MENCARI HIKMAH DI JEJAK SEJARAH
(sempena
45 tahun ABIM)
Siddiq
Fadzil
Sambutan ulang
tahun mungkin dapat dimaknai sebagai membuka khazanah kekayaan. Bagi sebuah gerakan keumatan seperti ABIM,
segala peristiwa rebah-bangun 45 tahun di pentas sejarah adalah kekayaan pengalaman yang tidak ternilai. Justeru, pengalaman masa lalu - pahitnya dan manisnya -
adalah kekayaan `ibrah dan hikmah,
bekal perjalanan mencipta kejayaan masa
depan. Demikianlah, andainya sambutan
ini didasari al-wa`y al-tarikhiy atau kesedaran yang mendalam tentang erti sejarah. Kenangan masa lalu bukan sekadar bahan nostalgia yang mengasyikkan, tetapi sebagai panduan mencipta visi dan
menentukan destinasi. Tanpa kesedaran,
dahulu kita di mana, kita tidak akan tahu,
nanti kita akan ke mana, how can you know where you are going, if you don’t know where you have been.
Sejarah ABIM
bukan sekadar catatan peristiwa routine
harian, pejam-celik selama 45
tahun. Sejarah ABIM adalah sejarah
kepeloporan dan kepahlawanan. Menjuarai
kebangkitan Islam, yang merupakan babak
terpenting sejarah umat sepanjang abad 20,
jelas bukan sekadar kegiatan
pidato-pidatoan di Speaker’s Corner, tetapi suatu perjuangan serius, sakit perit merentas ranjau, cedera luka menerjang
karang. Hanya generasi “anak jantan” yang
sanggup mengharunginya. Sempena ulang
tahun ke-45 ini, kita rakamkan
penghargaan setinggi-tingginya dan do`a setulus-tulusnya semoga Allah berkenan
menerima amal bakti pahlawan-pahlawan kita, yang berjuang dan berkorban tanpa
mengharap sanjungan. Penghargaan dan
do`a istimewa untuk wira umat dan
pahlawan rakyat, Dato’ Seri Anwar
Ibrahim, atas pimpinannya yang
mencerahkan, pengorbanannya yang
mengagumkan, daya juang dan daya lawannya yang menginspirasikan.
Kepeloporan
Anwar Ibrahim dalam sejarah kebangkitan Islam adalah hakikat yang tidak dapat
dinafikan dengan fitnah dan propaganda murah.
Mereka yang cuba
memadam sejarah kerana nafsu ingin menonjolkan diri sebagai juara adalah
“pahlawan-pahlawan” kesiangan. Akui
sahajalah bahawa mereka sudah terlambat,
ditinggalkan oleh babak zaman yang telah berlalu. Usaha memperkecil
orang besar adalah sia-sia, sebagaimana
sia-sianya membesar-besarkan orang yang sebenarnya kecil.
Kualiti
kepimpinan Anwar Ibrahim menyerlah dan menonjol sejak zaman kesiswaannya dengan
kemampuannya membina generasi baru,
anak-anak muda yang komited (al-jil
al-multazim). Mereka mengekspresikan
diri sebagai: elemen yang sedar dari
masyarakatnya, the conscience of the
majority, juru bicara umat dan agen perubahan. Demikianlah antara kata-kata inspirasional yang diartikulasikan oleh Anwar
Ibrahim dengan sangat mengesankan, lalu
dihayati secara kolektif oleh rakan-rakan seangkatannya. Kata-kata tersebut bukan sekadar cliché, dan bukan juga mantra, tetapi sesungguhnya ia adalah suara hati dan
jeritan nurani yang meledak dari pedalaman batin anak bangsa yang diresahkan
oleh kebobrokan suasana zaman dan
lingkungan.
Seperti yang
disebut dengan jujur oleh John Funston,
sarjana yang menelusuri sejarah pertumbuhan
dan perkembangan gerakan dakwah di Malaysia pada paruh kedua abad 20,
bahawa, “The movement was started by university students led by Anwar Ibrahim,
who later became Deputy Prime Minister.”
ABIM yang ditubuhkan pada tahun 1971 menjadi wadah strategik gerakan
dakwah dan kebangkitan Islam yang merubah lanskap keislaman masyarakat Melayu. Dengan pantas dan tangkas Anwar Ibrahim
membina ABIM sebagai gerakan
keislaman-kepemudaan yang besar,
kuat dan berwibawa. Teras kekuatannya tidak lain adalah idealisme
perjuangannya, integriti moralnya,
budaya ilmunya, kepedulian sosialnya dan jaringan globalnya. Memang ABIM mempunyai jaringan di peringkat
antarabangsa, dan banyak mempelajari
pemikiran dan pengalaman sarjana-sarjana dunia dan tokoh-tokoh gerakan
Islam luar negara, tetapi proses
pengayaan keintelektualan tersebut dilakukan dengan sikap kritis, selektif dan
kreatif. ABIM bukan tajaan kuasa luar,
dan kerana itu ia tidak pernah menjadi replika siapa-siapa, sebaliknya tampil dengan jati diri yang
mandiri dan tersendiri. Sebagai gerakan
yang lahir dan membesar di “rumah sendiri” (Malaysia ), ABIM selamanya mengakar kuat
pada realiti kemalaysiaan - sejarah dan budayanya, mengenal lembah dan lurah bumi yang
dipijak, mengenal awan dan mega langit
yang dijunjung.
ABIM tampil pada
era menggejalanya the death of
idealism, zaman “edan” -
gila-gilaan merebut kesempatan di tengah kesempitan, memperkaya diri dan kroni di tengah
kesengsaraan rakyat miskin. Gejala keserakahan sedemikian itulah yang
melahirkan ungkapan sinis “yang kaya bertambah kaya, yang miskin papa kedana”. Demikianlah terungkapnya kata-kata yang
menyiratkan kesedaran tentang jurang kaya-miskin yang terus-menerus bertambah
luas. Di tengah gejala kesenjangan
sosial yang semakin menyolok itulah ABIM bangkit sebagai kekuatan baru pemugar
idealisme keadilan sosial, dengan
mempromosikan cita-cita al-`adalat
al-ijtima`iyyat fi al-Islam (keadilan sosial dalam Islam), mencabar hegemoni pemikiran kapitalistik,
dan sekaligus memudarkan pengaruh pemikiran sosialis-marxis.
Idealisme
keislaman adalah ciri utama yang mendefinisikan jati diri ke-ABIM-an, idealisme yang tumbuh segar dari al-Qur’an dan al-Sunnah, dua sumber asasi yang sejak awal menjadi
paksi tradisi belajar bersama yang
disebut usrah. ABIM memang idealis dalam pengertian
komited terhadap perjuangan cita-cita murni dan unggul, tetapi ia juga realis dalam pengertian
berfikir dan bertindak berasaskan kenyataan data faktual. Kerana itu pulalah, ABIM selamanya konsisten dan tegar mempertahankan
prinsip, tetapi luwes dalam taktik dan
strategi pendekatannya. Keluwesan ABIM dapat disaksikan dari
kepelbagaian bentuk pendekatanya: dari nasihat, dialog, kritik, peranserta korektif (corrective participation) hinggalah
ke demonstrasi di jalan raya. Tetapi
yang pasti ABIM tidak pernah militan.
Ketika
menggejalanya aliran takfiriy dan
radikalisme (pengaruh revolusi Iran ), ABIM bangkit mengangkat wacana wasatiyyat al-Islam, menolak ekstremisme
takfir, melawan terorisme pemikiran (al-irhab al-fikriy), menegakkan prinsip dan etika dakwah bi ‘l-hikmah, membina sikap toleransi
terhadap perbezaan, mendidik umat dengan
adab al-ikhtilaf (etika berbeza
pendapat) dan mempromosikan faham keseimbangan la ifrat wala tafrit. Bagi
ABIM, dakwah bukan kegiatan “asal
jadi”, tetapi suatu amanah suci yang harus dilaksanakan dengan penuh
tanggungjawab mengikut prinsip dan
kaedah fiqh al-da`wah berteraskan
pendidikan yang persuasif, ramah dan santun. Para
pendakwah dituntut tampil dengan
citra keunggulan akhlaqiyat al-du`ah yang
impresif dan penuh wibawa.
Dakwah dan islah
dalam tradisi ABIM bukan sekadar retorika
slogan-sloganan, tetapi kesanggupan
tampil di kancah sebagai katalis perubahan,
menepati makna angkatan al-muslihun yang hadir membawa harapan
dan gagasan membina kehidupan baru hayatan
tayyibah. Rakyat harus diberikan
harapan dan keyakinan terhadap agenda reformasi-islahi demi masa depan yang
lebih baik - kehidupan insani yang adil dan beradab, mulia dan sejahtera. Perubahan harus bermula dengan menumbuhkan
harapan dan membina keyakinan bahawa
rakyat masih memiliki kekuatan melawan segala bentuk kezaliman dan kemungkaran. Rakyat harus dididik agar berani menjadi
orang baik. Justeru, tidak sedikit orang yang ragu, apa untungnya menjadi
orang baik di tengah kehancuran nilai-nilai moral - leluasanya
sikap opportunist dan permisif, tamak dan serakah, rakus dan boros, khianat
dan curang, ganas dan brutal. Pada zaman aturan edan “tak gila tak merasa”, ketika kebejatan dan kebobrokan sudah diterima sebagai lumrah (accepted
as normal), menjadi orang baik
memang memerlukan keberanian.
Sebagai jelmaan al-muslihun,
ABIM harus bertindak
sebagai penyelamat umat. Ketika ini kita sedang menyaksikan gejala kerosakan
yang sangat memprihatinkan. Institusi-institusi
kenegaraan - kepimpinan politik, pengurusan ekonomi, kehakiman, kepolisan,
pencegahan rasuah, pengendalian pilihan raya dan lain-lainnya, telah rosak
semuanya. Kita perlu bertindak cepat, mendukung gerakan kerakyatan “selamatkan Malaysia
dengan reformasi-islahi”. Kata islahi
yang kita rangkaikan dengan kata reformasi memberikan pengertian bahawa agenda
reformasi harus diisi dengan nilai-nilai islah
al-`ibad yang menjadi inti maqasid
al-Qur’an, dan nilai-nilai masalih al-`ibad yang menjadi teras maqasid al-shari`ah. Ungkapan profetik “Aslim taslam” yang menyerlahkan hubungan
erat dan langsung antara keislaman dengan kesejahteraan, harus diterjemahkan ke dalam realiti
kehidupan sehingga terbukti secara real dan
nyata, bahawa Islam adalah agama penyelamat
yang menyejahterakan. Maqasid
al-shari`ah (objektif-objektif utama syari`at) yang berpaksikan masalih al-`ibad (kepentingan, kebajikan dan kesejahteraan kemanusiaan seluruhnya) memang sudah sewajarnya diangkat menjadi asas
penggubalan dasar-dasar pemerintahan dan pentadbiran kerajaan. Untuk merealisasikan objektif masalih
al-`ibad, kita perlu melaksanakan
politik maqasidiy, ekonomi maqasidiy, pendidikan maqasidiy, perundangan maqasidiy dan seterusnya.
Hanya reformasi
beresensi islah yang dapat diharap menjadi penyelamat. Kita berkeyakinan memang demikianlah yang
diaspirasikan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim,
pencetus gagasan dan agenda
reformasi. Antara ayat yang beliau baca
berulang-ulang adalah:
Aku hanya bermaksud (mendatangkan) islah (perbaikan)
sekuat kemampuanku.
Terkesan bahawa
beliau sangat terinspirasi dengan ayat 88 surah Hud tersebut, yang
menyiratkan mesej bahawa motif perjuangan al-muslihun
harus selamanya murni, hanya demi islah semata-mata, (in uridu…) tidak harus ada motif lain. Di samping itu perjuangan islah harus
dilaksanakan dengan kekuatan semaksimumnya, (…ma ‘stata`tu…) kerja setengah mati, bukan setengah hati, asal jadi.
Sebagai gerakan
yang mewadahi kebangkitan Islam di Malaysia, ABIM telah berjasa meratakan al-wa`y al-Islamiy (kesedaran
keislaman), dalam pengertian
menyedarkan umat tentang hakikat kesempurnaan Islam (shumuliyyat al-Islam)
sebagai cara hidup yang mencakupi segala bidang, dan sekali gus membangkitkan ghairah untuk
menghayati Islam dalam segala aspek kehidupan. Sejarah kepeloporan ABIM harus
dilanjutkan dan dilestarikan dengan membina kemampuan mengungkapkan gagasan-gagasan
baru yang segar dan viable. Keunggulan ABIM akan dinilai dari sudut
keupayaannya membuktikan kerelevanan Islam dalam menangani permasalahan
masyarakat kontemporari, termasuk
permasalahan masyarakat plural. Ucapan
Dasar Presiden ABIM (Anwar Ibrahim) tahun 1979 tentang Islam dalam konteks masyarakat majmuk
harus dikembangkan menjadi sebuah gagasan dan wawasan Islam dalam
pembinaan bangsa Malaysia, menepati
konsep ummah siyasiyyah yang inklusif
berasaskan formula dasar “kepelbagaian dalam
bingkai kesatuan”.
Kerelevanan
Islam juga harus dibuktikan dalam konteks
perjuangan membina pemikiran, sistem dan budaya demokrasi yang
sihat. Di tengah kekecewaan menyaksikan
wajah demokrasi yang semakin hodoh
akibat pelbagai pencemaran, terutama rasuah (politik wang) dan penipuan, kebangkitan Muslim democrats akan
menghidupkan harapan selamatnya demokrasi dari kecurangan politik -
pemerkosaan nilai dan prinsip demokrasi demi kekuasaan. Muslim democrats adalah suatu gemblengan
kekuatan politik, intelektual dan
professional untuk memperjuangkan aspirasi kebebasan, demokrasi dan
keadilan sebagaimana yang diungkapkan
oleh penggagasnya, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, “…to establish a common platform for leaders, intellectuals and
professionals of the Islamic faith, together with their non-Muslim associates,
to articulate their progressive views on matters pertaining to freedom,
democracy and justice.”
Muslim democrats harus mampu membina effective citizens dengan melawan segala bentuk penindasan dan
pembodohan. Dengan semangat ummatik -
cinta, kasih dan sayangkan umat,
kita laksanakan agenda pemberdayaan rakyat - membina daya juang, memugar daya lawan,
mengobar semangat dan keberanian demi mengembalikan daulat dan martabat. Untuk menjadi gerakan yang sentiasa relevan
sepanjang zaman, ABIM harus selamanya dekat
dengan rakyat, sedekat nabi dengan umat:
Sesungguhnya telah datang kepadamu
seorang Rasul
dari golongan kamu sendiri (iaitu
Nabi Muhammad
s.`a.w.) yang merasakan beratnya derita yang kamu
tanggung, yang sangat prihatin dengan untung nasibmu,
yang amat mengasihi dan amat menyayangi semua umat
beriman. (Al-Tawbah:128).
Demikianlah
kedekatan Nabi dengan umat, terpadu dalam kebersamaan, derita umat adalah deritanya, duka rakyat adalah dukanya juga. ABIM tidak boleh menjadi kelompok elit yang
tercabut dari rakyat, sehingga tidak
lagi dapat merasakan pahit getir kehidupan rakyat, lalu menjadi golongan yang disebut “merasa
bisa, tetapi tidak bisa merasa.”.
Ungkapan Qur’ani “…bi ‘l-mu’minina
ra’ufu ‘rahim” dalam ayat tersebut menyerlahkan
hubungan belas kasih pejuang islah terhadap rakyat. Andainya kita ingin jujur dan setia dengan misi rahmatan
li ‘l-`alamin, maka ia harus
direalisasikan dalam bentuk gerakan
membela dan menyelamat rakyat yang tertindas dan teraniaya. Di mana rahmah-nya
Islam, dan di mana li ‘l-`alamin-nya
rahmat keislaman apabila tiada lagi
kasih sayang, dan tiada lagi kepedulian
terhadap derita kemanusiaan?
Sambutan ulang
tahun ke-45, seharusnya dapat
membangkitkan ghairah seluruh warga ABIM untuk mempertahankan kerelevanan wadah
tercinta ini berhadapan dengan perubahan zaman.
ABIM harus mampu menjadi gerakan hari ini dan hari esok, bukan gerakan kelmarin yang hanya
menggilap-gilap the glory of the past. Sejarah jatuh-bangun 45 tahun harus dimaknai
secara bijaksana Kejayaan masa lalu harus dilanjutkan
kerana hakikatnya kejayaan adalah suatu yang tidak berhujung, success is never ending. Kegagalan masa lalu pula, bukan
penamat segala-gala, kerana hakikatnya failure is never final. Kita
harus mampu berfikir positif, menerima
kegagalan sebagai peluang untuk bangkit semula dengan lebih bijaksana, failure
is the opportunity to begin again, more intelligently.
TIGA DASAWARSA
Terjadi
dari mimpi suatu generasi,
terjelma dari nyala
suatu cita-cita,
mengota serangkai kata
mulia,
litakuna kalimatu ‘Llahi hiya ‘l-`ulya.
Setulus niat, setelus
munajat,
ya Tuhan pencurah rahmat, pelimpah
barakat,
Rabbana ahyina bima`rifatik,
wa amitna `ala ‘shahadati fi sabilik,
ya Ilahi, kurniai kami,
hayat dalam makrifat,
wafat dalam syahadat.
Tiga dekad
sepakat setekad
demi matlamat daulat syari`at,
martabat umat, rahmat
sejagat.
Hadirnya dalam ribut
kemelut,
ketika wibawa manusia
sirna, tanpa sisa.
Yang tinggal hanya
sandiwara
lakon ceritera sang
serbapura
raja benua Munafika.
Di sana ,
segalanya berwajah
ganda, bermuka dua,
pura-pura memberi, diam-diam mencuri,
pura-pura menyantun,
tahu-tahu menyamun,
pura-pura warak, alih-alih merompak,
pura-pura membela, tiba-tiba memperkosa.
Tiga dasawarsa
tergesa dewasa, tak
sempat bermanja,
cendekia dengan tinta bicara pujangga,
perkasa bersama cedera luka kesatria.
Kumandang genderang
perjuangan,
mengundang pahlawan
reformasi-islahi
mengakhiri lagu
kompromi
tiada lagi irama basa-basi.
Getar Allahu
Akbar menggegar
semua terpanggil tampil
dalam serba tiada,
hanya bekal tawakkal
kental,
wira-wira muda membelah
samudera gelora,
meredah belantara
bahaya.
Bersilat di darat,
bergelut di laut,
bertarung di gunung,
terpanggang api kezaliman
terhumban di padang karang
lawan tetap lawan.
Kelam malam takkan
memanjang,
esok, benderang siang
pasti datang,
dan Angkatan akan
pulang
dalam laungan lantang
takbir kemenangan
Allahu Akbar!
Dr. Siddiq
Fadzil,
Ketua Majlis
Istisyari Wadah Pencerdasan Umat Malaysia
UNISEL:29102016.
No comments:
Post a Comment