Gerakan pencerdasan dan
pencerahan umat merakamkan suatu kesaksian berprestasi cukup bererti khususnya
dalam lingkaran dakwah yang lebih luas dan inklusif. Lintasan berbeda agama dan
bangsa, berdialog secara intensif dan ekstensif dengan warga bukan Islam. Kita
menyambut memaknai seruan umat ukhrijat
linnas menyantuni umat sejagat.
Fiqh Waqi dan Maqasid Shariah
Fiqh waqi’i – fiqh realiti memandu
kita dengan keunikan Malaysia – fiqh Malaizie
iaitu fiqh kontekstual. Kita berdialog berpandukan nas dan waqi’, menyedari
realiti hakikat kemajmukan, realiti masyarakat Malaysia. Berpandukan fiqh
pluraliti – fiqh al ta’dudiyat mengenai
hak asasi manusia, nilai kemanusiaan dan tatasusila kehidupan dalam masyarakat
majmuk. Ini menjadi lahan persekitaran subur bagi mengamalkan fiqh ta’ayush – fiqh coexistense – kehidupan bersama secara
damai. Kehidupan bersama dalam harmoni dengan kesalingan agama serta bangsa
yang harus dibincang bukan fiqh harbi, bukan fiqh perang.
Gagasan kedamaian inilah yang
kita pelopori. Kita tidak boleh lupa Anwar Ibrahim (hafizahullah) telah mengutarakan gagasan Islam dan pluraliti pada
muktamar ABIM 1979 menganjurkan Islam sebagai penyelesaian masyarakat majmuk 37
tahun yang lalu. Idea ini menjadikannya asas memperlihatkan keunggulan Islam.
Saranan pembentukan bangsa Malaysia dengan kerangka kepelbagaian dalam bingkai
kesatuan diajukan. Siyasah inklusif baru ini menjadikan Islam arus perdana
perpaduan negara – contributing to
positive nation building.
Dengan Anwar Ibrahim, kita telah
berusaha dengan gagasan maqasid shariah, membawa fikrah maqasidi. Anwar Ibrahim telah mengadakan jelajah maqasid, dan
di antaranya memperkenalkan karya Ibn Ashur tokoh maqasid shariah abad lalu.
Pada wadah World Forum for Muslim Democrats, Anwar Ibrahim menekankan penggunaan
maqasid shariah dalam tata kelola – good governance.
Di atas komitmen Anwar, berlaku usaha pengluasan maqasid shariah sebagai nilai
sejagat – universal values – sebagai penghubung
dan jambatan - ruang persefahaman – common
ground pelbagai agama.
Maqasid shariah seperti diolah
pada al kulliyat al khamsat – (lima prinsip
kemaslahatan) boleh menjadi kesepakatan umat Islam dan semua agama di dalam
perihal daruriyat. Maqasid shariah membolehkan dasar-dasar pentadbiran
disepakati bersama.
Kemelut Kepimpinan
Kita berada dalam kemelutan
politik apabila mentang-mentang pihak yang menang pilihanraya maka berlakulah
tindakan sewenang-wenangnya. Prinsip pengasingan kuasa diketepikan dan seluruh
jentera pentadbiran dan kehakiman diperalatkan. Maka dilakukan fitnah dan
pembunuhan watak – character assassination.
Salahguna wang rakyat, perbelanjaan boros, ketirisan, gaya hidup mewah
orang-orang tertentu dan skandal banyak tak terhitung.
Massa dan rakyat sebagai kuasa
pencegah penyelewengan dilumpuhkan dan dirosakkan. Akibatnya kacau bilau dan
hilang kewarasannya. Rakyat gagal menjadi warga yang bermakna – fail to become effective citizens, dignified
citizens. Maka rosaklah dasar peradaban tantangan hidup, rosaklah rakyatnya.
Agama perlu bangkit sebagai liberating force – daya liberatif
membebaskan rakyat daripada terbelenggu dengan budaya takut – culture of fear. Budaya takut adalah
permainan orang politik, orang berkuasa menakut-nakutkan dan memperkecilkan
serta mengkerdilkan rakyat. Rakyat kecil takut berdepan dengan orang besar.
Raisuniy berkata, ethos dan watak
bangsa bebas mesti memiliki agenda syaja’a
– keberanian kerana tanpa keberanian tiada perubahan. Maklumat banyak tentang
penyelewengan yang berlaku dan diketahui ramai tidak akan membawa perubahan kerana budaya takut.
Begitulah sikap rakyat Fir’aun
apabila melihat dan menyaksikan pertembungan Nabi Musa a.s. dengan ahli-ahli
sihir Fir’aun. Mereka melihat sendiri kemenangan Musa a.s. tetapi mereka tidak
beriman kerana takut kepada Fir’aun dan al
mala’ – para pendokongnya.
Kebenaran yang jelas terbukti
tidak dapat mengalihkan pandangan rakyat jika dhamir dan hati mereka telah mati
akibat ketakutan. Oleh itu hati nurani umat hanya akan hidup dengan cahaya iman
dan Islam.
“Dan apakah orang yang sudah mati kemudian dia kami hidupkan dan kami
berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan
di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada
dalam gelap gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar dari padanya?…” (al-An’am:
122)
Inilah optimisme bahawa hati
yang mati boleh dihidupkan kembali.
Rakyat perlu dimanusiakan, perlu dihidupkan hati nuraninya yang suci. Dengan
pencerahan nur hidayah qur’aniy, manusia dicerdaskan – enlightened dan tidak akan tertipu dengan pembohongan Fir’aun.
Si menteri tidak sepatutnya dilayani
seperti selebriti untuk dipuja tetapi sebagai manusia yang diamanahkan dan dipertanggungjawabkan
oleh rakyat. Rakyat mesti tanya, “Dari mana kamu perolehi ini semua?”
Khalifah Umar al Khattab r.a.
pernah ditanya tentang ukuran bajunya. Dia melayaninya dan menjawab dengan
fakta bagi menyakinkan si bertanya bahawa dia tidak mengambil hak orang lain.
Umar telah mengambil bahagian kain anaknya Abdullah ibn Umar r.a. kerana
tubuhnya besar. Umar had nothing to hide.
Kisah ini hanyalah tentang secebis atau
secarik kain bukan mengenai duit berkampit-kampit.
Setia rakyat kepada pemerintah
ialah kerana integriti kepimpinannya, ketulusan kepimpinannya membawa
kesedaran, menghormati kedaulatan dan menjaga maruah rakyat. Sudah tiba masanya
rakyat dimerdekakan dengan ertikata sebenarnya, daripada fikr istibdad (penindasan) kepada fikr taharur (kemerdekaan).
Kini rasuah kian membarah,
kekejiannya bukan hanya dilakukan individu tetapi secara ‘rasuah berjamaah’.
Rendra menukilkan pantun berkenaannya:-
Terang bulan terang di kali
Buaya timbul disangka wali
Katanya ada tranformasi
Nyatanya tetap korupsi di sana
sini
Kalau ada sumur di ladang
Jangan diintip gadis yang mandi
Koruptor akalnya panjang
Peguam negara dan hakim diajak
kompromi
Berburu ke padang datar
Mendapat janda belang di kaki
Koruptor terbang bersiar-siar
Wang rakyat dibawa lari
Berakit rakit ke hulu
Berenangnya kapan kapan
Pencuri kecil diburu melulu
Perompak besar dimuliakan
Kura kura dalam perahu
Buaya darat didalam sedan
Ada pemimpin tak boleh ditiru
Korupsinya gila gilaan
Si tukang riba disebut lintah
darat
Si hidung belang disebut buaya
darat
Pedagang banyak hutang itulah korporat
Mereka yang berhutang yang bayar
lha kok rakyat?
Aduh aduh cantiknya si janda
kembang
Sedang menyanyi si Jali Jali
Hujan emas di rantau orang
Banjir hutang di negeri sendiri
(Ucapan Sambutan Muktamar
Nasional WADAH oleh ke 10 Ketua Majlis Istisyari WADAH Dr Siddiq Fadzil)
No comments:
Post a Comment