Monday, October 7, 2013

MELESTARI IDEALISME PERJUANGAN: MENYINGKAP LEMBARAN IKHWAN AL MUSLIMIN


Sewaktu merengkok di penjara di kala era hitam Mesir, perasaan Sayyid Qutb telah tersurat pada karya tulisannya membayangi dera penyiksaan pada tubuh badannya yang dia alami dan penderitaan psikologi akibat pembunuhan sahabat-sahabat Ikhwan oleh regim Gamal Naseer. Pembacaan karyanya fi zilal al Qur’an – Di Bawah Naungan al Qur’an memperlihatkan kegusarannya terhadap kerajaan tentera yang sanggup memperlakukan, menganiaya dan mendera ribuan anggota Ikhwan tanpa mereka perlu rasa risau tentang tindakbalas kebangkitan rakyat.

Melihat kepada suasana semasa pula, sekali lagi kerajaan ku deta – perampas yang ditubuhkan oleh angkatan tentera telah membunuh secara beramai-ramai rakyatnya sendiri dan nampak seolah-olah lepas bebas melakukan jenayah ini semata-mata kerana mangsa mereka adalah Ikhwan al Muslimin dan penyokong-penyokong mereka. Tentera tidak mempedulikan mangsa mereka samada tidak bersenjata, membantah dengan aman, samaada wanita atau kanak-kanak, tanpa menghirau jamaah bersolat, mereka ditembak dan dibunuh dengan sengaja. Beratus-ratus orang terbunuh dan ribuan yang cedera parah. Tidak ada nada bunyi pun bantahan daripada para pemimpin negara-negara Islam ataupun demokrat-demokrat Barat. Hanya Turki negara tunggal yang bersuara lantang mengutuk dengan keras perbuatan jenayah terhadap kemanusiaan ini.

Mengimbas kepada masa yang lalu, suatu peristiwa telah mempengaruhi Sayyid Qutb untuk mendorongnya menyertai Ikhwan al Muslimin. Sayyid Qutb yang sedang melanjutkan pelajarannya, menyaksikan suatu kejadian di media US sewaktu dia terlantar di hospital di Amerika Syarikat. Amerika telah menyambut dengan meriah dan penuh kegembiraan apabila diberitakan tentang pembunuhan Imam Hasan al-Banna pada Februari 12 1949. Hasan al Banna adalah pengasas dan pelopor gerakan Ikhwan, seorang yang sangat berwibawa dan berkarisma. Media Amerika tanpa segan silu menyorak riang pembunuhan seorang reformis Mesir dan pemimpin gerakan kemerdekaan menentang penjajah British.

Kini pula, seolah-olah tiada yang berubah. Ini jelas kelihatan apabila "sang ibu" Katie Ashton pemimpin Kesatuan Eropah EU diterbangkan khas oleh junta tentera Mesir untuk bertemu dengan Presiden Morsi yang telah ditahan secara haram dan dikurung di lokasi rahsia. Keluarga dan para peguam Dr Morsi pun tidak dibenarkan berjumpa dengannya. Tetapi para diplomat Barat datang dan pergi bebas untuk bertemu sesiapa saja ikut suka hati mereka. Diplomat-diplomat ini membincangkan dan campur tangan dalam politik dalaman Mesir tetapi akan lincah membuat penafian-penafian yang  rapuh.

Adalah sangat mudah untuk membuat kesimpulan sepertimana dirumuskan oleh  Sayyid Qutb bahawa sebuah regim yang tiada tara kekejamannya telah menguasai tampuk kuasa di Mesir dan permasalahan utama adalah pengaruh besar kerajaan asing serta ketiadaan sistem keadilan sosial. Kini ia merupakan rampasan kuasa total oleh kuasa-kuasa yang amat sangat memusuhi Islamis.

Seteru-seteru dari golongan sekularis ekstrim suka meremehkan dan memandang enteng layanan kejam dan brutal regim ke atas Ikhwan sebagai “naratif mehnah – tribulasi”. Mereka menyindir tanpa perasaan peri kemanusiaan seolah-olah Ikhwan merelakan ahli-ahlinya mengalami penyiksaan yang dahsyat dan pengorbanan nyawa hanya untuk menjadikannya kekal popular dan relevan.

Tetapi apakah sebenarnya yang melestarikan dan memampan Ikhwan al Muslimin walaupun ia mengharungi penindasan sistematik dan penyingkiran ganas?

Meninjau kepada barisan politik Ikhwan  dan perkembangannya selama ini, tentang aspek ijtihadiy, perihal pemikiran dan pertimbangan ideologi menunjukkan keazaman luar biasa untuk survive - bertahan, menyesuaikan diri dan  and berkembang.

Perincian tentang penubuhan dan sejarah awal Ikhwan al Muslimin menunjukkan bahawa ia bersedia untuk menjadi organisasi yang sangat adaptif, mampu menangani permutasi-permutasi parti-parti biasa dan mantap apabila menangani krisis.  

Ikhwan telah sejak awal lagi menggubal dan menganjurkan pelbagai landasan-landasan politik dan program-program ekonomi sebelum ditamatkan oleh regim Nasser yang represif. Ikhwan dibubarkan secara paksa dan pimpinannya serta ahli-ahlinya telah melalui bertahun-tahun lamanya dalam tahanan penjara, ada yang dijatuhkan hukuman mati dan ramai yang berhijrah menjadi pelarian mencari suaka. Gamal Naseer bersumpah akan membasmikan sepenuhnya kewujudan pergerakan Ikhwan dan dia telah dilaporkan berikrar untuk memusnahkan Ikhwan sewaktu melawat Moscow pada era  Soviet.

Tetapi generasi penjara Ikhwan muncul kembali apabila dibebaskan dan memasuki semula landskap politik. Ikhwan dengan cara tersendirinya mampu mengekalkan kehadiran politiknya dan libatserta mampan walaupun berhadapan dengan regim dan institusi-institusi opresif. Ikhwan mampu bersaing dengan kuasa-kuasa politik dan ia masih mempunyai struktur organisasi yang ampuh.

Dengan kedatangan ahli-ahli muda, Ikhwan telah menguasai kemahiran politik pilihanraya dan politik adaptasi. Ikhwan berkembang pesat di bawah toleransi de facto regim autoritarian tetapi regim ini tidak pernah mengizinkan kewujudan Ikhwan secara sah. Ikhwan mengamalkan teknik-teknik bertahan - memulihara diri dan strategi memenangi pilihanraya. Pada 1984 murshid al am Ikhwan, Umar Tilmisany mengesan peluang keemasan bagi bertanding di pilihanraya parlimen. Dia berkata bahawa jika mereka membiarkan saja kesempatan ini berlalu, mereka akan pasti dianggap cuai. Ikhwan menjadi pakar dalam menubuhkan pakatan-pakatan politik dan gabungan-gabungan dalam menangani rekayasa pilihanraya dan manipulasi berat sebelah regim. Ikhwan telah bertanding sebagai calon bebas dan juga melibatserta dan bekerjasama dengan parti Wafd dan parti Buruh.

Ikhwan kemudiannya menjadi pesaing utama pemilihan walaupun padang lapangan pertarungan politik tidak saksama. Ikhwan berprestasi dengan cemerlang di parlimen dengan interpelasi legislatif – soalan parlimen -  paling besar jauh mengatasi rakan-rakan parti gabungan mereka.

Pada 1987, Ikhwan mengutarakkan konsep al tahaluf al islamiy – bekerjasama atas dasar moral  yang disepakati – pakatan yang diterajui Islamis. Slogan yang diperkenalkan  - tatbiq wa taqnin – pelaksanaan dan kanun perundangan.

Seperti yang lazim dilaluinya, Ikhwan mengalami ritual biasa menyaksikan beratus-ratus pimpinannya dan calon-calonnya ditangkap oleh regim
di ambang pilihanraya .

Murshid al am Ikhwan seterusnya, Mustafa Masyhur berkata dengan penuh inspirasi , "Kita mesti memanfaatkan pengalaman pilihanraya untuk masa depan kita, kerana pilihanraya adalah seni yang mengandungi peraturannya sendiri, kepakaran dan kelayakan, dan kita mesti mendesak mereka yang telah putus asa untuk merubah negara ini, mendesak mereka supaya keluar daripada sikap pesimis ini.”

Ikhwan memenangi kerusi-kerusi yang ditandingi kerana kemahiran tinggi berorganisasi, keupayaan mereka meraih sokongan undi, rekod prestasi yang terbukti cemerlang dan ketelusan pengurusan pertubuhan-pertubuhan mereka. Ikhwan menang bukan dengan penyelinapan rahsia tetapi kerja keras berkempen dan membina rangkaian melebar khidmat pasca pilihanraya kepada masyarakat.

Musuh-musuh Ikhwan melemparkan tuduhan yang tidak berasas bahawa ia menggunakan taktik mengambil alih dan manipulasi.  Ikhwan dicemuh kerana dianggap akan menjadi demokrat palsu dan mereka akan menjadi pesaing politik yang tidak jujur kerana akan asyik merujuk kepada nas – teks agama untuk berhujah. Ikhwan digambarkan sebagai teokrat yang fanatik.

Nampaknya apabila menilai demokrasi, piawai neraca lebih tinggi digunakan ke atas Ikhwan mengatasi orang lain. Ini menggambarkan seolah-olah Ikhwan sajalah yang bersifat autoritarian di kalangan himpunan demokrat lain yang kononnya jujur dan teruji.

Tetapi prestasi Ikhwan di parlimen, isu-isu yang mereka bangkitkan, kualiti hujah dan perdebatan mereka menunjukkan kepintaran politik mereka, kebitaraan, skil artikulasi dan penguasaan permasalahan yang melebihi tanggapan teokrasi. Ikhwan dilihat dan dirasai sebagai demokrat Muslim.

Oleh itu adakah kemahiran, kepintaran dan kebitaraan politik dan penguasaan ijtihadiy – pertimbangan waqi’ – kontemporari yang melestarikan perjuangan Ikhwan al Muslimin?


Profesor Muhammad Qutb menulis bahawa tafsir fi zilal al Qur’an  adalah karya agong hasil tahun-tahun produktif kehidupan intelektual pengarang, dan pada masa yang sama, ekspresi jelas perjuangan si pengarang yang berakhir dengan shaheed pada 1966.  Muhammad Qutb mencatat lagi bahawa jika al Qur’an dibaca secara pasif, dengan cara terpisah , kita akan terlepas banyak pedomannya dan  tersasar daripada mengenali tujuannya. Tetapi apabila kita membacanya sewaktu kita benar-benar terlibat dalam perjuangan memugarkan dan mengislah agama dan memperbaharui shahadah keimanan, maka hati kita akan terbuka untuk menerima makna dan erti jika tidak akan bakal terlepas, dan memperolehi petunjuk yang kita langsung tidak sedari. Itulah generasi al Qur’an yang unggul. Generasi yang beriltizam, berpegang teguh kepada idealisme kebenaran, kebebasan hakiki, kasih sayang, kesabaran dan keadilan.  Itulah sumber kelestarian perjuangan Ikhwan al Muslimin.




(Ada bahagian yang diadaptasi dan disunting daripada Mona El Ghobashy, The Metamorphosis of the Egyptian Muslim Brothers)

No comments: