Pada zaman pimpinan Ustadh Hasan
al Hudhaibi dan selepasnya, wujud beberapa pertubuhan “jamaah Islam” yang
menyerang Ikhwan dengan begitu sengit. Ada jamaah yang kehadirannya semata-mata
khusus untuk memomokkan Ikhwan. Mereka menuduh Ikhwan hanya tahu membaca al Qur’an
dan tidak lebih daripada itu serta mendakwa Ikhwan telah jauh menyimpang
daripada medan jihad. Maka ahli-ahli Ikhwan datang mengadu kepada Umar
Tilmisani. Tilmisani menjawab, “Kita
bersyukur dan memuji Allah swt kerana mereka telah mengingatkan kita tentang
amalan kita membaca al Qur’an. Pada al Qur’an terdapat konsep agama dan negara,
jihad dan perdamaian. Oleh itu, ini bukan tuduhan walaupun mereka tidak
mengerti. Ini kritik yang jujur yang mahu melihat sesuatu yang belum beres pada
diri kita.”
Walaupun begitu jelek perlakuan
jamaah ini terhadap Ikhwan, pimpinan Ikhwan masih membela mereka apabila
berhadapan persoalan hukum shariah oleh pihak lain. Ikhwan bersama menegakkan
hukum walaupun mereka ini sanggup mengkafirkan Ikhwan.
Ini kerana menurut Tilmisani,
Ikhwan mempunyai hadaf dan tujuan
yang jelas sasarannya. Ikhwan tidak begitu pedulikan kesulitan-kesulitan yang
menemani jalan dakwah. Mereka tidak terlalu acuh terhadap rintangan dan ranjau
yang menghaalang jalan kejayaan dan kemuliaan yang diyakini.
Setelah fitnah, hasutan, teror
dan serangan pihak regim, kini didirikan pula “jamaah-jamaah” yang memakai
jenama Islam serta mempunyai mantel wajah baru. Berlakulah kaum Muslimin
menyerang kaum Muslimin, sedangkan musuh-musuh menunggu kehancuran umat! Namun
Allah swt telah menjauhkan Ikhwan daripada fenomena saling hina menghina dan
murtad memurtad ini. Akhirnya “jamaah-jamaah” ini menghilang diri, pupus lenyap
dengan sebahagian anggotanya yang keluar kembali pula untuk menyerang
pertubuhan lamanya. Demikianlah manusia memperolehi kembali apa yang telah
tersembunyi sekian lama.
Pada saat itu dakwah Ikhwan
berkembang luas di dalam Mesir dan di luar negara. Tilmisani dan anggota Ikhwan
berkesempatan menghadiri persidangan-persidangan di Eropah, Amerika dan Asia.
Tilmisani merasai dan terkesan dengan kejayaan program-program berkenaan dan
melihat ketinggian semangat dakwah di kalangan pemuda-pemudi serta betapa
cintanya mereka kepada Ikhwan Muslimin. Ribuan telah hadir muktamar-muktamar
ini dan ikatan ukhuwwah bertambah erat.
Kemudian Ikhwan dituduh pula
berlatih senjata di Yaman dan negara German. Padahal memang orang Yaman sudah
terbiasa membawa senjata api atas pundak mereka secara terbuka kerana adat
kebiasaan lazim mereka. Anggota Ikhwan berkunjung ke Yaman untuk mencari
peluang pekerjaan dan memperbaiki ekonomi hidup. Tetapi apabila mereka kembali
ke Mesir mereka dihadapkan dengan pendakwaan liar. Mengenai tuduhan latihan
senjata Ikhwan di German, pihak berkuasa German sendiri tegas menolak
kemungkinan itu dengan sistem undang-undang dan kehakiman yang ketat mereka.
Menurut Tilmisani, regim-regim
dan penguasa-penguasa negara Islam gemar untuk menuduh Ikhwan merancang
konspirasi dan keganasan. Padahal mereka tahu bahawa Ikhwan tegas menolak
sebarang bentuk keganasan. Oleh itu, pihak keselamatan negara dan perisik akan
tertumpu kepada pergerakan Ikhwan. Sehingga ada penguasa yang mendakwa Ikhwan
lebih berbahaya daripada Zionisme. Itulah mungkin sebabnya kenapa dunia moden
tidak memprotes apabila anggota Ikhwan didera dan disiksa. Menurut Tilmisani,
dunia diam seribu bahasa tanpa kecaman atau keprihatinan tentang kejadian buruk
yang menimpa Ikhwan.
Penulis akhbar memberi komentar
bahawa Ikhwan tidak pernah meminta
perlindungan negara-negara lain. Tilmisani menjelaskan bahawa mereka hanya meminta
daripada Allah yang Maha Kuasa lagi Maha agong.
Apabila Ja’far Nimeiry, Presiden
Sudan ketika itu mengisytiharkan akan menerapkan Shariah islam, Umar Tilmisani
berasa gembira dan Ikhwan memberikan sokongan walaupun banyak perkara pada
keputusan Nimeiry itu meragukan. Memang dikatakan polisi shariah ini untuk memperkukuhkan kedudukan politik
Nimeiry yang autokrat itu. Namun Tilmisani masih mengharapkan tindakan
seterusnya akan membetulkan kesalahan-kesalahan Nimeiry.
Namun, Nimeiry menggelar Ikhwan
Muslimin sebagai ‘Ikhwan syayatin’,
padahal penasihat dan penyokong program “Islamisasi”nya terdiri daripada
Ikhwan. Tilmisani hairan bagaimana penguasa-penguasa Islam seperti ini sangat
membencikan Ikhwan. Namun, bagi Tilmisani perbuatan Nimeiry terkait dengan niat
dan tentang itu diserahkan sepenuhnya kepada Allah swt yang mampu menghijab di
antara manusia dengan hatinya dan mengetahui segala yang tersembunyi.
Setelah Ikhwan berganding bahu
dan membantu Free Officers Gamal
Naseer, perhubungan semakin kendur dan renggang. Apabila Ikhwan membantah
perjanjian Inggeris dan Naseer pada 1954, bermulalah tekanan dan saat-saat hari
yang penuh kesulitan. Apabila ditanya, Tilmisani berkata. “Ke mana kita hendak melarikan diri daripada takdir Allah yang ada pada
lingkaran pengetahuanNya. Rupa-rupanya syahid telah menanti sebahagian daripada
pimpinan dan anggota Ikhwan. Pimpinan Ikhwan tidak tertipu tetapi inilah takdir
Allah!”
Tilmisani mengingatkan tentang
seerah Rasulullah s.a.w. Beberapa orang Arab Badawi yang sakit memasuki kota
Madinah. Apabila mereka telah sembuh, mereka memohon agar Rasulullah s.a.w.
mengutuskan beberapa orang ahli al Qur’an ke kampung mereka untuk mengajar.
Tetapi dalam perjalanan para ahli al Qur’an ke kampung itu di luar Madinah,
mereka diserang dan dibunuh. Rasulullah s.a.w. sangat sedih dengan kejadian
tersebut. Tetapi tiada siapa pun mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w. yang
sentiasa dibimbing wahyu telah melakukan kesalahan atau tertipu. Itulah takdir
Allah swt.
Oleh itu, menurut Tilmisani
perbincangan tentang kepintaran, kelicikan atau penipuan perlu dijauhkan kerana
selama mana manusia mengerahkan ikhtiarnya dengan penuh kesungguhan, dia tidak
dituntut dari segi hasilnya. Tidak ada sesiapa yang tahu apa akan diperolehinya
keesokan hari. Allah swt lebih mengetahui.
Menurut Tilmisani, orang-orang
yang bertindak keluar daripada Ikhwan pun akan mempunyai getaran perasaan yang
seolah memaksa dirinya memperingati kebaikan-kebaikan yang diperolehinya sewaktu
bergabung dengan Ikhwan. Mereka ingin kembali ke pangkuan jamaah yang telah
mendidik dan dia tidak akan lupa kemanisan dan nikmat intima’ bersama Ikhwan. Perilaku dan tindakannya akan mempamerkan
hasil tarbiyah Ikhwan. Meskipun dia bersumpah bahawa dia bukan Ikhwan tetapi
tidak ada seorang pun akan mempercayainya. Tilmisani berkata, mereka inilah
yang diperlakukan oleh Naseer sehingga mereka memuja, menjilat dan mendokong
Naseer.
Tilmisani menceritakan kisah
Mahatma Gandhi. Pada Januari 1931, Gandhi telah dibebaskan daripada penjara. Gandhi
yang sepi dan berpakaian hampir telanjang itu telah berkata kepada Inggeris -
se buah kuasa besar pada zaman itu, “Berambus
kamu dari negeri kami!” Gandhi ditahan dan disiksa tetapi kemenangan
berhasil juga ditangannya. Pembebasan dan kemenangan Gandhi meyakinkan
Tilmisani bahawa orang yang berjuang di jalan kebenaran dan bersabar terhadap
segala ujian yang menimpanya akan memetik dan mencapai cita-cita dan
harapannya, apapun agamanya. Tilmisani mengungkapkan, “Alangkah baiknya jika kita memetik hikmah daripada setiap pelajaran di
mana pun ia berada.”
No comments:
Post a Comment