TAFSIR MAUDHUIY Siri 69 - Memahami Mesej ayat 15-21 surah Al Jathiyah
15: Sesiapa yang mengerjakan amal salih, maka itu
adalah untuk dirinya sendiri, dan sesiapa mengerjakan kejahatan, maka itu
(menimpa) ke atasnya (sendiri), kemudian kepada Rabb (Tuhan) kamu jualah kamu
dikembalikan.
16: Dan sesungguhnya telah Kami (Allah) berikan
kepada Bani Israil kitab, dan hukum-hukum, dan kenabian, dan Kami (Allah)
berikan kepada mereka rezeki yang baik-baik, dan Kami (Allah) lebihkan mereka
atas sekalian alam.
17: Dan Kami (Allah) berikan kepada mereka
keterangan-keterangan yang nyata tentang urusan, maka mereka tidak berselisihan
melainkan sesudah datang kepada mereka pengetahuan, kerana kedengkian antara
mereka. Sesungguhnya Rabb (Tuhan) engkau akan memutuskan antara mereka pada
hari kiamat terhadap apa yang mereka berselisihan padanya.
18: Kemudian Kami (Allah) jadikan engkau di atas
suatu syariat (peraturan) tentang urusan itu. Maka ikutilah ia dan janganlah
engkau ikuti hawa nafsu orang yang tidak mengetahui.
19: Sesungguhnya mereka tidak dapat melepaskan
engkau daripada Allah sedikit pun. Dan sesungguhnya orang yang zalim itu,
sebahagian mereka menjadi penolong bagi sebahagian yang lain, dan Allah adalah
al-Waliyy (Pelindung) orang yang bertakwa.
20: Ini adalah pedoman bagi manusia, dan petunjuk
dan rahmat bagi kaum yang meyakini.
21: Atau adakah menyangka orang yang membuat
kejahatan itu bahawa Kami (Allah) akan menjadikan mereka seperti orang yang
beriman dan beramal salih, iaitu sama kehidupan mereka dan kematian mereka?
Amat buruklah apa yang mereka putuskan itu.
Huraian Maksud Ayat
Para pelaku dan pejuang kebaikan
bila-bila dan di mana-mana pun selalu dihadang pelbagai rupa kejahatan -
kezaliman, penindasan, pengkhianatan, fitnah, sabotaj dan sebagainya.
Ayat 15 surah al-Jathiyah di atas mengungkapkan ketetapan Ilahi bahawa segala
amal perjuangan penegak kebenaran dan
kebaikan akan membuahkan hasil kejayaan yang menguntungkan mereka sendiri.
Memang tidak amal kebaikan yang sia-sia. Sebaliknya, segala kejahatan dan kezaliman,
kesombongan dan kecurangan para penentang kebenaran dan kebaikan adalah self-destruction - pemusnah diri, ketololan
yang akan memakan diri.
Ayat ini seharusnya memberikan
keyakinan dan keberanian menghadapi kejahatan lawan yang bagaimana pun bentuknya, Tuhan telah tetapkan kesudahannya,
iaitu kehancuran diri mereka sendiri. Kesudahan konflik antara kuasa kebaikan
dengan kuasa kejahatan ini menurut Yusuf `Ali dapat disaksikan “even in this world”, di samping
kesudahan muktamadnya dalam penghakiman
Ilahi nanti. Al-Qur’an mengajak khalayaknya belajar dari sejarah, kerana esensi
sejarah adalah `ibrah atau iktibar
yang sentiasa relevan sepanjang zaman.
Ayat 16 mengungkapkan nasib Bani Israil
yang tersingkir dari kepimpinan umat sejagat, walhal sebelumnya mereka telah diangkat
mengatasi martabat segala umat zaman itu, dianugerahi pelbagai nikmat -
pengutusan rasul, penurunan kitab,
pengurniaan kekuasaan, pelimpahan rezeki dan sebagainya. Merekalah pembawa obor ajaran samawi di tengah jagat
raya ini. Tetapi martabat kepimpinan Bani Israil itu runtuh akibat
silang-sengketa perpecahan yang berpunca dari kedengkian, kebencian dan permusuhan ( baghyan baynahum).
Ayat 17 menegaskan bahawa ajaran
yang Tuhan turunkan kepada mereka sebenarnya sangat jelas sehingga tidak ada sebab
untuk mereka berselisih dan bertikai.
Tetapi kenyataannya mereka telah bersengketa sedemikian dahsyat. Puncanya bukan
ketidakjelasan ajaran agama, tetapi baghyan
baynahum (dengki sesama sendiri) yang
berhujung dengan pelbagai kejahatan dan kezaliman. Ertinya, mereka
mempertikaikan suatu yang mereka tahu kebenarannya, mereka menolak fakta dan
bukti nyata. Bani Israil telah rosak parah dan tidak dapat diperbaiki, lalu
Allah bangkitkan umat lain dan rasul lain, iaitu umat Islam di bawah pimpinan
Nabi `Arabiy, Muhammad s.`a.w. Kepada Nabi Muhammad s.`a.w. dan umat
pengikutnya Allah s.w.t. berpesan agar mengambil iktibar dari perilaku baghyan baynahum Bani Israil, perilaku
buruk membuat pendirian bukan
berdasarkan fakta kebenaran, tetapi berasaskan kedengkian, kebencian dan
permusuhan.
Ayat 18 mengingatkan al-Rasul
s.`a.w. agar berpegang teguh dengan syari`at Ilahi, dan jangan sekali-kali
terpengaruh dengan desakan atau rayuan nafsu serakah orang-orang jahil. Ayat
ini mengisyaratkan bahawa di hadapan kita hanya ada dua jalan: pertama jalan
kebenaran syari`at Ilahi, dan kedua jalan nafsu dan kejahilan. Selain yang
dibawa oleh syari`at, atau yang
bertentangan dengan syari`at adalah nafsu dan kejahilan. Tidak ada jalan
tengah antara keduanya. Kerana itu ayat ini menuntut sikap istiqamah bersama
syari`at - berfikir, bersikap dan
bertindak berasaskan syari`at. Justeru, syari`at adalah satu-satunya jalan
selamat. Misi besar umat Muhammad s.`a.w. ialah pendaulatan syari`at di tengah
dunia yang kini diperintah oleh nafsu dan kejahilan.
Ayat 19 menjelaskan hakikat
kesia-siaan melayani kemahuan orang-orang zalim yang bersikap dan bertindak atas dasar nafsu dan
kejahilan. Mereka sebenarnya adalah orang-orang yang sangat lemah, mereka tidak
akan mampu melindungi dan membela kita dari azab Tuhan andainya kita mengikuti
kehendak mereka dengan mengenepikan ajaran syari’at. Memang orang-orang zalim
itu selalu bersatu atas dasar nafsu dan kejahilan. Tetapi sekuat manalah persatuan yang dibina di atas asas nafsu dan
kepentingan duniawi. Mereka juga saling melindungi, saling membela, saling
membantu dan bekerjasama sesama mereka. Tetapi apalah erti perlindungan dan
pembelaan sesama orang zalim berbanding dengan perlindungan dan pembelaan Allah terhadap orang-orang yang
bertaqwa. Dengan taqwa kita mendapat
perlindungan dan pertolongan Tuhan Yang Maha Perkasa, dan kerana itu
pula tidak perlu gentar dengan pakatan kuasa-kuasa zalim. Sekuat mana pun
mereka pada pandangan mata, hakikatnya mereka sangat lemah dan rapuh berhadapan
dengan kekuasaan Allah. Apabila orang-orang bertaqwa sudah berada dalam
perlindungan Allah, maka tidak ada kekuatan apa
pun dan siapa pun yang dapat menggugat.
Ayat 20 menegaskan tentang
keunggulan al-Qur’an (syari`at) sebagai sumber petunjuk dan rahmat bagi mereka
yang memiliki keyakinan terhadapnya. Ternyata tidak semua orang mendapat
barakah, rahmat dan manfaat dari syari`at. Apabila al-Qur’an menyebut liqawmin
yuqinun bererti bahawa
syari`at hanya akan melimpahkan manfaat rahmah dan barakahnya setelah syarat
keyakinan itu dipenuhi. Mereka yang ragu, skeptis dan sinis terhadap syari`at
tidak akan mendapat apa-apa. Para pelaku kejahatan berfikir bahawa antara
mereka dengan orang-orang salih tidak ada beza, ketika hidup atau sesudah mati.
Yang jahat dan yang baik sama-sama mendapat kurnia. Malah ada yang berfikir,
jika di dunia mereka lebih kaya dan lebih kuat berbanding orang-orang yang
berpegang pada syari`at, maka di akhirat nanti pun keadaan mereka akan
lebih baik. Mungkin ayat ini juga
merujuk mereka yang berada di pihak kuasa jahat dan zalim, tetapi masih berasa
berbuat baik.
Ayat 21 dengan tegas menolak
anggapan sedemikian. Orang jahat tidak
mungkin sama dengan orang baik dari segi kebahagiaan dan habuan
duniawi-ukhrawi. Orang salih hidupnya penuh erti, setiap saat dilimpahi rahmat,
matinya nanti bererti memasuki hidup baru yang lebih bahagia dan abadi.
Sementara orang jahat yang tidak beriman
hidupnya kosong, tanpa erti, setiap saat ditimpa laknat, dan matinya nanti
bererti memasuki hidup baru yang penuh derita, terseksa selama-lamanya. Segala
yang difikirkan oleh para pelaku kejahatan itu hanya mimpi, sedang hakikatnya
perkiraan mereka semuanya salah dan bodoh.
TM69 29032014
No comments:
Post a Comment