Wednesday, September 7, 2016

DR SIDDIQ FADZIL: MELAWAN BUDAYA TAKUT: DAKWAH DAN PEMBERDAYAAN UMAT



MUKNAS10
MELAWAN BUDAYA TAKUT:  DAKWAH
DAN  PEMBERDAYAAN UMAT

Siddiq Fadzil

(Pidato Sambutan Muktamar Nasional ke-10,  Wadah Pencerdasan
Umat Malaysia,  4hb September 2016,  Hotel Bangi-Putrajaya).

Muktamar Nasional ke-10 menghantarkan kita memasuki dekad kedua dalam pembabakan sejarah WADAH sebagai gerakan pencerdasan dan pencerahan.  Hari ini kita merakamkan suatu kesaksian  bahawa wadah tercinta ini telah mencipta prestasi yang cukup bererti, khususnya dalam konteks daerah  lingkaran dakwah yang lebih luas dan inklusif.   Dengan semangat rahmatan li al-`alamin kita rentasi sempadan kaum,  kita lintasi batasan agama.  Komunikasi dan dialog dengan masyarakat bukan Islam sedang memasuki tahap yang lebih intensif dan ekstensif.   Memang kita adalah umat ukhrijat li al-nas,  umat yang ditampilkan untuk menyantuni warga kemanusiaan sejagat.


Menangani Pluraliti

Dalam melaksanakan misi dakwah pencerdasan dan pencerahan kita selamanya dipandu fiqh al-waqi`,  fiqh realiti kemalaysiaan  dengan segala keunikannya.  Apa yang selama ini kita sebut manhaj maliziy dalam pendakwahan sebenarnya tidak lain adalah sejenis fiqh kontekstual yang terhasil dari  dialektika  teks dengan konteks,  dialog   nass dengan waqi`.   Antara realiti yang sentiasa kita perhitungkan   ialah hakikat kemajmukan atau pluraliti masyarakat  Malaysia yang menuntut kefahaman yang mendalam tentang fiqh al-ta`addudiyyah (fiqh pluraliti) yang meliputi persoalan hak kebebasan beragama, hak asasi manusia, prinsip keadilan,   nilai-nilai kemanusiaan sejagat dan seterusnya tata susila  kesantunan hidup berdampingan dalam masyarakat pelbagai kaum dan agama.   Kemajmukan masyarakat Malaysia adalah lahan paling subur untuk menumbuhkan fiqh al-ta`ayush atau fiqh co-existence   dalam pengertian tata aturan hidup berdampingan yang harmonis dan penuh semangat kesalingan dalam kalangan warga pelbagai agama dan budaya.  Yang harus kita bina di Malaysia ketika ini bukan fiqh al-harb (fiqh perang),  tetapi fiqh al-ta`ayush.  Gagasan ini harus kita tekuni dengan serius.   Memang kitalah yang harus mempeloporinya.    Dalam kaitan ini kita tidak boleh melupakan  fakta  kepeloporan Sdr. Dato’ Seri Anwar Ibrahim  sebagai penggagas pertama projek Islam dan pluraliti  sebagaimana yang diungkapkannya dalam Ucapan Dasar Presiden ABIM tahun 1979,  Islam – Penyelesaian kepada Masalah Masyarakat Majmuk..

Pidato kepresidenan yang diucapkan 37 tahun yang lalu itulah yang menjadi asas pengembangan wacana Islam dan kemajmukan hingga hari ini.   Dari sanalah berpangkalnya gagasan pembinaan bangsa Malaysia berasaskan formula dasar “kepelbagaian dalam bingkai kesatuan”  dengan Piagam Madinah sebagai acuan.   Gagasan  yang berteraskan konsep ummah siyasiyyah yang inklusif ini adalah sebahagian daripada usaha membawa Islam ke arus perdana dan berperanan positif dalam proses nation building


Pemugaran Wacana Maqasid al-Shari`ah

Bersama  Dato’ Seri Anwar Ibrahim kita telah berusaha menyegarkan wacana maqasid al-shari`ah di tengah umat.  Kesungguhan beliau dalam pengembangan  al-fikr al-maqasidiy (pemikiran berasaskan maqasid) memang cukup jelas.    Dalam siri wacana jelajah maqasid beliau banyak mempromosikan pemikiran maqasidi al-Shaykh Muhammad al-Tahir ibn `Ashur  (tokoh pembangkit kesedaran baru tentang kepentingan maqasid al-shari`ah pertengahan abad 20).  Malah dalam pidato-pidatonya sebagai pengasas dan penggagas  World Forum for Muslim Democrats,  Dato’ Seri Anwar Ibrahim sentiasa menggarisbawahi peranan maqasid al-shari`ah sebagai landasan amalan demokrasi dan tatakelola yang baik (good governance).   Seiring  dengan komitmen maqasidi  Dato’ Seri Anwar,  kita juga sedang serius menekuni kajian al-maqasid,  termasuk usaha pengemasan  maqasid al-shari`ah sebagai nilai-nilai sejagat.   Kita promosikan nilai-nilai sejagat maqasid  sebagai jambatan penghubung antara pelbagai kaum, agama dan budaya.  Justeru,  sebagaimana yang disebut oleh  al-Shatibiy (Shaykh al-maqasid)  bahawa maqasid al-shari`ah  yang terumus pada al-kulliyyat atau al-daruriyyat yang lima itu adalah kesepakatan seluruh umat dan semua agama.   Selain itu kita juga memberikan komitmen dukungan kepada hasrat kerajaan negeri Selangor untuk menjadikan maqasid al-shari`ah sebagai landasan segala dasar pentadbirannya.     


Moral Politik dan Pemberdayaan Rakyat

Muknas ke-10 menjadi sangat penting kerana ia berlangsung di tengah kemelut moral politik yang terjelma dalam praksis “mentang-mentang berwewenang,  lalu berperilaku sewenang-wenang”,   merosak trias politica (prinsip pemisahan kuasa lagislatif, eksekutif dan kehakiman),  memperalat institusi perundangan negara untuk memenjara dan mendera saingan politik,  menghukum pegawai-pegawai kerajaan yang setia melaksanakan prinsip dan nilai integriti,   memfitnah dan melakukan character  assassination,   menyalahgunakan dana rakyat dalam jumlah  bilionan ringgit sehingga menjadi aib nasional,  melakukan pemborosan wang rakyat untuk membiayai selera gaya hidup mewah orang-orang tertentu,  dan pelbagai skandal lain yang tidak terhitung banyaknya.   Semuanya berlaku di tengah ketidakberdayaan rakyat  bertindak sebagai kekuatan massa pencegah kemungkaran.   Rakyat yang telah dilumpuhkan kekuatannya, dikacau-bilaukan nilai-nilai hidupnya dan dirosakkan kemanusiaannya,   gagal menjadi effective citizens.    Segala yang menimpa negara dan rakyat ketika ini mengingatkan kita kepada puisi  W.S.Rendra tentang Indonesia pada penghujung abad lalu. Antara bait-bait puisi panjang yang berjudul  Kesaksian Akhir Abad itu:

                        O, Indonesia! Ah, Indonesia!
                        Negara yang kehilangan makna!
                        Rakyat sudah dirusak asas tatanan hidupnya.
                        Berarti sudah dirusak dasar peradabannya.
                        Dan akibatnya dirusak pula kemanusiaannya.
                        Maka sekarang negara tinggal menjadi peta
                        itu pun peta yang lusuh
                        dan hampir sobek pula.

                        Pendangkalan kehidupan bangsa
                        telah terjadi.
                        Tata nilai rancu.
                        Dusta, pencurian, penjarahan,
                        dan kekerasan halal.

                        Manusia sekadar semak belukar
                        yang gampang dikacau dan dibakar.
                        Paket-paket pikiran murah dijajakan.
                        Penalaran amarah yang salah
                        mendorong rakyat terpecah belah.

Kemelut yang sedang menimpa negara ini bukan lagi urusan eksklusif parti-parti politik.   Tetapi sudah seharusnya menjadi  keprihatinan seluruh rakyat,  termasuk pertubuhan-pertubuhan dakwah,  badan-badan advokasi dan seluruh warga masyarakat madani.  Dalam hubungan inilah kritikalnya peranan gerakan dakwah tampil sebagai kekuatan massa umat.  Dakwah sebagai gerakan kerakyatan bukan sekadar kegiatan rutin ceramah-ceramahan,  atau sekadar penghias upacara kenegaraan:   Maulid al-rasul, Ma`al hijrah dan lain-lain sejenisnya.  Untuk menjadi a religio-cultural force yang berimpak besar, gerakan dakwah seharusnya  memberikan tumpuan pada agenda pemberdayaan rakyat.  Justeru,  selama ini rakyat telah dilemahkan   dan dilumpuhkan sedemikian rupa sehingga tidak mampu berbuat apa-apa  terhadap segala kemungkaran yang leluasa berlaku di hadapan mata.   Keberanian dan daya lawan mereka hilang setelah sekian lama terbelenggu dalam cengkaman budaya takut (culture of fear).


Melawan Budaya Takut (Culture of Fear)

Budaya takut adalah projek orang-orang politik untuk mendapatkan dukungan dengan cara menakut-nakutkan rakyat.   Memang definisi konvensional culture of fear ialah the concept that people may incite fear in the general public to achieve political goals through emotional bias.   Dalam bukunya The Culture of Fear,  Barry Glassner menyebut ahli-ahli politik sebagai salah satu kelompok the peddlers of fear.   Rasa takut yang membudaya tidak hanya akibat propaganda politik,  malah seringkali akibat ancaman, penindasan dan penderaan oleh pihak berkuasa.   Budaya inilah yang telah mengecil dan mengerdilkan  rakyat,  sehingga kata “rakyat” selalu dirangkaikan dengan kata “kecil”, lalu menjadi “rakyat kecil”.   Ironis memang,   ada istilah “rakyat kecil”,  tetapi tidak ada istilah “rakyat besar”.      Bagaimana rakyat boleh mengecil,  dan sebaliknya kerajaan menjadi begitu besar, sedang slogan yang selalu dikumandangkan adalah “kerajaan rakyat, oleh rakyat, untuk rakyat”?  Dalam kaitan inilah pentingnya tulisan al-Raysuniy,   al-Ummah Hiya al-Asl,  bahawa yang sebenarnya menjadi  induk dan tonggak adalah umat (rakyat),  sedang kerajaan hanya alat pelaksana kemahuan umat.

Dalam rangka pemberdayaan rakyat inilah gerakan dakwah harus mampu menjadi kekuatan pembebas dari budaya takut.    Yang pertama harus dibebaskan dari budaya takut tidak lain adalah para pendakwah sendiri.   Misi Islam sebagai agama pembebasan tidak akan terlaksana di tangan pendakwah-pendakwah penakut.   Ciri pendakwah sejati  adalah tidak takut kepada siapa pun dan apa pun selain Allah.   Demikianlah pemerian al-Qur’an tentang watak para pengemban  risalah Tuhan:


                        (iaitu)  orang-orang yang menyempaikan risalah-risalah Allah,
                        mereka takut kepada-Nya dan tidak merasa takut kepada siapa
                        pun  selain  Allah.     Dan  cukuplah  Allah  sebagai   Pembuat
                        perhitungan.   (Al-Ahzab:39.)

Pembinaan etos dan watak bangsa harus diangkat menjadi agenda utama,   dengan memugar  nilai-nilai unggul  terutama nilai al-shaja`ah (keberanian)  yang semakin  pupus  ditindih dan ditindas budaya takut.   Tanpa keberanian,  tidak akan ada perubahan.   Maklumat tentang kebobrokan yang berlaku    -   sebanyak mana dan selengkap mana pun  -  tidak akan dapat merubah sikap rakyat selagi mereka masih terbelenggu dalam budaya takut.    Demikianlah yang terjadi kepada rakyat Mesir zaman Nabi Musa (`a.s.).   Mereka  hadir beramai-ramai  pada yawmu al-zinah di lokasi perlawanan  antara Musa `a.s. dengan ahli-ahli sihir Fir`awn,  dan mereka menyaksikan dengan mata terbelalak  kemenangan mutlak Musa `a.s. yang sekali gus membuktikan kebenaran kerasulannya.    Tetapi  mereka  tetap tidak berani  beriman  kerana takut kepada Fir`awn dan pendukung-pendukungnya.  Budaya takut yang dibina oleh pemerintahan Fir`awn dan kesannya ke atas rakyat  itu disebut dalam al-Qur’an:

                        Maka tidak ada yang beriman kepada Musa,   selain keturunan
                        dari kaumnya dalam keadaan takut bahawa  Fir`awn dan para
                        pemuka  (kaum)nya  akan  menyiksa  mereka.     Dan  sungguh,
                        Fir`awn  itu  benar-benar  telah  berbuat sewenang-wenang  di
                        bumi,  dan benar-benar termasuk orang yang melampaui batas.
                        (Yunus:83).

Begitulah hakikatnya,    kebenaran yang terbukti sedemikian jelas tidak dapat merubah sikap (mengalihkan dukungan dari Fir`awn kepada Musa `a.s.) semata-mata kerana takut.  Damir dan hati nurani mereka seolah-olah telah mati ditindas ketakutan.   Kerana itu gerakan pemberdayaan harus berpangkal dari perjuangan menghidupkan hati nurani umat dengan iman dan pencerahan.    Al-Qur’an memberikan kita keyakinan bahawa hati yang mati boleh dihidupkan kembali (dengan izin Allah):

                        Dan  apakah  orang yang sudah  mati lalu Kami hidupkan dan
                        Kami  beri  dia cahaya  yang  membuatnya  dapat  berjalan  di
                        tengah-tengah orang banyak,  sama dengan orang yang berada
                        dalam kegelapan,   sehingga  dia tidak dapat keluar dari  sana?
                        Demikianlah dijadikan terasa indah bagi orang-orang kafir
                        terhadap apa yang mereka kerjakan. (Al-An`am:122).

Optimisme  bahawa hati yang mati boleh hidup kembali terungkap juga dalam bait-bait puisi Rendra seterusnya:   

                        Negara tak mungkin diutuhkan
                        tanpa rakyatnya dimanusiakan.
                        Dan manusia tak mungkin menjadi manusia
                        tanpa dihidupkan hati nuraninya.

                        Hati nurani adalah hakim adil
                        untuk diri kita sendiri
                        Hati nurani adalah sendi
                        dari kesadaran
                        akan kemerdekaan peribadi.

                        Dengan puisi ini aku bersaksi
                        bahwa hati nurani itu
                        meski dibakar
                        tidak bisa menjadi abu.

                        Hati nurani senantiasa bisa bersemi
                        meski sudah ditebang putus di batang.
                        Begitulah fitrah manusia
                        ciptaan Tuhan Yang Maha Esa.

Apabila al-Qur’an menyebut, “…dan Kami beri dia cahaya yang membuatnya dapat berjalan di tengah-tengah orang banyak,…”  maksudnya adalah pencerahan nur hidayah Qur’ani,  yang dengannya  manusia dapat melihat segalanya dalam wajah dan hakikat sebenarnya.   Manusia yang enlightened setelah mengalami pencerahan Qurani tidak akan tertipu dengan Fir`awn yang berwajah Musa, atau Qarun yang berwajah Harun.  Manusia yang enlightened tidak akan mengkhianati  suara hati nuraninya sendiri.   Mereka menyikapi dan melayani manusia mengikut martabat, kualiti dan posisi hakikinya.  Mereka tidak akan melayani menteri sebagai selebriti yang didewa dan dipuja,  sebaliknya sebagai pelaksana amanah rakyat yang harus diminta pertanggungjawabannya,   termasuk akaun peribadinya,  “min ayna laka hadha?”  (dari mana kau perolehi ini  semua?).     Pertanggungjawaban seperti itulah yang dilakukan oleh Amir al-Mu’minin `Umar ibn al-Khattab r.`a. ketika dituntut penjelasannya tentang bajunya yang berukuran  melebihi ukuran baju orang lain.   Sesuai dengan amalan kepimpinan yang telus (transparent leadership) beliau layani tuntutan tersebut dengan fakta dan data,  nothing to hide yang memuaskan semua,  bahawa beliau tidak mengambil hak orang lain.   Lebihan kain bahan bajunya yang dipermasalahkan itu adalah jatah (habuan) anaknya sendiri yang dengan rela diberikan kepada ayahnya yang bertubuh besar sehingga memerlukan tambahan bahan bajunya.

Demikianlah suatu catatan abadi tentang ketulusan dan ketelusan pemimpin, tentang keberanian dan kebebasan  umat; suatu kesaksian sejarah tentang  daulat rakyat yang setianya bersyarat.  Sejarah tersebut pada hakikatnya adalah sejarah kita sebagai umat,   sejarah yang terukir ketika umat memiliki hati nurani dan jiwa merdeka.  Sudah saatnya umat ini dimerdekakan dari indoktrinasi fiqh al-istibdad (fiqh penindasan),  dan dimanusiakan menerusi fiqh al-taharrur (fiqh pembebasan). 


Dakwah Memerangi Rasuah

Hanya dengan hati nurani yang hidup dan jiwa merdeka yang peka, rakyat mampu mencegah segala bentuk kezaliman dan kemungkaran,  terutama rasuah yang kini kian membarah.  Perbuatan keji itu tampaknya tidak lagi dilakukan sendiri-sendiri dan sembunyi-sembunyi,  tetapi sudah wujud gejala “rasuah secara berjamaah”.   Gejala sedemikian itulah yang diungkapkan oleh Rendra lewat puisinya,  Pantun Koruptor:

                        Terang bulan terang di kali,
                        Buaya timbul disangka kiyai,
                        Katanya ada reformasi,
                        Nyatanya tetap korupsi di sana-sini.

                        Kalau ada sumur di ladang,
                        Jangan diintip gadis yang mandi,
                        Koruptor akalnya panjang,
                        Jaksa dan hakim diajak kompromi.

                        Berburu ke padang datar
                        Dapat janda belang di kaki
                        Koruptor sakit diizin bersiar,
                        Wang rakyat dibawa lari.

                        Berakit-rakit ke hulu,
                        Berenangnya kapan-kapan,
                        Maling kecil sakit melulu,
                        Maling besar dimuliakan.

                        Kura-kura dalam perahu,
                        Buaya darat di dalam sedan,
                        Wakil rakyat jangan ditiru,
                        Korupsinya edan-edanan.

                        Si tukang riba disebut lintah darat,
                        Si hidung belang disebut buaya darat,
                        Pedagang banyak hutang itulah konglomerat,
                        Mereka yang berhutang, yang bayar lha kok rakyat!

                        Aduh cantiknya si janda kembang,
                        Sedap menyanyi si jali-jali,
                        Hujan emas di rantau orang,
                        Hujan babu di negeri sendiri.     

Khatimah

Kita berkongsi keprihatinan dengan Dato’ Seri Anwar Ibrahim tentang rasuah yang begitu leluasa dalam kalangan kerajaan-kerajaan pimpinan orang Islam.  Katanya, “Indeed, it is ironic that corruption (which is the worst form of the abuse of trust) and abuse of power continue to be among the ‘notorious hallmarks’  of most Muslim governments.”      Kita sahut seruan beliau agar rakyat diselamatkan kemanusiaannya dengan memperjuangkan  keadilan sosial.  Justeru,  tanpa keadilan sosial manusia akan kehilangan kemanusiaannya,  “Absent of social justice, the poor get poorer, the weak become weaker while the rich become richer and the strong, even stronger.  A vicious cycle follows going beyond material inequities,  those at the short end of the social stick are then threatened at the core.  This strikes at the very heart of being human  -  the dignity of man. 
        

Rujukan:

Al-`Abd al-Karim,  Muhammad.  2013.  Tafkik al-Istibdad:Dirasat Maqasidiyyah fi Fiqh
                        al-Taharrur min al-Taghallub.  Beirut: Al-Shabakat al-`Arabiyyah li al-
                        Abhath wa al-Nashr.

Al-Kawakibiy, `Abd al-Rahman.  2006. Taba’i` al-Istibdad wa Masari` al-Isti`bad.
                        Beirut:  Dar al-Nafa’is.

Al-Raysuniy, Ahmad.  2014.  Al-Ummah Hiya al-Asl.  Kaherah: Dar al-Kalimah.

Anwar Ibrahim.  2014.  World Forum for Muslim Democrats Concept Paper,  presented
                        for preparatory meeting organized by Sasakawa Peace Foundation in
                        Jakarta on 22nd May 2014.

Glassner, B. 1999.  The Culture of Fear: Why Americans are Afraid of the Wrong Things.
                        New York:Basic Books.

Rendra, W.S.  2013.  Doa Untuk Anak Cucu.  Yogyakarta: Bentang.

Siddiq Fadzil.  2016.  Pembinaan Bangsa:  Kepelbagaian dalam Bingkai Kesatuan.  Shah
                        Alam: Institut Darul Ehsan (IDE).


Hotel Bangi-Putrajaya: 04092016.



No comments: