Kita berkongsi satu perasaan –
perasaan kasih kepada Anwar Ibrahim. Kita sedih dengan apa yang menimpanya kerana
kita semua terasa terhutang kepadanya. Dia adalah seorang pemimpin paling
berjasa untuk Islam terutama pada era 70án – 90án. Orang-orang lain datang
terkemudiannya – latecomers. Dialah
yang betul-betul mencipta sejarah kebangkitan Islam – sahwatul Islamiyyah – Islamic
resurgence. Dialah ikonnya.
Kita percaya kalau kita tanya
diri kita sendiri, kita tidak akan menjadi seperti kita sekarang di dalam medan
dakwah jika tidak kerana Anwar Ibrahim. Dialah tokoh yang berjasa dan berjaya
merubah ribuan malah jutaan orang – berhijrah daripada kejahilan kepada Islam.
Dia pula orang yang paling banyak diaibkan di dalam sejarah kita.
Sudah tiga kali dia dipenjarakan –
2 tahun di bawah ISA, tragedi 1998 selama 6 tahun dan sekarang 5 tahun pula.
Ini membuatkan kita terfikir adakah tokoh lain yang didera dan diaibkan seperti
ini?
Tetapi sebagai seorang Islam kita
patut menyingkap peristiwa ini secara agama, secara Islamik. Secara Islam, kita merasakan bahawa dalam kes
seperti ini belum tentu siapa yang untung dan siapa yang rugi. Adakah mereka
yang memusuhi Anwar yang beruntung atau sebaliknya?
Cerita-cerita mereka yang berusaha
menuduh dan mereka giat menjelajah bagi menyebar fitnah dan qadhaf adalah
dianggap kisah-kisah yang tidak pernah terjadi. Kita kini diserabutkan
pemikiran dengan kisah-kisah yang tidak pernah terjadi. Malah ada yang asyik
dan terlalu seronok menceritakan keaiban dan melanggar had qadhaf.
Keputusan politiklah yang telah
menjatuhkan Anwar Ibrahim. Oleh itu perbahasan lain tidak ada sebenarnya. Neraca
keadilan itu dipolitikkan. Hanya mereka yang terlalu bodoh tidak nampak kepada
kepolitikan ini.
Mereka merasa telah menang dan
beruntung dengan memenjarakan dan terus menerus menfitnah Anwar.
Surah al Nur mengingatkan kita
tentang sewaktu Aisyah r.a. ditimpa fitnah, fitnah dahsyat. Fitnah seksual ke
atas keluarga Rasulullah s.a.w. sendiri. Fitnah skandal besar dengan Safwan bin
Muáttal.
Apabila musuh-musuh Islam marah
dan berdendam, musuh-musuh ini menyerang dan menfitnah rumahtangga yang paling
suci dan yang paling murni. Tetapi peristiwa yang berlaku itu disifatkan oleh
Al Qur’an sebagai baik bagi orang beriman walaupun orang menyangka itu buruk
bagi mereka. janganlah kamu menyangka
(berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu.
Bayangkan betapa sakitnya fitnah
yang menimpa Aisyah r.a. Turut terdera adalah suaminya Rasulullah s.a.w. dan
bapanya Abu Bakr al Siddiq r.a. dan kaum
keluarga mereka serta betapa getir keadaan pada waktu itu. Bayangkan keadaan
mereka sebelum turunnya ayat yang membersihkan Aisyah r.a. selama satu bulan
lamanya.
Allah s.w.t. berfirman dalam ayat
itu, "Sesungguhnya orang-orang yang
membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu;
janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia
baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan
dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar
dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia
dan di akhirat)" (al Nur: 11)
Kita tetap optimistik. Mereka
yang memusuhi itu mungkin berpesta tetapi pesta keruntuhan moral dan kerugian
diri sendiri. Kita yakin bahawa yang rugi bukan Anwar, bukan keluarga Anwar dan
bukan kita. Kita optimis dan kita tunggu akibatnya nanti.
Namun, yang membuat kita rasa
hiba adalah peristiwa ini berlaku pada usia lanjut Anwar Ibrahim. Dia berumur
68 tahun, seorang tua yang dipenjarakan. Dia dipenjara dengan segala
keterbatasannya dengan tiada kemudahan pun.
Sejak awal lagi, Anwar tidak
menolak kemungkinannya dia akan ke penjara. Dia menyatakan secara mental dan
spiritualnya dia lebih bersedia berbanding dahulu tetapi sekarang tubuh
fizikalnya tidak seperti dahulu. Di Taiping, dia berumur 20án. Pada 1998, dia berumur
50án. Kini dia sudah 68 tahun.
Kita hormati dan terharu dengan
keputusannya untuk tunggu dan berada di Malaysia. Ramai rakan-rakannya termasuk
Erdogan dan Habibie menasihati supaya tidak kembali ke negara sebelum 10
Februari. Tetapi Anwar berkata, “Saya harus
pulang dan berada di sini. Disinilah gelanggang perjuangan saya. Saya akan
hadapi apa pun termasuk penjara.” Inilah yang mengharukan rakan-rakan.
Pada peringkat awal lagi,
rakan-rakan merayu supaya dia keluar negara dan sekiranya dia memilih berbuat
demikian pun tidaklah aib. Semua orang hampir mengetahui akibatnya jika dia
tidak keluar. Nabi Musa a.s. setelah kejadian memukul seorang Qibti dan
mengetahui istana Firáun akan menghukumnya, keluar dari Mesir tanpa apa-apa
persediaan. Dia meninggalkan Mesir serta merta. Tiada aibnya.
Tetapi Anwar Ibrahim memilih
untuk kekal di sini dan inilah keberanian dan kejantanan berdepan dengan risiko
perjuangan walauapapun di penghujungnya. Ini mengharukan kita.
Bagaimana kita menyikapi isu-isu
besar ini? Sikapilah sebagai orang beragama, sebagai orang dakwah. Tidak ada
pendirian lain selain daripada pendirian Islam. Surah al Nur itu memberikan pedoman
petunjuk yang jelas dan nyata.
Sewaktu peristiwa fitnah al ‘ifk itu, ada di kalangan orang-orang
Madinah yang bersembang-sembang, bergosip-gosip. Pada zaman Madinah itu pun ada
dan ini telah di tegur oleh al Qurán – “Zannal mu'minin wal mu'minaat bianfusihim
khayra" (orang-orang yang beriman - lelaki dan perempuan, menaruh baik
sangka kepada diri (orang-orang) mereka sendiri) dan apabila sampai berita
bohong itu hendaklah kita mengatakan"
hadha ifkun mubin" (ini adalah tuduhan dusta yang nyata).
Kalaulah kita sendiri tidak
tergamak untuk melakukan perbuatan terkutuk itu, Anwar pun tidak tergamak.
Perbualan suami isteri pada zaman
Madinah menjadi teladan dan beginilah semestinya sikap kita:-
S: Adakah kamu percaya Safwan Bin
Mu'attal melakukannya?
I: Tidak, aku tidak percaya
kerana Safwan lebih baik daripada kamu!
S: Bagaimana pula Aisyah, adakah
kamu percaya dia melakukannya?
I: Tidak, kerana aku yakin Aisyah
lebih baik daripada aku.
Kita berkata, “Tidak percaya,
tidak mungkin!”. “Kamu tergamak ke? Anwar lebih baik daripada aku. Aku pun tak
tergamak.”
Fitnah seksual bukan sesuatu yang
baru di dalam sejarah. Kenapa sasarannya di sini skandal seksual adalah kerana
kekuatan Anwar Ibrahim yang diakui adalah kekuatan integriti moralnya.
Kecerdasan yang Anwar miliki,
musuhnya boleh saja melawan dengan mengupah barisan para konsultan asing dan
firma-firma luar yang kontroversial.
Anwar pula tidak perlu dilawan kekayaannya kerana dia memang tidak kaya. Anwar
tidak pernah mengambil kesempatan mengaut laba atau harta padahal sewaktu dia
berjawatan TPM memang banyak kesempatan.
Dia pernah di tanya kenapa dia
pergi bersyarah mengajar ke universiti-universiti di Amerika Syarikat padahal
waktu itu dia dikehendaki bagi merangka berstrategi untuk kemaraan politiknya.
Dia menjawab dia tidak ada duit untuk diri dan saraan keluarganya, oleh itu dia
perlu bekerja. Memang nampak sosoknya hebat tetapi itulah hakikat dirinya.
Oleh kerana dia bukan hartawan
maka tidak ada guna bagi cubaan membankrapkannya. Anwar tidak ada empayar
bisnes. Ramai rakan-rakan era Reformasi 1998 dirempuh dan dijatuhkan bisnes
mereka, dihimpit dan ditekan hingga menyerah, berpaling atau melarikan diri ke
luar negara.
Kekuatannya adalah pada kekuatan
moralnya. Mereka tidak sanggup untuk melawannya dari segi moral. Maka
terjadilah fitnah paling dahsyat dan paling aib. Sehingga lidah kita pun tak
sanggup, tak terdaya, tak tergamam menyebutnya.
Marilah kita baca dan renungi se
potong ayat surah al Ahzab : 69. Pada suatu ketika Rasulullah s.a.w.
sendiri diprotes oleh se golongan
orang-orang yang tidak berpuashati dengan pembahagian harta rampasan perang. Sehingga
ada yang membantah dengan menuduh Rasulullah s.a.w. tidak melakukan pembahagian
dengan ridha Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w. ingin memarahi tetapi baginda
teringat ayat ini. Baginda tetap bersabar terhadap protes yang tidak sopan itu
kerana Nabi Musa a.s. telah didera lebih parah daripada itu oleh kaumnya. Musa
a.s. telah bersabar walaupun menghadapi tentangan yang lebih teruk.
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menjadi seperti
orang-orang (Yahudi) yang telah mencaci Nabi Musa, lalu Allah membersihkannya
dari segala cacian yang mereka katakan; dan adalah dia seorang yang mulia di
sisi Allah. (al Ahzab : 69)
Mereka yang menyakiti Musa a.s.
adalah Qarun dan orang-orangnya. Qarun adalah daripada keluarga Musa a.s. Ada
yang mengatakan sepupunya. Dia dari kampung yang sama. Qarun menjadi kroni
Firáun dan dia sangat iri hati terhada Musa a.s. Dia benci kerana Musa a.s.
lebih dihormati dan lebih berpengaruh dikalangan umatnya.
Lalu Qarun derhaka menzalimi dan
menganiayai kaumnya. Qarun mengguna harta kekayaannya yang melimpah ruah bagi
menghancur Musa a.s. Dia menyerang kekuatan peribadi moral Musa a.s. Musa
seorang yang tidak kaya dan tidak mempunyai harta.
Qarun mengupah seorang wanita untuk
mendakwa dia telah berzina dengan Musa a.s. Maka tersebarlah berita itu. Bayangkan
bagaimana perasaan Musa a.s. ketika itu. Betapa sakitnya seorang nabi difitnah
dengan fitnah seksual. Dia bukan dituduh sebagai kroni, menyeleweng harta atau
memperkayakan kerabatnya tetapi dia dituduh berzina.
Hamka berkata sejarah tidak akan
berulang tetapi manusia di dalam sejarah sama sahaja. Qarun dulu, Qarun
sekarang – manusia sama walaupun tindakan berlainan.
Kemuncak fitnah Qarun terhadap
Musa a.s. adalah apabila Qarun menghimpunkan pengikutnya beramai-ramai. Mereka
berhimpun bagi menunggu kemunculan wanita yang diupah itu membuat deklarasi
umum bahawa dia telah berzina dengan Musa a.s. Itulah rencana Qarun. Bayangkan
betapa perasaan Musa a.s. pada saat-saat seperti itu.
Lalu Allah swt membersihkan Musa
a.s. daripada fitnah yang mereka
sebarkan. Wanita itu telah melafazkan kata-kata yang terkeluar daripada skrip
jahat asal dan dia mengaku bahawa dia telah diupah oleh Qarun untuk menuduh
Musa a.s. Allah swt telah membersihkan Musa a.s. “lalu Allah membersihkannya dari segala cacian yang mereka katakan; dan
adalah dia seorang yang mulia di sisi Allah.” (al Ahzab : 69)
Oleh itu, kita berserah kepada Allah
swt bagi membersihkan orang-orang bersih. Soal berapa lama dan bila, kita hanya
mampu berserah dan ambillah iktibar kisah Musa a.s. dan Aisyah r.a.
Politik fitnah adalah politik
keji dan bukan politik luhur. Kita perlu selamatkan umat daripada terjebak
dalam kancah qadhaf dan kefasikan. Orang-orang agama, orang-orang dakwah tidak
akan bercakap atau bersembang keaiban ini. Bagaimana boleh ada yang suka dan
asyik menyebarkan aib dan fitnah ini?
Kalau ada yang masih terlibat
fitnah qadhaf ini maka kesaksian mereka tidak boleh diterima selama—lamanya dan
menurut setengah pendapat ulama’ walaupun setelah bertaubat. Mereka yang fasiq
ini tidak layak digelar cikgu, guru atau profesor atau apa-apa gelaran ilmu.
Di dalam kita bersedih mengenang
bencana ini, banyak pula yang semacam tidak takut dosa. Sehingga ada yang
hendak ke Makkah bersumpah padahal berangkat ke Makkah adalah untuk mengerjakan
ibadat haji dan umrah bukan bersumpah. Itulah ajaran Islam dan tidak patut dinodai.
Orang yang tidak takut menyalahi agama tidak takut dosa.
Orang yang ingin agar (berita)
yang keji itu tersebar di kalangan orang yang beriman, bagi mereka azab yang
pedih di dunia dan di akhirat. Ini baru keinginan saja. Bagi orang-orang yang ingin agar berita perbuatan yang amat keji itu
tersebar bagi mereka azab yang pedih di dunia dan akhirat kerana Allah swt
mengetahui sedang kita tidak mengetahui. (al nur 19)
Masih ada lagikah yang ingin
menjelajah membawa aib dan fitnah?
No comments:
Post a Comment