Maqasid Puasa: Hikmah dan Tujuan
Pensyariatannya
(Pengantar kepada buku terjemahan
tulisan Sheikh ‘Izz al-Din Ibn ‘Abd al-Salam al-Sulami al-Shafi’i)
Profesor Dato’ Dr. Siddiq Fadzil
Risalah Maqasid Puasa karya
Sheikh ‘Izz al-Din Ibn ‘Abd al-Salam al-Sulami al-Shafi’i adalah sebahagian
daripada kerangka besar maqasid
al-shari`ah yang meliputi al-maqasid
al-`ulya (objektif tertinggi), al-maqasid
al-`ammah (objektif umum), al-maqasid
al-khassah (objektif khusus) dan al-maqasid
al-juz’iyyah (objektif juz’i).
Istilah al-maqasid al-juz’iiyah merujuk pengertian sebab (`illah), hikmah dan tujuan di sebalik
sesuatu hukum. Memang setiap hukum syari`at mengandungi hikmah dan matlamat,
baik tersurat atau tersirat.
Mustahil Tuhan Yang Maha Hakim,
memerintahkan sesuatu tanpa tujuan. Demikianlah halnya dengan puasa, yang jelas
bermatlamat mencapai pelbagai manfaat dan maslahat kerohanian yang terumus pada
kata taqwa.
Yang dituntut dalam ibadat puasa
(dan ibadat-ibadat lain juga), ternyata bukan hanya pelaksanaan syarat dan
rukunnya, tetapi juga pencapaian hikmat dan matlamatnya.
Dengan ketajaman daya renung
keulamaannya, al-Shaykh al-`Izz (`Izz al-din) ibn `Abd al-Salam (578 – 660H)
dapat melihat hakikat bahawa syari`at keseluruhannya adalah maslahah (manfaat
dan kebaikan bagi manusia).
Keyakinan tersebut terungkap
jelas dan tegas dalam karyanya, Qawa`id
al-Ahkam fi Masalih al-Anam. Judul karyanya sahaja sudah membayangkan pokok
fikirannya, iaitu pertautan antara hukum dengan maslahah manusia.
Dalam karya besarnya itu al-`Izz
mengatakan bahawa syari`at seutuhnya adalah masalih
dalam pengertian sama ada menghindari keburukan (mafasid) atau mendatangkan kemaslahatan (masalih).
Justeru, setiap seruan Ilahi
“Wahai orang-orang yang beriman, …”, dapat dipastikan bahawa pesan seterusnya
tidak lain, sama ada berupa kebaikan untuk diraih, atau keburukan untuk
dihindari.
Demikianlah ayat yang mewajibkan
puasa (al-Baqarah: 183) yang juga bermula dengan seruan, “Wahai orang-orang
yang beriman, …”. Pesan yang mengikutinya ialah pencapaian taqwa, puncak
kebaikan yang harus didaki dengan ibadat puasa.
Dalam perbicangan tentang
pembahagian (jenis-jenis) maqasid
al-shari`ah terdapat kategori yang disebut maqasid ta`abbudiy atau matlamat pengabdian Ilahi dalam penurunan
syari`at.
Seperti yang disebut dalam surah
al-Dhariyat:56, tujuan penciptaan jin dan manusia ialah untuk mengabdikan diri
kepada Allah.
Memang, misi hidup manusia ialah
pengabdian kepada Pencipta dan kebaktian kepada makhluk-Nya (`ibadat al-khaliq wa islah al-makhluq).
Pengabdian kepada Allah bererti mematuhi segala perintah-Nya dan menuruti
segala kehendak-Nya. Untuk itu manusia harus melepaskan diri dari belenggu
nafsu.
Maqasid atau objektif inilah yang ditekankan oleh Shaykh al-Maqasid
al-Imam al-Shatibiy dalam karya monumentalnya al-Muwafaqat bahawa, “Tujuan penurunan syari`at ialah untuk
membebaskan manusia dari kehendak dan dorongan nafsu (…ikhraj al-mukallaf min daa`iyati hawaahu)”.
Demikianlah, maqasid al-shari`ah (ta`abbudiy) meliputi matlamat pembebasan
manusia dari mengabdi kepada nafsunya, atau menjadikan nafsu sebagai tuhannya.
Sepanjang Ramadhan, manusia
mukmin berjuang mencapai objektif syari`at, “pembebasan dari belenggu nafsu”.
Perjuangan melawan nafsu itulah yang disebut dalam bahasa agama sebagai mujahadah. Kata mujahadah dalam wazan mufa`alah adalah bentuk kata yang
seakar dengan kata jihad.
Tetapi mujahadah lebih membawa maksud perjuangan rohaniah yang berterusan
dan berulang-ulang. Memang nafsu boleh dikalahkan dengan mujahadah, tetapi ia akan bangkit kembali walau berapa kali
dikalahkan.
Kerana itu perjuangan melawannya
juga harus berterusan. Yang penting, puasa memberikan kita keyakinan bahawa
sesungguhnya kita mampu mengalahkan nafsu.
Dalam kehidupan manusia mukmin,
kemampuan mengalahkan nafsu adalah prasyarat untuk menang dalam menghadapi
segala jenis lawan.
Falsafah hidup ini dapat
diungkapkan secara mudah: jika mampu melawan nafsu, akan mampu mengalahkan
semua lawan; sebaliknya jika gagal mengalahkan nafsu, takkan berdaya melawan
yang lain-lain.
Pengetahuan tentang tujuan
pensyari`atan puasa (maqasid al-sawm)
tentunya akan membantu peningkatan kualiti ibadah. Puasa kita akan menjadi
lebih bererti dan berkesan, tidak hanya sekadar mengalami lapar dan dahaga.
Puasa adalah ibadah dan sekali
gus tarbiyah pembentukan watak berpaksikan taqwa. Ciri-ciri perwatakan al-muttaqin banyak diungkapkan dalam
al-Qur’an.
Kata taqwa itu sendiri
ditakrifkan oleh sebahagian ulama sebagai kesedaran hati nurani dan kewaspadaan
batin yang dibangkitkan oleh rasa takut kepada Allah (damirun ayqazathu khashyatu ‘Llah).
Pembentukan watak muttaqin adalah bahagian daripada maqasid al-shari`ah, khususnya maqasid akhlaqiyyah (objektif akhlaqi)
yang merupakan maqasid al-bi`thah
atau objektif pengutusan al-Rasul s.`a.w. sebagaimana sabdanya, “Sesungguhnya
aku diutus untuk menyempurnakan akhlak mulia”.
Ibadat (termasuk puasa) pada
umumnya adalah akhlak, dalam pengertian berakhlak dan beradab kepada Allah.
Puasa adalah ibadat yang padat
dengan hikmat pendidikan akhlak dan adab. Justeru, orang yang sedang berpuasa
terikat dengan sejumlah pantang larang moral sebagaimana yang dibicarakan dalam
bab adab-adab puasa.
Kerana itu yang perlu dijaga
bukan hanya aspek sah dan batal menurut fiqh, tetapi juga aspek adab, roh dan
semangat puasa.
Semoga puasa kita pada Ramadhan
kali ini lebih baik daripada masa-masa lalu. Selamat menjalani ibadat intensif
ihya’ Ramadan demi mencapai maqasid al-sawm yang menepati kehendak dan maksud
syari`at.
(Bersempena Ramadhan 1437H, IDE
telah mengambil inisiatif menterjemah dan menerbitkan buku Maqasid Puasa:
Hikmah & Tujuan Pensyariatannya.)
Profesor Dato’ Dr. Siddiq Fadzil Pengerusi
IDE dan mantan Presiden WADAH
No comments:
Post a Comment