DAULAT RAKYAT DAN MARTABAT UMAT:
MENILAI KEPENTINGAN FIQH PEMBERDAYAAN (FIQH AL-TAMKIN)
Dr Siddiq Fadzil
Mukadimah
Ketetapan mengangkat wacana
daulat rakyat dan martabat umat adalah suatu cerminan kepekaan dan ketajaman
intelektual yang layak diapresiasi. Golongan yang disebut “rakyat” dan “umat”,
sesungguhnya telah lama dipinggirkan, malah selalu diremehkan. Kata “rakyat”
biasa dirangkaikan dengan kata “kecil” lalu membentuk ungkapan “rakyat kecil”.
Demikianlah wujudnya suatu uncomfortable
truth dalam budaya politik kita. Kenyataan adanya istilah “rakyat kecil”
tetapi tidak pernah ada istilah “rakyat besar”, membayangkan persepsi bahawa
yang namanya rakyat memang selamanya kecil. Keadaan yang sama berlaku juga
kepada ummah yang telah lama kehilangan posisi sentralnya akibat himpitan dan
asakan institusi bernama dawlah
(negara/kerajaan) yang semakin perkasa dan leluasa. Hubungan antara ummah
dengan dawlah sudah tidak proportional
lagi, sehingga timbul persoalan bagaimana seharusnya hubungan tersebut, ummat al-dawlah (umat negara) atau dawlat al-ummah (negara umat).
Demikianlah latar realiti yang mendorong ilmuwan-pemikir Ahmad al-Raysuniy
menulis buku al-Ummah Hiya al-‘asl,
untuk mengembalikan umat ke posisi hakikinya sebagai tonggak. Justeru, umatlah
yang sebenarnya menjadi fokus al-khitab
al-shar`iy, sedang yang lain-lain hanya iringan dan sampingan.
Rakyat dalam Tradisi Keilmuan
Menelusuri jejak dan citra rakyat
dalam karya sejarah ternyata tidak mudah. Gambaran tentang peranan rakyat dalam
sejarah bangsa terkesan hanya samar-samar kerana memang tradisi penulisan
sejarah umumnya sangat berorientasi istana. Sorotan sejarah masa lalu lebih
terpusat pada dinasti, raja dan elit penguasa. Dalam tradisi feudal, posisi
rakyat tidak lebih daripada sekadar hamba jelata yang peranannya hanya setia
dikerah dan diperintah. Akibatnya yang ada hanya sejarah kerajaan, raja dan
orang besar, tetapi tidak ada sejarah rakyat. Hanya selepas pertengahan abad
ke-20, barulah timbul pola penulisan sejarah yang disebut history from below atau sejarah dari bawah. Ternyata tradisi
menghargai posisi, peranan dan sumbangan rakyat biasa dalam sejarah adalah
tradisi yang sangat baru.
Andainya memang benar bahawa
zaman tradisi tidak mewariskan sejarah rakyat, tetapi ada mewariskan sastera
rakyat. Bagaimanapun khazanah kesusasteraan Melayu tradisional umumnya, lebih
banyak memuatkan kisah-kisah kebesaran dan kesaktian warga istana. Sastera
rakyat hanya sebahagian daripada pelbagai genre dalam khazanah kesusasteraan
tradisional. Genre sastera rakyat memang ada, tetapi watak-watak yang
ditampilkan banyak berkisar pada watak lucu seperti Pak Belalang, Pak Pandir,
Pak Kadok, Mat Jenin dan lain-lain sejenisnya. Tanpa menafikan wisdom
kepujanggaan dan ketajaman mesej kritik sosial yang terkandung dalam genre
sastera rakyat, yang menjadi tanda tanya ialah ketiadaan paparan yang memadai
tentang kecemerlangan prestasi rakyat.
Segala yang menimpa sejarah
rakyat itu sesungguhnya tidak menggambarkan sikap dan semangat Islam yang
sebenarnya. Sejarah zaman awal Islam tidak hanya mencatatkan peranan golongan
bangsawan Quraysh, tetapi memaparkan juga peranan rakyat biasa seperti Bilal
ibn Rabah al-Habashiy, Suhayb al-Rumiy, Salman al-Farisiy dan lain-lain lagi.
Malah al-Qur’an sendiri menyebut nama Zayd dalam ayat 37 surah al-Ahzab. Kata
“rakyat” sejatinya membawa implikasi tanggungjawab terhadap mereka yang dijaga
dan dipelihara. Secara literal kata al-ra`iyyah
selalu diberi erti gembala, tetapi dalam konteks masyarakat manusia ia membawa
maksud warga umat yang wajib dijaga dan dibela segala maslahah dan
kepentingannya.
Dalam tradisi fiqh yang kita
warisi, terdapat kaedah yang meletakkan umat pada posisi sentral, iaitu kaedah:
Kaedah fiqh yang diungkapkan oleh
al-Imam Badr al-din al-Zarkashiy itu dikatakan berpangkal dari al-Imam
al-Shafi`iy. Maksud kaedah tersebut bahawa dasar pentadbiran pemerintah harus
selamanya menjurus kepada penjagaan kepentingan (maslahah) rakyat. Ungkapan
asli al-Shafi`iy menegaskan tanggungjawab pemerintah melayani rakyat berasaskan
maslahah mereka, persis tanggungjawab wali anak yatim dalam penjagaan hartanya:
(Al-Raysuniy, Qutb. 2013: 11 – 13).
Perenungan yang lebih mendalam
terhadap kaedah tersebut akan menatijahkan kesan bahawa ia sebenarnya
menyiratkan suatu prinsip pemerintahan yang berorientasi kerakyatan, dalam
pengertian pemerintahan yang berkhidmat untuk kepentingan rakyat, bukan
kepentingan penguasa. Ini bertentangan dengan sistem pemerintahan feudal yang
memusat pada kepentingan elit penguasa. Konsep pemerintahan kerakyatan
sedemikian itu menjadikan rakyat sebagai paksi, sedang negara atau kerajaan
hanya alat, sarana atau mekanisme pelaksana aspirasi dan kepentingan rakyat.
Prinsip pemerintahan kerakyatan
seterusnya didukung oleh al-siyasat
al-shar`iyyah sebagai ilmu yang menangani isu pentadbiran urusan rakyat
dengan cara yang membawa maslahah dan kepentingan kepada mereka. Al-siyasat al-shar`iyyah pada asasnya
adalah aplikasi al-masalih al-mursalah
yang maksudnya tidak lain adalah maslahah
`ammah kerakyatan. Pengutamaan maslahah umum kerakyatan dapat juga
didasarkan pada maqasid al-shari`ah, tujuan utama syari`at yang terumus pada
ungkapan masalih al-`ibad, iaitu
aktualisasi kepentingan kemanusiaan seluruhnya, terutama tentunya rakyat yang
secara kolektif menjadi bahagian terbesar komposisi al-`ibad. Al-Imam Muhammad al-Tahir ibn `Ashur yang merumuskan
kembali maqasid al-shari`ah memberikan pentakrifan al-maqasid al-`ammah yang ummatik, iaitu:
(Al-`Awwa, Muhammad Salim, 2006:
37)
Pendekatan ummatik dalam
pentaktifan maqasid al-shari`ah menekankan objektif pemeliharaan sistem dan
aturan kehidupan umat, serta pelestarian kebaikannya menerusi kebaikan penguasa
dan pengendalinya iaitu makhluk jenis manusia. Kebaikan yang dimaksudkan dalam
konteks kemanusiaan meliputi kebaikan akal dan amalnya, juga kebaikan segala
yang wujud di alam persekitaran hidupnya. Tuhan yang empunya syari`at ini
memang menghendaki kebaikan segala aspek kehidupan sosial manusia. Perumusan
semula maqasid al-shari`ah sebagai pelestarian kebaikan aturan hidup umat,
menerusi kebaikan umat, dan demi kebaikan umat, seperti yang dipromosikan oleh
Ibn `Ashur di atas, mungkin dapat disimpulkan bahawa hifz al-ummah (memelihara umat) termasuk dalam maqasid al-shari`ah;
dan ini terasa sangat serasi dengan semangat pemerintahan kerakyatan. Ternyata
rakyat atau umat menempati posisi paksi dalam pemerintahan Islami. Bagaimanapun
persoalan umat tidak sentiasa mendapat sorotan sebagaimana mestinya dalam
turath fiqh politik. Karya-karya al-siyasat
al-shar`iyyah umumnya lebih tertumpu pada isu-isu khilafah, imamah, imarah, wizarah dan jenis-jenis penguasa lainnya;
dengan sedikit kekecualian seperti kitab al-Siyasat
al-Shar`iyyah fi Islah al-Ra`iy wa al-Ra`iyyah oleh Ibn Taymiyyah.
Rakyat yang Berkedaulatan
Antara maslahah rakyat yang utama
ialah pemilikan kedaulatan yang dapat diertikan sebagai maruah dan karamah,
martabat dan kuasa. Daulat dalam konteks pemerintahan demokratik berada di
tangan rakyat. Rakyat adalah sumber kekuasaan (al-sha`b masdar al-sultah) dalam pengertian merekalah yang berkuasa
mengangkat dan menurunkan pemimpin. Mereka jugalah yang secara kolektif
membentuk negara, dan kerananya negara bentukan mereka itu adalah negara rakyat
(dawlat al-ummah). Berbeza dengan negara
feudal yang dibentuk dan dikuasai sepenuhnya oleh seorang raja, kedaulatan
berada di tangan raja.
Isu yang selalu dibangkitkan
dalam wacana kedaulatan ialah persoalan antara kedaulatan rakyat dengan
kedaulatan Tuhan. Dilihat dari perspektif Islam, kedua-duanya (Tuhan dan
manusia) memiliki kedaulatan masing-masing secara kontekstual. Kedaulatan Tuhan
adalah kedaulatan mutlak yang tidak dibatasi oleh apa pun dan siapa pun. Tuhan
berkuasa mutlak mencipta dan mengatur perjalanan alam seisinya menurut kehendak-Nya.
Sementara kedaulatan manusia (rakyat) adalah kedaulatan relatif yang dibatasi
oleh syari`at dan aturan-aturan lainnya. Apabila kedua-dua kedaulatan tersebut
difahami menurut konteks masing-masing, maka tidak ada konflik antara
kedaulatan Tuhan dengan kedaulatan manusia, kerana pada hakikatnya kedaulatan
manusia adalah bersumber dari kedaulatan Tuhan.
Persoalan kedaulatan rakyat dan
hubungannya dengan Tuhan telah dibahas oleh HAMKA dalam konteks Pancasila yang
diletakkan dalam perspektif Islam. Lewat tulisannya, Urat Tunggang Pancasila,
HAMKA mengatakan bahawa kedaulatan rakyat lahir dari sila pertama Ketuhanan
Yang Maha Esa. Katanya, “Barangsiapa yang mengaku percaya kepada Tuhan Yang
Maha Esa, dengan sendirinya dia pasti percaya akan kedaulatan rakyat,
kedaulatan manusia.” Dalam huraiannya, beliau menekankan kaitan antara daulat
dengan nilai dan martabat insan. Sila Ketuhanan Yang Maha Esa tidak
memungkinkan penguasaan manusia ke atas manusia lain. Kerana itu dalam
masyarakat yang mengakui Ketuhanan Yang Maha Esa tidak ada diktator, baik
diktator kenegaraan atau diktator keagamaan. Ditegaskannya bahawa nilai dan
martabat manusia dalam Islam sebenarnya lebih tinggi daripada kedudukan mereka
dalam demokrasi atau faham Barat lainnya. Justeru, Tuhan Yang Maha Esa telah
mengangkat manusia sebagai khalifah-Nya, wakil Tuhan mengatur dunia. Katanya
lagi,
Maka kalau ada pemimpin, baik raja atau presiden diserahi memimpin suatu
negara, penyerahan itu bukanlah datang dari langit yang langsung diberikan kepadanya.
Bukan sebagai perkataan Louis (Lodewijk) ke XIV yang berkata, “Sayalah negara”.
Atau Willem II yang berkata, “Saya memerintah atas kehendak Tuhan.”
Tetapi kepala negara memerintah atas kehendak rakyat. Rakyat itulah yang
berdaulat, yang berkuasa. Dialah khalifah Tuhan. (Yusran,R., 2001: 154-155).
Dalam sejarah perjuangan
kemerdekaan Indonesia, daulat rakyat menjadi agenda utama atas kesedaran bahawa
ia adalah prasyarat kemerdekaan. Seawal tahun 1931 telah terbit majalah Daulat
Ra’jat yang didukung oleh sebarisan tokoh perjuangan termasuk Hatta, Soedjadi,
Sutan Sjahrir dan Suparman. Dalam terbitan sulungnya (Tahun I, No. 1, 20
September 1931), majalah pendidikan kader perjuangan kemerdekaan itu memuatkan
pengantar redaksi yang menyatakan,
Bagi kita rakyat itu yang utama, rakyat umum yang mempunyai kedaulatan,
kekuasaan (souvereiniteit). Kerana rakyat itu jantung- hati bangsa. Dan rakyat
itulah yang menjadi ukuran tinggi rendah derjat kita. Dengan rakyat itu kita
akan naik dan dengan rakyat kita akan turun. Hidup atau matinya Indonesia
Merdeka, semuanya itu bergantung kepada semangat rakyat. Penganjur-penganjur
dan golongan kaum terpelajar baru ada bererti, kalau di belakangnya ada rakyat
yang sadar dan insaf akan kedaulatan dirinya. (Daulat Ra’ja, 2002: 1).
Seterusnya rencana pengantar
redaksi Daulat Ra’jat itu menyebut tentang hilangnya kedaulatan rakyat
Indonesia sejak berabad-abad setelah dirampas oleh kaum hartawan. Hilangnya
kedaulatan rakyat inilah yang menjadi punca timbulnya sistem feudalisme dan
seterusnya menjerumuskan Indonesia ke dalam penjajahan Belanda. Daulat rakyat
harus dikembalikan kerana, “Tak ada negeri yang boleh jadi besar dan makmur,
kalau rakyatnya tiada mengetahui dirinya sendiri atau tiada merasa
kedaulatannya.” (Daulat Ra’jat, 2002:1-2).
Perjuangan daulat rakyat mencapai
kejayaan penting apabila kata “berkedaulatan rakyat” dicatatkan dalam mukadimah
(preambule) Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia 1945:
..., maka disusunlah Kemerdekaan Kebangsaan itu dalam suatu Undang-Undang
Dasar Negara Indonesia yang terbentuk dalam suatu susunan Negara Republik
Indonesia yang berkedaulatan rakyat dengan berdasar kepada Ketuhanan Yang Maha
Esa, Kemanusiaan yang adil dan beradab, Persatuan Indonesia dan Kerakyatan yang
dipimpin oleh hikmah kebijaksanaan dalam Permusyawaratan/Perwakilan serta
dengan mewujudkan suatu keadilan sosial bagi seluruh rakyat Indonesia. (Mas`udi,
M.F., 2013: 2).
Antara yang paling gigih dan
konsisten memperjuangkan kedaulatan rakyat dalam kalangan pemimpin rantau ini
ialah Hatta. Yang beliau inginkan adalah “daulat rakyat”, bukan “daulat
tuanku”. Demikian kuatnya semangat daulat rakyat sehingga ketika memilih bentuk
negara Indonesia, yang dipilih adalah bentuk negara republik, bukan bentuk
monarki. Pemilihan tersebut tentunya berasaskan keyakinan bahawa negara
republik yang dipimpin oleh Presiden lebih mendukung asas kedaulatan rakyat.
Negara republik yang diaspirasikan oleh Hatta ialah republik yang demokratik
dan berdasarkan kedaulatan rakyat, dengan catatan bahawa kedaulatan rakyat gaya
Indonesia yang bersemangat kolektivisme, berbeza daripada kedaulatan rakyat
versi Rousseau yang bersifat individualisme. (Yudi Latif, 2012: 385).
Menyingkap sejarah gejolak
semangat daulat rakyat zaman awal kemerdekaan itu, ahli sosiologi politik
Indonesia, Yudi Latif mencatatkan bahawa cita-cita menjunjung daulat rakyat,
“bergema kuat dalam sanubari para pendiri bangsa sebagai pantulan dari semangat
emansipasi dari aneka bentuk penindasan, khususnya penindasan yang ditimbulkan
oleh kolonialisme dan feodalisme yang bersahutan dengan semangat egalitarianisme.”
(Yudi Latif, 2012: 477). Generasi yang disebut “para pendiri bangsa” itu
benar-benar menyedari bahawa prinsip kedaulatan rakyat harus diterjemahkan
secara nyata dengan membuka ruang peranserta rakyat dalam proses pembuatan
keputusan-keputusan kenegaraan. Justeru, suara rakyat adalah suara berdaulat.
Untuk itu suara rakyat harus didengar dan dihormati dengan penyalurannya
menerusi amalan musyawarah sebagaimana yang dinyatakan dalam Mukadimah UUD 45,
“...Kerakyatan yang dipimpin oleh hikmah kebijaksanaan dalam
Permusyawaratan/Perwakilan...”. Mengenai kedaulatan rakyat dan hubungannya
dengan demokrasi musyawarah dalam konteks Indonesia, Yudi Latif mengatakan,
Di bawah semangat kekeluargaan, negara yang berkedaulatan rakyat itu
mengandung cita-cita kerakyatan dan permusyawaratan. Dalam visi negara ini,
demokrasi memperoleh kesejatiannya dalam penguatan daulat rakyat, ketika
kebebasan politik berkelindan dengan kesetaraan ekonomi, yang menghidupkan
semangat persaudaraan dalam kerangka musyawarah-muafakat”. Dalam prinsip
musyawarah-mufakat, keputusan tidak didikte oleh golongan mayoritas
(mayorokrasi) atau kekuatan minoritas elite politik dan pengusaha
(minorokrasi), melainkan dipimpin oleh hikmah-kebijaksanaan yang memuliakan
daya-daya rasionalitas deliberatif dan kearifan setiap warga negara tanpa
pandang bulu. (Yudi Latif, 486-487).
Apabila dikatakan bahawa
“demokrasi memperoleh kesejatiannya dalam penguatan daulat rakyat”, bererti
demokrasi tanpa kedaulatan rakyat adalah demokrasi palsu. Kerana itu penguatan
daulat rakyat menjadi penting demi pembinaan demokrasi yang tulen. Dalam rangka
penguatan daulat rakyat itulah perlunya jaminan sejumlah hak kebebasan,
termasuk kebebasan berfikir dan bersuara; di samping hak-hak lain seperti
keadilan dan persamaan (al-musawah).
Demikianlah catatan indah sebuah
perjuangan heroik menegakkan kedaulatan rakyat. Namun dalam kenyataannya hari
ini kita menyaksikan pelbagai model demokrasi yang sebahagiannya telah
kehilangan kesejatian dan ketulenannya, apabila demokrasi tidak lagi didukung
oleh kedaulatan rakyat. Adanya pilihan raya tidak lagi dapat dijadikan bukti
hidupnya demokrasi. Sesungguhnya demokrasi sejati telah mati pada saat daulat
rakyat dicekik daulat ringgit. Semakin ramainya orang yang “beriman” dengan
ajaran money is king, adalah indikasi
jelas bahawa yang berdaulat bukan lagi rakyat, tetapi duit-ringgit. Tragedi
demokrasi ini terjadi apabila berlaku persekongkolan elit politik dengan elit
ekonomi dalam pakatan mengalahkan rakyat. Gejala seperti inilah yang
menyebabkan Hariman Siregar (mantan tokoh aktivis mahasiswa Indonesia tahun
70-an) kembali menjerit, “kembalikan kedaulatan rakyat, jangan bajak
demokrasi”. (Hariman, S., 2008).
Fiqh Pemberdayaan (Fiqh al-Tamkin)
Daulat rakyat dan martabat umat
hanya akan dapat dipulihkan dengan mengembalikan kebebasan, keadilan, persamaan
dan segala yang tercakup dalam hak-hak asasi kemanusiaan sejauh yang tidak
bertentangan dengan agama. Demi daulat dan martabat, tidak harus ada kompromi
dalam perjuangan hak asasi. Justeru, manusia yang kehilangan hak asasinya,
adalah manusia yang kehilangan kemanusiaannya. Sudah banyak kita saksikan di
sana sini kejadian mengurangi dan melucuti hak-hak asasi dengan pelbagai dalih
- demi keselamatan, demi kestabilan, demi pembangunan dan entah apa lagi.
Penodaan hak asasi seperti inilah yang diugkapkan oleh penyair kenamaan
W.S.Rendra dalam puisinya, Sajak Seorang Tua di Bawah Pohon yang antaranya
memuatkan bait-bait berikut:
Aku mendengar orang berkata:
“Hak asasi tidak sama di mana-mana.
Di sini, demi iklim pembangunan yang baik,
kemerdekaan politik harus dibatasi.
Mengatasi kemiskinan
meminta pengorbanan sedikit hak asasi.”
Astaga, tahi kerbo apa ini!
Apa disangka kentut bisa mengganti rasa keadilan?
Di negeri ini hak asasi dikurangi,
juteru untuk membela yang mampu dan kaya.
Buruh, tani, nelayan, wartawan, dan mahasiswa
dibikin tak berdaya.
O, kepalsuan yang diberhalakan,
berapa jauh akan bisa kau lawan kenyataan kehidupan.
Hak asasi memang tidak boleh
dikompromikan, kerana apa yang disebut secara konvensional sebagai “hak” itu
pada hakikatnya mungkin kewajipan, malah mungkin keperluan (darurat). Kebebasan
bersuara (hurriyyat al-ta`bir)
misalnya, disebut sebagai suatu hak, tetapi jika yang disuarakan itu adalah al-amr bi al-ma`ruf wa al-nahy `an al-munkar,
jelas ia bukan lagi hak, tetapi kewajipan. Jika cuma hak, ia boleh dikorbankan
dengan kerelaan. Tetapi jika kewajipan, tidak ada pilihan selain
melaksanakannya, dan tidak boleh dikorbankan walau dengan kerelaan. Pemikir
Islam kontemporari, Muhammad `Imarah berpendapat bahawa yang disebut huquq al-insan (hak asasi manusia) itu
pada hakikatnya bukan huquq (hak),
tetapi darurat (keperluan asasi), yang tanpanya manusia tidak dapat hidup
sebagai manusia dalam erti yang setulennya. Kerana itu beliau tidak menyebut
kebebasan sebagai hak, tetapi keperluan (darurat
al-hurriyyah), demikian juga tidak keadilan yang disebutnya sebagai darurat al-`adl. (`Imarah, M. 2005).
Pengangkatan martabat umat harus
menjurus pada idealisme khayriyyah
yang disebut dalam ayat 110 surah Ali `Imran. Ayat yang menempatkan umat di
puncak keunggulan kemanusiaan sebagai khayra ummah (terunggul) dengan jelas
mengisyaratkan keunggulan bersyarat. Tanpa memenuhi syarat tidak akan layak
menempati posisi setinggi itu. Hakikat inilah yang diserlahkan oleh Ahmad
al-Raysuniy dalam ulasannya tentang kelayakan umat terunggul:
Hanya umat yang kuat, bermartabat
dan berdaulat sahaja yang layak mencapai keunggulan sedemikian. Di atas asas
itulah Rasulullah s.`a.w. membina generasi yang selama beberapa abad memimpin
dunia, meratakan sinar hidayat, menebar rahmat keadilan, ilmu dan ketinggian
budi. (Al-Raysuniy, Ahmad., 2014: 31). Ayat Ali `Imran di atas menyebut
keunggulan umat yang bercirikan ketinggian daya juang menegakkan nilai-nilai
kemakrufan, dan kehebatan daya lawan memusnahkan gejala kemungkaran, berasaskan
iman kepada Allah s.w.t. Ayat tersebut juga mengisyaratkan bahawa keunggulan
yang ditawarkan oleh Allah s.w.t. adalah keunggulan yang bersyaratkan usaha
gigih meraihnya (al-khayriyyat
al-mashrutat al-muktasabah). Ia bukan keunggulan yang diwarisi berasaskan
darah keturunan ras tertentu (al-`unsuriyyat
al-mawruthah). Fiqh pemberdayaan harus berintikan idealisme al-khayriyyah tersebut, bagi menampilkan
generasi yang berdaya menyumbang kepada kemanusiaan sejagat, menepati makna
ungkapan ukhrijat li al-nas.
Fokus dan keutamaan fiqh al-tamkin adalah pemberdayaan
ummah, bukan pemerkasaan dawlah. Masalah yang harus ditangani ketika ini ialah
realiti ketidakseimbangan antara dawlah dengan ummah. Kedudukan dawlah yang
terlalu kuat, sedang ummah terlalu lemah tidak akan membawa maslahah.
Sebaliknya, ia akan membuka jalan keleluasaan penguasa bertindak
sewenang-wenang tanpa kawalan dari pihak rakyat. Dalam budaya politik
kepentingan, selalu berlaku kesengajaan melemah dan melumpuhkan kekuatan
rakyat, dengan motif untuk menjerumuskan rakyat ke dalam sindrom
ketergantungan, lalu hilang kemerdekaan. Mempersepsikan kekuatan rakyat sebagai
ancaman adalah suatu kekeliruan. Hakikatnya, kekuatan rakyat dapat menyumbang
produktiviti, kreativiti, inovasi dan pelbagai khidmat yang akhirnya secara
langsung atau tidak langsung membantu dan memperkukuh pemerintahan.
Pembicaraan tentang isu
penindasan (al-istibdad) bukan suatu
yang mengada-ngada. Ia telah lama dibahas oleh `Abd al-Rahman al-Kawakibiy pada
awal abad lalu lewat karya monumentalnya, Taba’i`
al-Istibdad wa Masari` al-Isti`bad. Setelah itu dilanjutkan pula oleh
Muhammad al-Ghazaliy dengan al-Islam wa
al-Istibdad al-Siyasiy. Penindasan di pelbagai rantau dunia Islam selama
berabad-abad adalah suatu realiti yang harus diakui dengan jujur. Tanpa
kejujuran mengakuinya, dan keberanian menolaknya kezaliman akan terus
berleluasa. Pada masa lalu fiqh dan kaedah-kaedahnya telah dimanfaatkan untuk
menghalang sebarang perlawanan terhadap kezaliman dengan alasan menghindari
bencana yang lebih besar. Dalam menyikapi pemerintah, adil atau zalim. rakyat
tidak dibolehkan berbuat apa-apa selain syukur kalau mereka adil, dan sabar
kalau mereka zalim. Fuqaha’ yang terlibat membantu penindasan itulah yang
disebut oleh al-Kawakibiy sebagai fuqaha’
al-istibdad.
Andainya fatwa seperti itu memang
ada justifikasinya pada masa lalu, apakah sampai sekarang masih dapat
dijustifikasikan?
Suatu yang amat malang, ketika
sistem pemerintahan despotik sudah berganti dengan sistem demokrasi, fiqhnya
masih juga tetap yang lama, tidak ikut berganti. Ketika umat mulai menyedari
hak demokratiknya melawan kezaliman dan kecurangan dengan bangkangan lisan dan
demonstrasi aman, mereka dihadang dengan fatwa dari fiqh warisan zaman
pra-demokrasi. Pembangkangan (al-mu`aradah)
dan demonstrasi aman (al-tazahurat
al-silmiyyah) yang sah dari segi syara` dan undang-undang, dan diterima
oleh tokoh-tokoh fuqaha’ dan pemikir Islam masa kini seperti al-Qaradawi,
al-Raysuniy dan Muhammad `Imarah, tetapi masih ada yang mengharamkannya seperti
yang dinyatakan oleh Muhammad al-`Abd al-Karim,
Dalam realiti hari ini, memang
terasa janggalnya fiqh yang membatasi perlawanan hanya dalam bentuk nasihat
secara rahsia. Kritik terbuka tidak dibolehkan, malah dianggap sejenis
penderhakaan lisan. Sebahagian mereka mengenakan hukum penderhakaan bersenjata,
lalu mengharuskan pembunuhan terhadap demonstrator atau mereka yang
menganjurkannya. Selain tidak selaras dengan semangat syari`at yang
menganjurkan perlawanan terhadap kezaliman dan kemungkaran, fiqh istibdadiy seperti itu merosakkan
citra Islam di mata masyarakat dunia yang menjunjung nilai keadilan dan hak
asasi kemanusiaan.
Khatimah
Sudah saatnya kita membina fiqh
siyasah yang baru, sesuai dengan perubahan yang berlaku. Fiqh baru ini harus
bersemangat emansipatif, iaitu fiqh pembebasan dari segala bentuk belenggu dan
segala bentuk penindasan dan kezaliman. Fiqh emansipatif (fiqh al-taharrur) ini harus dibina sebagai jelmaan komitmen
merealisasikan masalih al-`ibad yang
menjadi inti maqasid al-shari`ah. Tugas besar yang sangat mencabar ini tidak
hanya memerlukan kompetensi keilmuan yang tinggi, tetapi juga keberanian dan
kejujuran agar agama rahmatan li
al-`alamin ini tidak menjadi agama rahmatan
li al-zalimin.
Di samping pembebasan, usaha
pengembalian daulat rakyat dan martabat umat juga memerlukan pemberdayaan.
Untuk itu suatu formula pembinaan etos umat perlu dibina berasaskan petunjuk
al-Qur’an dan al-Sunnah. Pembinaan dan pemberdayaan umat harus dilakukan dengan
cara yang benar bagi mempastikan terbentuknya karakter yang kuat sesuai dengan
perwatakan al-mu’min al-qawiy (mukmin
yang kuat), serta memenuhi kriteria khayra ummah, umat terunggul pelaksana misi
kebaktian untuk kemanusiaan sejagat (ukhrijat
li al-nas). Demikianlah yang namanya fiqh
al-tamkin (fiqh pemberdayaan).
Rujukan
Al-Ghazaliy, Muhammad. 2000.
Al-Islam wa al-Istibdad al-Siyasiy. Kaherah: Nahdat Misr.
Al-Kawakibiy, `Abd al-Rahman.
2009. Taba’i` al-Istibdad wa Masari` al-Isti`bad. Kaherah: Dar al-Shuruq.
Al-`Awwa, Muhammad Salim. 2006.
Dawr al-Maqasid fi al-Tashri`at al-Mu`asirah. London: Mu’assasat al-Furqan.
Al-Raysuniy, Ahmad. 2014.
Al-Ummah Hiya al-Asl. Kaherah: Dar al-Kalimah.
Al-Raysuniy, Qutb. 2013. Qa`idat
Tasarruf al-Imam `ala al-Ra`iyyat Manutun bi al- Maslahah. Kaherah: Dar
al-Kalimah.
Al-`Abd al-Karim, Muhammad. 2013.
Tafkik al-Istibdad: Dirasat al-Maqasidiyyah fi Fiqh al-Taharrur min
al-Taghallub. Beirut: Al-Shabakah al-`Arabiyyah li al- Abhath wa al-Nashr.
`Imarah, Muhammad. 2005. Al-Islam
wa Huquq al-Insan: Darurat ..La Huquq. Kaherah: Dar al-Salam.
Latif, Yudi. 2012. Negara
Paripurna. Jakarta: PT Gramedia.
Mas`udi, Masdar Farid. 2013.
Sharah UUD 1945: Perspektif Islam. Ciputat: Pustaka Alvabet.
Siregar, Hariman. 2008.
Kembalikan Kedaulatan Rakyat, Jangan Bajak Demokrasi. Jakarta: InDEMO.
Yusran R. (ed.). 2001. Debat
Dasar Negara: Islam dan Pancasila. Jakarta: Pustaka Panjimas.
Yayasan Hatta. 2002. Daulat
Ra’jat, Buku 1 1931-1932. Jakarta: Yayasan Hatta.
(Dr Siddiq Fadzil adalah
Pengerusi Institut Darul Ehsan IDE dan Pengerusi Majlis Isytisyari Wadah
Pencerdasan Umat Malaysia WADAH)
KDH/IDE/UNISEL: 10122016.
No comments:
Post a Comment