Saturday, September 16, 2017

SERUAN DAN RINTIHAN PARA ULAMA ARAB SAUD



Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Kenyataan media oleh ulama Arab Saudi yang berada di dalam negara Arab Saudi berkenaan kes penangkapan ulama oleh kerajaan Saudi.


Kepada yang dihormati para ulama umat Islam, pertubuhan-pertubuhan Islam, serta kesatuan dan institusi-institusi  ‘ilmaniyyah


Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh

Kami adalah terdiri daripada ulama, para penuntut ilmu serta pendakwah-pendakwah di Arab Saudi ingin memberi kenyataan bahawasanya bermula dari tarikh 18/12/1438 Hijrah atau 9/9/2017 telah berlaku penangkapan beberapa orang saudara-saudara kamu yang terdiri daripada para alim ulama dan pendakwah di Arab Saudi.  Penangkapan itu berterusan hingga ke tarikh penulisan kenyataan ini.

Siri penangkapan ini turut diiringi dengan dakwaan kerajaan Saudi bahwasanya penangkapan ini dilakukan ke atas kumpulan-kumpulan yang berhubung dengan pihak luar bagi merencanakan perkara jahat terhadap kerajaan Arab Saudi,  disamping tuduhan mereka berkenaan usaha kumpulan ekstremis untuk meletupkan bangunan kementerian pertahanan. Dakwaan-dakwaan ini dijadikan asas untuk menahan para alim ulama yang tidak bersalah, tambahan pula penulisan-penulisan fitnah  yang dilakukan oleh pemilik-pemilik akaun media sosial yang berkhidmat untuk kerajaan dan mereka menyebarkannya supaya dapat memalit ulama-ulama ini dengan tuduhan palsu mereka.

Siri penangkapan ini juga berlaku selepas berlakunya beberapa insiden yang penting, di antaranya usaha-usaha yang berterusan untuk menormalisasikan hubungan dengan rejim Zionis. Selain itu, telah berlaku pertemuam dengan pimpinan Zionis beberapa hari sebelum berlakunya kempen penangkapan para alim ulama. Terdahulu juga suatu kenyataan oleh duta UAE di Amerika Syarikat bahawasanya Arab Saudi akan menjadi negara sekular dalam tempoh sepuluh tahun. Ini merupakan suatu kenyataan yang belum lagi ada suatu komen rasmi mengenainya, tambahan pula dengan krisis yang masih berlangsung dengan negara Qatar beserta tindakan-tindakan zalim ke atas beberapa pemimpin yang menentang penguasaan UAE ke atas urusan negara Arab Saudi. Diikuti pula kecenderungan  serta tindak tanduk Putera Mahkota menindas keluarganya dan rakyat.


Kami ingin menekankan disini untuk para ulama umat, para pemikirnya, para aktivis hak kemanusiaan, para ahli media yang mulia serta institusi-institusi hak kemanusiaan, bahawasanya mereka yang ditangkap samada lelaki atau perempuan, mereka sebenarnya adalah golongan yang terbaik dalam masyarakat kami. Di antara mereka terdiri daripada ulama, pendakwah, pemikir yang masyhur kedudukan mereka samada dalam negara atau antarabangsa. Mereka ini terkenal dengan pendapat yang seimbang - i’tidal dan wasatiyyah serta mengajak kepada kesejahteraan,  keamanan, kestabilan dan penyatuan bangsa demi kebaikan negara. Kesemua tohmahan yang dibawa oleh media rasmi, serta laskar elektronik upahan kerajaan  Arab Saudi dan Abu Dhabi adalah palsu dan dusta.

Allah swt berfirman “Nabi Musa berkata kepada mereka: “Celakalah kamu kelak! Janganlah kamu mendakwa secara dusta terhadap Allah, kerana dengan sebab itu akan membinasakan kamu dengan azab seksa; dan sesungguhnya orang yang berdusta tetap hampa dan kecewa” (Taha ayat 61)

Kami mejangkakan kempen penangkapan ini akan berterusan dan tohmahan ini akan berlanjutan. Beberapa pegawai termasuk juga sebahagian anggota kehakiman yang masyhur dengan kejujuran akan diheret ke kancah ini dan dibawa ke perbicaraan olok-olok serta menghadapi hukuman yang zalim.

Sesungguhnya kami sangat menuntut kepada masyarakat dunia sekalian agar menyebarkan kenyataan kami ini dan mengangkat isu ini melalui media serta perjuangan hak kemanusiaan melalui cara yang sah.

Kami ingin memohon maaf kepada saudara kami alim ulama kerana ketiadaan catatan nama-nama penggubal kenyataan ini. Jika kami tidak melakukan perkara sedemikian ia akan mengheret kami ke penjara untuk disenyapkan secara ganas dalam tempoh yang panjang sepertimana tabiat setiap negara diktator. Kami akan diperlakukan sepertimana yang telah diperlakukan ke atas mereka yang telah ditahan sebelum ini yang terdiri daripada tokoh-tokoh reformasi - islah, dan aktivis-aktivis hak kemanusian serta mereka yang masih merengkuk di dalam penjara sejak beberapa tahun. Semoga Allah bebaskan mereka!

Kami mohon kepada Allah agar menghilangkan kekejaman yang menimpa ke atas mereka yang dizalimi dan agar Dia membebaskan mereka yang ditahan dan menjadikan akibat yang baik untuk orang yang bertaqwa.



Ditulis pada 22/12/1438 bersamaan 13/9/2017



*Komen dari Kesatuan Ulama Sedunia: Pejabat Kesatuan telah menerima kenyataan ini menerusi sumber-sumbernya yang khas dan sah daripada alim ulama yang berada di dalam Arab Saudi. Kami menyebarkannya beserta tuntutan Kesatuan kepada kerajaan Arab Saudi supaya segera membebaskan mereka yang ditahan.  Oleh kerana mereka  itu adalah pewaris para nabi maka adakah patut mereka dipenjarakan hanya kerana doa dan pendirian semata-mata?

No comments: