Sunday, August 31, 2014

DR EL BELTAGY MEMBIDAS: MENYINGKAP LEMBARAN IKHWAN AL MUSLIMIN




Saya pernah mendapat tempat ke enam di antara semua pelajar sekolah-sekolah tinggi Mesir.

Saya mendapat tempat pertama selama enam tahun berturut-turut di Pusat Pengajian Perubatan.

Saya menjadi seorang doktor yang cemerlang di bidang yang saya ceburi, dan selanjutnya dilantik sebagai profesor perubatan di Universiti al Azhar.

Saya mengendalikan klinik yang dianggap di antara klinik perubatan yang terbaik di Mesir.

Kemudian, dalam tempuh tidak sampai dua bulan, saya dianiayai dan difitnah melalui 25 pertuduhan kesalahan jenayah daripada 24 buah negeri di Mesir, seolah-olah saya adalah kepala Mafia antarabangsa.

Kamu membunuh anak perempuan saya

Kamu penjarakan anak lelaki saya

Kamu buru isteri saya

Kamu bakar klinik saya

Kamu ingat saya akan berdiri di sini untuk membela siri?

Saya bersumpah kepada Allah bahawa hukuman mati atau dilepaskan tidak menjadi apa-apa makna bagi saya.

Saya lawan demi negara dan bangsa ini.

Agar generasi masa depan negara ini akan tahu siapakah yang telah berdiri di pihak kebenaran dan siapakah yang bersama-sama kebatilan.


(Ucapan penuh bersemangat Dr Muhammad El Beltagy di mahkamah yang mengutuk keras kerajaan yang tidak sah dan para pendakwanya)


Apabila mahkamah mengumumkan keputusan bahawa dia dihukum mati, Dr El Beltagy menjawab,

Inilah keadilan yang Barat putuskan untuk umat Islam

Kerajaan inilah yang Barat memaksa kita hidup di bawah pemerintahannya

Ini adalah kisah kami… yang datang daripada lisan lidah kami sendiri…

Tuhan yang satu..  satu umat… satu perjuangan untuk kebebasan… satu hari nanti…  




Catatan:   Asma El Beltagy yang berusia 17 tahun adalah anak perempuan yang disayangi Dr Mohamed El Beltagy, salah seorang pimpinan pertama yang dipilih secara demokratik oleh rakyat Mesir. Asma telah ditembak dan dibunuh bersama ribuan yang lain secara wewenang oleh pasukan keselamatan Mesir apabila mereka menyerbu dan menggempur dengan ganas tapak protes aman Ikhwan al Muslimin di Dataran Rabi’a. 

No comments: