TARBIAH RAMADHAN DAN SIFAT BERANI:
MENGAPA SESUATU BANGSA ITU BOLEH DI TINDAS?
Apabila berlaku penindasan oleh
pemerintah yang zalim ke atas rakyatnya, adalah lazim pemerintah itu akan
dihina dan dipersalahkan. Hakikatnya, tanpa kita sedari, kezaliman itu boleh
berlaku, dengan rela dan izin oleh bangsa itu sendiri.
Siapakah mereka yg termasuk
kumpulan ini?
Pertama: Bangsa penakut (al-ra'iyyat
al-kha ifah)
Di dalam al Qur’an, terakam kisah
Bani Israil yang pernah menjadi bangsa paling penakut. Ia adalah kesan
indoktrinasi puluhan tahun Kerajaan Firaun ke atas mereka.
Penakut adalah watak Bani Israil pada
zaman nabi Musa a.s. Mereka takut untuk mengisytiharkan pendirian ketika jelas
kebenaran mengatasi kebathilan dalam pertembungan Nabi Musa dan tukang-tukang
sihir Firaun.
Maka dikisahkan, meskipun jelas
tongkat Musa sudah menelan semua ular ahli-ahli sihir, namun rakyat masih tak
berani menerima kebenaran risalah Nabi Musa dan menolak kebatilan Firaun. Ia
adalah akibat terlalu dibenam psikologi penakut.
Mereka terus menerus dihantui
ketakutan terhadap Firaun walaupun telah terlepas daripada cengkaman kezaliman.
Walaupun Firaun telah mati ditelan laut, namun mereka masih berperwatakan
penakut. Sifat berani telah pupus dalam diri mereka apabila diperintahkan untuk
memasuki tanah yang dijanjikan kerana takut untuk berhadapan dengan Qauman Jabbarin.
Apabila penyakit penakut sudah
jadi watak, memakan beberapa generasi lamanya untuk berubah. Walaupun Firaun sudah
mati berpuluh tahun, watak penakut tetap wujud lagi.
Maka Allah sesatkan mereka di
padang pasir selama 40 tahun. Kenapa padang pasir dan tempoh 40 tahun?
Ia bagi menghapuskan generasi
penakut dan melahirkan generasi pemberani yang mampu meneruskan kehidupan dalam
ketandusan dan kegersangan padang pasir yang memeritkan. Keberanian hanya
timbul bersama kepayahan. Keberanian lahir di luar zon selesa. Keberanian hanya
lahir setelah ketakutan dikuburkan.
Sebab itulah kita disaran
mengamalkan doa yang di ajar oleh junjungan besar kita Nabi Muhamad s.a.w.
"Allahumma a’inni ‘a'uzubika minal hammi wal hazan...." (Ya
Allah, jauhkanlah aku daripada penyakit lemah dan rasa penakut).
Kedua: Budaya dan moral hidup bangsa itu sudah rosak.
Contohnya: Jika penyakit rasuah
dan gila kebendaan begitu membarah ke atas setiap individu bangsa itu, maka
masakan mereka akan menolak pemimpin yangg rasuah. Kerana mereka sendiripun
akan amalkan rasuah itu, jika ada peluang dan kesempatan. Mereka menjadi
masyarakat ‘venal’ – open to bribery and overly motivated by bribes, mudah serta sedia disuap dan amat
terangsang dengan rasuah.
Dengan sikap yang sudah hina
sebegini, maka semakin mudahlah pihak berkuasa yang korup mengambil kesempatan
memanipulasi sikap rakyat yang tersedia sudah rosak itu. Umat yang terkena ‘sumpahan
kefasiqkan’.
Jembalang kefasiqkan, adalah
jembalang yang menghantui ummah. Ummah disumpah kehinaan atas rasukan
kefasiqkan yang menggila. Segala fikir, zikir, kata, daya dan aksi berkiblatkan
keuntungan duniawi. 'Kekinidisinian' menjadi cogan kata masyarakat.
Apa yang boleh diharap pada
masyarakat yang dirasuk kefasiqkan. Segalanya rosak baik yang tua dan yang
muda, pemimpin mahu pun rakyat jelata, ilmuwan mahu pun agamawan semuanya hina
disumpah kefasiqkan.
Adakah realistik untuk kita
mengharapkan masyarakat yang sebegini terhindar daripada penindasan? Malah
merekalah yang merelakan diri dan keluarga mereka dizalimi, ditindas malah
diratah semahunya oleh pemimpin penindas demi secubit keuntungan duniawi. Sudah
tentu mereka bukan sahaja mengiyakan malah menyokong penindas agar terus
berkuasa semahunya.
Tiada makna ditelanjangkan segala
kebobrokan, dijaja kekudusan perjuangan jika masyarakat masih terus disumpah
kefasiqkan.
Maka, untuk mengharap rakyat yang
sakit untuk menolak pemimpin yang sakit adalah suatu yang mustahil.
Benarlah apa yang terpahat dalam
pesan Baginda Rasul s.a.w mafhumnya, bahawasanya kita diperlakukan sebagaimana
peri keadaan kita. Pemimpin penindas hanya akan terus dijulang oleh masyarakat
yang disumpah kefasiqkan.
Mafhum Hadith: "Sesungguhnya, seseorang dari kamu akan
diperlakukan orang mengikut peri keadaan diri kamu sendiri."
Justeru, apa yang boleh dilakukan
untuk menyelamatkan bangsa yang sudah parah diwabaki penyakit penakut dan rosak
moral, jika ia benar-benar berlaku? Ini suatu soalan yang tidak mudah untuk
dileraikan. Ini memerlukan tarbiah dan islah.
Di sinilah terpusatnya gerak daya
islah. Islah mas tata'tu yang menagih
segala kesungguhan dan keikhlasan juga kecerdasan yang menuntut komitmen dari
segala sudut, dari setiap lapangan dan golongan. Juru dakwah perlu tangkas
mendidik dan menghentikan sumpahan ini. Hanya kebenaran dan keadilan yang mampu
menumpaskan jembalang yang bersekongkol dengan pemimpin penindas.
Tarbiah Ramadhan adalah tarbiah
untuk melahirkan sifat keberanian. Keluar dari kebiasaan, melawan keselesaan.
Lapar dan dahaga diharungi demi menyempurnakan titah Ilahi. Hanya yang berani
sahaja mampu mengharungi keperitan Ramadhan.
Inilah maqasid puasa yang gagal
dihayati ummat. Ketakutan terus dipasakkan bersama ilusi yang tiada
berpenghujung. Segenap tempat dan ketika ketakutan menjelma tanpa malu dan
silu. Umat Islam ditakutkan seolah-olah tiada lagi kekuatan yang tersisa dan
hidupnya hanya meminta-minta.
Ayuh! Dalam baki waktu termahal
dalam Ramadhan ini, kita bina keberanian bersama munajat menghambat lailatul qadr.
Profesor Dato' Dr. Siddiq Fadzil.
Kg. Sg. Ramal Dalam.
(Catatan intisari usrah 20
Ramadhan 2016 oleh Cikgu Amidi Abd Manan dan Ustaz Mohd Zawawi Ahmad Mughni)
No comments:
Post a Comment