Pidato Ramadan oleh Prof Dato Dr Siddiq Fadzil
22 June 2016
Implikasi Penurunan Al-Quran
Al-Qur’an diturunkan pada malam
Lailatul Qadr, yang kebaikannya menyamai ‘seribu bulan’. Mengikut perbahasan
ulama, istilah ‘seribu bulan’ itu bermaksud ‘banyak’, bukan terbatas hanya pada
‘seribu’. Ini menggunakan kaedah.
Al-Qur’an membawa mesej
transformatif () yang mengkagumkan. Ia dapat
mentransformasi suatu masyarakat jahiliah menjadi masyarakat terbaik - Khayra Ummah. Model masyarakat khayra ummah adalah teladan para Sahabah
Rasulullah s.a.w. yang diungkapkan oleh Sayyid Qutb dalam bukunya ma’lim fi al toriq (Petunjuk di Sepanjang Jalan) sebagai al jil ul quraniy il fariid (Generasi al
Qur’an yang Unik).
Keunggulan generasi Sahabah r.a.,
sehingga ada ulama mengatakan jika tiada Al-Quran sebagai mukjizat, kewujudan
para Sahabah itu sendiri adalah suatu ‘mukjizat’ membuktikan kerasulan
Rasulullah s.a.w. ().
Maqasid Penurunan Al-Quran
Ini adalah asas kepada Maqasid al
Shari’ah. Tiada Maqasid al Shari’ah jika tiada Maqasid Al-Qur’an.
Ini pernah diulas oleh banyak
pemikir termasuk Al-Ghazali (Jawaher
Al-Quran), Rashid Redha (Al-Wahyu
Muhammadi), Tahir Ibn ‘Ashur (Tafsir
At-Tahreer wat Tanweer), dan Yusuf al Qaradhawi.
Ulama merumuskan bahawa Maqasid al
Qur’an bermaksud: “Matlamat-matlamat penurunan bagi mengaktualisasi maslahah
manusia atau kebajikan manusia” atau “Islahul
Insan”. Manusia perlu diislah kerana mereka adalah pentadbir alam. Al Qur'an
diturunkan untuk memperbaiki manusia supaya manusia dapat menguruskan alam dan
seisinya sebaik mungkin.
Manusia yang terislah akan
berbakti kepada keseluruhan manusia tanpa mengira bangsa, agama, atau warna
kulit. Manusia yang telah diislahkan adalah manusia yang berkhidmat kepada
manusia seluruhnya disamping mengabdi kepada Allah. Maqasid penciptaan manusia
adalah beribadat kepada Allah dan berkhidmat kepada manusia.
Misi manusia yang terislah:
Beribadah kepada Allah, Islah kepada Makhluk ()
Surah Ali-Imran ayat110
menyatakan secara jelas bahawa umat Islam adalah umat terbaik untuk berbakti
kepada manusia seluruhnya. Istilah ‘Khayra
Ummah’ seperti ditafsirkan oleh ulama, adalah bermaksud “Sebaik-baik
manusia untuk manusia” (). Ini sesuai dengan mesej dan tema
Islam sebagai “Rahmat Sekalian Alam”.
Ini bermakna manusia perlu merasa
selamat berada di kalangan masyarakat Islam. Inilah watak manusia yang telah
diislah oleh al-Qur'an.
Maka adalah tidak wajar bagi umat
Islam memonopoli atau membolot kebaikan hanya untuk diri mereka sahaja. Misi khayra ummah yang tulen adalah misi
kemanusiaan sejagat. Mesej kita adalah misi universal yang merentasi bangsa dan
agama.
Al marhum Sheikh Taha Jabir
Ulwani (rh) mengatakan: Khayra Ummah
adalah mereka yang ditampilkan, “dikeluarkan (daripada manusia) untuk
mengeluarkan (daripada keburukan, kesesatan, kegelapan) kepada benderang cahaya”.
Misi Islah daripada al Qur’an ada beberapa tema:
o Islah Aqidah: Perkara ini yang
paling penting dan utama kerana ia akan membentuk pemikiran Tauhidik dan
merdeka. Dhikr yang paling awla ialah – la ilaha illallah (tiada tuhan selain
Allah - memiliki implikasi besar, pembebasan manusia, hamba kepada Allah bukan
kepada apapun selainNya)
o Islah Akhlak
Sejarah
Tujuan pengkisahan sejarah adalah
periwayatan misi para rasul -
mengingatkan tentang hari-hari Allah. Sejarah adalah wahana untuk Islah yang
sebenar. Maka, untuk berubah, manusia perlu belajar daripada sejarah. Al-Quran
memaparkan pelbagai kisah sebagai sejarah yang perlu dipelajari. Peristiwa
sejarah diungkapkan sebagai jalan untuk mengislahkan manusia apabila manusia
mengambil pengajaran atau ibrah daripada sejarah.
Antaranya:
o Kisah Dzulqarnayn melaksana
strategi memberdaya kaum manusia yang lemah. Raja yang kuat ini meminta bantuan
kaum berkenaan dengan berkata “Bantulah aku dgn kekuatanmu’’, membawa maksud
“Kamu tidak lemah, kamu kuat”.
o Kisah Musa a.s. yang melakukan Islah Siyasi dan memberdaya kaum Bani
Israel. Penceritaan Nabi Musa dan Bani Isra’il - membina jiwa merdeka Bani
Isra’il dengan di bawa mereka keluar bebas daripada penindasan di Mesir.
o Kisah Nabi Sulaiman a.s. dan Ratu
Balqis:
Nabi Sulaiman a.s. mendengar
pandangan Burung Hud-Hud, walaupun baginda adalah raja dan pemimpin yang agung.
Burung Hud-Hud yang kecil berani memberikan pendapat, walaupun dia hanyalah
seekor burung belatuk. Oleh itu rakyat kecil janganlah diremehkan dan orang
besar tidak tahu semua perkara.
Ratu Balqis, walaupun seorang
wanita, mampu mentadbir dengan baik dan mengamalkan syura bermesyuarat
berunding dengan pembesar-pembesarnya, terserlah hikmah di dalam pentadbiran
Ratu Balqis. Oleh itu, jangan memperkecil keupayaan seorang wanita untuk
memimpin dengan bijaksana sepertimana kisah Ratu Balqis.
Kesimpulannya - Jika sejarah
gagal difahami, maka kita tidak mampu untuk melangkah ke hadapan. “How can you know where you are going, if you
don’t know where you have been”.
Pidato Ramadan oleh Dato Dr
Siddiq Fadzil di Kolej Darul Hikmah sempena Iftar Jamaiyy WADAH, ABIM dan PKPIM
(Disunting dan disuaipadan
daripada catatan Dr Ahmad Safwan Mohamad dan saudara Baharin.)
No comments:
Post a Comment