasai oleh duit, mereka yang tidak mahu menjadi calon tajaan
kaum berduit harus menyingkir meskipun berkualiti dan berpotensi menjadi pemimpin
yang baik. Tidak kurang memprihatinkan adalah gejala politik kekerasan.
Demokrasi seharusnya menjadi pentas adu kekuatan idea, bukan otot dan lengan.
Politik samseng adalah pengkhianatan terhadap prinsip dan nilai demokrasi
elektoral. Politik adu kekuatan fizikal adalah amalan masyarakat yang tidak
bertamadun. Parti-parti politik yang menjunjung prinsip dan nilai demokratik
seharusnya mampu membina massa demokrat yang menghormati aturan main yang bersih
dan beradab. Yang pertama dan utama adalah memenangkan demokrasi itu sendiri.
Manusia demokrat tulen tidak akan sanggup mencederai demokrasi atau melukai
warga pengamal demokrasi, semata-mata kerana ingin memenangkan diri dan
kelompok sendiri. Rakyat yang setia kepada nilai dan norma demokrasi harus
tegas menolak politik kekerasan, termasuk politik mengancam, mengugut, menakut-nakutkan
dan lain-lainnya.
Perjuangan
menegakkan demokrasi tidak boleh dipisahkan daripada perjuangan pencerdasan dan
pemberdayaan rakyat. Justeru, demokrasi hanya akan punya erti jika rakyat
memiliki kekuatan daya fikir dan keberanian bersikap. Para pendukung demokrasi
harus siap melawan pembodohan dan pemiskinan. Politik yang didukung golongan
yang bodoh dan miskin akan mengekalkan kebodohan dan kemiskinan. Bagi mereka
warganegara yang efektif, cerdas, kritis dan tidak bergantung adalah bahaya
yang akan menggugat kekuasaan yang sewenang-wenang. Memang survival penguasa
yang zalim selamanya bergantung pada kebodohan dan kemiskinan rakyat. Rakyat
yang miskin dan yang bodoh selalu mengundi atas pertimbangan kepentingan
peribadi dan habuan jangka pendek yang bersifat kebendaan, bukan atas
pertimbangan jangka panjang yang bersifat public virtues, kebaikan
bersama atau maslahah
`ammah.
Gerakan
Islam dan Misi Demokratisasi
Gerakan Islam
yang setia pada misi taghyir al-munkar, merubah kemungkaran (rasuah, fitnah,
kezaliman, penindasan, pemborosan dan yang sejenisnya), harus
menggunakan hak demokratiknya mengundi dalam pilihan raya dengan niat suci
melaksanakan amanat Nabi s.`a.w., “Sesiapa
yang melihat kemungkaran hendaklah ia merubahnya…” Gerakan Islam
tidak seharusnya menjadi alat mempertahankan kebobrokan. Merelakan diri
diperalat untuk motif sedemikian itu adalah suatu penodaan terhadap kemurnian risalah
dan sekaligus pengkhianatan terhadap idealisme perjuangan kader-kader Islamis.
Gerakan Islam
juga turut memikul tanggungjawab meratakan pendidikan demokrasi. Rakyat harus
disedarkan bahawa demokrasi adalah prinsip, nilai dan mekanisme yang perlu di
pelajari, difahami dan dihayati secara murni dan konsisten. Demokrasi bukan sekadar
pilihan raya, yang dilaksanakan asal jadi, atau asal ada. Yang dituntut bukan pilihan
raya asal-asalan, tetapi pilihan raya yang bersih, adil dan efisien. Rakyat
perlu lebih kritis terhadap SPR agar institusi tersebut menjadi lebih
berwibawa, berintegriti dan bermaruah sebagai badan pelaksana yang berkecuali
dan adil. Rakyat perlu dididik dengan budaya politik yang sihat menerusi
semangat persaingan fa ‘stabiqu ‘l-khayrat, penegakan
moral politik dan seterusnya penolakan terhadap politik fitnah, politik wang dan
politik curang.
KAU INI
BAGAIMANA
ATAU
AKU HARUS
BAGAIMANA
Kau ini bagaimana?
Kau bilang aku
merdeka, kau pilihkan untukku segalanya
Kau suruh aku
berpikir, aku berpikir kau tuduh aku kapir
Aku harus
bagaimana?
Kau bilang
bergeraklah, aku bergerak kau curigai
Kau bilang
jangan banyak tingkah, aku diam saja kau waspadai
Kau ini
bagaimana?
Kau suruh aku
pegang prinsip, aku memegang prinsip kau tuduh aku kaku
Kau suruh aku
toleran, kau bilang aku plin-plan
Aku harus
bagaimana?
Kau suruh aku
maju, aku maju kau srimpung kakiku
Kau suruh aku
bekerja, aku bekerja kau ganggu aku
Kau ini
bagaimana?
Kau suruh aku
taqwa, khutbah keagamaanmu membuat aku sakit jiwa
Kau suruh aku
mengikutimu, langkahmu tak jelas arahnya
Aku harus
bagaimana?
Kau suruh aku
menghormati hukum, kebijaksanaanmu menyepelekannya
Kau suruh aku
berdisiplin, kau menyontohkan yang lain
Aku harus
bagaimana?
Kau bilang
Tuhan sangat dekat, kau sendiri memanggilnya dengan pengeras suara tiap saat
Kau bilang kau
suka damai, kau ajak aku setiap hari bertikai
Aku harus
bagaimana?
Kau suruh aku
membangun, aku membangun kau merusaknya
kau suruh aku
menabung, aku menabung kau menghabiskannya
Kau ini
bagaimana?
Kau suruh aku
menggarap sawah, sawahku kau tanami rumah-rumah
Kau bilang aku
harus punya rumah, aku punya rumah kau meratakannya dengan tanah
Kau ini
bagaimana?
Aku kau larang
berjudi, permainan spekulasimu menjadi-jadi
Aku kau suruh
bertanggungjawab, kau sendiri terus berucap wallahu
a`lam bissawab
Kau ini
bagaimana?
Kau suruh aku
jujur, aku jujur kau tipu aku
Kau suruh aku
sabar, aku sabar kau injak tengkukku
Aku harus
bagaimana?
Kau suruh aku
memilihmu sebagai wakilku, sudah kupilih kau bertindak semaumu
Kau bilang kau
selalu memikirkanku, aku sapa saja kau merasa terganggu
Kau ini
bagaimana?
Kau bilang
bicaralah, aku bicara kau bilang aku ceriwis
Kau bilang
jangan banyak bicara, aku bungkam kau tuduh aku apatis
Aku harus
bagaimana?
Kau bilang
kritiklah, aku kritik kau marah
Kau bilang cari
alternatifnya, aku kasih alternatif kau bilang jangan mendikte saja
Kau ini
bagaimana?
Aku bilang
terserah kau, kau tidak mahu
Aku bilang
terserah kita, kau tak suka
Aku bilang
terserah aku, kau memakiku
Kau ini
bagaimana?
(K.H.A.Mustofa
Bisri, 1987)
Rujukan:
Al-Mawardiy,
Abu al-Hasan `Aliy ibn Muhammad ibn Habib. t. t. Al-Ahkam
al- Sultaniyyah wa al-Wilayat al-Diniyyah. Beirut: Dar al-Kutub
al-`Ilmiyyah.
Al-Mu`askariy,
Abu Ahmad Muhammad Balqard ibn Ahmad. 2005. Mafhum al- Hizbiyyat
al-Siyasiyyah wa hukmuha fi al-Islam. Al-Jaza’ir: Dar al- Khalduniyyah.
Al-Qaradawiy,
Yusuf. 1999. Min
Fiqh al-Dawlah fi al-Islam. Kaherah: Dar al-Shuruq.
George,
Cherian. 2012. Freedom from the Press: Journalism and State Power in
Singapore. Singapore:
NUS Press
Hertz, Noreena.
2003. The
Silent Takeover: Global Capitalism and the Death of Democracy. New York:
Harper Business.
Khalid, Amr.
2006. `Ala
Khuta ‘l-Habib S.`A.W. Beirut: Al-Dar al-`Arabiyyah li al- `Ulum.
No comments:
Post a Comment