Menyingkap Lembaran Seerah – Riwayat Hidup Rasulullah ﷺ
Hijrah atau perpindahan Rasulullah
ﷺ dari Makkah ke Yathrib (yang kemudiannya
dinamakan kota Madinah), adalah proses terawal menuju pembangunan asas dawlah
- negara Islam pertama di atas muka bumi.
Negara ini didirikan dibawah naungan dan kepimpinan Nabi Muhammad ﷺ .
Rasulullah ﷺ meletakkan asas-asas pembangunan dan ini
dicerminkan melalui tiga bentuk tindakan:-
i. Pembinaan masjid
ii. Menyatupadukan ukhuwwah umat
Islam secara menyeluruh dan mempersaudarakan (mu’akhah) Muhajirin (pendatang dari Makkah) dengan Ansar (penolong
– tuan rumah – penduduk Madinah penerima orang berhijrah) secara khusus.
iii. Menggubal sahifah Madinah - dustur - piagam
Madinah bagi mentadbir kehidupan orang Islam dan menjelaskan hubungan dengan
penduduk Non-Muslim umumnya dan orang Yahudi khasnya. Ini diterima oleh semua
pihak sebelum tertegak negara Islam. Piagam terulung ini menjadi perlembagaan
yang memelihara dan menjamin keselamatan, kesejahteraan, kebebasan dan hak
semua penduduk Madinah.
Masjid
Apabila Rasulullah ﷺ memasuki Yathrib, unta yang Bagunda tunggangi
berhenti di atas se bidang tanah. Baginda membelinya dan membayar untuk tanah
itu. Baginda menitahkan tempat itu sebagai masjid. Tanah diratakan dan kerja
pembinaan dimulakan menggunakan bata. Semasa pembinaan, Rasulullah ﷺ sendiri mengangkat bata-bata binaan. Tunjuk
arah solat (qiblah) ketika itu
ditentukan masih menghala kepada Bayt al Maqdis (Jerusalem). Tiang-tiang dan
bumbung terdiri daripada batang-batang serta daun-daun pelepah pohon tamar. Lantai
diperbuat daripada campuran batu kecil dan pasir. Di tengah-tengah menjalankan
kerja bersama-sama para sahabah r.a.a. membina masjid itu, Rasulullah ﷺ berdu’a: -
Ya Allah! Tidak ada kebaikan melainkan kebaikan Akhirat, oleh itu
bantulah Ansar dan Muhajirin.
Daripada permulaan kehadirannya
di Madinah, Rasulullah ﷺ segera menegakkan masyarakat yang kuat, bersatu
padu dan bersemangat terdiri daripada Muhajirin dan Ansar. Langkah pertama ke
arah pembinaan masyarakat ini adalah dengan membina masjid. Justeru, masjid
menjadi asas – landasan penting bagi
pembangunan komuniti Muslim yang sejahtera. Ini bermakna masyarakat Islam tidak
akan terbentuk dengan syumul -
sempurna dan kukuh jika tidak ada komitmen kepada masjid – komitmen kepada
aqidah – iman dan deen – cara hidup
Islam. Suatu prinsip asasi Islam adalah mengeratkan persaudaraan sesama - ukhuwwah dan mahabbah – kasih sayang sesama umat. Membina ikatan persaudaraan
dan kasih sayang di kalangan masyarakat akan hanya berlaku di masjid apabila
orang Islam bertemu sapa satu sama lain, pada setiap waktu, di dalam
rumah-rumah Allah, tanpa mengira status, kemewahan atau kedudukan sosial kerana
di masjid semua perbedaan derajat sosial diketepikan. Masjid dan suasana masjid
adalah tempat bertemu, berkenalan, berkawan, berjemaah dan membina ukhuwwah.
…… sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar taqwa (masjid Quba),
sejak hari pertama adalah lebih patut kamu melaksanakan solat di dalamnya. Di
dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan sesungguhnya Allah
menyukai orang-orang yang bersih. (Al Tawbah: 108)
Nilai dan budaya Islam
menyuburkan ruh keadilan dan kesaksamaan sesama Muslim pada segenap aspek
kehidupan. Semangat keadilan dan kesaksamaan tidak akan berkembang segar
melainkan umat Islam bertemu setiap hari berada bersama dalam satu saf – barisan rapat tersusun berdiri di
hadapan Allah s.w.t. berjemaah dengan satu tujuan yang sama menyembah Allah
Maha Esa. Tanpa kesatuan ibadah ini, tidak kira berapa lama mereka tekun ruku’ dan sujud, nilai keadilan dan
kesaksamaan tidak akan mengatasi nafsu dan ego masing-masing.
Dalam sistem Islam, walaupun umat
Islam pelbagai dan majmuk budaya, mereka bersatu dengan ikatan ‘’tali’’ Allah
s.w.t. – Agama dan Syari’ah. Tetapi
tanpa masjid, tanpa umat Islam berkumpul bersama dan tanpa berorganisasi bagi
mempelajari serta mengamalkan agama dan syari’ah, tanpa mereka mengajak kepada khayr, menyeru kepada ma’ruf
dan mencegah kemungkaran, tanpa saling mengingatkan dan menasihati agar
berpegang kepada agama di semua peringkat dan segenap susut masyarakat, mereka
akan sentiasa berpecah belah dan berbelah bagi.
Satu perkara yang harus direnungi
adalah falsafah rekabentuk binaan dan hiasan masjid, kerana ada kecenderungan
untuk bercirikan yang mewah, mahal dan hebat. Kebanggaan juga dikaitkan dengan
arkitektur mempersonakan, bahan-bahan dan seni khat yang berlebih-lebihan. Satu natijah
sedih adalah orang miskin dan melarat tidak lagi mendapat akses untuk
perlindungan, teduhan atau ketenangan masjid. Keselamatan barang-barang dan
kunci pula menjadi keutamaan penjagaan. Jemaah pula terkesan pada kekhusyukan
dan perasaannya dalam beribadat serta dalam mengimarahkan masjid.
Persaudaraan dalam Islam
Rasulullah ﷺ
mempersaudarakan sahabat-sahabat daripada Ansar dan Muhajirin di atas
asas kebenaran dan kesaksamaan. Pada asalnya mereka dianggap bersaudara
sehingga boleh mewarisi harta, lebih akrab daripada ikatan kekeluargaan dan
nasab. Contoh-contoh adalah persaudaraan
diantara Ja’far bin Abi Talib dan Mu’adz bin Jabal, Hamzah Abd Mutalib dan Zaid
bin Haritsah, Abu Bakr al Siddiq dan Kharijah bin Zuhair, Umar al Khattab dan
‘Utbah bin Malik, Abd Rahman bin ‘Auf dan Sa’d bin Rabi’ dan ramai lagi. (Semoga
Allah meridhai mereka sekalian)
Demi kecintaan Sa’d Bin Rabi'
kepada saudaranya Abdul Rahman bin ‘Auf, dia menawarkan kepadanya, "Saudara, saya adalah seorang Ansar yang banyak
harta, ambillah separuh kekayaan saya itu. Saya juga mempunyai dua orang isteri
dan jika saudara sudi, saya sedia menceraikan seorang supaya boleh saudara
mengahwininya’’. Abdul Rahman bin ‘Auf menjawab, "Semoga Allah memberkati keluarga
dan hartabenda saudara. Janganlah disusahkan tentang diri saya ini, tunjukkan
saya jalan menuju ke pasar.” Abd Rahman seorang pedagang yang berbakat dan
pintar dalam sekejap masa saja dia berjaya memperoleh harta yang banyak. Dia
termasuk sahabat yang paling dermawan dan paling pemurah serta paling banyak
berbuat kebajikan kepada fakir miskin.
Rasulullah ﷺ
kemudiannya menerapkan
persaudaraan di kalangan sahabat pada kerangka umum ukhuwwah dan kesetiaan (muwalah).
Ikatan hak mewarisi yang mengatasi hak keluarga dimansuhkan selepas peperangan Badr
apabila Allah s.w.t. berfirman pada surah al Anfal: 75:
Dan orang-orang yang beriman sesudah itu kemudian berhijrah serta
berjihad bersamamu maka orang-orang itu termasuk golonganmu (juga). Orang-orang
yang mempunyai hubungan kerabat itu sebagiannya lebih berhak terhadap sesamanya
(daripada yang bukan kerabat) di dalam kitab Allah. Sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui segala sesuatu.
Persaudaraan adalah asas kedua
bagi membangunkan negara dan masyarakat Islam. Tidak ada bangsa yang boleh
wujud tanpa kesatuan dan dokongan masyarakatnya. Kesatuan dan dokongan tidak
datang tanpa saling kasih mengasihi dan persaudaraan. Tidak ada sebuah
masyarakat pun boleh bersatu atas
sesuatu prinsip tanpa ikatan kasih sayang dan persaudaraan. Tanpa hubungan sosial yang erat dan
kerjasama, tidak akan wujud komuniti atau bangsa. Ukhuwwah mesti berlandas aqidah
– iman sebagai teras dan faktor pemersatuan. Aqidah Islam yang mempertautkan
hati-hati para sahabah r.a.a. agar berdiri sederap bahu bertemu bahu pada satu
barisan beribadah hanya kepada Allah s.w.t. tanpa apa-apa perbedaan kecuali perbedaan
tingkatan taqwa dan amal salih. Ukhuwwah, saling bertolongan dan mengutamakan
orang lain tidak akan tertegak apabila orang berselisih tentang iman, apabila
tidak berupaya menangani perbedaan fikiran dan apabila semua orang asyik dengan
ego dan kehendak masing-masing.
Jika prinsip saling bertolongan,
kerjasama dan sokong menyokong dilaksanakan menurut keadilan dan kesaksamaan
maka akan wujud masyarakat aman dan adil. Tetapi jika prinsip ini dilaksanakan
secara penindasan dan batil, maka masyarakat menjadi zalim dan menyeleweng.
Apakah faktor yang menjamin
keadilan ditegakkan? Keadilan dijamin sejagat melalui ukhuwwah dan kasih
sayang. Hanya dengan demikian boleh dipelihara oleh autoriti dan penggubalan
undang-undang. Walaubagaimana bersungguh seorang pemerintah ingin melaksanakan
keadilan ke atas rakyatnya, hasrat ini tidak akan tercapai melainkan ia
diasaskan kasih mengasihani dan ukhuwwah. Melaksana hukuman keadilan tanpa
kasih sayang dan persaudaraan akan meeyemai benih-benih kebencian dan dendam
kesumat di kalangan masyarakat.
Itulah sebabnya Rasulullah ﷺ menjadikan persaudaraan di antara Muhajirin dan
Ansar sebagai asas sistem keadilan
sosial terbaik di dunia. Sistem keadilan sosial dibangunkan dan undang-undang syari’ah
dibentuk dan terbit daripada asas ini. Jika tidak ada persaudaraan yang mulia,
prinsip-prinsip keadilan tidak akan menjadi positif atau boleh dilaksanakan
dalam menegakkan masyarakat Islam dan memastikan kelangsungannya.
Persaudaraan yang dibangunkan
oleh Rasulullah ﷺ bukan semata-mata retorik atau simbolik,
tetapi ia adalah hakikat yang nyata, real dan diamalkan dalam kehidupan para
sahabah r.a.a. dan pada segenap aspek di antara Muhajirin dan Ansar.
Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman
sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan
tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi
kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang
yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam
keadaan kekurangan dan amat berhajat. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga
serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka
merekalah orang-orang yang berjaya. (Al Hashr: 9)
Piagam Madinah dan Persaudaraan Insan
Sahifah Madinah - Piagam Madinah adalah sebuah model unggul
pembinaan satu ummah yang bercirikan kepelbagaian. Piagam ini dilatari fenomena
pluralistik - kepelbagaian kabilah, suku dan agama. Semangat yang mendasarinya
adalah untuk membina kesatuan tanpa menghapuskan perbezaan. Agenda besar
membina kesatuan dilaksanakan dalam dua tahap penting. Tahap pertama, membentuk
kesatuan keagamaan yang menggabungkan seluruh kabilah dan suku yang beragama
Islam. Kesatuan inilah yang disebut ummah
diniyyah (umat keagamaan) yang eksklusif. Tahap kedua, membentuk kesatuan
politik yang meliputi kaum Muslimin dan bukan-Muslimin. Kesatuan politik inilah
yang disebut ummah siyasiyyah yang
sifatnya lebih inklusif, kesatuan yang disemangati kesediaan qabul al-akhar, (menerima orang lain)
untuk hidup bersama secara damai dan harmonis. Yahudi yang diiktiraf sebagai ummah diniyyah tersendiri, bergabung
dengan umat Muslimin membentuk kesatuan ummah
siyasiyyah negara Madinah.
Piagam Madinah memastikan seluruh
warga Madinah mendapat jaminan hak mengekalkan agama dan budaya masing-masing,
tetapi menyatu dalam sejumlah kesepakatan, termasuk kesetiaan kepada pimpinan Rasulullah
ﷺ, dan tanggungjawab
bersama mempertahankan negara (Madinah). Demikianlah terbentuknya suatu ummah
yang menepati formula dasar “kepelbagaian dalam bingkai kesatuan”. Lahum ma lana wa `alayhim wa `alayhim ma
`alayna- "mereka berhak tentang apa yang mereka dapat dan mereka
menanggung apa yang kita tanggung".
Piagam Madinah adalah jelmaan
prinsip kesatuan, kesamaan dan kemuliaan insaniah yang mengakar kukuh dalam
ajaran Islam. Rasulullah ﷺ menegakkan
nilai-nilai kemanusiaan sejagat - keadilan dan persaudaraan insani (al-ukhuwwah al-insaniah) yang merentas
perbezaan ras, agama dan budaya. Piagam Madinah menginstitusikan keadilan Ilahi
yang rahmatan li al-`alamin.
Rujukan:
ISLAM DAN MASYARAKAT MAJMUK:
CABARAN AKTUALISASI RAHMAT SEJAGAT (RAHMATAN LI AL-`ALAMIN), Dr Siddiq Fadzil
Seerah Nabawiyah ( Fiqh al Seerah
), Dr Muhammad Sa’id Ramadan al Buthy.
Sirah, Abd Rahman Rukaini.
(Disunting dan diterjemah daripada nota usrah Islamic Outreach-ABIM Penang untuk usrah Salwa Negeri)
No comments:
Post a Comment