Islam mera’i kepelbagaian
pandangan dan pendapat. Al-Quran menggariskan ciri-ciri hamba yang beriman dan
bertaqwa, di antara lain adalah merujuk
kepada firman Allah swt:-
"Dan orang-orang yang
menjauhi thaghut (yaitu) tidak menyembahnya dan kembali kepada Allah, bagi
mereka berita gembira; gembirakan hamba-hamba-Ku iaitu mereka yang mendengar
pelbagai kata, lalu (memikirkannya dan) mengikut apa yang terbaik darinya. Mereka
itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah
orang-orang yang berakal sempurna" - [al-Zumar 39:17-18].
Rasulullah s.a.w. telah menunjuk
sikap sabar, tenang dan toleran serta hormat yang luar biasa terhadap mereka
yang berbeda pandangan. Pada suatu hari, Utbah bin Rabi’ah, salah seorang
cerdik pandai Quraisy, atas desakan kaumnya, telah bersemuka dengan Rasulullah
s.a.w. lalu berhujjah dengan panjang lebar. Dia mengajukan di antara lain, menegaskan bahawa risalah yang
dibawa Baginda s.a.w. telah memecahbelahkan masyarakat, kerana itu Baginda
s.a.w. diminta berhenti dari meneruskan seruannya.
Ketika Utbah terhenti-henti dalam
bicaranya, Rasulullah s.a.w. mencelah: [Ya
Aba al-Walid, (teruskan), aku mendengar].
Utbah lalu meneruskan
kata-katanya dengan membuat pelbagai tawaran agar Baginda s.a.w. meninggalkan
dakwahnya: [Kalau harta yang kau inginkan
melalui seruan ini, kami sedia mengumpulkan harta-harta kami untukmu sehingga
engkau menjadi orang yang terkaya di antara kami. Kalau engkau inginkan
kemuliaan, kami sedia melantikmu sebagai pemimpin termulia di antara kami, dan
kami tidak akan membuat keputusan tanpa merujuk kepadamu. Kalau kau ingin
menjadi raja, maka kami sedia melantikmu sebagai raja kami. Kalau ada
‘gangguan’ yang tidak dapat kau tolak, maka kami sanggup berhabis-habisan
dengan harta kami mencari tabib yang boleh mengubatimu].
Apabila Utbah berhenti,
Rasulullah s.a.w. bertanya: [Sudah
selesaikah, Ya Aba al-Walid?]. Utbah menjawab: [Ya]. Maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: [Sekarang, dengar pula dariku]. Lalu Rasulullah s.a.w. membaca
ayat-ayat dari surah al-Fussilat. Baginda lalu sujud ketika sampai ke ayat
sajdah iaitu:-
Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah malam dan siang, serta
matahari dan bulan. Janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula
sujud kepada bulan, dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah yang
menciptakannya, kalau betullah kamu hanya beribadat kepada Allah.
(Fussilat 41:37)
Selesai membaca, Rasulullah
s.a.w. bertanya: [Sudahkah kau dengar apa
yang aku bacakan tadi ya Aba Al-Walid?]. Utbah terkedu, tanpa berkata
apa-apa lalu beredar menemui kaumnya yang sedang menanti hasil dari dialog itu.
Ternyata Rasulullah s.a.w.
memberi ruang seluas-luasnya kepada Utbah untuk berkata-kata menyampaikan
pandangannya. Baginda s.a.w. tidak mengganggu dan memotong cakapnya. Bahkan
Rasulullah s.a.w. menegaskan bahawa dia memberi perhatian penuh kepada apa yang
disampaikan: [Teruskan, aku mendengar].
Apabila Utbah selesai berbicara, Baginda bertanya lagi: [Sudah selesaikah, Ya Aba al-Walid?]. Bila tiada lagi kata-kata dari
Utbah, barulah Baginda memulakan bicaranya. Rasulullah s.a.w. juga mendapatkan
kepastian bahawa apa yang disampaikannya benar-benar didengar oleh Utbah
sebagai balasan dari Rasulullah yang tekun mendengar kata-katanya. Ketika
memanggilnya, Rasulullah s.a.w. memanggilnya dengan gelaran yang disukainya [Ya Aba al-Walid] sebagai tanda hormat
kepadanya.
Rasulullah s.a.w. adalah sosok
manusia insan kamil yang sempurna dalam segala halnya. Suatu kesempurnaannya adalah
caranya dalam melakukan dialog dan menjalin komunikasi dengan kawan mahupun
lawannya. Kehebatan komunikasinya itulah yang dapat “mempesonakan” orang
sehingga tertarik, kemudian mengikuti ajaran yang dibawanya.
Muhammad s.a.w. sudah tentu bukan
ahli sihir. Kemampuan komunikasinya bukan dari hasil mistik. Lebih dari itu,
tentu saja Nabi s.a.w. mempunyai berbagai kelebihan yang bersifat mu’jizati.
Suatu rahsia keberhasilan
Rasulullah s.a.w. dalam berbagai dialognya adalah kesediaannya menjadi
pendengar yang baik. Rasululllah s.a.w. tidak saja pandai berbicara, tapi juga
pandai mendengar. Selain menjadi pembicara yang baik, beliau adalah pendengar
yag sangat baik. Kisah di atas adalah Rasulullah s.a.w. ketika berdialog dengan
perunding ulung Quraish yang akhirnya takluk setelah berdialog dengan beliau.
Jika kita perhatikan percakapan di
antara Rasulullah s.a.w. dengan Utbah, perbualannya sungguh sangat menarik.
Selain kualiti pembicaraannya yang bagus, cara dialognya juga mempesona.
Rasulullah s.a.w. sebagai tuan rumah terlebih dahulu mempersilakan tetamunya
untuk menyampaikan maksud kedatangannya. Dengan penuh perhatian Baginda s.a.w.
mendengarkan sehingga pembicara tuntas menyampaikan maksudnya. Beliau tidak
memotong pembicaraan lawan bicaranya, malah Baginda s.a.w. bertanya kepadanya, Wahai Abul Walid, apakah kamu sudah selesai?
Kesediaan Rasulullah s.a.w.
mendengarkan hingga tuntas pembicaraan orang merupakan cerminan akhlaq beliau
yang sangat mulia. Dengan akhlaq mulia itulah Rasulullah s.a.w. menakluk hati
orang, sehingga bersedia mendengar risalahnya dan mempertimbangkan dakwahnya.
Utbah adalah salah seorang mitra
dialog yang kemudian tertarik dan terpesona dengan gaya komunikasi Baginda
s.a.w. Tidaklah menghairankan apabila teman-teman Utbah kemudian mengatakan
kepadanya bahawa Utbah telah tersihir oleh ucapan Muhammad s.a.w.
Jika dihitung, ucapan Utbah jauh
lebih banyak daripada ucapan Rasulullah s.a.w. Bahkan Baginda hanya membacakan
beberapa ayat suci al-Qur’an. Justeru dengan berhemat bicara inilah akhirnya
Utbah tertarik, dan akhirnya menyerah.
Demikianlah sikap dan akhlak
Rasulullah s.a.w. ketika berdialog, sekalipun yang dihadapi adalah mereka yang
memusuhinya. Sebagai umatnya tentu sangat baik jika kita mencontohi dan
mempraktikkan gaya Rasulullah s.a.w. dalam berdialog dan berkomunikasi.
(Adaptasi dan suntingan nukilan
Cikgu Abd Halim Ismail, Setiausaha Agong dan juga coretan oleh Pengusaha Muslim
Ideologis)
No comments:
Post a Comment