Mengenai pembangunan melalui
ungkapan Dewan Da’wah “membangun sambil merobohkan” – yang mengesankan.
Memacu pertumbuhan ekonomi berlandaskan prinsip etika dan tidak mengorbankan
moral. Keghairahan membangunkan gedung megah dan industri tidak harus mengizinkan
sebarang bentuk penindasan ke atas pekerja ; dimana saudagar maha kaya
mengagihkan upah sekecil mungkin ke atas golongan pekerja. Gejala pemerasan ini
dipertahankan elit penguasa atas alasan ekonomi di tahap awal – take off period.
Akibatnya adalah penghijrahan
kemiskinan desa ke kota dan kesenjangan membengkak meskipun kadar pertumbuhan
segar dan meyakinkan.
Demikianlah yang dapat kami
rumuskan dari ketajaman renungan dan wewenang pendiri Dewan Da’wah menghebah
risalah Islam yang berpaksikan kepada akidah dan akhlak Islamiyah, tetapi
menangkak permasalahan semasa.
Setengah abad berlalu, dan
keselesaan berda’wah bebas terjamin dalam era demokrasi Indonesia. Tidak dapat
dimungkiri bahawa al-wa’yul Islam –
kesedaran Islam lebih meluas. Turut serta dalam gerakan da’wah adalah inisiatif
dan ikhtiar para du’at baru. Namun bila ditelusuri permasalahan umat secara
lebih teliti, kita masih terus bergelut dalam krisis – kefahaman dan ittijahat (aliran) yang rencam.
Kerencaman bukan merupakan masalah, tetapi sikap jumud, tempurung ; bengis ,
keras dan tidak toleran yang cenderung mengkafirkan kalangan yang tidak
sealiran ; pendakwah yang mirip laskar upahan atau yang paling merbahaya,
pendamba keganasan – terrorisme.
Ulamak semasa menggagaskan
pendekatan pengajian Islam agar al-qawaid
fiqhiyyah diserasikan dengan maqasid
al-syariah. Dewan Da’wah turut dalam rencana tersebut yang menjadi teras
penilitian al-ma’ahad al-‘alami lil fikr
Islami – Institut Pemikiran Islam Sedunia ( IIIT). Malah, konsep asas
maqasid – din, nafs, nasl, aql dan mal kini diperluaskan bagi mencakup
persoalan kebebasan dan keadilan.
Syeikh Yusuf al Qardawi dalam Madkhal li Dirasah al Shariah
menyarankan konsep yang membatasi kepada individu perlu dikaitkan dengan
kehidupan masyarakat dan negara – terangkum isu kebebasan, kesaksamaan dan
keadilan dalam konteks kenegaraan dan kemanusiaan sejagat.
Al Raysuni dalam karya utamanya
mengenai Iman al- Shatibi mengutarakan ijtihad bersandarkan maqasid. Ikhtiar
tersebut dianggap sukar tetapi amat mendesak sekali kerana memberikan
kesempatan meneroka skop yang selama ini tertutup. Matlamatnya adalah mengelak
kemudaratan dan memelihara kepentingan dan kesejahteraan umat.
Arakian, dengan bertolak dari
landasan tersebut, penilaian mengenai ikhtiar terdahulu akan lebih mantap. Saya
imbau dua inisiatif yang saya sendiri terlibat secara langsung ; iaitu
perbankan dan universiti Islam. Sementara kejayaannya diiktiraf, tetapi
ternyata ia tidak lebih dari langkah yang amat terbatas, terutama jika ditinjau
dari maqasid shariah. Bank Islam (konsep yang dihadham oleh Dr Muhd Siddik)
terjelma sebagai bank conventional tanpa riba.
Maka pengalaman 3, 4 dekad perlu
mengupayakannya sebagai alternatif jitu, kerana keterikatan dengan dasar
ekonomi kapitalis yang menilai dari sudut keuntungan. Sarjana Nejatullah
Siddiqui rencananya ‘The Future of
Islamic Economics’ menyesalkan kegagalan institusi kewangan Islam dalam
memberi penekanan terhadap masalah kesenjangan dan kemiskinan.
Pada hemat saya, seandainya
institusi tersebut tidak menyerlah sebagai institusi wibawa dan terjebak dengan
bidang korporat yang jelek ; umat akan bertambah sinis.
Akhirnya, institusi berlabelkan
Islam, sama ada bank, institusi zakat atau pengendalian Haji akan terjerumus
dalam petak curang sepertimana yang dilakar dalam puisi popular Tawfiq Ismail:
“Dinegeriku, sekongkol bisnes dan birokrasi berterus-terang,
Curang susah dicari tandingan
Dinegeriku keputusan pengadilan secara agak rahsia dan tidak rahsia
dapat ditawar dalam bentuk jual beli….”
Sarjana Havard, Harry Lewis
menyanggah budaya universiti, khusus mahasiswa di Universiti Havard kian
terhakis hasrat mahasiswa menegak kebenaran, nilai kemanusiaan dan moral. Karya
beliau Excellence Without A Soul
memperakui kecemerlangan akademik tetapi tanpa jiwa dan hati nurani.
Dengan spontan, sarjana Islam
bersorak-surai mengulas dengan mengandaikan Universiti Islam punyai soul walaupun belum cemerlang. Mereka
memperdaya diri sendiri jika tidak menerima kenyataan bahawa gedung ilmu harus
menyerlah sebagai Centre Of Excellence.
Perkiraan kita seharusnya bukan
lagi peluang atau kesempatan memperolehi pendidikan tetapi perlu dikaitkan
dengan pendidikan bermutu - democratisation
of access to quality education.
Dan keduanya untuk mendabik dada
bahawa universiti Islam punyai soul
hanya kerana terdapat kurikulum Islam atau Islamisasi dan integrasi ilmu agak
terlalu gampang. Sesungguhnya belum ada penilaian kritis terhadap inisiatif
kita ketimbang yang dilakukan Harry Lewis.
Kita berbangga dengan inisiatif
yang diambil dan kejayaan yang dicapai. Yang saya pertikai dan merasa rimas,
adalah tahap keselesaan – culture of
contentment. Cabaran dalam dunia pendidikan adalah untuk menjadikan gedung
universiti sebagai pusat kecemerlangan dan ini mungkin berhasil dengan budaya
yang dipupuk ke arah itu – itqan fil amal.
Dan, bagi mengusung agenda da’wah
secara bermakna, adalah dengan penyertaan aktif generasi muda dan wanita.
Ikhtiar tambahan dan memperluas jaringan dapat difikirkan. Pengalaman anak muda
bersama Pak Natsir setengah abad lalu yang disinggung diawal bicara mungkin
relevan. Anak muda tersebut terpesona kerana Si Bapak tidak berleter panjang;
tetapi dengan penuh kasih sayang dan hormat memberi ruang kepada anak muda
berbicara dan mendorong agar muncul bersama para ghuraba’ dalam meneruskan usaha da’wah yang berkesan.
“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru
kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku
termasuk orang-orang yang menyerah diri?" (Al fussilat:33)
Wa akhirul kalam, tahniah kami ucapkan kepada pimpinan dan keluarga
DDII. Dari kurungan ‘kerawang bekasi’ saya akan bersama mendoakan ke hazrat
Allah SWT agar usaha murni memperolehi keberkatan dari Nya. Saya menantikan
lapuran dari Azizah mengenai pengalaman bersama keluarga di Jakarta.
Jazakallahhu Khairan Kathiran
Wassalamualaikum Warahmatullahhi
Wabarakatuh
ANWAR IBRAHIM
TEKS UCAPAN DATUK SERI ANWAR
IBRAHIM UNTUK REKARNAS 2017 DAN TASYAKUR SETENGAH ABAD DEWAN DAKWAH INDONESIA
(DDI)
(Dewan Dakwah Indonesia adalah
organisasi masyarakat yang di asaskan oleh Bapak Muhammad Natsir yang DSAI
kenali sejak memimpin PKPIM dan ABIM ketika zaman mudanya dan hubungan terus
kekal hingga sekarang)
No comments:
Post a Comment